aanhaalmoment-torque
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
aanhaalmoment-torque
Hoi allemaal, er gebeurt hier niet veel dus gooi ik maar weer eens een balletje op
Ben bezig op b-cozz een lijst samen te stellen voor de M72 en K750 met aanhaalmomenten.
Heb me daar nooit zo druk om gemaakt en het is altijd "op gevoel" goed gegaan
Graag wat input zodat ik een volledige lijst kan maken van diverse bouten/aanhaalmomenten, alvast bedankt.
Elders in een draadje: 400 NM is ongeveer een factor drie te hoog... Zelfs de 240 van Frank hierboven vinden de meesten al heel hoog. Gebruikelijk is rond de 160 Nm
In de Dnepr lijst, voor de vliegwielbout 25-28 Kgf/m zou omgerekend 245-274 Nm zijn.
Dit zijn voor zover ik weet fabriekswaarden.
Ben bezig op b-cozz een lijst samen te stellen voor de M72 en K750 met aanhaalmomenten.
Heb me daar nooit zo druk om gemaakt en het is altijd "op gevoel" goed gegaan
Graag wat input zodat ik een volledige lijst kan maken van diverse bouten/aanhaalmomenten, alvast bedankt.
Elders in een draadje: 400 NM is ongeveer een factor drie te hoog... Zelfs de 240 van Frank hierboven vinden de meesten al heel hoog. Gebruikelijk is rond de 160 Nm
In de Dnepr lijst, voor de vliegwielbout 25-28 Kgf/m zou omgerekend 245-274 Nm zijn.
Dit zijn voor zover ik weet fabriekswaarden.
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Re: aanhaalmoment-torque
En dan moet je ze eigenlijk ook nog zonder vet erin draaien, anders klopt het moment niet meer.
Onlangs heb ik een kleine documantaire gekeken over momentsleutels, het is ook van belang waar je de moment sleutel vast pakt. Alleen de Geodore dremometer heeft hier geen last van.
Onlangs heb ik een kleine documantaire gekeken over momentsleutels, het is ook van belang waar je de moment sleutel vast pakt. Alleen de Geodore dremometer heeft hier geen last van.
Re: aanhaalmoment-torque
OK dat wist ik niet, van hoe je dat ding beetpakt!
Wel van een smeermiddel, daar wilde ik ook nog op reageren !
Arjen had het over 160Nm maar in een stukje schreef ie dat hij vaak een smeermiddel gebruikt bij bouten.
Dan klopt die 160 niet meer en komt ie dicht in de buurt van de 240 van Frank
Wel van een smeermiddel, daar wilde ik ook nog op reageren !
Arjen had het over 160Nm maar in een stukje schreef ie dat hij vaak een smeermiddel gebruikt bij bouten.
Dan klopt die 160 niet meer en komt ie dicht in de buurt van de 240 van Frank
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Re: aanhaalmoment-torque
Onderstaande is het filmpje, ik weet niet of duits een probleem is ?
https://youtu.be/geTCHJEjZso?si=V1bebjfgFU583FrN
https://youtu.be/geTCHJEjZso?si=V1bebjfgFU583FrN
Re: aanhaalmoment-torque
Ich danke ihnen
geloof niet dat m ergens anders beetpak dan het handvat
geloof niet dat m ergens anders beetpak dan het handvat
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
- Benno van Ham
- Berichten: 4512
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: aanhaalmoment-torque
Van de duitse fora
Drehmoment Zylinderkopfschrauben drei Durchgänge über kreuz von innen nach außen
Erster Durchgang 15 Nm
Zweiter Durchgang 25Nm
Dritter Durchgang 33Nm
TORQUES
Cyl. Heads 29-33 Nm 21.4-24.4 ft.lbs
Flywheel screws 22-25 Nm 16-18.5 ft.lbs
Cylinder base 38-42 Nm 28-30 ft.lbs
Top shock abs. pinch bolt 21-30 Nm 16-22 ft.lbs
Bottom shock abs. pinch bolt 36-50 Nm 26.5-37 ft.lbs
Bearing nut 30-34 Nm 22-25 ft.lbs
Oil pump bolt 16-18 Nm 12-14 ft.lbs
Engine sump 8-10 Nm 6-7.5 ft.lbs
Final drive case nuts 14-18 Nm 10-13 ft.lbs
Pinion bearing nut 7-9 Nm 5-7 ft.lbs
Reverse gear lever 22-28 Nm 16-21 ft.lbs
Steering head nut 14-16 Nm 10-12 ft.lbs
Conversions 1 Nm = 0.738 ft.lbs, 1 ft.lbs = 1.35 Nm
Drehmoment Zylinderkopfschrauben drei Durchgänge über kreuz von innen nach außen
Erster Durchgang 15 Nm
Zweiter Durchgang 25Nm
Dritter Durchgang 33Nm
TORQUES
Cyl. Heads 29-33 Nm 21.4-24.4 ft.lbs
Flywheel screws 22-25 Nm 16-18.5 ft.lbs
Cylinder base 38-42 Nm 28-30 ft.lbs
Top shock abs. pinch bolt 21-30 Nm 16-22 ft.lbs
Bottom shock abs. pinch bolt 36-50 Nm 26.5-37 ft.lbs
Bearing nut 30-34 Nm 22-25 ft.lbs
Oil pump bolt 16-18 Nm 12-14 ft.lbs
Engine sump 8-10 Nm 6-7.5 ft.lbs
Final drive case nuts 14-18 Nm 10-13 ft.lbs
Pinion bearing nut 7-9 Nm 5-7 ft.lbs
Reverse gear lever 22-28 Nm 16-21 ft.lbs
Steering head nut 14-16 Nm 10-12 ft.lbs
Conversions 1 Nm = 0.738 ft.lbs, 1 ft.lbs = 1.35 Nm
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: aanhaalmoment-torque
Bedankt Benno, Duitsers zijn wel heel grondig bezig
Meeste had ik al, maar nu wat meer info om de site te updaten zodat het voor veel mensen te lezen cq op te zoeken is!
Neem aan dat de Pinion bearing nut de moer is waar de keerring inzit van de pignon ?
Lastig om die met een momentsleutel te doen, zijn er wel meer trouwens
Bearing nut 30-34 Nm 22-25 ft.lbs enig idee welke ze hier bedoelen ?
Meeste had ik al, maar nu wat meer info om de site te updaten zodat het voor veel mensen te lezen cq op te zoeken is!
Neem aan dat de Pinion bearing nut de moer is waar de keerring inzit van de pignon ?
Lastig om die met een momentsleutel te doen, zijn er wel meer trouwens
Bearing nut 30-34 Nm 22-25 ft.lbs enig idee welke ze hier bedoelen ?
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
- Benno van Ham
- Berichten: 4512
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: aanhaalmoment-torque
Ik vermoed bij bearing nuts dat ze de wiellager spanbussen bedoelen.
En de koppen trek ik ook in 2-3 keer aan en daarna nog een keer als alles warm geweest is.
De cilindervoet vind ik dan wel knap, ik heb zelfs met een hanevoetsleutel nog nooit alle voetbouten op moment kunnen trekken, die zet ik dan ook gewoon met de steeksleutel goed vast.
https://www.hebbestools.nl/product/hane ... et-10-dlg/
En de koppen trek ik ook in 2-3 keer aan en daarna nog een keer als alles warm geweest is.
De cilindervoet vind ik dan wel knap, ik heb zelfs met een hanevoetsleutel nog nooit alle voetbouten op moment kunnen trekken, die zet ik dan ook gewoon met de steeksleutel goed vast.
https://www.hebbestools.nl/product/hane ... et-10-dlg/
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: aanhaalmoment-torque
Zo leer je elke keer weer wat bij
Had ik nog nooit van gehoord "hanevoetsleutel" !
Had ik nog nooit van gehoord "hanevoetsleutel" !
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Re: aanhaalmoment-torque
Dat elke keer bij leren, resulteert in dat zou ik wel eens nodig kunnen hebben dus bestel ik dat ook. Het resultaat ervan is dat je zo veel spullen hebt dat je de bouten uiteindelijk met een steeksleutel aantrekt omdat je vergeten bent dat je er ooit iets voor besteld hebt.
Onlang onderhoud uitgevoerd aan de auto ( Golf 6 ), denk je even bougies wisselen past de oude dop van golf 4 ook niet meer. Hiervoor ook weer een aparte dop moeten kopen met knikstuk. Een beetje zelf sleutelen is leuk, echter het gereedschap wat je tegenwoordig allemaal nodig hebt is minder leuk. En dan hebben wij het nog niet over het uitlezen gehad van de auto. Voordeel van de Kawasaki en Ural die ik heb, is dat je alles met een doppendoos en schroevendraaierset uit elkaar kunt halen.
Onlang onderhoud uitgevoerd aan de auto ( Golf 6 ), denk je even bougies wisselen past de oude dop van golf 4 ook niet meer. Hiervoor ook weer een aparte dop moeten kopen met knikstuk. Een beetje zelf sleutelen is leuk, echter het gereedschap wat je tegenwoordig allemaal nodig hebt is minder leuk. En dan hebben wij het nog niet over het uitlezen gehad van de auto. Voordeel van de Kawasaki en Ural die ik heb, is dat je alles met een doppendoos en schroevendraaierset uit elkaar kunt halen.
Re: aanhaalmoment-torque
Dat elke keer bij leren, resulteert in dat zou ik wel eens nodig kunnen hebben dus bestel ik dat ook. Het resultaat ervan is dat je zo veel spullen hebt dat je de bouten uiteindelijk met een steeksleutel aantrekt omdat je vergeten bent dat je er ooit iets voor besteld hebt.
Dat herken ik heeeeelemaal niet hoor
Maar die dingen zijn denk ik wel haandig
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets