belangrijk! achterrem doet het nu goed!!

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
arnaud

belangrijk! achterrem doet het nu goed!!

Bericht door arnaud »

na 6 jaar aankutten heb ik de achterrem van de dnepr nu goed voor elkaar, omdat er meer zijn die hier problemen mee hebben, en zijspanrijden al link genoeg is, vertel ik graag hoe ik het heb gedaan.
1 het armpje aan de binnenkant van de achterbrug heb ik met een cm verkort. ik had er nog 1 van een ural denk ik liggen en die was korter, maar als je een gat boven het bestaande gat boort ben je er ook.
dit geeft minder slag, maar wel meer koppel!!!
remmen en blokkeren nu!
wel is het belangrijk dat je behoorlijk wat vrije slag houdt want omdat het scharnier op de achterbrug zit, wordt de rem ook wat aangetrokken als de vering in of uit gaat, dus met span ook in de bochten!!
daarnaast heb ik de zijspanrem losgekoppeld, daar wil ik wat anders op verzinnen, zodat de achterrem en zijspanrem onafhankelijk van elkaar te stellen zijn, origineel kun je de 1 niet aanspannen zonder dat de ander ook starkker gaat staan dus het blijft aanklooien en optimale afstellen word meer optmaal aanlopen..
hopende me deze mededeling wat ongelukken te hebben voorkomen..
Arnaud
FPC

Bericht door FPC »

Ik heb mijn bakrem voorzien van een apart pedaal dat door het gewone pedaal wordt bediend (als je begrijpt wat ik bedoel). Gaat al jaren prima!
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
gast

rem

Bericht door gast »

je bedoelt een extra hevel op het rempedaal gezet en de spanner ook op de achterbrug vastgelast? aan zoiets zat ik al te denken...
Gast

Bericht door Gast »

Precies! je ziet dat wel meer bij klassieke motoren waarbij je "snel"het zijspan kan afkoppelen!
marc

Re:

Bericht door marc »

FPC schreef: 06 mei 2005, 10:07 Ik heb mijn bakrem voorzien van een apart pedaal dat door het gewone pedaal wordt bediend (als je begrijpt wat ik bedoel). Gaat al jaren prima!
Heb je dat span nog? Ik ben benieuwd hoe dat is gemaakt en er nu uitziet...paar fotootjes?

Ik wil nagaan wat ik moet doen om de bak geremd te maken:
Een beugeltje op de zijspan brug lassen tbv bevestiging ankerplaat
Een pijpje lassen op het frame (tbv originele bout met vorkoogje) of iets anders vastbouten/klemmen tbv fixatie van buitenkabel
Een aanpassing op het huidige achterwiel rempedaal

Mooiste lijkt me 1 pedaal met 2 afstelbare remmen

Vrgt Marc
Bijlagen
Screenshot_20230123-195852_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20230124-191244_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20230124-190523_Samsung Internet.jpg
Benno van Ham

Re: belangrijk! achterrem doet het nu goed!!

Bericht door Benno van Ham »

Het gemakkelijkste is het om het systeem te klonen van een mt-16.

s-l500.jpg
Rempedaal op motor met overbrenging naar achterwiel en zijspan d.m.v. een evenaar, staat bovenaan links in het plaatje. De rechterkant as gaat in het frame, je kijkt er van onderaf tegenaan. De evenaar kant gaat met de kabel naar zijspan, 1 stang naar achterrem. Door de evenaar wordt eerst de achterrem aangetrokken en pas als die werkt wordt het zijspan bijgetrokken. Mits goed afgesteld een goede methode.

Aanpassing zijspan

Op zijspanbak ankerplaat met remschoenen gebruiken. Op arm zijspan idd. een plaatje lassen waarin de twee bouten van de ankerplaat (moderner type) of nok (waar remplaat overheen valt) ouder type.
SAM_1261.JPG
SAM_1121.JPG
remplaat en wiel monteren en hopen dat de as lang genoeg was voor de extra dikte die je toevoegt aan de zijspanarm.

Andere optie, swingarm zijspan vinden van een geremd exemplaar en die monteren. zijn vaak wel een cm. of 2 langer dus of je wiel dan nog goed in de wielkast uitkomt is de vraag.

Ik heb toen ik mijn vorige BMW aanpaste voor een bak een tweede rempedaal naast het originele gemonteerd met stevige klemmen. Het tweede pedaal werd voor het span gebruikt. Door het tweede pedaal in te trappen nam je meteen het eerste mee ( Beetje tractor methode)
SAM_1316.JPG
Oudere Ural methode wordt alles met stangetjes gedaan. is best een ombouwklusje.

Onder rempedaal zit een staafje vanaf de zijspanbak. Staaf gaat onder de bak door naar de zijkant en bedient daar via een stangenstelsel de achterrem. geen plaatjes van ivm ontbreken Ural :)
Bijlagen
Achterrem.png
Achterrem.png (10.73 KiB) 113 keer bekeken
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
marc

Re: belangrijk! achterrem doet het nu goed!!

Bericht door marc »

Benno bedankt
Ik zal t nog beter bestuderen.
Ohja...de beugel voor de bevestiging van de remschakelaar zit ook anders bij de mt11/16 dus die moet wellicht ook aangepast worden

Hoop dat FPC nog actief is in de club en op t forum...ben nog steeds benieuwd naar zijn oplossing

Vrgt Marc
Bijlagen
Screenshot_20230130-080218_Samsung Internet.jpg
Plaats reactie