belangrijk! achterrem doet het nu goed!!
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
belangrijk! achterrem doet het nu goed!!
na 6 jaar aankutten heb ik de achterrem van de dnepr nu goed voor elkaar, omdat er meer zijn die hier problemen mee hebben, en zijspanrijden al link genoeg is, vertel ik graag hoe ik het heb gedaan.
1 het armpje aan de binnenkant van de achterbrug heb ik met een cm verkort. ik had er nog 1 van een ural denk ik liggen en die was korter, maar als je een gat boven het bestaande gat boort ben je er ook.
dit geeft minder slag, maar wel meer koppel!!!
remmen en blokkeren nu!
wel is het belangrijk dat je behoorlijk wat vrije slag houdt want omdat het scharnier op de achterbrug zit, wordt de rem ook wat aangetrokken als de vering in of uit gaat, dus met span ook in de bochten!!
daarnaast heb ik de zijspanrem losgekoppeld, daar wil ik wat anders op verzinnen, zodat de achterrem en zijspanrem onafhankelijk van elkaar te stellen zijn, origineel kun je de 1 niet aanspannen zonder dat de ander ook starkker gaat staan dus het blijft aanklooien en optimale afstellen word meer optmaal aanlopen..
hopende me deze mededeling wat ongelukken te hebben voorkomen..
Arnaud
1 het armpje aan de binnenkant van de achterbrug heb ik met een cm verkort. ik had er nog 1 van een ural denk ik liggen en die was korter, maar als je een gat boven het bestaande gat boort ben je er ook.
dit geeft minder slag, maar wel meer koppel!!!
remmen en blokkeren nu!
wel is het belangrijk dat je behoorlijk wat vrije slag houdt want omdat het scharnier op de achterbrug zit, wordt de rem ook wat aangetrokken als de vering in of uit gaat, dus met span ook in de bochten!!
daarnaast heb ik de zijspanrem losgekoppeld, daar wil ik wat anders op verzinnen, zodat de achterrem en zijspanrem onafhankelijk van elkaar te stellen zijn, origineel kun je de 1 niet aanspannen zonder dat de ander ook starkker gaat staan dus het blijft aanklooien en optimale afstellen word meer optmaal aanlopen..
hopende me deze mededeling wat ongelukken te hebben voorkomen..
Arnaud
Re:
Heb je dat span nog? Ik ben benieuwd hoe dat is gemaakt en er nu uitziet...paar fotootjes?
Ik wil nagaan wat ik moet doen om de bak geremd te maken:
Een beugeltje op de zijspan brug lassen tbv bevestiging ankerplaat
Een pijpje lassen op het frame (tbv originele bout met vorkoogje) of iets anders vastbouten/klemmen tbv fixatie van buitenkabel
Een aanpassing op het huidige achterwiel rempedaal
Mooiste lijkt me 1 pedaal met 2 afstelbare remmen
Vrgt Marc
- Benno van Ham
- Berichten: 4224
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: belangrijk! achterrem doet het nu goed!!
Het gemakkelijkste is het om het systeem te klonen van een mt-16.
Rempedaal op motor met overbrenging naar achterwiel en zijspan d.m.v. een evenaar, staat bovenaan links in het plaatje. De rechterkant as gaat in het frame, je kijkt er van onderaf tegenaan. De evenaar kant gaat met de kabel naar zijspan, 1 stang naar achterrem. Door de evenaar wordt eerst de achterrem aangetrokken en pas als die werkt wordt het zijspan bijgetrokken. Mits goed afgesteld een goede methode.
Aanpassing zijspan
Op zijspanbak ankerplaat met remschoenen gebruiken. Op arm zijspan idd. een plaatje lassen waarin de twee bouten van de ankerplaat (moderner type) of nok (waar remplaat overheen valt) ouder type. remplaat en wiel monteren en hopen dat de as lang genoeg was voor de extra dikte die je toevoegt aan de zijspanarm.
Andere optie, swingarm zijspan vinden van een geremd exemplaar en die monteren. zijn vaak wel een cm. of 2 langer dus of je wiel dan nog goed in de wielkast uitkomt is de vraag.
Ik heb toen ik mijn vorige BMW aanpaste voor een bak een tweede rempedaal naast het originele gemonteerd met stevige klemmen. Het tweede pedaal werd voor het span gebruikt. Door het tweede pedaal in te trappen nam je meteen het eerste mee ( Beetje tractor methode)
Oudere Ural methode wordt alles met stangetjes gedaan. is best een ombouwklusje.
Onder rempedaal zit een staafje vanaf de zijspanbak. Staaf gaat onder de bak door naar de zijkant en bedient daar via een stangenstelsel de achterrem. geen plaatjes van ivm ontbreken Ural
Rempedaal op motor met overbrenging naar achterwiel en zijspan d.m.v. een evenaar, staat bovenaan links in het plaatje. De rechterkant as gaat in het frame, je kijkt er van onderaf tegenaan. De evenaar kant gaat met de kabel naar zijspan, 1 stang naar achterrem. Door de evenaar wordt eerst de achterrem aangetrokken en pas als die werkt wordt het zijspan bijgetrokken. Mits goed afgesteld een goede methode.
Aanpassing zijspan
Op zijspanbak ankerplaat met remschoenen gebruiken. Op arm zijspan idd. een plaatje lassen waarin de twee bouten van de ankerplaat (moderner type) of nok (waar remplaat overheen valt) ouder type. remplaat en wiel monteren en hopen dat de as lang genoeg was voor de extra dikte die je toevoegt aan de zijspanarm.
Andere optie, swingarm zijspan vinden van een geremd exemplaar en die monteren. zijn vaak wel een cm. of 2 langer dus of je wiel dan nog goed in de wielkast uitkomt is de vraag.
Ik heb toen ik mijn vorige BMW aanpaste voor een bak een tweede rempedaal naast het originele gemonteerd met stevige klemmen. Het tweede pedaal werd voor het span gebruikt. Door het tweede pedaal in te trappen nam je meteen het eerste mee ( Beetje tractor methode)
Oudere Ural methode wordt alles met stangetjes gedaan. is best een ombouwklusje.
Onder rempedaal zit een staafje vanaf de zijspanbak. Staaf gaat onder de bak door naar de zijkant en bedient daar via een stangenstelsel de achterrem. geen plaatjes van ivm ontbreken Ural

- Bijlagen
-
- Achterrem.png (10.73 KiB) 113 keer bekeken
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: belangrijk! achterrem doet het nu goed!!
Benno bedankt
Ik zal t nog beter bestuderen.
Ohja...de beugel voor de bevestiging van de remschakelaar zit ook anders bij de mt11/16 dus die moet wellicht ook aangepast worden
Hoop dat FPC nog actief is in de club en op t forum...ben nog steeds benieuwd naar zijn oplossing
Vrgt Marc
Ik zal t nog beter bestuderen.
Ohja...de beugel voor de bevestiging van de remschakelaar zit ook anders bij de mt11/16 dus die moet wellicht ook aangepast worden
Hoop dat FPC nog actief is in de club en op t forum...ben nog steeds benieuwd naar zijn oplossing
Vrgt Marc