Speling in bediening koppeling

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Honda-Hollandia

Speling in bediening koppeling

Bericht door Honda-Hollandia »

De laatste tijd merk ik dat ik de koppelingskabel vaak moet bijstellen. Het koppelingshendel aan het stuur heeft speling op het asje. Door de kabel een slag strakker te zetten wordt de speling van de hendel iets minder, maar ik laat wel wat speling zitten. Ik vrees dat het druklager bezig is de geest te geven. Is het mogelijk om het druklager te vervangen zonder dat ik de versnellingsbak moet uitbouwen?
propjocky

Re: Speling in bediening koppeling

Bericht door propjocky »

Het is zeker mogelijk de druklager te inspecteren zonder de hele bak uit elkaar te trekken. Kabel los maken en knelring verwijderen, daarna trek je de hele assembly eruit. Op de bijlages is duidelijk te zien hoe het geheel in elkaar steekt. Bij het in elkaar zetten wel goed opletten dat de stift weer helemaal in de koppeling glijdt, beetje spelen met de kickstarter om het goed op te lijnen ...
Bijlagen
CHANG Versnellingsbak partslist.pdf
(715.77 KiB) 13 keer gedownload
transmission.jpg
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
Benno van Ham

Re: Speling in bediening koppeling

Bericht door Benno van Ham »

Als je continue moet bijstellen denk ik alleen eerder dat je drukstift het aan het begeven is en niet het druklager. Ook die is te inspecteren maar een stuk lastiger. Voor het goed zijn moet dan eigenlijk de hele bak er even vanaf. Ook dat is niet zo'n probleem.

Het druklager zelf kan eigenlijk alleen slijten op het taatslager en de drukcilinder (inloopspoor). maar dat zie je snel genoeg. Laat ook altijd een beetje speling erop staan, veel mensen stellen te strak en dan slijt alles extra hard.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie