Jawa 559 - de belg

Tweetaktforum waarin onze rokende forumgangers hun frustaties kwijt kunnen. Dus, IZH, TIZ, Jupiter, Jawa, MZ, CZ leef je uit.

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Edscalatie

Jawa 559 - de belg

Bericht door Edscalatie »

Hallo,
Dit topic heb ik geopend als naslagwerk voor mezelf en voor alle geïnteresseerden.

De verveling sloeg toe, en de stal miste nog een 2 takt.
Het is weer zo ver, een nieuw voertuig: een Jawa 559 uit 1963.
De machine heb ik gekocht van een Belg zonder enige papieren of bekende historie.
De machine snel lopend/veilig gemaakt en de papieren in gedoken voor een kenteken
Een nieuwe uitdaging voor bij het RDW, maar vandaag zonder gezeur een kenteken gekregen.
Het framenummer werd herkend door het RDW als nog geregistreerd in Litouwen.
Na even fronsen werd de motor als "Europees" bestempeld en hoefde er geen verdere keuring plaats te vinden :lol: :lol:

Dus feest en beginnen aan de renovatie.

Alles is compleet, schakelt en rijd best prima, maar verdiend wel even aandacht.
Onder andere het verfwerk is dit keer een leuk deel van het project.
Op de een of andere manier koop ik altijd een voertuig waarbij de pinstripes zijn gezet met tippex (die witte correctie vloeistof voor bij het schrijven).
IMG-20210303-WA0011.jpg
Ural m66
Jawa 559
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Nejra

Re: Jawa 559 - de belg

Bericht door Nejra »

Tja... het is natuurlijk geen Rus, maar ik vind hem leuk! :mrgreen: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
nicolai

Bericht door nicolai »

Dat is wel een hele mooie aankoop, zo'n lekkere 2 takt tikker.
Verf werk met tipp-ex, ja zo lijkt het wel bij de Russen, dun en magertjes, net als de bevolking daar
Typisch een sovjet machine met een mooie komaf waar je jezelf nog in kunt verliezen qua rusland geschiedenis
Het systeem begrijpen van die tijdgeest blijft lastig onder het communistme maar wel voor te stellen?
Ben erg benieuwd wat je ervan weet te creeren met je aanwinst en machine.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Edscalatie

Haha, bedankt heren.
Ik ga er wat moois van maken. :D
De techniek is wel lekker simpel en ietsjes handzamer dan het Russische broertje.
De zijspan blijft natuurlijk wel in de collectie, daar begon het avontuur.
De eerste onderdelen zijn besteld en onderweg.
Eind deze maand zou het mooi zijn als ook de Jawa (mechanisch) klaar is voor een lang weekend weg.
Ural m66
Jawa 559
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Mooie fietsje wel! Ik heb nu 2 jaar een 638 in de schuur staan en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Eigenlijk was ik op een bepaalde manier wel onder de indruk van hoe geavanceerd die dingen mechanisch in elkaar steken. Volgens mij waren die tsjechen helemaal zo gek nog niet.
arnaud

Bericht door arnaud »

Cool, ik heb een paar jaar geleden ook een 559 klaargemaakt (mag nu weg, rijd er te weinig mee)
Mag ik je de tip geven dat als de de voorvork-onderpoten van plek verwisselt je dan een dubbel-oplopende ankerplaat van een later model jawa kan monteren en je dan een heel prima voorrem hebt?
Edscalatie

een dubbel-oplopende ankerplaat?
Is dat hetzelfde systeem als bij de duplex voorrem van de urals (2 nokjes die je blokken symmetrisch naar buiten duwen?).
Ondertussen een aantal maanden verder, ik moest voor de baas 6 weken het land uit en ondertussen in een verhuizing.
Tijd is kostbaar zullen we het maar noemen.

Na wat prutsen kreeg ik het blokje met nieuwe kop en voetpakking niet helemaal vacuüm-lekdicht.
de middenpakking tussen de carters was ouderwetse vulpakking die zn tijd wel gehad heeft.
door een kier in de carters bleef die lucht zuigen en matig lopen.

Nu mooi het blok eronderuit en in 1 keer onderhanden nemen.
SKF lagers en SKF keerringen erin,schakelklok vervangen (neutraal indicator werkte niet, contact plaatje afgebroken).
Daarnaast nog wat kleine dingen als scherpe randjes afvijlen en natuurlijk alles helemaal schoonspoelen.

omdat het blikwerk er ook direct af ging voor een groot deel wil ik die zelf stralen .
Er zit een bedrijf waar dit kan in lelystad, is zien of dat bevalt.
Als het goed gaat wil ik dit ook gaan doen met de bak van de zijspan (maar dat is een 4-takt dus offtopic :lol: )

heeft iemand goede ervaringen met een verchroom bedrijf of eventueel zelf vernikkelen?
een maat van me is zelf aan het experimenteren ende resultaten zijn redelijk maar ik zoek meer ervaringen.
Vooral de wielen verdienen wel wat aandacht, maar als ik deze zelf kan vernikkelen is het ook wel een leuk experiment.

een paar losse foto's als impressie waar het project nu staat
WhatsApp Image 2021-10-21 at 17.46.00.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-21 at 21.55.20.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-25 at 12.56.01.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-25 at 12.56.01 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-25 at 12.56.02.jpeg
Ural m66
Jawa 559
nicolai

Bericht door nicolai »

Ik lees een psychologische vraag en dat is lastig antwoorden, wat moet ik dan doen?
Zoals je weet.... gaat hij het je niet vertellen! dat idee moet bij je zelf opkomen?
Dat zelf vernikkelen lijkt mij niet zo,n goed iedee, zeker in de badkuip?
Het zelf doen lijkt vaak een goed idee maar klauwen met tijd en aandacht waar je beter
had kunnen gaan werken en uitbesteden als je alles optelt, lekker uitbesteden bij de prof!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Plaats reactie