Voorstellen MT9

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

dropje73

Re: Voorstellen MT9

Bericht door dropje73 »

OOk nog de K301 zo veel als mogelijk uit elkaar geschroefd en schoon gemaakt, zonder de instellingen te wijzigen.
Heb wel de gasschuiven op gelijke hoogte gezet.

Het rijden ging op zich redelijk, alleen hij ploft nog steeds rechts,

Rechts is ook de bougie zwart
DSC_3789.JPG
En links is hij schoon, te schoon volgens mij
DSC_3788.JPG
De schroef "idle" staat rechts veel verder uit dan links, ik neem aan dat die naar elkaar toe moeten kwa instelling? De onderste stelschroeven
ZIjn dit de bewuste van basisinstelling 1,5 slag uit?
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Frank65

Bericht door Frank65 »

Ploffen kan ook aan slappe veren van de kleppen liggen, die gaan dan vanzelf open onder het vacuüm wat ontstaat in de cilinder bij de downstroke.

Kun je controleren door met je duim de kleppen in te drukken, als dat lukt dan zijn ze te slap.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

De ene is te zwart, de andere veel te wit. Die zwarte moet wat armer (stelschroef werkt eigenlijk alleen voor lage toerentallen dus ik vermoed dat je met de gasnaaldhoogte moet gaan werken. de naald moet iets lager komen te hangen).

Andere kant is veel te arm, controleer de hoofdsproeier op doorlaat en maatvoering. Eventueel de gasnaald daarwat hoger.

Heb je toevallig een IR thermometer, kijk dan ook of links en rechts even warm zijn. Ik vermoed van niet in ieder geval. die temperatuur is een goede indicatie om te weten welke cilinder het hardste moet werken.

Die idle stelschroef is je stationair toerental. Die zou ik aan de witte kant uitdraaien en aan de zwarte kant een beetje in.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
dropje73

Bericht door dropje73 »

Gasnaalden zitten nu aan beide zijden tweede keepje vanaf de bovenkant.

Ik zal eens achter een temp meter aan gaan
dropje73

Bericht door dropje73 »

Hoofdsproeiers heb ik er uit geschroefd en door geblazen.
Heb nog even zitten zoeken naar iets van een nr oid maar er staat niks op.
dropje73

Bericht door dropje73 »

Oh en ik had de ontsteking zo dat hij stationair netjes liep.
Maar er is iet niet helemaal vlak den ik, want bij aandraaien liep hij weer onregelmatige.

Het is wel verbeterd dus, maar ik kijk er nog een keer naar
dropje73

Bericht door dropje73 »

Benno van Ham schreef: Za Mei 29, 2021 19:48 De ene is te zwart, de andere veel te wit. Die zwarte moet wat armer (stelschroef werkt eigenlijk alleen voor lage toerentallen dus ik vermoed dat je met de gasnaaldhoogte moet gaan werken. de naald moet iets lager komen te hangen).

Andere kant is veel te arm, controleer de hoofdsproeier op doorlaat en maatvoering. Eventueel de gasnaald daarwat hoger.

Heb je toevallig een IR thermometer, kijk dan ook of links en rechts even warm zijn. Ik vermoed van niet in ieder geval. die temperatuur is een goede indicatie om te weten welke cilinder het hardste moet werken.

Die idle stelschroef is je stationair toerental. Die zou ik aan de witte kant uitdraaien en aan de zwarte kant een beetje in.

Benno

Mmm, nog even gekeken, aan de kant van de zwarte bougie zit die stationair schroefje helemaal in/dicht gedraaid... 😬

Terwijl die optisch verder uit lijkt te staan (steekt iets uit de behuizing, en witte bougie kant niet) maar dat zegt misschien niet alles
Benno van Ham

de stationair schroef staat als het goed is schuin omhoog te wijzen, die draait eigenlijk gewoon de gasklep wat omhoog en regelt daarmee het toerental. De schroef die daarvoor zit is het stationairmengsel bij laag toeren. die moet ongeveer 1-1,5 slag uitgedraaid staan om te beginnen.

Achter de motor staand kun je vaak goed horen welke uitlaat het meeste geluid maakt (die werkt het hardst) en welke het eerst reageert met gasgeven (je synchroonstelling).

Groeten,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
dropje73

Bericht door dropje73 »

Benno van Ham schreef: Za Mei 29, 2021 23:51 de stationair schroef staat als het goed is schuin omhoog te wijzen, die draait eigenlijk gewoon de gasklep wat omhoog en regelt daarmee het toerental. De schroef die daarvoor zit is het stationairmengsel bij laag toeren. die moet ongeveer 1-1,5 slag uitgedraaid staan om te beginnen.

Achter de motor staand kun je vaak goed horen welke uitlaat het meeste geluid maakt (die werkt het hardst) en welke het eerst reageert met gasgeven (je synchroonstelling).

Groeten,

Benno
Ik bedacht mij dat ik de gasschuiven niet op de juiste wijze op hoogte heb gesteld.
Ik heb dit gedaan door de kabels aan te trekken/op te draaien, dat is denk ik niet goed? Dat moet met die schuin staande stationair stelschroeven.

Die 6 a 6,5 mm voelt overigens als erg veel, ze stonden maar iets van 2 a 3 mm open(ongelijk).

Ik schroef ze er nog een keer vanaf, en probeer het beter te doen.
Die idle schroeven zal ik er nu ook maar helemaal uit halen, dan kan ik ook zien of die rechts niet op de 1 of andere manier een obstructie heeft

Al doende leert men.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Normaal gesproken begin je met :

De ontsteking in het midden zetten.
en dan....

Kleppen controleren en stellen kun je ze met duim indrukken en niet vergeten 180 graden draaien als je naar de andere kant gaat.
Gaskabels synchroon met boortje 8
Stationair schroef synchroon met boortje 6
Luchtmengselschroef in beginstand 1 1/2 uit.

Zet merktekens zodat het synchroon blijft.

Starten en stationair afstellen.
Ontsteking fine tunen.
Luchtmengselschroef fine tunen.
Stationair afstellen.

Gaan rijden en hoogte naald en sproeier grootte bepalen.

Voila...

Is niet zo moeilijk, je moet het alleen zo doen zoals het hoort en je materiaal moet in orde zijn.
dropje73

Bericht door dropje73 »

Frank65 schreef: Zo Mei 30, 2021 18:41 Normaal gesproken begin je met :

en dan....

Kleppen controleren en stellen kun je ze met duim indrukken en niet vergeten 180 graden draaien als je naar de andere kant gaat.

Ontsteking fine tunen.
Stationair afstellen.

Voila...

Is niet zo moeilijk, je moet het alleen zo doen zoals het hoort en je materiaal moet in orde zijn.
Kleppen zijn een week of drie geleden gesteld/gecheckt, samen met de @Nejra, dus die staan goed.
Ontsteking staat op het midden (ietsje pietsje verdraaid reeds, maar heeft ietsje meer nodig)

Dus nu de stap van de carbs.
Ik heb ze er af gehad en door geblazen e.d. en gepoogd reeds wat te stellen. Maar dit heb ik niet goed/onvolledig gedaan.
Dus nu ga ik de carbs er opnieuw af halen en proberen het goed te doen.

Als ik een 6 mm boortje onder de gasschuif leg, dan valt het stelbusje boven op de K301 buiten zijn stelbereik. Stelbusje valt uit het (koper?messing?) getoogde "buisje"
Kan ik hem bij de gashendel ook nog stellen? (heb het klepje open gehad en zie het kettingkje, maar zie even niet goed of daar een stelmogelijkheid op zit)

Of moet dat verschil de vrije slag zijn?

Edit: sorry luitjes, ik weet dat iedereen ondertussen het allemaal wel uit gelegd heeft, maar het is allemaal vrij nieuw voor mij, normaal pruts ik met hout en niet met "Russian Iron" :lol: Dus het moet af en toe even landen bij mij.
Bedankt voor de hulp iedereen in ieder geval :toost:
Frank65

Bericht door Frank65 »

Als de 6 mm voor jouw carbs te groot is, dan neem je toch een kleinere. Het gaat hier alleen erom dat ze gelijk staan. De maat van de boor maakt niet zoveel uit. Die zal bij de verschillende carbs wel anders zijn.

En als de kabels gelijk staan, dan daar niet meer aan draaien, anders verstel ze weer !
De kabels stel je met de stelschroef bovenop de carb, onder de rubberen beschermkap, daar waar de kabel naar binnen gaat en niet bij de gashendel.

Eerst de kabels doen, schuif 2 dezelfde passende boortjes onder de gasschuiven van elke carb en geef langzaam gas, stel nu zo af dat de boortjes tegelijk kantelen.

Daarna schuif je 2 passende boortjes onder de gas schuiven en stel je de stationair schroef zo af dat de boortjes op hun kantelpunt zitten.

Bij een boxermotor is het essentieel dat beide cilinders synchroon worden voorzien van het benzinemengsel, anders krijg je wat je hier voortdurend leest, de linker of rechter cilinder blijft koud.
dropje73

Bericht door dropje73 »

Frank65 schreef: Zo Mei 30, 2021 18:41 Normaal gesproken begin je met :

en dan....

Ontsteking fine tunen.
Stationair afstellen.

Voila...

Nog even terug komend.
Misschien maak ik een denkfout hoor, maar als ik de gaskabels synchroon stel met een boortje van 8 mm onder de gasschuif, dan zakt hij toch nooit meer verder naar beneden dat ik stationair kan stellen met een 6 mm boortje?
Zou dat niet precies andersom moeten? Dat die 2 mm de slack op de kabels is?
Frank65

Bericht door Frank65 »

Je maakt inderdaad een denkfout. Het gaat alleen om de lengte van de kabels gelijk te stellen, je stelt niet het onderste punt in (wat jij denk ik doet).
Het kantelpunt zit ergens bij gas half open.
Maar het maakt in principe niet uit waar dat zit.

Je moet er wel voor zorgen dat bij gas dicht de schuiven nog net helemaal dicht gaan.

Dan doe je de dunnere boortjes en stel je de stationair schroef. Bij een K37 carb is dat een 6 mm boortje, bij jouw misschien een kleinere.

Dus je stelt :

Kabels evenlang en de stationair schroef zo dat beide schuiven even ver omhoog staan.

En vergeet niet de merktekens.
dropje73

Bericht door dropje73 »

Frank65 schreef: Ma Mei 31, 2021 15:43 Je maakt inderdaad een denkfout. Het gaat alleen om de lengte van de kabels gelijk te stellen, je stelt niet het onderste punt in (wat jij denk ik doet).
Het kantelpunt zit ergens bij gas half open.
Maar het maakt in principe niet uit waar dat zit.

Je moet er wel voor zorgen dat bij gas dicht de schuiven nog net helemaal dicht gaan.

Dan doe je de dunnere boortjes en stel je de stationair schroef. Bij een K37 carb is dat een 6 mm boortje, bij jouw misschien een kleinere.

Dus je stelt :

Kabels evenlang en de stationair schroef zo dat beide schuiven even ver omhoog staan.

En vergeet niet de merktekens.
oke, er begint wat te dagen.
Ik heb inderdaad geprobeert de kabels dusdanig strak te zetten dat ze die 8 mm boortje onder de gasschuiven net vast zetten. Maar dat is niet de bedoeling, het gaat er dan om dat ze gelijk van lengte staan.
Dan zit er genoeg ruimte op de kabel zodat de gasschuiven voldoende kunnen zakken om met een 6 mm boortje de stationair schroeven te kunnen stellen (die volgens mij rechts nu ook hoger zit dan links, wat denk ik logisch is gezien de kleur van de bougies)

Ik omschrijf het een beetje rottig, maar ik geloof dat het in mijn hoofd begint te kloppen.
Frank65

Bericht door Frank65 »

dropje73 schreef: Ma Mei 31, 2021 16:15 Ik omschrijf het een beetje rottig, maar ik geloof dat het in mijn hoofd begint te kloppen.
Lijkt erop :toost:

Wat je doet is alleen ervoor zorgen dat als je gas geeft beide schuiven gelijk omhoog gaan, en als je gas loslaat de schuiven op de stationair schroef rusten op gelijke hoogte, met andere woorden synchroon.

Als je nu een merkkteken op 12 uur op de schroef voor stationair zet, dan raak je de synchroon niet kwijt bij het fine tunen.
Zelfde geldt voor de luchtmengselschroef, die zet je gelijk door helemaal in te draaien en dan 1 1/2 uit draaien, zet ook hier een merkteken op en hou ze gelijk bij fine tunen.
dropje73

Bericht door dropje73 »

Frank65 schreef: Ma Mei 31, 2021 16:31
dropje73 schreef: Ma Mei 31, 2021 16:15 Ik omschrijf het een beetje rottig, maar ik geloof dat het in mijn hoofd begint te kloppen.
Lijkt erop :toost:

Wat je doet is alleen ervoor zorgen dat als je gas geeft beide schuiven gelijk omhoog gaan, en als je gas loslaat de schuiven op de stationair schroef rusten op gelijke hoogte, met andere woorden synchroon.

Als je nu een merkkteken op 12 uur op de schroef voor stationair zet, dan raak je de synchroon niet kwijt bij het fine tunen.
Zelfde geldt voor de luchtmengselschroef, die zet je gelijk door helemaal in te draaien en dan 1 1/2 uit draaien, zet ook hier een merkteken op en hou ze gelijk bij fine tunen.
Tof! Dank Frank! :toost:
dropje73

Bericht door dropje73 »

Vandaag de uitlaten nog een keer gedemonteerd en uit elkaar geschroefd om toch nog wat demping aan te brengen.
Er bleek al een soort glaswol in te zitten, maar die heb ik helemaal uit zijn fatsoen getrokken met het er uit trekken.

Dus bij beiden de glaswol weg gehaald en rond elk een enkele laag demperwol geknoopt, die ik van Nejra heb gehad
DSC_3794.JPG
DSC_3795.JPG
dropje73

Bericht door dropje73 »

Maar da heb volgende, de carbs.

Heb de werkwijze gevolgd als gesteld, 8 voor kabels af te stellen en 6 voor stationair, luchtmengselschroeven op 1,5 slag (540 raden)
Starten, hij liep naar mijn idee wel glijkmatig, maar nog een beetje te snel stationair.

Dus nog een keer af gesteld met 6 en 4,5.

Ondertussen waren de beide carbs een fijne plas aan het doen.
Lijkt uit de luchtmengselschroeven te komen......Die ook helemaal verlopen zijn met stationair lopen.

Dus ik heb het idee dat dit niet kan kloppen, ik zit denk ik de verkeerde "luchtmengselschroeven" te verstellen. :oops: :oops: :oops:

Dus voor de duidelijkheid
-> 1 die lijkt mij duidelijk, stationair.
-> 2, daar dacht ik dus van dat dat de luchtmengselschroef is/was, maar dat klopt lijkt mij niet? Die moet er denk ik gewoon vast in? Waarom verloopt hij anders? zit ook geen veertje oid om het 'vast' te houden. Wat is precies de functie van deze?
-> 3 dat moet dan de luchtmengselschroef zijn dunkt mij?

-> 4 zit de hoofdsproeier achter.
DSC_3796.JPG
dropje73

Bericht door dropje73 »

Ik heb wel de beschrijving van de K301 gedownload van de site, maar daar staan nummers in de tekst die niet corresponderen met plaatje??
dropje73

Bericht door dropje73 »

dropje73 schreef: Di Jun 01, 2021 20:53 Maar da heb volgende, de carbs.

Heb de werkwijze gevolgd als gesteld, 8 voor kabels af te stellen en 6 voor stationair, luchtmengselschroeven op 1,5 slag (540 raden)
Starten, hij liep naar mijn idee wel glijkmatig, maar nog een beetje te snel stationair.

Dus nog een keer af gesteld met 6 en 4,5.

Ondertussen waren de beide carbs een fijne plas aan het doen.
Lijkt uit de luchtmengselschroeven te komen......Die ook helemaal verlopen zijn met stationair lopen.

Dus ik heb het idee dat dit niet kan kloppen, ik zit denk ik de verkeerde "luchtmengselschroeven" te verstellen. :oops: :oops: :oops:

Dus voor de duidelijkheid
-> 1 die lijkt mij duidelijk, stationair.
-> 2, daar dacht ik dus van dat dat de luchtmengselschroef is/was, maar dat klopt lijkt mij niet? Die moet er denk ik gewoon vast in? Waarom verloopt hij anders? zit ook geen veertje oid om het 'vast' te houden. Wat is precies de functie van deze?
-> 3 dat moet dan de luchtmengselschroef zijn dunkt mij?

DSC_3796.JPG
Nou "Google is youre friend" zeggen ze wel, wat dom.... zit ik gewoon aan de verkeerde te draaien.

Dacht er even over om die post weg te halen, maar ik zal hem toch maar laten staan, misschien heeft er in de toekomst iemand nog wat aan, die voor hetzelfde "probleem" staat...

Uiteindelijk komen we er wel...

Edit; blijft wel de vraag, wat doet "2" nu precies?
Frank65

Bericht door Frank65 »

Kijk hier eens

http://cvkustoms.com/PDF/Part_4-_K-301_Carburetors.pdf

Daar staat bij jouw nummers

3 : Idle adjustment screw Air/fuel ratio, dit is je luchtmengselschroef
1 : throttle valve screw, stationair
2 : Idling jet, je stationair sproeier, helemaal indraaien dus. Dat gaatje aan het einde is het gaatje van deze sproeier, moet dus netjes rond en open zijn. Als je deze schroef te ver indraait kun je het puntje pletten en krijg je een ovaal gat. Dus met beleid vastzetten en niet forceren.

4 : Main jet plug, hierachter zit je sproeier.

Dus draaien aan 3 voor stationair en 1 luchtmengsel.

Hier staat trouwens hoe je die dingen afstelt zonder de boortje.

http://cvkustoms.com/PDF/Part_4A-_K-30 ... erhaul.pdf
dropje73

Bericht door dropje73 »

Frank65 schreef: Di Jun 01, 2021 21:29 Kijk hier eens

http://cvkustoms.com/PDF/Part_4-_K-301_Carburetors.pdf

Daar staat bij jouw nummers

3 : Idle adjustment screw Air/fuel ratio, dit is je luchtmengselschroef
1 : throttle valve screw, stationair
2 : Idling jet, je stationair sproeier, helemaal indraaien dus. Dat gaatje aan het einde is het gaatje van deze sproeier, moet dus netjes rond en open zijn. Als je deze schroef te ver indraait kun je het puntje pletten en krijg je een ovaal gat. Dus met beleid vastzetten en niet forceren.

4 : Main jet plug, hierachter zit je sproeier.

Dus draaien aan 3 voor stationair en 1 luchtmengsel.

Hier staat trouwens hoe je die dingen afstelt zonder de boortje.

http://cvkustoms.com/PDF/Part_4A-_K-30 ... erhaul.pdf
Die tweede link had ik ook gevonden, die staat in de ledensectie. Daar verwijzen ze op den duur naar (9),maar dat is het filter onder de vlotterkamer.... (?)

Andere linkje is ook handig trouwens!
Laatst gewijzigd door dropje73 op Wo Jun 02, 2021 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Tja.. de Russen drinken veel Vodka. :toost:
marc

Bericht door marc »

dropje73 schreef: Di Jun 01, 2021 20:53

DSC_3796.JPG
Heb je achter nr4 al gekeken? Daar hoort ook een fiberring achter. De schroef ziet er niet origineel uit. In de diepte zit de sproeier. Zon klein messing schroefje met gaatje. Ik moest m destijds uitboren...muurvast. Hopelijk heb je meer geluk. En je kan m ook laten zitten als ie t doet. Ik was helaas te nieuwsgierig.
dropje73

Bericht door dropje73 »

marc schreef: Di Jun 01, 2021 23:01
dropje73 schreef: Di Jun 01, 2021 20:53

DSC_3796.JPG
Heb je achter nr4 al gekeken? Daar hoort ook een fiberring achter. De schroef ziet er niet origineel uit. In de diepte zit de sproeier. Zon klein messing schroefje met gaatje. Ik moest m destijds uitboren...muurvast. Hopelijk heb je meer geluk. En je kan m ook laten zitten als ie t doet. Ik was helaas te nieuwsgierig.
Ja, zit een nieuw pakkinkje achter, net als dat hele kleine schroefje onder op de gasnaald en boven op de vlotterkamer.

Sproeiers heb ik er ook uit gehad, zagen er (op het oog) prima uit. Alleen geen idee wat voor formaat deze zijn.
dropje73

Bericht door dropje73 »

Dan nu het volgende project, da achterrem, die doet eigenlijk helemaal niks....
En aangezien het bakkie nogal vlot de lucht in gaat (achterveren "kaas"?) heb ik toch wel graag een enigzins functionerende achterrem.

Heb even snel de stelmogelijkheden gescand en het lijkt er op dat die allemaal maximaal ingedraaid zijn.
Ik wil het wiel er sowieso er uit pakken, maar kan ik dan eigenlijk concluderen dat de voeringen remschoenen op zijn?

Zijn deze van Rolpa goed/geschikt?
https://www.rolpa.nl/a-53728100/frame-d ... escription
Benno van Ham

Gas los werkt ook prima hoor maar even focussen op de achterrem. Heb je het wiel er al af gehad ?

Vaak zijn de schoenen vet omdat er een slabvormie pakking tussen cardan en meenemer is gaan lekken. Dan kun je stellen wat je wil maar komt het nooit goed.

Standaard stel je een achterwiel eerst op de stelbout (achteraan onderaan vierkant 8 mm) die draai je in totdat de schoen net schuurt.

De rest stel je af met het rempedaal en de stangetjes.

De schoenen zijn zo te zien de goede maar het komt vaak voor dat de binnenmaat van de trommels behoorlijk afwijkt. Ik zou eerst het wiel er eens uithalen om te kijken wat je aantreft. Ik zal straks even een foto maken van de binnenkant voor je. Heb een cardannetje klaar liggen hier ter inbouw.

Benno
Benno

dropje73

Bericht door dropje73 »

Benno van Ham schreef: Wo Jun 02, 2021 08:12 Gas los werkt ook prima hoor maar even focussen op de achterrem. Heb je het wiel er al af gehad ?

Vaak zijn de schoenen vet omdat er een slabvormie pakking tussen cardan en meenemer is gaan lekken. Dan kun je stellen wat je wil maar komt het nooit goed.

Standaard stel je een achterwiel eerst op de stelbout (achteraan onderaan vierkant 8 mm) die draai je in totdat de schoen net schuurt.

De rest stel je af met het rempedaal en de stangetjes.

De schoenen zijn zo te zien de goede maar het komt vaak voor dat de binnenmaat van de trommels behoorlijk afwijkt. Ik zou eerst het wiel er eens uithalen om te kijken wat je aantreft. Ik zal straks even een foto maken van de binnenkant voor je. Heb een cardannetje klaar liggen hier ter inbouw.

Benno
Nee het wiel er nog niet af gehad.

Zit die stelbout in de rubber mof, waar die remstang het "cardan" (of hoe noem je die behuizing precies?) in gaat?
De remstangen vanaf het pedaal tot in die rubber mof zitten allemaal maximaal in gedraaid.
achterrem.jpg
Ik heb je handleiding gelezen met plastic flesje, keerring daar achter.
Nejra

Bericht door Nejra »

Eens met Benno, al stel ik ze op "schuren min twee klikjes" eerst maar eens kijken wat er nu in zit.

Daarnaast als de schoenen niet vet zijn en van voldoende dikte, controleer dan ook eens of alle heveltjes in de juiste stand zijn gemonteerd. Wat je wil is dat er op het moment van aanspreken van de rem er tussen hevel en trekstang een hoek zit die zo dicht mogelijk bij de 90 graden zit. Dan is de kracht-overdracht tussen rempedaal en de remschoenen optimaal.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Plaats reactie