Opknappen van een Ural kopklepper. En even voorstellen natuurlijk!

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Guido87

Opknappen van een Ural kopklepper. En even voorstellen natuurlijk!

Bericht door Guido87 »

Hallo allemaal,

Als nieuw lid wil ik mij bij dezen even voorstellen.

Ik ben Guido, 33 jaar, en woon in Buren (vlakbij Tiel). Na het behalen van mijn motorrijbewijs, ongeveer 12 jaar geleden, verschillende motoren gehad, maar eigenlijk vanaf het begin al aan interesse gehad in een Sovjet motor. Sowieso spreken motorvoertuigen uit de voormalig Sovjet-Unie, en met name Rusland, mij aan. De simpele techniek is ook een verademing t.o.v. de verbrandingsmotoren van tegenwoordig. Zo heb ik in het verleden ook een Lada 1200 gehad (eerste model met ronde koplampen).

Hoewel ik regelmatig keek, kwam het er om allerlei redenen tot dusver nog niet van er een te kopen. Tot ik er een paar weken geleden eentje tegen kwam die mij aansprak. Het was een Ural kopklepper, van de tweede helft van de jaren ’70. Het ding had waarschijnlijk tientallen jaren in een schuur gestaan, want hij loopt niet, en moet worden opgeknapt. Nouja, dan weet ik in iedergeval wel waar ik aan toe ben :-).
IMG_7295.JPG
De Ural is overigens niet mijn enige motor, verder heb ik nog een BMW R1100R voor dagelijks verkeer, een Buell X1, en een Suzuki GS750 (Mijn allereerste motor, die binnenkort plaats gaat maken, want de garage is nu wel erg vol). Mijn vrouw rijdt ook motor, dus er staat ook nog een Suzuki Gladius in de garage.

Hoewel ik in het verleden een aantal jaren automonteur geweest ben, en dus niet geheel a-technisch, heb ik maar heel weinig ervaring met de techniek van weleer. Ook is dit mijn eerste “restauratie”, dus ik zal ongetwijfeld met een hoop vragen komen te zitten. Ik hoop dan ook dat ik deze hier t.z.t. kan stellen :-). Ik zal ook proberen met enige regelmaat foto’s van de voortgang te plaatsen.

Vriendelijke groet Guido
Racer

Re: Opknappen van een Ural kopklepper. En even voorstellen natuurlijk!

Bericht door Racer »

Welkom :toost: Basis ziet er goed uit 👍
roel100

Bericht door roel100 »

Guido welkom,

Leuke intro.
Stuur je de tekst met losse foto even door naar de redactie voor het volgende clubblad?
rdeactie@udcn.nl
Roel de Glopper
secretaris UDCN
Kijk ik opzij, ben ik altijd weer blij
Nejra

Bericht door Nejra »

Welkom hier!! Alvast veel succes!!
:toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Leuk ding hoor, valt vast iets van te maken..

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Guido87

Bericht door Guido87 »

Bedankt allemaal! :toost:

Bij het demonteren van de cilinders werd de oorzaak van het vastzitten van het blok snel duidelijk:
Untitled-1.jpg
De zuigers zaten vast geroest in de cilinders, en ook de cilinderkoppen zien er niet best uit:
2.jpg
Ik vermoed dat de motor stil heeft gestaan zonder bougies erin o.i.d.. Dit in combinatie met de "made in USSR" banden geeft mij het vermoeden dat de motor niet pas sinds gisteren stil staat :lol:

Inmiddels staat de motor er zo bij:
IMG_20210317_191643.jpg
Ik ben er nog niet over uit welke kleur de motor moet gaan krijgen (origineel was hij groen, zo her en der tussen de zwarte lak door te zien) en of het frame gepoedercoat gaat worden. Iemand misschien ervaringen hiermee?

IMG_20210317_192331.jpg
Met het blok zelf lijkt weinig mis, de krukas draait mooi rond en ik voel geen abnormale spelingen. Het was in eerste instantie mijn bedoeling alleen het "top end" te reviseren, maar na het lezen van diverse verhalen hier op het forum (dat er toch vaak meer verborgen leed in het blok zit) lijkt het mij toch slimmer om maar gelijk alles aan te pakken.
Nejra

Bericht door Nejra »

Guido87 schreef: Zo Mar 28, 2021 15:52 Met het blok zelf lijkt weinig mis, de krukas draait mooi rond en ik voel geen abnormale spelingen. Het was in eerste instantie mijn bedoeling alleen het "top end" te reviseren, maar na het lezen van diverse verhalen hier op het forum (dat er toch vaak meer verborgen leed in het blok zit) lijkt het mij toch slimmer om maar gelijk alles aan te pakken.
Ik zou eens beginnen met de olie uit het blok af te tappen. Als er geen duidelijk waterdruppels in zitten, het geen mosterdkleur heeft, er geen roest en metaaldelen mee naar buiten komen en alles er verder normaal uit ziet is er vermoedelijk weinig aan de hand en kun je eea mogelijk beter laten zitten. Je hebt een blok op leeftijd. Zo te zien jaren zeventig en gek genoeg is juist het feit dat 'niet uit elkaar is geweest eeen pre hier: Bij fabrikagefouten (die in die periode schaars waren) was 'ie al lang problemen gaan geven voor iemand hem in de hoek parkeerde (of hij is daar geland wegens de bekende electraproblemen) en veel van de problemen die je op internet tegen komt volgen - naast wat fabrikage-uitglijders in de jaren 90 - juist doordat iemand "alles aangepakt" heeft": Volgens de "met hamer en beitel" methode. :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

mijn idee, het is een oud blok en als de olie er redelijk uitziet zou ik die gewoon lekker verversen en gaan rijden ermee. je zou het voordeksel nog kunnen lichten om te kijken of er roestsporen zijn maar dat zou dan in de olie moeten blijken.

verder een leuk oud 6 volt Ural modelletje.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Guido87

Bericht door Guido87 »

Olie had ik al afgetapt, en dat zag er erg netjes uit, ook bij een kijkje naar binnen in het blok (via de drijfstangen) kon ik weinig vreemds ontdekken. Voorlopig toch maar laten zitten dan misschien! Heb al wel nieuwe cilinders uit Rusland besteld.

Kabelboom is wel echt een zooitje, daar is duidelijk veel mee gerommeld, en valt weinig van te maken. Nu zag ik dat Rolpa compleet nieuwe kabelbomen verkoopt voor een k750, weet iemand of deze goed te gebruiken is als basis (met kleine aanpassingen) voor een ural kopklepper?

Verder ben ik benieuwd hoe oud de motor nou echt is. Volgens de papieren moet ie van de tweede helft van de jaren zeventig zijn, maar volgens de bronnen op internet werd er toen allang gebruik gemaakt van 12 volt?
Benno van Ham

een 6 volt ural zal praktisch hetzelfde bedraad zijn als een m72 of k750. die boom kun je ws. zo gebruiken. enige verschil kan zijn dat er misschien knippers wel of niet gebruikt worden.

De russen zijn tot laat 70-er jaren 6 volt machines blijven maken, internet zegt wel vaker een beetje onzin

benno
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Eens met Benno. Volgens mij zijn er bij KMZ/Dnepr in de vorm van de MT-12 zelfs tot een eind in de jaren '80 6V machines gemaakt. Werkt prima. Mijn K750 doet het er al jaren op. Als je veel met licht aan rijdt en/of binnen de bebouwde kom dan loont het wel om de lampjes te verwisselen met LED-lampjes. Je dynamo kan maximaal 65 watt leveren, maar alleen bij verhoogd toerental en met alle (dimlicht) verlichting aan is dat ook ongeveer je vebruik. zodoende teer je langzaam op je accu in bij regulieren gloeilampjes. met de LED's breng je het stroomverbruik terug tot 1/3 en dan is het probleem weg.

Volgens mij heb je gewoon een Ural M66 te pakken met een "vreemde" tank. Voor Ural was de M66 het laatste model met die "bochten" in het frame voor de achtervering, kopklepper en 6V. En... In de jaren 70 was het hèt kopkleppermodel van Ural. Ik denk dus dat de leeftijd van "jaren 70" op je papieren gewoon correct is.

Draadboom van een K750 of M72 zou moeten passen. Gezien de uiterst simpele draadboom kun je hem ook zelf maken met een stukje kous en goed draad. Als het goed is hebben we nog wel ergens een schema in de ledensectie staan.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Heb zelf ook een kabelboom gemaakt. Het zijn maar een paar draden. Gewoon 1 op 1 overnemen en vervangen voor nieuwe. Bij een audioshop voor auto's hier in de buurt heb ik losse draden gekocht met verschillende kleuren.
Benno van Ham

aanhangwagenkabel. Zitten standaard 7 kleuren in van voldoende dikte en kost een prikkie de meter, heb je meteen een deugdelijke boom.
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Benno van Ham schreef: Wo Mar 31, 2021 15:05 aanhangwagenkabel. Zitten standaard 7 kleuren in van voldoende dikte en kost een prikkie de meter, heb je meteen een deugdelijke boom.
Dat kan natuurlijk ook, is eigenlijk zelfs nog een betere oplossing.
Nejra

Bericht door Nejra »

Nou ja.. beter is een groot woord natuurlijk, maar gewoon een andere die een goed bruikbaar resultaat geeft ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Guido87

Bericht door Guido87 »

Bedankt voor de tips! De vorige eigenaar heeft alles met 1 kleur gedaan en overal kabelschoentjes, kroonsteentjes, niet geïsoleerd en afgeknipte kabels :? . Is dus zeker nodig dat dat aangepakt moet worden
jer0en

Bericht door jer0en »

Ik heb voor mijn Dnepr ook alles opnieuw gelegd op basis van een aanhangerkabel, even wat uitzoekwerk maar wat een verademing!!
...
Plaats reactie