Volgens mij is 'ie stuk..

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Nejra

Volgens mij is 'ie stuk..

Bericht door Nejra »

Zoals sommigen weten ben ik een paar weken terug nogal nadrukkelijk gestrand met mijn Ural. Tuffend met een gangetje van zo'n 85 hoorde ik binnen ongeveer een seconde twee scherpte tikjes en één harde dreun. Daarna stond de boel stil. Iets in mijn versnellingsbak gaf het ook op en al freewheelend kon ik ergens nog wel een veilig plekje aan de kant bereiken...
Twee van dit soort barsten in je carter verkondigt weinig goeds:
Afbeelding
maar gelukkig bestaan er sleepwagens.

Voor de echte "ramptoeristen" onder ons hierbij wat plaatjes van het binnenwerk van mijn motorblok:
Allereerst de cilinderkop. Die is mooi schoon van binnen en onbeschadigd. Het beetje vetttigheid onderin is daar bij het demonteren gekomen.
Afbeelding

De cilinders zijn van binnen nog netjes glad. geen krassen of vreetsporen. Bij de juste lichtval staat er een licht hoon-patroon in (maar dat krijg ik niet op de foto)
Afbeelding

Maar deze cilinder heeft aan de onderrand duidelijk een flinke opdoffer gehad.
Afbeelding
Zelfde cilinder onder een andere hoek
Afbeelding
Zuiger 1: mooi glad. Geen sporen van gebrek aan smering of oververhitting naar mijn idee.
Afbeelding
Maar hangt helaas aan een drijfstang met een volkomen bevroren big-end En onderaan is er ook een hap uit het zuigerhemd geslagen.
Afbeelding
Op de krukas staat een afdruk van de onderrand van de cilinder. Of misschien wel die zuiger. dat staat er niet bij. Dat is niet mooi, maar in ieder geval consistent....
Afbeelding

Aan de andere kant hebben we ook een gladde cilinder, maar van de zuiger is alleen dit nog over. Het hemd ligt in drie stukken onderin het carter. Net als de cilinderwand zijn die stukjes aan de buitenkant netjes glad, maar van binnen ogen ze alsof ze met een hamer kapot gebeukt zijn.
Afbeelding
Detail: binnenkant zuiger thv de onderrand van wat ooit het zuigerhemd was. Duidelijk te zien dat "iets" hem van (op de foto) links naar rechts "gepakt" heeft.
Afbeelding

En dit zal die "Hamer" geweest zijn: Kromme drijfstang met een half small-end (waar is de rest?? ik kan een half bronzen lager terug vinden.) en ook hier staat het big-end vast
Afbeelding
En nog een poging om de krukas in beeld te brengen. Die is veranderd van een 180graden krukas naar een exemplaar met 270 graden verzette kruktappen of zo en een bijzondere boogvorm, maar past in die vorm helaas niet meer in het carter. (en dat was aan de buitenkant duidelijk te zien). ook te zien: De kromme drijfstang, die net als zijn evenknie volkomen vast staat op het big-end.
Afbeelding

Zo'n half small-end is erg slecht voor de onderrand van een cilinder. Waarschijnlijk is hier ook een of meerdere schraapveren aan blijven hangen. met meenemen van het zuigerhemd. (wat de schade aan de linker zuiger zou verklaren)
Afbeelding
Pistonpen, nog eens nader bekeken. Er zit een kras op door mechanisch contact, maar ik zie geen invreet-sporen (en dus voldoende smering en geen oververhitting)
Afbeelding
door de klap en het scheuren van het carter is het voorhuis met de distributietandwielen flink ontzet. Zie je hier terug: de distibutietandwielen raken elkaar niet meer. tenminste... als je de nokkenas rond draait raakt die beurtelings wel en niet. Die is dus krom.
Afbeelding
en dat heeft waarschijnlijk hiermee te maken. Oorzaak of gevolg?? ik gok het laatste, want in eerste instantie stond het tandje nog gewoon op zijn plek. (maar waarschijnlijkn losgescheurd/uitgebroken door schuin wringen an het krom raken van de krukas).
Afbeelding

Volgens mij is 'ie stuk.. :roll: :?
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Dennis74

Re: Volgens mij is 'ie stuk..

Bericht door Dennis74 »

Poe hee. Heftig.
Nejra

Bericht door Nejra »

tja.. typisch geval van "ongepland groot onderhoud" :roll: :?

Ik haal de nuttige/nog bruikbare onderdelen er vanaf: nokvolgers, vliegwiel+ koppeling, oliepomp, de cilinderkoppen, dynamo, carterpan, achterdeksel en voorhuis. De rest wordt heel milieuvriendelijk "ter recycling aangeboden".

Een ander carter heb ik al. Een paar onderdelen bestellen en wat "klein grut" uit het persoonlijk archief trekken. Wat nieuwe pakking.... dan bouw ik een vers blok als vervanger. je moet toch wat hè :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Flinke schade :cry:
Postma

Bericht door Postma »

Zie het als een uitdaging! Kun je mooi het clubblad mee vullen.
Nejra

Bericht door Nejra »

Postma schreef: Za Mar 13, 2021 13:17 Zie het als een uitdaging! Kun je mooi het clubblad mee vullen.
Nee hè.. Niet wéér.. :shock: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

robm84

Bericht door robm84 »

Postma schreef: Za Mar 13, 2021 13:17 Zie het als een uitdaging! Kun je mooi het clubblad mee vullen.
In het laatste clubblad was de revisie net klaar....
Nejra

Bericht door Nejra »

robm84 schreef: Za Mar 13, 2021 19:49 In het laatste clubblad was de revisie net klaar....
In werkelijkheid was dat alweer een maand of vijf (en anderhalve achterband, Ik heb er best veel mee gereden van de winter) geleden klaar, maar als ik alle foto's en tekst in een keer aanlever ontploft de redactie. Dat past nooit in één Twin. :roll: :shock:

Conclusie: we geven niet genoeg Twins uit :wink: :mrgreen: :lol:

Ik ga de exercitie binnenkort maar eens herhalen. Deze keer hopelijk alleen met een krukas zonder ingebouwde auto-destructiemodus :cry: :?
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Postma

Bericht door Postma »

:P :P :P :P
dropje73

Bericht door dropje73 »

"BIEM" ..... :(

Balen, maar wat is nu precies de oorzaak? Dat zie ik zo snel even niet goed (of ik lees er over heen)
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Postma

Bericht door Postma »

dropje73 schreef: Ma Mar 15, 2021 11:19 "BIEM" ..... :(

Balen, maar wat is nu precies de oorzaak? Dat zie ik zo snel even niet goed (of ik lees er over heen)
Lijkt verdacht veel op een gebroken zuigerveer.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

die zal vast gebroken zijn maar dat plaatst dit niet zo spectaculair op, heb er genoeg gezien met kapotte veren. Hier moet iets groters in protest gegaan zijn. Distributie niet want daar lag maar 1 tandje af, als die blokkeert ligt er een hele rits vanaf. de nokkenas ook niet want dan krijg je een mooie wokkel. Zuiger op zich ook niet, die ligt wel aan gort maar dat is meer gevolg dan oorzaak. Ik heb ooit een dnepr zuiger laten ontploffen door een breuk in de pistonpen, dan blijft er van de zuiger niets over maar voor de rest heb je verrassend weinig echte schade.

Ik vermoed iets aan of met de krukas. het feit de krukwangen verdraaid zijn is al een heel goed signaal dat er daar iets goed fout gegaan is.

Ach, hij is in ieder geval stuk
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
robm84

Bericht door robm84 »

Dit krijg je er nou van als je de ural niet lief behandeld en vol hangt met dnepr accessoires 😉
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Dat klopt, die hunkert nu naar een echt motorblok van een Dnepr bv. na die teaser van een stoere hoekige tank.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Bijna Benno... Ik heb eeen Dnepr blok, maar dat was glashard "rejected by sidecar"... :roll:

Die Dneprs hebben gewoon een te grote kop. Aldus dat aanhangsel aan de zijkant. :roll: 8) :wink: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

marc

Bericht door marc »

Dat was een flinke knal ! Gelukkig ben jezelf er goed vanaf gekomen. Nu de scherven bij elkaar zoeken en met frisse moed verder. Volgens mij lukt dat met links. Maar rijden kan je ook met een andere toch (k750?). Succes met sleutelen ! :)
Plaats reactie