Ural, opvolger van Dnepr

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

jaapvanthoff

Ural, opvolger van Dnepr

Bericht door jaapvanthoff »

Ik heb 20 jaar geleden een 5 jaar oude Dnjepr 16 met zijspan rijdend weg gezet op mijn werk, met het idee deze motor weer in goede staat te brengen.
Daar is door verschillende oorzaken niet veel van gekomen en op enig moment waren mijn collega’s die sta in de weg zo zat dat met een vork heftruck de motor op een zolder gezet is.
Dat is niet bevorderlijk om het werk aan te pakken.

Ik wil nu de MT 16 nieuw leven in blazen, naar huis gehaald om op te gaan knappen.
Gemiddelde temperatuur in de loods: 3-5 graden. Dat schiet niet op.

Dus op zoek naar iets te koop wat al klaar is. Dat valt wel tegen.
Op verschillende Duitse verkoopsites gezocht, maar allemaal net niet.

Gossie geeft geen teken van leven en Motorport Hengelo heeft niets staan.
Dus via Ural cc web site gezocht naar Duitse verdelers.
In Dortmund iemand gevonden die een uitlopend model nog kan leveren.
Ben gaan kijken en over 4 weken kan ik de Ural ophalen.
Kort bezoekje aan de RDW en karren maar.
Tegen die tijd is de kou weg en kan ik in de schuur rustig de Dneper verkoop klaar maken.

De verkoper heeft me een cursus dag gek doen met Urals aan geboden op het club oefen terrein. :( Dat wordt wat ik rij al 40 + jaar op twee wielen.
Bijlagen
Ural Ranger.JPG
2.jpg
31.jpg
30.jpg
19.jpg
Linda €€€€
Dennis74

Re: Ural, opvolger van Dnepr

Bericht door Dennis74 »

Gaaf Jaap. Één om langzaam aan op te knappen en een om meteen comfortabel op rond te karren. Goed geregeld.
Nejra

Bericht door Nejra »

jaapvanthoff schreef: Zo Feb 07, 2021 16:04 De verkoper heeft me een cursus dag gek doen met Urals aan geboden op het club oefen terrein. :( Dat wordt wat ik rij al 40 + jaar op twee wielen.
Nou, Als ik je een tip mag geven: Volg hem maar of begin heel kalm aan, oefen op een parkeerplaats en lees vooraf de theorie van zijspanrijden nog even goed door, want een zijspan is toch iets wezenlijks anders dan een tweewieler. Hij is asymmetrisch en hij kantelt niet af in de bocht, en die combinatie als alle tweewieler ervaring ten spijt voor de meeste mensen echt even wennen.

Dat gezegd hebbende: Veel plezier er mee Jaap!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
dropje73

Bericht door dropje73 »

Nejra schreef: Zo Feb 07, 2021 19:06
jaapvanthoff schreef: Zo Feb 07, 2021 16:04 De verkoper heeft me een cursus dag gek doen met Urals aan geboden op het club oefen terrein. :( Dat wordt wat ik rij al 40 + jaar op twee wielen.
Nou, Als ik je een tip mag geven: Volg hem maar of begin heel kalm aan, oefen op een parkeerplaats en lees vooraf de theorie van zijspanrijden nog even goed door, want een zijspan is toch iets wezenlijks anders dan een tweewieler. Hij is asymmetrisch en hij kantelt niet af in de bocht, en die combinatie als alle tweewieler ervaring ten spijt voor de meeste mensen echt even wennen.

Dat gezegd hebbende: Veel plezier er mee Jaap!
Precies!

Hij kan echter, in tegenstelling tot wat veel solorijders denken, wel degelijk kantelen. Naar links is te overzien, maar naar rechts kan die ook en dat wordt gekker.... :shock:

Neemt niet weg dat zijspanrijden echt supertof is, je moet alleen even weten wat er allemaal ongeveer gebeurt
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
jaapvanthoff

Dit is de cursus die via de Duitse dealer gevolgd gaat worden.
https://www.youtube.com/watch?v=wUT2o69Twhw

Begin maart ga ik een dag (deel) met Anke Krol/ Ad van Gils Breda een dag met een FJR+span beginnen.

Ja, het zal heel anders rijden, slinger wegen stuur je met je ogen en gewicht (...)
Bij het vlottere bochten werk kijk je naar je kantelpunt en je komt er altijd op uit zonder dat je stuurt. :-)
Linda €€€€
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Jaap en vergeet niet dat zo'n oud Rus heel anders rijdt dan een modern span. niet slecht maar anders. Smalle hoge wielen, lange veerwegen en slechte remmen zijn niet te vergelijken met een rus.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
jaapvanthoff

Ik wilde nog even opscheppen vanmiddag tegen Dropje73 dat mij Triumph Trophy wel heeeel schuin kan kantelen. Maar kon onderstaan bewijs materiaal niet vinden op mijn PC. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets ale een backup schijfje op zolder:
(zelfspot is mij niet vreemd)
Bijlagen
forum DSC01518.JPG
DSC01514.JPG
DSC01510.JPG
Linda €€€€
dropje73

Bericht door dropje73 »

jaapvanthoff schreef: Wo Feb 10, 2021 19:27 Ik wilde nog even opscheppen vanmiddag tegen Dropje73 dat mij Triumph Trophy wel heeeel schuin kan kantelen. Maar kon onderstaan bewijs materiaal niet vinden op mijn PC. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets ale een backup schijfje op zolder:
(zelfspot is mij niet vreemd)
Onder het mom van "ga daar maar liggen" 😄

Wat was precies het plan? 😇
jaapvanthoff

Wat was precies het plan

3 jaren voor dit moment deed ik een rondje Kingston upon Hill - Yorkshire Dales – Lake District – Kingston upon Hill georganiseerd door Promotor.
Op vrijdag aan boord in IJmuiden, naar de UK en zaterdagavond weer terug naar huis.

De zomer van de foto reed ik met een motormaatje stukjes van dezelfde route.
Ik herkende in het dorpje de weg: aan het eind van het dorp zou de route over een brug gaan en aan de overkant van de rivier weer onze kant op.
Ik stond bij de doorwaadbare plek al enige tijd te wachten op mijn maat, die onderweg een aantal foto’s wilde maken.
En toen kwam er een stoere Range Rover aan; door de rivier naar de overkant; snel thuis.
Even later een boertje op een rode trekker.
Daarna weer zo een 4x4. – dat ging allemaal goed, geen diepe kuilen.

Ik dacht; dat kan ik ook; rustig, niet te veel spetteren anders krijg je verzopen laarzen.
Het ging ook goed, tot halverwege.
Miljoenen jaren stroomde een rivier over een hardstenen plaat.
Die was inmiddels zo glad gepolijst als een marmeren keukenblad.
Ja, plus een beetje zon, wat algen…
Mijn voorwiel klapte weg en mijn rechter laars maakte water, litertje of 10…

Ik kon er niet eens meer normaal lopen zo glad.
Ego naar de knoppen. :lol:
Linda €€€€
dropje73

Bericht door dropje73 »

jaapvanthoff schreef: Do Feb 11, 2021 17:51 Wat was precies het plan

3 jaren voor dit moment deed ik een rondje Kingston upon Hill - Yorkshire Dales – Lake District – Kingston upon Hill georganiseerd door Promotor.
Op vrijdag aan boord in IJmuiden, naar de UK en zaterdagavond weer terug naar huis.

De zomer van de foto reed ik met een motormaatje stukjes van dezelfde route.
Ik herkende in het dorpje de weg: aan het eind van het dorp zou de route over een brug gaan en aan de overkant van de rivier weer onze kant op.
Ik stond bij de doorwaadbare plek al enige tijd te wachten op mijn maat, die onderweg een aantal foto’s wilde maken.
En toen kwam er een stoere Range Rover aan; door de rivier naar de overkant; snel thuis.
Even later een boertje op een rode trekker.
Daarna weer zo een 4x4. – dat ging allemaal goed, geen diepe kuilen.

Ik dacht; dat kan ik ook; rustig, niet te veel spetteren anders krijg je verzopen laarzen.

hihihi :lol: :D Schitterend land is het,ik kom er graag
Nejra

Bericht door Nejra »

jaapvanthoff schreef: Do Feb 11, 2021 17:51 Ik dacht; dat kan ik ook; rustig, niet te veel spetteren anders krijg je verzopen laarzen.

Mooi gebied.Ik ben er ook een paar keer geweest. :D

Aangezien de enige manier om nooit iets verkeerd af te laten lopen waarschijnlijk niets doen is zou ik het mijn ego maar vergeven als ik jou was :wink: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

dropje73

Bericht door dropje73 »

Nejra schreef: Vr Feb 12, 2021 08:29
jaapvanthoff schreef: Do Feb 11, 2021 17:51 Ik dacht; dat kan ik ook; rustig, niet te veel spetteren anders krijg je verzopen laarzen.

Mooi gebied.Ik ben er ook een paar keer geweest. :D

Aangezien de enige manier om nooit iets verkeerd af te laten lopen waarschijnlijk niets doen is zou ik het mijn ego maar vergeven als ik jou was :wink: :toost:
Wij hebben een stukje hoger gezeten in Whitby, verschillende keren zuid Engeland, Schotland en N-ierland.

OP de planning staan nog Ierland en Wales
Nejra

Bericht door Nejra »

Whitby en omgeving ben ik ook geweest. (noord) Ierland en Wales wil ik ook ooit nog eens gaan kijken, maar helaas geldt dat voor veel potentiële bestemmingen :roll: :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

jaapvanthoff

Zodra het kan-mag-durf zou ik wel de Wild Atlantic coast way, de westelijke kant van Irland willen doen en dan terug via Isle of Man.

Andere vraag:
Mijn span combinatie ga ik alleen maar solo berijden.
Dat klink minder verwarrend als het is.
De "huisbaas" wil absoluut niet (gezien worden) in het bakkie.

Hoeveel permanente contraballast is aan te raden en wat?
Zelf denk ik aan zakjes steen granulaat. Volgt mooi de contouren van de boot, rammelt niet.
Linda €€€€
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Hahaha. Same here met de mening van mijn echtgenote. "Je denkt toch niet dat ik naast je ga zitten in dat ding hè?!"

Gelukkig beïnvloed ik die mening via twee jongens van 8 en 12 die staan te springen om mee te gaan. Het is tenslotte de ijsjeshaalmachnine. FOMO komt vanzelf :)
dropje73

Bericht door dropje73 »

Mijn vrouw heeft niet zo heel veel met motoren maar accepteert dat ik dat wel heb.

Kinderen (bijna 11 en bijna 13) zijn niet anders gewend dan dat er een span is. (hoewel mijn laatste span wel comfortabeler was dan een Rus denk ik (kwa wind, dakje etc)
Nejra

Bericht door Nejra »

jaapvanthoff schreef: Vr Feb 12, 2021 10:18 Andere vraag:
Mijn span combinatie ga ik alleen maar solo berijden.
Dat klink minder verwarrend als het is.
De "huisbaas" wil absoluut niet (gezien worden) in het bakkie.

Hoeveel permanente contraballast is aan te raden en wat?
Zelf denk ik aan zakjes steen granulaat. Volgt mooi de contouren van de boot, rammelt niet.
Persoonlijke opvatting: Gewoon leeg laten. Ballast is leuk als je zijspan wilt rijden met een relatief zware motor icm een heel lichte bak en/of een laag en relatief breed span. Een Rus is mijnsinziens op dit vlak mooi in balans en ballast is daarmee voor mijn gevoel te veel wat het woord zegt: iets waar je last van kunt hebben als je belading verandert onderweg. Bovendien staat een Russisch span vrij hoog op zijn wielen waardoor ballasten minder effect heeft dan bij een laag en breed span. (denk als: Middelpuntvliedende krachten grijpen hoger boven het wegdek aan => meer kantelmoment naar buiten in een rechterbocht).:wink:

Wel een kleine tip: Toespoor en vlucht netjes afstellen icm minimale veervoorspanning op het bakwiel. Heb je toch een passagier of gooi je hem vol met de wekelijkse boodschappen of kampeerspul dan schroef je die voorspanning wat op en eventieel die van je achtervering ook en dan blijft alles bij constante snelheid redelijk het zelfde sporen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

jaapvanthoff

Ik zou graag meer te weten willen komen over toespoor en wielvlucht.
Hoe af te stellen, hoe te meten en wat de gevolgen zijn van een afstelling.
Wat voel je bij een verkeerde afstelling; over "afgesteld" en onder "afgesteld"

Ik heb een boekje besteld in Trabantenland 1000 vragen over zijspan rijden. In Nederland is er niet zo veel.
Ik heb nog zoveel te leren...
Linda €€€€
Benno van Ham

ledenstukje van de site bezoeken, bij de downloads staat een zijspanrijden boekje met daarin o.a. dit soort afstellingen.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

jaapvanthoff schreef: Vr Feb 12, 2021 21:03 Ik zou graag meer te weten willen komen over toespoor en wielvlucht.

Ik heb een boekje besteld in Trabantenland 1000 vragen over zijspan rijden. In Nederland is er niet zo veel.
In algemene zin: Een zijspan is een asymmetrische configuratie en eigenlijk rijdt een zijspan daardoor nooit 100% uit zichzelf rechtuit. Vanwege het comfort willen we dit toch zo dicht mogelijk benaderen en daarvoor zetten we toespoor en vlucht in.

Waar hebben we mee te maken:
aandrijving op de linker kant van de combinatie en verhoudingsgewijs veel weerstand (zowel rolweerstand als luchtweerstand) rechts. Als je niets doet wil de combinatie dus rechtsaf tijdens het rijden en hoe sneller je rijdt, hoe sterker dat effect. nogal vermoeiend als de rit iets langer duurt en dus ongewenst. Als compensatie hangen we de motor een beetje naar links- een graad of twee à drie waardoor de motor net als een solomotor iets linksaf zou willen als er geen span aan zou hangen. Dit noemen we de vlucht. Zoals eerder gesteld is de weerstand van het span aan de rechterkant snelheids-afhankelijk, en dus kun je dit eigenlijk maar voor één snelheid goed instellen: er boven en er onder is een compromis. In de praktijk komt dat er op neer dat de gemidddelde Rus ergens tussen de 60 en 80 km/uur rechtuit rijdt een er onder iets naar links trekt en naar boven iets naar rechts.

Daarmee ben je er nog niet, want een solomotor die je scheef hant wil ook de bocht om. in dit geval houd je hem tegen, de span vernselt, hij schiet wat door en span haalt de motor in, wordt weer vertraagd en zakt te ver terug en het gevolg is een vervelende oscillerende beweging, die meestal resulteert in een slaand stuur. dat zou gedeeltelijk tegengegaan kunnen worden door het voorwiel veel naloop te geven, maar dat is dramatisch bij het sturen en de meeste span-bouwers/ontwerpers willen dat dis liever niet. Eerder andersom. om de boel toch uit te dempen zetten we toespoor in. dat wil zeggen: de spanwiel staat iets naar binnen. het gevolg is dat als het span de motor in gaat halen (in essentie: een linker bocht begint te beschrijven) het spanwiel meer weerstand ondervindt dan de wielen van de motor. Dit dempt de oscillerende beweging, maar het betekent ook dat je achterwiel en spanwiel in de praktijk iets naar elkaar toe zouden willen lopen, maar dat staat de constructie er tussen uiteraard niet toe. het gevolg is dat beide wielen eigenlijk permament iets zijdelings "slippen" onder het rijden, en dat resulteert in een veel kortere levensduur van de banden. Eigenlijk wil je de toespoor dus zo klein mogelijk houdeh, maar net niet zoveel dat de handel gaat slingeren.

Samengevat:
Te veel vlucht: span trekt bij constante snelheid naar links.
Te weinig vlucht: span trekt bij constante snelheid naar rechts.
Te veel toespoor: span stribbelt onnodig extra tegen in bochten en vreet banden
Te weinig toespoor: span heeft een neiging tot progressief zwabberen/oscileren.

Voor het afstellen is Benno's suggestie een hele goede. Ik zou dat document zeker downloaden en lezen.
als bonus nog een filmpje van de afstel-procedure.

Veel succes!!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

dropje73

Bericht door dropje73 »

Geef je een Rus wel nog gewoon vlucht?
Bij modernere spannen. Gebeurt dat eigenlijk niet meer volgens mij. Althans mijn beemer volgens mij niet meer.
Nejra

Bericht door Nejra »

Een Rus is een traditioneel span met een "ouderwetse" lay-out. daar hoort een beetje vlucht bij. ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Gewoon toespoor en vlucht. Bij moderne spannen met vlakke autobanden is het effect van vlucht een stuk minder dan bij de ronde motorbanden. Maar op een Rus is het nog wel handig hoor. Uitzondering daarbij is weer de aangedreven Dnepr. dit heeft geen toespoor, enkel vlucht. Heeft met de permanente aandrijving te maken.

Benno
Benno

dropje73

Bericht door dropje73 »

Nejra schreef: Vr Feb 12, 2021 23:37
jaapvanthoff schreef: Vr Feb 12, 2021 21:03 Ik zou graag meer te weten willen komen over toespoor en wielvlucht.

In algemene zin: Een zijspan is een asymmetrische configuratie en eigenlijk rijdt een zijspan daardoor nooit 100% uit zichzelf rechtuit. Vanwege het comfort willen we dit toch zo dicht mogelijk benaderen en daarvoor zetten we toespoor en vlucht in.

Waar hebben we mee te maken:
aandrijving op de linker kant van de combinatie en verhoudingsgewijs veel weerstand (zowel rolweerstand als luchtweerstand) rechts. Als je niets doet wil de combinatie dus rechtsaf tijdens het rijden en hoe sneller je rijdt, hoe sterker dat effect. nogal vermoeiend als de rit iets langer duurt en dus ongewenst. Als compensatie hangen we de motor een beetje naar links- een graad of twee à drie waardoor de motor net als een solomotor iets linksaf zou willen als er geen span aan zou hangen. Dit noemen we de vlucht. Zoals eerder gesteld is de weerstand van het span aan de rechterkant snelheids-afhankelijk, en dus kun je dit eigenlijk maar voor één snelheid goed instellen: er boven en er onder is een compromis. In de praktijk komt dat er op neer dat de gemidddelde Rus ergens tussen de 60 en 80 km/uur rechtuit rijdt een er onder iets naar links trekt en naar boven iets naar rechts.

Daarmee ben je er nog niet, want een solomotor die je scheef hant wil ook de bocht om. in dit geval houd je hem tegen, de span vernselt, hij schiet wat door en span haalt de motor in, wordt weer vertraagd en zakt te ver terug en het gevolg is een vervelende oscillerende beweging, die meestal resulteert in een slaand stuur. dat zou gedeeltelijk tegengegaan kunnen worden door het voorwiel veel naloop te geven, maar dat is dramatisch bij het sturen en de meeste span-bouwers/ontwerpers willen dat dis liever niet. Eerder andersom. om de boel toch uit te dempen zetten we toespoor in. dat wil zeggen: de spanwiel staat iets naar binnen. het gevolg is dat als het span de motor in gaat halen (in essentie: een linker bocht begint te beschrijven) het spanwiel meer weerstand ondervindt dan de wielen van de motor. Dit dempt de oscillerende beweging, maar het betekent ook dat je achterwiel en spanwiel in de praktijk iets naar elkaar toe zouden willen lopen, maar dat staat de constructie er tussen uiteraard niet toe. het gevolg is dat beide wielen eigenlijk permament iets zijdelings "slippen" onder het rijden, en dat resulteert in een veel kortere levensduur van de banden. Eigenlijk wil je de toespoor dus zo klein mogelijk houdeh, maar net niet zoveel dat de handel gaat slingeren.

Samengevat:
Te veel vlucht: span trekt bij constante snelheid naar links.
Te weinig vlucht: span trekt bij constante snelheid naar rechts.
Te veel toespoor: span stribbelt onnodig extra tegen in bochten en vreet banden
Te weinig toespoor: span heeft een neiging tot progressief zwabberen/oscileren.

Voor het afstellen is Benno's suggestie een hele goede. Ik zou dat document zeker downloaden en lezen.
als bonus nog een filmpje van de afstel-procedure.

Veel succes!!
Ha! Zo doe ik dat ook, met twee rechte latten stijf langs de banden, is wel handig met zelfde bandenbreedte.

Bij voormalige spannen van mij had ik voor en achter altijd een andere bandenbreedte, dan moet je even een beetje rekenen en uit vullen.
Bij de r1100s gelukkig nooit hoeven doen want daar waren de bandenbreedtes voor en achter anders en stond het achterwiel ook nog eens uit het midden
Laatst gewijzigd door dropje73 op Wo Feb 17, 2021 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jaapvanthoff

Bedankt voor de nuttige informatie!
Ik ga jullie adviezen opvolgen.
Linda €€€€
dropje73

Bericht door dropje73 »

Wat ga je eigenlijk met de mt16 doen?
jaapvanthoff

Wat ik van plan ben met de Dnepr?

Dneppie is 29 jaren oud.
Stond 22 jaar op een warme, droge zolder.
Is destijds door Gossie van nieuwe lagers voorzien en “vereuropeest”

Ik ben nu bezig, preventief alles vervangen waar een draadje aan zit; e-ontsteking, bobine, bougies en kabels, spanning regelateur, alle lampjes, alle aardverbindingen, contactslot….
Nieuwe benzine leidingen, filters en benzine kraan.
De bekabeling, stekers, alle contacten los nemen en schoonmaken.
Nieuwe accu noem het maar.
Dan ga ik de kabels “uitbellen” Ik heb het gevoel dat niet alles lekker zit. of grote overgangsweerstanden?

Als die klus klaar is wordt de olie ververst en kleppen gesteld.
Van de carburateurs blijf ik even af, hoop dat ze in basis goed staan.

Aan roest preventie hoef ik niets te doen. De kleurstelling is niet mijn idee van mooi, dat wil zeggen het frame is vlaflip geel gemaakt.

En dan er op rijden, ik wil het verschil meemaken van een 1 wiel aangedreven span en een continue aangedreven span.
Vlak voor de zomer hoop ik een goed lopende machine te hebben en dan gaat het span in de verkoop.
Linda €€€€
jaapvanthoff

O, nog wat plaatjes:
Bijlagen
IMG-20210203-WA0004_resized_20210207_025851691.jpeg
IMG_20210131_123152_resized_20210131_040407407.jpg
Linda €€€€
Racer

Bericht door Racer »