Ural 750 / Dennis

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Dennis74

Re: Ural Tourist 2007 / Dennis

Bericht door Dennis74 »

Racer schreef: Ma Feb 01, 2021 07:54 Weet je wel zeker dat het niet van de lagers komt in de dynamo ?
Met lopende motor en de dynamo gedemonteerd hoor je het minder, maar nog steeds. Om die reden denk ik aan het samenspel van de drie tandwielen. Maar door de laatste post slaat de twijfel hevig toe.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Wat geluid aan de voorkant hebben er wel meer. Luijt zijn Ural loopt mechanisch vrij rustig rond in ieder geval. De meesten hoor je wat meer. Ik zou mezelf ook niet meteen te bang maken maar er inderdaad meer mensen naar laten luisteren. Vervangen kan altijd nog, zelfs als het kapot is.

De dynamo is een beroemde inderdaad qua herrie, er zijn uitvoeringen met alu of nylon tandwielen waardoor het geluid een stuk minder is, maar ja dan moet je nog al dat werk gaan doen. Voor velen van ons is het een simpele operatie die goed te doen is maar wel wat ingrijpender dan een band plakken.

Om de de distributie goed te kunnen vervangen is het eigenlijk het verstandigste om goed toegang te hebben tot het blok en e.e.a. even te demonteren. Om goed bij de nokkenas te kunnen zal hij eigenlijk uit het blok moeten en dan moeten dus ook de cilinders er even af om de nokkenas langs de nokvolgers te krijgen.

arjen kan gelijk hebben met de carterventilatie, die schijven willen nog wel eens geluid maken aan de voorkant bovenaan. Met een stethoscoop of lange schroevendraaier kun je misschien wat beter bepalen waar het geluid vandaan komt. Alleen het voordeksel van de motor lossen om dat op te lossen is niet zo moeilijk, kost je wat pakkingen en je moet even de ontsteking uitbouwen. Dat is goed te doen met het blok ingebouwd alhoewel je niet heel goed bij sommige schroeven kunt.

Als je bepaalt hebt dat het geluid inderdaad bovenin zit en meer schurend dan kletterend is dan zou ik dit doen. voor onderdelen kun je trouwens prima in Nederland terecht bij Rolpa, jan Wassenaar. die is erg behulpzaam en dan komt het spul tenminste uit de buurt.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Dank je, Benno.
De Ural van Luijt loopt inderdaad heel mooi.

Stap 1 is meer oren laten luisteren.

Stap 2 is dan voorkant openen en analyseren.
Voor de zekerheid zal ik al een deksel pakking en een dynamo pakking bestellen. Zodat de boel weer dicht kan als er "niets" aan de hand is.

Stap 3 wordt dan spul bestellen en vervangen.
Ik had wel bij Rolpa gekeken op de site (in NL bestellen heeft ook mijn voorkeur), maar kan de producten niet vinden op de site, of ze zijn niet op voorraad. Na omzwervingen kwam ik op deze Duitse site terecht. Ook Centrale had niet alles op voorraad.
geert

Bericht door geert »

Hallo Dennis, jou ural heeft als het goed is Duitse tandwielen van af de fabriek , voor info bel eventueel met Moto-Moscow in Venne Duitsland (bij Ostnabruck) of Ural-team in Oberhausen. Groet Geert
Racer

Bericht door Racer »

Rolpa kun je het beste een mail sturen, heeft namelijk vaker dingen liggen die niet op de site staan. Of kan ze evt. Voor je bezorgen / bestellen.
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Dank je voor het meedenken!
Heb ik een uurtje geleden gedaan.
Nejra

Bericht door Nejra »

Dennis74 schreef: Ma Feb 01, 2021 07:48 Waar zat jij nou ook al weer Nejra? Op zich heb ik inmiddels wel zoveel vertrouwen in de Ural, dat ik eens verder durf te gaan dan 10km straal vanaf mijn woonplaats :) :toost:
Bodegraven.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Inmiddels heb ik contact met Nejra / Arjen en komt het vast tot een bezoek aan de uraldokter voor een diagnose.

Voor de liefhebber net even een filmpje van de lopende motor gemaakt.
- in de garage, dus geluid resoneert wat meer
- met de selfie stand op de telefoon, dus links=rechts
- het petsen even negeren. Blok is koud. Zodra warm gelopen, loopt hij mooi constant en zonder petsen

Ik vind het ook net alsof het filmpje de bijgeluiden uitvergroot. Komt natuurlijk ook omdat ik de telefoon zo ongeveer tegen de dynamo en voorzijde blok hou. In het echt vind ik het iets minder heftig klinken.

https://youtu.be/C3xjYteiunk
Frank65

Bericht door Frank65 »

Klinkt alsof er geen olie bij de tandwielen komt.
Benno van Ham

gare dynamo ?

Ik heb dit aangepaste type al eerder ergens op gehoord en toen was het ook een dramageluid. Heb je het ook zonder dynamo geprobeerd ?

-edit- ja dus, toch vertrouw ik dit type niet.

verder klinkt het wat mechanisch allemaal. Ik zou het voorkantje even demonteren om te kijken hoe het er het erachter uitziet.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Wat bedoel je met "aangepast type", Benno?
Ik heb begrepen dat deze een hoger vermogen levert, dan andere typen?

Is er een "beter" type? Heb je misschien een linkje naar een potentiele vervanger?

Met de schroevendraaier aan het oor (direct op de dynamo) , lijkt de dynamo inderdaad relatief de meeste herrie te veroorzaken.
Nejra

Bericht door Nejra »

Dennis74 schreef: Di Feb 02, 2021 23:32 Wat bedoel je met "aangepast type", Benno?
Ik heb begrepen dat deze een hoger vermogen levert, dan andere typen?

Is er een "beter" type? Heb je misschien een linkje naar een potentiele vervanger?

Met de schroevendraaier aan het oor (direct op de dynamo) , lijkt de dynamo inderdaad relatief de meeste herrie te veroorzaken.
Wel.. De Russen monteerden heel lang 12V G-424 dynamo's op Ural's en Dneprs. Een redelijk betrouwbaar geheel (een enkele "misdruk" daargelaten), dat echter niet uitblonk in een hoog vermogen: 150 watt. Op zich genoeg voor de standaardverlichting van een span, maar zonder ruimte voor "extra's".
Eind jaren 90 kwam er een nieuw type voor in de plaats waaraan in bepaalde kringen gerefereerd wordt als "de handgranaat" vanwege de vorm en vanwege de neiging om bij stuklopen vast te slaan (en dan in het gunstigste geval een paar distributietandwielen te vernielen en in het ongunstigste geval nog wat meer). En ook vrij vaak mechanisch stuk te lopen. Inderdaad levert "de handgranaat" potentieel een hoger vermogen (300 watt, al wordt er soms ook 500 watt geclaimd). De "handgranaat" is bij Ural op de produktielijn inmiddels (sinds 2005 oid) opgevolgd door een 600 watt dynamo van Denso, en deze wordt hier en daar ook wel eens los aangeboden.
"Handgranaat" dynamo's komen in Nederland niet veel voor. Persoonlijke ervaring heb ik er dan ook niet mee. Op Duitse en Britse fora wordt geadviseerd ze preventief om te ruilen voor een Denso of G-424. In hoeverre dat terecht is en in hoeverre "hearsay" weet ik niet.
Ik kan het niet goed zien op je filmpje, maar als ik het goed zie heb jij dus zoń dynamo...
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Zal morgen kijken of ik een type kan onderscheiden.
Een paar scrernshots uit een filmpje

Screenshot_20210203-002213_Video Player.jpg
Screenshot_20210203-002205_Video Player.jpg
Hij lijkt in ieder geval zo niet echt op de g424 of de granaat
geert

Bericht door geert »

Je hebt een denso zoals op de foto te zien is.
Nejra

Bericht door Nejra »

Slecht te horen op het filmpje waar het vandaan komt. Op mij komt het over alsof er iets aanloopt en/of slijpt. Niet als tandwielgeluid of kogellagers, maar misschien vervormt het filmpje een beetje. Je zegt zelf dat het heftiger klinkt dan in het echt. Ik vind het heel lastig hier iets zinnigs over te zeggen aan de hand van een filmpje.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Ha mensen

Nog twee filmpjes :)

Het lijkt hem dus echt te zitten in dynamo of tandwielen

https://youtu.be/UwqM3sAh3Wk

https://youtu.be/xxBdJPErgPc

Zonder gemonteerde dynamo klinkt mij mij gezond genoeg :) :D
Benno van Ham

Ok, zoals verwacht. Kan het tandwiel van de dynamo zelf zijn dat niet echt lekker is of het geheel wat gewoon te zwaar draait. Een grotere dynamo heeft meer weerstand en dat veroorzaakt ook wat meer krachten op het hele spul.

Ik hou het meest van de oude stijl dynamo's. Ik rijd al meer dan 15 jaar met dezelfde rond, nooit problemen mee gehad.

benno
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Ik denk dat je - gezien je eerste filmpje - tandwielen van krukas en nokkenas uit kunt sluiten, anders had je nu met een "open verbinding" meer lawaai gehoord dan met gemonteerde dynamo.
Even in de meedenk-modus: Ik zie een paar mogelijkheden/dingen die mij opvallen en die je wellicht al lang gecontroleerd hebt:

1) De dynamo lijkt op je onderste filmpje soepel rond te draaien, maar wordt door de tandwielen met schuine vertanding ook iets op trek of druk belast. Draait hij ook zo soepel als je zachtjes aan de as trekt of er tegen duwt??
2) Bij G-424 dynamo's is het blikken achterdeksel een regelmatig voorkomende bron van bijgeluiden omdat het blikken achterhuis mee resoneert. Hier heb je ook een blikken deksel achterop (ook al is het een ander type dynamo), maar zit dat goed vast??
3) Omdat het geluid in je filmpje van gisteren nogal slepend klonk: Is je dynamo tandwiel in gemonteerde toestand volledig vrij van het motorhuis of schampt het net een voor- of achterrand (binnenzijde bevestigingsflens wellicht)??
4) Totaal out-of het box: Het kan een resonantie zijn van iets volkomen anders. Ik zie dat je om de dynamo te kunnen demonteren je ook je handversnelling gedemonteerd hebt. Dat is dus iets dat makkelijk mee kan resoneren met motortrillingen, net als de overbrengingstang. => kun je het nog eens proberen et dynamo, maar zonder handversnelling (of met een hand zijdelings tegen handel en stang) om zeker te zijn dat meetrillen hiervan niet de bron van je geluid is. :roll: (klinkt heel onbenullig als oorzaak, maar - op het gevaar af nu ernstig uitgelachen te worden - ik heb ooit eens bijna een Ural gedemonteerd wegens een "Mechanisch belabberd geluid", dat uiteindelijk veroorzaakt bleek te worden door een half-klemliggende schroevendraaier in de kofferbak van het span, die bij bepaalde toerantallen stevig tegen de wand aan begon te trillen. Uiteraard altijd rijdend bij half gas... Niets menselijks is ons Rus-rijders vreemd zeg maar ;) )
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Dennis74

Bericht door Dennis74 »

1) dynamo draait zonder bijgeluiden hoe ik er ook aan trek of duw. Gaat natuurlijk wel met andere krachten dan wanneer gemonteerd.

2) Er zit wel een deksel op de achterzijde van de dynamo, maar dat zit prima vast.

3)Ik ga checken of ik slijtsporen zie aan de flens of elders.

4) resonantie van wat anders denk ik niet. Als ik met een schroevendraaier op de dynamo luister, dat hoor je het geluid versterkt. Tevens was het geluid al aanwezig voordat ik de handschakeling plaatste

Nu even een andere uitdaging, want de startmotor gaat niet meer rond. Ik hoor ook geen relais klikken. Eerst uitzoeken waar dat aan ligt want dat bemoeilijkt / intensiveert het testen ook wat ;)
Racer

Bericht door Racer »

Kickstarter gebruiken :toost:

Als de dynamo stroom moet gaan leveren krijg je natuurlijk ook een andere belasting / weerstand. Heb je ook eens de dynamo ingebouwd zonder aan te sluiten? En dan kijken of je nog bijgeluiden hoort?

Ik heb dit eens getest met een boormachine op een 6 volt dynamo. Als je de ene Pool tegen aarde legt en hij moet gaan bijladen / leveren hoor je duidelijk dat de boormachine veel meer belast wordt. En maakt de dynamo ook meer geluid als de lagers o.i.d. niet lekker lopen. Nu weet ik niet of je dit ook zomaar bij deze dynamo kunt doen.
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Oké. Denk dat het startrelais dood is. Als ik de polen van de stekker waarin het relais zit doorverbind, dan gaat de startmotor wel rond.

1) Met de bougies eruit de startmotor even laten lopen maakt duidelijk dat er geen bijgeluiden uit het blok of bij de tandwielen vandaan komt.
https://youtu.be/e9C22ZlT5kw[url][/url]
En met de kicker:
https://youtu.be/KeC2OAWRBcA

2) Nog een filmpje van de dynamo. Ik kan er simpelweg niet uit opmaken of het de dader is.

Update:
Komende week gaat de dynamo in de revisie. Daarna meld ik mij wel weer terug ;)

Ik denk dat het 't slimste is als ik een andere dynamo leen om te testen, of er gewoon een bestel.

https://youtu.be/hg6gCxfYKWI

Update 5/2/21
Komende week gaat de dynamo in de revisie. Daarna meld ik mij wel weer terug. Eerst maken we ons op voor de strengste winter sinds 1820. Kranen afsluiten. Houthok aanvullen. Geultjes graven. Klunen.
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Maandag krijg ik de nieuwe dynamo. Die klinkt wel veel beter!! Echt stil, zoals het hoort. En omdat ik het geduld van een fruitvlieg heb, ben ik alvast begonnen met het afpellen van de voorkant. Er komt namelijk een hele nieuwe set tandwielen in. Het is beter voor de raderen in mijn hoofd als ik zeker weet dat die 100% zijn :toost:

Hoe zit die bout vast? Clockwise of counterClockwise losdraaien? En is er een trucje om het tandwiel te blokkeren? Bij HD heb je een soort van trappetje om de primary te blokkeren. Heb ik zoiets nodig?

Screenshot_20210213-151432_Gallery.jpg
Nejra

Bericht door Nejra »

Die bout is normale draad. Gewoon linksom draaien en hij komt los. Om heel eerlijk te zijn haal ik tandwielen gewoonlijk alleen los als het niet anders kan en dan zijn de cilinders er gewoonlijk ook vanaf. De blokkeertechniek in dat geval is een hamersteel onder de voorste krukwang leggen zodat die niet kan draaien. Als je dat niet wilt (of je de cilinders gewoon gemonteerd wilt laten) kun je gebruik maken van de gaten in het nokkenas-tandwiel en daar iets van hout/kunststof (tegen beschadiging) insteken dat je aan de achterzijde af laat steunen op de flens die het nokkenas-tandwiel op zijn plaats houdt. Kost iets meer kracht en handigheid, maar ga er vanuit dat die M8x1 bout ook niet extreem vast zal zitten.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Thank you again.
Zo leer ik hem kennen ;)

Ik heb er ook twee nieuwe carb->kop flenzen opgezet en daarmee loopt hij nog mooier. Kennelijk toch een klein beetje valse lucht gehad.

Ik heb gezonde hoop dat het een topper wordt :stampen:
Frank65

Bericht door Frank65 »

Waarom laat je dat niet zitten, gouden regel bij een Rus is als het werkt en niet kapot is, afblijven !

Als die nu netjes loopt zoals je schrijft dan heb je een goed setje, een ander “nieuw” setje kon weleens tegenvallen. De tandwielen zien er op de foto niet slecht uit.
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Met netjes lopen, bedoelde ik ontsteking en carburatie, zonder dynamo, want die ligt nog bij de revisieboer.

Het dynamo tandwiel zag er helaas veel minder goed uit. Heb ik nu geen foto van. En een nieuw dynamotandwiel op een oud krukastandwiel lijkt mij niet gezond. Werd mij ook eerder (volgens mij ook in deze thread) afgeraden. Om die reden is er een hele nieuwe set van Jörg Warnke onderweg.

Ik heb wel al een nieuw dynamotandwiel liggen: Dat pas zo op de huidige tandwielen;
Screenshot_20210211-155840_Gallery.jpg
Nu dus de gewetensvraag; hiermee verder gaan of geduldig afwachten en de jörg Warnke set plaatsen.

Al is geduld absoluut niet mijn sterkste punt, toch denk ik dat dat het beste is. Nieuwe dynamo en tandwielen set. Dan weet ik zeker dat dat in ieder geval top is.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Als je die van Jörg hebt besteld dan heb ik niets gezegd.
jaapvanthoff

Bericht door jaapvanthoff »

Wat ik wel zou willen weten; hoe worden die TW gesmeerd?
Carter olie?
Lopen ze "droog" ?
Linda €€€€
Frank65

Bericht door Frank65 »

Ik weet niet of de link nog werkt, maar zo worden ze gesmeerd

https://photos.google.com/share/AF1QipN ... 4wMzAwNlZ3
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Uit dit pijpje komt olie op het onderste tandwiel