Ural 750 / Dennis

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Dennis74

Ural 750 / Dennis

Bericht door Dennis74 »

Hallo mensen,

Mijn naam is Dennis en ik woon in Laren. Inmiddels speel ik de tweede helft van mijn veertiger jaren. Sinds december 2020 staat er weer een Russisch apparaat in mij in garage, na afwezigheid van 15 jaar. In 2003-2004 was ik al lid van deze club. Destijds heb ik met de MT16 die ik SOMS had genoemd (omdat hij het niet altijd deed) en matzwart met vlammen erop had gemaakt, flink wat kilometers afgelegd rondom Hilversum waar ik toen woonde. In die tijd heb ik ook enkele UDCN evenementen afgelopen/afgereden. Onder andere met Mario (ik zie dat hij nog steeds steunpunt is) en met een oudere heer uit Hilversum waarvan ik de naam niet meer weet.

De Ural Tourist uit 2007 die nu bij mij in de garage staat, komt uit Genemuiden. Ik ging op pad voor een ouder model rus of Chinees, maar na een rondje op deze machine was ik verkocht. Het blok voelde veel krachtiger aan dan de MT16 die ik destijds had en de ontsteking en Brembo voorop, trokken mij over de streep. Ik heb hem thuis aan mijn vrouw en zoons van 8 en 12 verkocht als ijsjes-haal-machine en dat ging er goed in :)

Sinds ik de motor heb staan, heb ik er al een en ander aan gedaan:
-Ik ben geen chroom liefhebber, dus dat heb ik grotendeels gecamoufleerd met plastidip
-Ontsteking beter gezet
-Nieuwe kleppendekselpakkingen
-Carbs afgesteld en gesynchroniseerd
-Bougiepool afstand met voelermaat
-Wat Russische WOII kistjes opgehangen
-Handschakeling gemaakt (vooruit & achteruit)
-Voor de koudere maanden een windscherm en handkappen geplaatst
-LED lamp in de koplamp en op het span (wow wat een verschil in het donker
-Druppellader aansluiting gemaakt
-TomTom aansluiting gemaakt

Op de lijst staan nog wat zaken om uit te zoeken:

- Als ik een tik geef op de linker demper, dan hoor je dat er wat los ligt. Lage prio.

- De stuurdemper doet eigenlijk niets. Kan hem loeistrak aandraaien, maar het sturen gaat niet zwaarder. Ik moet zeggen dat ik de motor vrij rustig vind sturen en het stuur “slaat” op geen enkel moment. Ik weet dus niet of het een verbetering oplevert als ik hier iets aan ga doen (?). Lage tot medium prio.

- Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de dynamo nieuwe lagers kan gebruiken. Plan A is om er iemand (een clubgenoot uit de omgeving?) naar te laten luisteren en plan B is om de dynamo gewoon even te verwijderen om te luisteren (als dat kan). Dit heeft een hogere prio,

- Alleen op de motor en op snelheid op een lange rechte weg, merk ik dat de motor heel licht naar rechts trekt. Met gewicht in de bak is dat al bijna weg. Ik moet uitvinden of dat erbij hoort of dat ik dat eruit kan krijgen. Ik kan er nu al goed mee leven, dus het is ook een nice to have.

-Ik heb gisteren door te grasduinen in het leden-deel van de site uitgevonden hoe de benzinekraan met vacuum aansluiting hoort te werken. Ik wil nog uitvinden of die helemaal 100% volgens bedoeling werkt en voldoende doorlaat. Op Pri werkt hij iig goed :)

Eigenlijk zou ik het ook wel prettig vinden als een ervaren rassenspan-rijder er een blokje op gaat rijden en zijn bevindingen deelt. Dus als er mensen zijn in de omgeving die het leuk vinden om coronaproof kennis te maken en even ongegeneerd en ongenuanceerd tips en trucs te geven… ik hoor het graag!

Groeten, Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis74 op Vr Apr 16, 2021 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Dennis74

Re: Ural Tourist 2007 / Dennis

Bericht door Dennis74 »

En wat verse foto's:
WhatsApp Image 2021-01-23 at 15.18.37.jpeg
WhatsApp Image 2021-01-23 at 15.18.37 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-01-23 at 15.18.37 (4).jpeg
WhatsApp Image 2021-01-23 at 15.18.37 (6).jpeg
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

WhatsApp Image 2021-01-23 at 15.18.37 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-01-23 at 15.18.37 (5).jpeg
WhatsApp Image 2021-01-23 at 15.18.37 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-01-23 at 15.22.01.jpeg
PS. Inderdaad een zandpad gepakt :D
jaapvanthoff

Bericht door jaapvanthoff »

Hallo Dennis,

ik heb 20 jaar geleden een MT16 gekocht, in opslag achtergelaten en afgelopen maand uitgegraven en mee naar huis gebracht.
Opknappen of iets anders kopen is de vraag.

Met een schuin oog heb ik naar jou motor op internet zitten staren. Zo van die wil ik wel hebben. Juiste model, schommel voorvork....En ineens was-tie verkocht. :-(
Maar wat me verbaast; je koopt een motor bij een handelaar, en er zijn tal van redelijk ernstige storingen.
Was daar de prijs naar, wist je dat vooraf, en indien niet, wat doet "Genemuiden" daaraan om je te helpen?
Linda €€€€
Racer

Bericht door Racer »

Welkom, mooie motor :toost:
Nejra

Bericht door Nejra »

Hoi Dennis, Welkom hier en (nogmaals) veel plezier met je Ural!

Een stuurdemper is om problemen met een slaand stuur uit te dempen, maar als je geen slaand stuur hebt.... (Op veel Russen is het een beperkt-doelmatige voorziening).
In geval van nood ben ik bijzonder goed in "ongegeneerd en ongenuanceerd tips en trucs te geven" :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Postma

Bericht door Postma »

Er zijn meerdere Larens, welk Laren woon je?
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Bedankt mensen!

@Postma; Ik woon in Laren naast Hilversum.

@Jaap; Om eerlijk te zijn vat ik deze dingen (nog :) ) niet onder ernstige verstoringen. Maar misschien ben ik naïef romantisch :)
Met de MT16 die ik 16 jaar geleden had, kwam ik niet eens thuis van het ophalen van de motor. Dat ding begon op de terugweg van aankoop pure olie te verbranden (rookgordijn dikker dan de Hoogovens) en er mochten meteen nieuwe cilinders en zuigers op.

Na wat huisvlijt loopt deze motor (mijn inziens) nu al erg mooi. Eerlijk is eerlijk; voor deze prijs verwacht ik inderdaad niet dat ik een echt gebakje kocht, maar in mijn ogen koop je met een Rus altijd een apparaat waarbij je je handen vuil moet willen maken. Anders kun je hem beter niet kopen. Qua mechanische geluiden ben ik nogal een zeikerd. Het zou fijn zijn om snel uit te vinden of het geluid dat ik hoor "er gewoon bij hoort" of dat inderdaad de dynamo-lagers wat herrie maken. Het blokje loop zo mooi rond dat ik mij niet kan voorstellen dat het ergens anders vandaan komt. Ik rij graag een stukje naar iemand die als langer russen heeft om hem/haar te laten kijken en luisteren. Gewoon voor mijn gemoedsrust. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal hier. Bedankt Nejra; het is goed mogelijk dat ik nog contact met je zoek. Mooi ritje via Mijdrecht en Woerden volgens mij.

Overigens was mijn 'to do' en 'done' lijstje in het geheel niet als klaagzang bedoeld en noemde ik Genemuiden ook zeker niet met de reden om erover te klagen. Ik heb er een leuke ochtend gehad met veel info en leuke gesprekken. Ik ben tevreden met de prijs die ik uiteindelijk betaalde en kocht de motor zonder garantie, dus hoor je mij ook niet over de klusjes die ik 'moet' doen. Ik vind het ook niet erg om te klussen. Zeker niet in het begin, dan leer je je motor meteen goed kennen. Ik heb jarenlang Landrovers, Jeeps en ook een oude HD en een CB750 uit begin jaren '70 gehad, dus ik ben ook wel wat gewend. De tijd zal verder uitwijzen of het een goede koop is. Vooralsnog ben ik er in ieder geval heel blij mee.

Groeten!

Dennis

ps nog een update; Vanmiddag wat gespeeld met de span-afstelling (stangen) en hij gaat nu mooi vooruit. Ik durf nu rustig met 1 hand te sturen. No problemo :toost:
Postma

Bericht door Postma »

Groeten!
Dennis
Postma

Bericht door Postma »

!
Ik woon in Huizen, dus om de hoek, heb je een mailtje gestuurd.

Groeten!

Dennis
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Oh dat is leuk, nog een russenrijder om de hoek.

Met een mailtje bedoel je een privébericht? Die box is leeg namelijk :) ik lees het wel. Leuk in ieder geval.
Ruudm72

Bericht door Ruudm72 »

Mooie motor,Welkom,daar ga je veel plezier met beleven!
Bmw r1150 gs 2004
Ural m72 zijspan'58
Renault estafette '71
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Dank je, Ruud
geert

Bericht door geert »

Hallo Dennis, heb zelf een tourist van 2003 maar met een blok van 2007. Op de foto zie ik dat je een denso dynamo hebt net als ik, die van mij hoor ik ook mauwen, maar het kan zijn dat hij niet goed afgesteld is. Afstellen door de dynamo rechtsom helemaal strak te zetten ,streep op dynamo en blok en dan 8-10mm terug draaien .

Mvg Geert uit Nieuw-Bergen Noord-Limburg
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Hallo Geert, Bedankt voor het meedenken. Heb je er misschien een foto of filmpje van hoe ik dat kan zien?
Groet,
Dennis
geert

Bericht door geert »

Dennis heb geen documentatie, maar uit eigen ervaring, dus dynamo los en rechtsom draaien totdat hij niet verder kan, en dan op de dynamo en het blok een streep zetten, dan de dynamo terug draaien +/-8tot10 mm en de dynamoweer vast zetten .
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Ik kan zien dat hij inderdaad niet helemaal tegen het eind van zo'n sleuf zit. Wat verstel je daar eigenlijk mee?
Nejra

Bericht door Nejra »

Dennis74 schreef: Ma Jan 25, 2021 07:29 Ik kan zien dat hij inderdaad niet helemaal tegen het eind van zo'n sleuf zit. Wat verstel je daar eigenlijk mee?
De as van de dynamo zit excentrisch (uit het midden). (Daarin verschilt een Denso overigens niet van een G-424 of willekeurig welk ander type dynamo dat op Russische blokken wordt toegepast). Achter het deksel van het tandwielhuis kun je dat ook goed zien (bovenste tandwiel zit op de dynamo (en uit het midden):
Afbeelding

Door de dynamo te verdraaien grijpt het aandrijftandwiel dieper of minder diep in het distributie-tandwiel op je nokkenas. Te strak geeft een stroef-gierend bijgeluid, te los een klapperend-gieren bijgeluid, maar onjuiste speling geeft hoe dan ook mechanische bijgeluiden. De tactiek met streepjes van Geert kende ik overigens nog niet. De - denk ik - meestgebruikte tactiek is: motor starten, beide dynamo-moeren iets lossen tot je de dynamo net-aan met de hand kunt verdraaien (pas op: niet té los ivm klapperen en extra speling), het punt met de minste mechanische bijgeluiden opzoeken en de moeren weer vastzetten.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Thank you again, heren!
Ga ik daar eens mee spelen.
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Zojuist heb ik wat gespeeld met de dynamo.
Voor ik begon heb ik een streepje gezet en daarna iets gedraaid. Ik heb het idee dat hij iets beter klinkt.
Screenshot_20210126-204439_Gallery.jpg
Één dezer dagen ga ik langs bij Luijt, dan mag hij eens luisteren. Het is goed mogelijk dat ik gewoon te kritisch ben.

U hoort nog :toost:
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Luijt kan alleen maar tot 60 testrijden hoor, anders gaat het veel te hard voor hem :)
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

En alleen als je duwt... :slaan:

;) :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Nou, ik ben weer een paar uurtjes aan het klooien geweest en ik ben er nu vrij zeker van dat het overdadig mechanische geluid van de tandwielen is. Met de dynamo eruit is het geluid al een stuk minder, maar nog zeer aanwezig. Dynamo lagers lijken mij goed.

Het blok loopt verder heel goed en krachtig, en rookt niet. De moeite waard om er wat aan te doen en de tandwielen te vervangen.

Nu zie ik online dat er originele en aftermarket tandwielen lijken te zijn, met een verschil van 150 euro.
Wat is wijsheid? Is goed koop hier duurkoop?

Is het verstandig om meteen het dynamo tandwiel te vervangen?

En kunnen alle drie de tandwielen vanaf de voorzijde, met het blok in het frame worden vervangen? Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig?
Screenshot_20210131-203852_Chrome.jpg
Frank65

Bericht door Frank65 »

Aftermarket is troep, ouwe zooi opnieuw geslepen maar dan schots en scheef. Kijk maar eens bij mijn topic ‘Assemblage van een Ural M72’

Koop een origineel setje of als je echt iets goeds wilt een set bij Jörg Warnke.

Die tandwielen maken trouwens altijd enig lawaai, dat is normaal. Ik zou ze eerst eens goed bekijken en de speling meten.

En inderdaad alle tandwielen vervangen want ze slijten op elkaar in.
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Ik was gistermorgen even bij Luijt en hij had ook een ural staan. Wel een ouder type, maar in vergelijking daarbij maakt mijn motor erg veel kabaal bij de tandwielen. Om die reden wil ik het gewoon gaan proberen.
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Zit er verschil in die tandwielen?

Ik vind eigenlijk alleen deze (ook op ebay etc) met de beschrijving k750, m72.

Ik het dynamo tandwiel heeft geen verdere beschrijving dan ural dynamo tandwiel. Zitten daar geen type/ bouwjaren verschillen in?

Kortom, gaan deze tandwielen gewoon passen op mijn 750 ?

https://www.ural-hamburg.de/Motor-K750- ... 64ltokgtp7&

Mijn bestellijst. Vergeet ik wat? Iets verkeerds geselecteerd? Geen borgplaatjes of spie ?
Screenshot_20210131-225533_Chrome.jpg
Nejra

Bericht door Nejra »

Als je het echt zeker wilt weten: Download een parts-list, maar volgens mij is ook een 750-kopklepper een verdere doorontwikkeling op het al-oude M-72 Carterconcept en dan passen de tandwielen gewoon.
Desondanks vraag ik me af of je echt storende geluiden van de tandwielen hoort. (oke, die tandwiwlen hoor je altijd een beetje in een Ural-blok, maar niet extreem en dat is de aard van het beestje en verdwijnt niet zonder meer met nieuwe tandwielen)
Het kan ook heel goed zijn dat het geluid dat je stoort van de roterende schuif van je carterventilatie afkomt. De meeneem-pin in het nokkenas-tandwiel wil nogal eens inslaan waardoor die schuif klappergeluiden gaat maken. Een andere optie is de schuif zelf. Zeker met een dikkere "verbeterde" (zo worden ze nogal eens verkocht) pakking onder het voordeksel krijgt die erg veel ruimte en kan dan van voor naar achter gaan klapperen onder invloed van druk/vacuumpulsen in je carter. Mijn eigen Ural rijdt rond met een nieuwe stift van een stukje dat ik uit de achterkant van een 6,0 mm boortje heb geslepen (het is exact 6mm dik en zit geperst in het tandwiel... zonde om er een nieuw tandwiel voor te kopen) en een 0,3mm shimring achter de schuif om het ergste geklapper binnen de perken te houden.

Voor het wisselen van het onderste tandwiel op de krukas heb je een goede pullytrekker en wat handigheid nodig. Voor het tandwiel op je nokkenas een stevige pers die gecontroleerd een paar ton kan produceren, Plus wat huisvlijt-hulpstukken om de boel recht te houden omdat je anders de nokkenas sloopt.
Het tandwlel op je dynamo is dan gelukkig weer goed te doen met huis-tuin en keukengereedschap.
Aan je lijstje ontbreken trouwens nog borgplaatjes voor o.a. de bout die het krukas-tandwiel op zijn plaats moet houden.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Wel een flink bedrag voor tandwielen :shock: Krijg je bijna een heel blok voor... heeft Jan niks liggen hiervan ?
Dennis74

Bericht door Dennis74 »

Zojuist mijn hand boven de bestelknop weggetrokken ;)

Het vervangen heeft kennelijk meer om handen dan mijn kennis en gereedschapskist aankunnen. Tevens doe je mij voldoende twijfelen om te zorgen dat nog iemand anders zijn mening geeft voor ik aan de slag ga.

Zoals Luijt ook al zei, de ene maakt met geluid dan de andere. Misschien zit het allemaal tussen mijn oren. En 250 euro kan ik dan ook volgende week stuk slaan;)

Waar zat jij nou ook al weer Nejra? Op zich heb ik inmiddels wel zoveel vertrouwen in de Ural, dat ik eens verder durf te gaan dan 10km straal vanaf mijn woonplaats :) :toost:
Laatst gewijzigd door Dennis74 op Ma Feb 01, 2021 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Racer

Bericht door Racer »

Weet je wel zeker dat het niet van de lagers komt in de dynamo ?
Plaats reactie