Zijklepperblok ontmantelen

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Benno van Ham

Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Benno van Ham »

Hallo, zoals Twin lezers misschien wel weten heb ik recent een compleet zijklepper aandrijflijntje op de kop getikt. Onbekende oorsprong en inhoud maar daar was de prijs ook naar. 50 euro en een krat bier verder lag het spul in de auto en in de werkplaats. Het is in ieder geval een oud M72 blok aan het carter te zien. Iemand heeft al wat zitten rommelen met nummers op het carter maar dat maakt me nu niet zoveel uit.

Vandaag had ik even zin om eraan te beginnen en dan is de eerste actie maar het uit elkaar halen van het blok.

zo gezegd zo gedaan en ik zal proberen hier af en toe wat nieuwtjes te posten over het verloop van de revisie. Om te beginnen is het een rare combinatie. Het geheel zag er aardig gebruikt uit om het zo maar te zeggen maar bij het uit elkaar halen de eerste verrassingen.

Onder het voordeksel zit een splinternieuwe Pm-05 ontsteking. Nog nooit gebruikt, verder ziet de binnenkant van het deksel er akelig schoon uit voor een Rus. Ach ja.

Afbeelding

Als eerste het verroestte (vliegroest) vliegwiel eraf. Zoals gebruikelijk borgplaatje los, dop 36 op de bout en hoppa bijna vanzelf los. Niet eens de bratta erop los te hoeven laten. Dat zie ik niet vaak.

Afbeelding

Daarna de poelietrekker erop, bout laten zitten om op af te steunen en rustig kracht zetten, verhip. Ook die komt gemakkelijk van zijn plaats af. erachter ziet het er ook schoon uit en eigenlijk zoals je verwacht van een blok dat 15 jaar ergens in een hoek gelegen heeft.

Afbeelding

Nu de koppen en cilinders eraf. hier een mix van 12-13, 16-17 mm bouten en moeren, niet zo'n goed teken meestal. Met de kop eraf kijk ik ineens tegen een kop aan die gewoon nieuw is. die heeft nog geen meter gelopen volgens mij.

Afbeelding

Afbeelding

De zuiger en cilinder daarentegen hebben ervaring. Andere kant hetzelfde verhaal. Nu tijd voor de cilinders zelf. De moeren komen allemaal gemakkelijk los en de cilinders ook. Van binnen zien de cilinders er netjes uit maar die zuigers hebben al wel wat moeilijke kilometers meegemaakt. Ook creatief is de pistonpen aan de rechterkant. die is half open. Nog nooit gezien.

Afbeelding

Afbeelding

De krukas zelf lijkt aardig in orde, weinig speling dus die gaat hergebruikt worden. tot nu toe eigenlijk alleen een doos pakkingen, twee zuigersets en wat bouten en moeren. dat gaat goed.

Afbeelding

Als laatste klusje voor vanochtend heb ik het voordeksel verwijderd. OP 1 weerbarstige slechte schroefbout na appeltje-eitje.

Afbeelding

Ook hier weer verbazing. Dat blok heeft nog nooit olie gezien, dat weet ik nu bijna zeker.

Afbeelding

zo het begin zit erop. Binnenkort een vervolg... In ieder geval een blokje dat het redden waard lijkt ook al is er aan geprutst door een vorige eigenaar.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Re: Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Nejra »

Apart, waarom zou iemand de moeite doen een vers blok op te bouwen met dit soort half-rijpe zuigers?? Het zijn ook geen Russische zijklepper-zuigers zie ik: geen schraapveer- groef aan de onderrand van het zuigerhemd. Mogelijkerwijs zijn de pistonpennen dus "geleend" uit de zelfde bron als de zuigers.

Ziet er verder uit als een mooie basis om iets leuks van te maken Benno. Daar had je je voor het dubbele aantal kratten bierzo te zien ook niet aan bekocht :lol: :toost: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Ruudm72

Bericht door Ruudm72 »

Mooi oud blok,altijd leuk aan te sleutelen.
Hopenlijk heeft de vorige niet teveel aangepast!
Tis een vroeg blok,deze hebben geen bevestiging aan de bovenkant van het blok maar op de losse deksel.
Ik ben benieuwd wat er nog komen gaat.
Gr.ruud
Bmw r1150 gs 2004
Ural m72 zijspan'58
Renault estafette '71
Hellraiser

Bericht door Hellraiser »

Ga ik ook volgen, altijd interessant :D
ЙОХАН
Benno van Ham

Deeltje twee dan maar.

Na het voortvarend begin vanavond een uurtje verder gegaan om het carter leeg te maken.

Na de verwijdering van de cilinders en zuigers is het nu tijd om de klepstoters uit het blok te halen en verder te demonteren. Drie van de vier gaan zoals het hoort bijna vanzelf, nummer 4 heeft wat aanmoediging nodig om uit het carter te komen, zelfs een flinke verwarmsessie met een goede kruipolie en shockolie maakt het niet los. Met een grote steeksleutel 19 kun je met wat goede wil de houder voorzichtig op en neer wringen en na 20 minuten komt er langzaamaan beweging in het spulletje. Die is goed gebruikt om het zo maar te zeggen. Al met al weer een overwinning maar hier zullen wat nieuwe spullen in moeten vrees ik.

Afbeelding

Afbeelding

Merk de stoters ook even zodat ze op dezelfde plaats terug gaan.

Nu die stoters er uit zijn kan de nokkenas er eigenlijk ook uit. Om dat te doen zijn wat voorbereidende werkzaamheden nodig. Eerst maar het dekseltje waaronder de oliepompaandrijving zit los maken, dit is al een aangepast exemplaar zo te zien. Zo zien ze er normaal niet helemaal uit. Ach, hij zit niet muurvast dus dat is gebeurd. Tandwiel en aandrijfas van de pomp eruit en verder met de geit.

Afbeelding

Aan de voorkant van het blok moet het nokkenastandwiel van de nokkenas af en hier is wat raars te zien. Het bovenste tandwiel is niet zoals normaal van metaal maar van een of andere kunststof gemaakt. Nog nooit gezien in een Rus. Wel nylon exemplaren in moderne blokken maar in zo'n oudje nog nooit. Met de poelietrekker maak je hier geen vrienden helaas want je trekt het tandwiel zo van de vertanding af. Daarna kun je wel goed bij de schroeven die de lagerbus vasthouden. Project nokkenas voltooid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de nokkenas is de krukas aan de beurt. Helaas ben ik vergeten om foto te maken maar het tandwiel wat daar zit is geborgd met een borgspie en meer niet. Met een goede vlakke poelietrekker trek je hem zo van de as af. Daarna het deksel om het lager op de plek te houden om een oliepijpje richting de tandwielen te geleiden. Dit deksel zit met vier boutjes vast en is zo verwijderd. Nu kijken we recht op het voorste krukaslager.

Afbeelding

Verder aan de achterkant. Hier zit het deksel vast met een aantal m6 bouten, niet geborgd ondanks dat ze wel doorboord zijn allemaal. Enfin, na verwijderen van de bouten een poelietrekker op het deksel en afsteunen op de nokkenas (wederom met de vliegwielbout gemonteerd om e.e.a. heel te houden). Het deksel komt zo los en je kijkt tegen de achterste slingerschijf aan.

Afbeelding

Afbeelding

Nu ook die hindernis uit de weg is terug naar de voorkant en de poeliedrukker inzetten, hetzelfde instrument eigenlijk maar nu gebruik ik de boutgaten van het dekseltje om de poelietrekker te fixeren en daarna kun je vrij eenvoudig de krukas uit het lager drukken. De krukas ligt dan los in het carter en met wat creatief draai en trekwerk kan hij uit het blok.

Afbeelding

Bizar blok blijft het, de krukas is netjes gemaakt, zitten zelf nieuwe bronzen bussen in voor de pistonpennen, slingerschijven zijn schoon en leeg en de lagers zijn allemaal nieuw. De achterplaat is voorzien van een moderne afdichting met een seal (i.p.v. vilt). Ik weet niet wie hier aan gewerkt heeft maar het blijft een gek ding.

Enfin, deeltje twee is klaar, nu alleen de oliepomp nog uit het carter en dan kan de schoonmaak en heropbouw beginnen.

tot de volgende keer.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Catweazle

Bericht door Catweazle »

Goed bezig Benno :toost:

Ik ben zelf bezig met het weer in elkaar zetten van een M72 motorblok.(reserveblok)
Was een tijd geleden er al aan begonnen maar kreeg hem niet goed in elkaar, kwam er toen pas achter dat de krukas gewokkeld was :cry:
Tot mijn verdediging, er was zo niet echt wat aan te zien en geen speling op de bigendlagers !
Ga je vorderingen volgen, misschien dat ik zelf ook nog wat neerpen :roll:

grtz John
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
Nejra

Bericht door Nejra »

Lekker bezig Benno!

De kunststof tandwielen heb ik wel eens aangeboden zien worden als "silent" optie: Ze zouden minder tandwielgeluiden moeten produceren dan de originele Russische tandwielen. Geen idee of het waar is: ik heb er zelf geen ervaring mee. Als het goed is zou het kleine tandwiel (krukas) dan ook van een ander metaal dan gewoonlijk (aluminium-legering geloof ik) moeten zijn.
Ik vraag me wel af: Hebben ze de zelfde vertanding als een Russisch tandwiel?? Anders heb je als je ze hergebruikt een bijpassend tandwiel nodig voor een dynamo. :roll:
En de krukas ziet er netjes uit. Iets roept in mijn achterhoofd "nieuw en Chinees" :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Blok ligt nu helemaal uit elkaar. Mijn opmerking over de olie corrigeer ik meteen, onderin de pan zat een beetje motorolie, er heeft dus ooit wel wat olie ingezeten in het blok. gelopen heeft ze denk ik nooit met deze combinatie.

Carterpannetje en oliepomp was zo'n beetje het laatste wat er nog uit moest om de inventaris compleet te maken. Nu, dat is niet zo moeilijk toch.

De carterpan is door een vorige eigenaar al een keer verprutst en voorzien van een overmaats boutje op 1 van de gaten. Ach, dat is te overzien. de pakking zat muurvast en had wat subtiele overreding met een kunststof hamer nodig om de delen te scheiden. Komt goed.

Nu kijken we tegen de oliepomp aan, een verdringerpompje van simpel ontwerp en met een lage opbrengst. De zijkleppers staan niet bekend om enorme oliestromen en dat hebben ze ook niet nodig gelukkig. Het pompje ligt onderin het carter en wordt via de nokkenas aangedreven van bovenaf door de lange as uit deel 1, deze dus :

Afbeelding

En zo ziet het er gemonteerd uit. Twee bouten met kopmaat 10 om de pomp vast te houden op het carter en twee, kopmaat 8 om het deksel op de pomp te houden en de grofvuilzeef op zijn plaats te houden. Die zit geborgd met een draadje. Het pompje zelf hoort eigenlijk nog een pakking te hebben tegen het carter maar die was hier ook maar weggelaten.

Afbeelding

Afbeelding

Het pompje is van binnen nog netjes, niet nieuw maar niets wat met een beetje polijsten niet herbruikbaar is.

Afbeelding

zo, het hele spulletje is uit elkaar en kan schoongemaakt worden. De totale inventaris van te vervangen delen valt eigenlijk wel mee.
  • Complete pakkingset
    Nieuwe zuigers en veren en natuurlijk kop en voetpakkingen.
    Paar sealtjes, borgplaatjes en borgdraad.
    2 nokvolgers (ik denk dat ik ze alle vier maar doe)
    Distributiesetje (dat kunststof tandwiel vertrouw ik niet zo
    Koppelingsplaten (maar die heb ik nog wel een nieuwe set liggen)
De rest is schoonmaakbaar en herinzetbaar. Lagers en krukas zijn zo goed als nieuw, die gaan gewoon weer in elkaar.
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Is die motorolie niet van de montage?? Als ik zelf een blok in elkaar zet maak ik eea ook flink "nat" met motorolie voor ik het in elkaar schroef. Uiteindelijk lekt dat natuurlijk de carterpan in als je het genoeg tijd geeft.

Verder valt het me niks tegen. Ik zou misschien alleen ook dat dek-dekseltje/moer/bout/dinges dat gewoonlijk het oliepomptandwiel opsluit vervangen als je toch bezig bent. Dat ziet er nogal aangevreten uit, maar misschien is dat alleen een geval van een ongunstige foto??

Volgens mij heb ik hier nog een set verse distributietandwielen liggen voor een Ural/zijklepper die ik niet nodig heb/gebruik. Als ik je er een plezier mee kan doen... :mrgreen: :toost:

.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

die distributieset tandwielen zullen vast van pas komen Arjen, spreken we iets over af. Die wil ik wel van je overnemen.

Dat dekseltje is inderdaad een beetje ruig. Vervanger heb ik gelukkig nog wel liggen in de voorraad hier dus daar komt iets beter op.
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: Di Jan 26, 2021 21:41 die distributieset tandwielen zullen vast van pas komen Arjen, spreken we iets over af. Die wil ik wel van je overnemen.
Prima. Ik leg ze apart voor je :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Zo, de spulletjes druppelen binnen. Binnenkort maar eens wat quality time in de schuur plannen voor mijzelf en het m72 blok.

Afbeelding
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: Wo Feb 03, 2021 11:17 Zo, de spulletjes druppelen binnen.
Ik liggen hier ook nog twee "spulletjes" met smart te wachten om mee te mogen doen. Die druppelen niet zo best zonder hulp.
Zal ik ze binnenkort eens afgooien als ik in de buurt ben?? Of kan ik ze - geheel corona-proof - beter meegeven als ballast aan een deugdelijke postduif?? :wink: :lol: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

ik wil ze ook best ophalen hoor. goede reden om weer een brommer te laten zwieren.

Benno
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Klinkt prima. Af en toe even brommer-zwieren kan geen kwaad :D
Je weet me te vinden (als het goed is) :mrgreen: :toost:
Geef vooraf even een seintje, dan zorg ik dat ik op de zelfde plek ben als waar mijn huis woont :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Het is even rustig geweest maar we zijn weer aan het opbouwen. Wel wat foto's vergeten te maken maar ja, je kunt niet alles bijhouden.
Eerst moest er nog een Opel Kadett van een verse startmotor worden voorzien hier en dat was even wachtten tot de sneeuw weg was.

Nu ben ik weer op gang. Ik ben als eerste begonnen bij waar we gestopt waren, de oliepomp. Omdat er op het dekseltje toch wel een loopspoor te voelen was van de tandwielen heb ik met heel fijn schuurpapier op een glasplaat het dekseltje gepolijst tot het weer egaal was. Kostte me een half uurtje maar nu is het weer zo glad als babybilletjes.

Daarna pompje met pakking weer op zijn plaats, boutjes erin, zeefje erop en het carterdeksel kan er weer op. Ik heb dit keer bewust geen diepere pan gekozen omdat oververhitting van de olie eigenlijk nooit optrad bij mijn m72's. Daarnaast is het nu een stuk gemakkelijker om het blok het frame in te lepelen straks want met diepe pan lukt dat niet in een m72. Misschien wel met een k750 of kopklepperframe, die zijn wat ruimer.

Enfin, het deksel is gemonteerd met een beetje vloeibare pakking, ik gebruik gewoon een kurken pakking, dat doe ik al 25 jaar en gaat eigenlijk nooit verkeerd. In eerste instantie alle boutjes gelijkmatig aantrekken, handvast. Ik begin in het midden en werk naar de buitenkanten toe. Als alles handvast zit zet ik ze wat strakker, 15 Nm.

als de pan er onderzit kan het blok weer op zijn pootjes. Inmiddels heb ik alle pasvlakken schoon gekrabt en kan de krukas er weer in, het voorlager, achterlager zijn zo goed dat ik ze ga hergebruiken. Voor in het deksel zit het voorste lager alvast in de mantel. De krukas kan nu in het blok gekanteld worden.

Ik zet de krukas op zijn kant voorkant onderop, drijfstangen zoveel mogelijk naar buiten gedraaid. Nu kantel je de voorkant het blok samen met de drijfstangen naar voren. Steek de drijfstangen naar de goede kanten, zorg dat het krukwang van de krukas met zijn kleinste stuk naar je toewijst aan de onderkant ( en met het grootste bovenaan) en kantel de krukas het blok in. Dit moet bijna vanzelf gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan de krukas aan de voorkant in het lager geschoven worden. Dit zal ws. nog niet vanzelf lukken. Geeft niet, komt goed.

Ik heb een stukje pvcpijp wat precies op de binnenschaal van het lager kan afsteunen. Dat zet ik er op, daarna een grote ring bovenop en een lange bout m8 en zo trek ik rustig de krukas in het lager. Niet overhaasten, komt vanzelf goed.

Klaar voor de volgende acties, achterdeksel terugzetten en voorkant opbouwen met distributie. Dat komt zodra ik mijn sealtje binnen heb voor het achterdeksel. Ik heb een aangepast deksel achter, alleen niet standaard aangepast maar met een 50x65x10 Seal. De kopkleppers gebruiken hier een standaard maat (50x70x10). Ach, de tractorboer in het dorp zal het vast wel hebben maar click & collect is daar nog wat lastig, hebben volgens mij niet eens compjoeter.

Afbeelding

zo meteen verder, even eten...
Benno

Benno van Ham

Zo he, ik heb wat in te halen. Als ik Arjen zijn topic volg vraag ik me wel eens af of hij wel werkt.

Ach, ik was gebleven bij de distributie. Ik heb dit keer gekozen voor een nieuw Europees gemaakt kwaliteitssetje via Oldtimergarage. Niet echt goedkoop wel netjes. Enige minpuntje er zit een spanstift gemonteerd om het ontluchtingstandwiel mee te fixeren, laat die nu een 2 mm te lang zijn waardoor het hele blok blokkeert als je het voordeksel erop monteert. (hoe ik het weet houd ik even in het midden).

Afbeelding

wel een heel net setje om te zien.
Afbeelding

Omdat ik nog een echt oude nokkenas erin heb zit er geen lager achter het nokkenastandwiel met een oliegroef. Dus alles weer in elkaar geperst en terug gemonteerd met een paar shims achter de nokkenas want hij zat wat ruim, bijna 1,5 mm speling is wel riant. Terug naar 0,3-0,5 gezet met losse 0,2 mm shims.

Afbeelding

Ook even de nokvolgers gereviseerd wan rt de oorspronkelijke nokken waren wat mottig geworden. nieuw set gekocht en alles weer in elkaar gezet

Afbeelding

Kon geen kwaad
Afbeelding

gaatje in het carter gemaakt om de timing straks wat gemakkelijker te kunnen afstellen.

Afbeelding

alles aan de voorkant weer in elkaar gezet en het deksel erop, wegstoppen dat spul. Daar wil ik voorlopig niet meer naar kijken.
Afbeelding

Verder met de koppeling in het volgende bericht
Benno

Benno van Ham

de koppeling.

Op zich geen moeilijk object maar misschien wel goed om wat plaatjes erbij te zetten. Alvorens de koppeling er in te zetten moet het vliegwiel gemonteerd worden. Ik maak de o-ring in het achterdeksel altijd lekker vet met een goed lagervet. Daarna polijst ik de looprand op het vliegwiel om die zo netjes mogelijk te maken en kan het vliegwiel op de motor. Goed het spietje volgen en hij schuift er dan als het goed is bijna vanzelf op.

Afbeelding

net zoals Arjen gebruik een steeksleutel om de krukas te blokkeren. De centrale moer zet ik met locktite en een borgplaatjes vast. Hoe vast weet ik niet eens maar uit ervaring weet ik dat mijn luchtsleutel ca. 140 Nm haalt. Dat zal het dus zijn.

Blok op zijn neus en dan veren er op

Afbeelding

daarna de achterplaat, de gevoerde plaat (ik gebruik hier ook de enkele plaat i.p.v. de traditionele twee gevoerde en tussenplaat. Twee redenen, koppelt wat soepeler en de tussenplaat en pennen rammelen er normaal naar een 10K al uit Kijken of het nu beter gaat.

Afbeelding

Eindplaat erop en twee bouten met m8x1 erin om het pakket wat voorspanning te geven. Daarna de goede schroeven erin met locktite. Oude as gebruik ik om te centreren. Oh ja, ik geef de schroefjes ook altijd nog een tik met een doorslag op de rand om ze extra te borgen.

Afbeelding

Ondertussen waren de zuigers opgeboord tot 79.50 en gehoond, klaar voor gebruik. de zuigers stonden ook al klaar dus werd het tijd om er weer een heel blok van te gaan maken.

Afbeelding

Dit stukje had ik op MF al een keer geplaatst maar nog niet op het UDCN forum en ik ben te lui om het twee keer te maken.

kleppen uit de cilinders gehaald (tja, zijklepper he) en alles nagelopen. Ook de kurkjes onderin even vervangen. ervaring leert me dat een blok anders daarop gaat lekken na de heropbouw. Onder de kurkjes kijk je nl. gewoon naar buiten toe.
Afbeelding

Alles netjes ingeslepen, schoon gemaakt en weer in elkaar geslingerd met een beetje vers zwart om het wat te laten lijken

Afbeelding

We komen in de buurt maar toen moest ik even wachten op de smallend lagers die niet goed waren, kon ik de EML even aanpakken en vanavond weer verder.

De nieuwe smallend lagers zijn gewoon bronzen busjes. de oude heb ik er met twee doppen en een stuk draadeind uit gedraaid.

Afbeelding

daarna de nieuwe erin getrokken op dezelfde manier. Zie het grote verschil tussen de bussen. de slechte zuigers in het blok hadden veel kleinere pistonpennen, kwamen ws. uit een fiat polski of zo. nu weer het normale formaat.

Afbeelding

Na het erin trekken nog twee zaken te doen, ruimen zodat ze op de goede maar zitten en het oliegat boren. Ruimen doe ik al jaren met een universele ruimer van 19-21 mm. rustig aan dan gaat het prima

Afbeelding

Gewoon rustig aan steeds een stukje opdraaien tot de pistonpen zuigend past. daarna boor ik het oliegat door het busje heen en ruim even na voor de braampjes weg te halen.

Afbeelding

Zo, de zuigers kunnen erop en we zijn aan het afbouwen, lekker vet maken en kliederen maar
Afbeelding

na de zuigers de cilinder erop. Goed vast aantrekken en daarna de klepspeling afstellen, die kant kan dicht.
Afbeelding

Kop erop en natrekken in twee keer, eerst naar 20 Nm, daarna naar 30 Nm. Hetzelfde oefeningetje voor de andere kant en TAADAAA !!!, er staat weer een blok klaar op de werkbank. zoals ik hem wel, buitenkant niet te netjes opgepoetst maar aan de binnenkant helemaal fris en fruitig

Afbeelding

Afbeelding

Op naar de volgende uitdaging !!
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Hoezo moeten de bronzen bussen geruimd worden ? Zijn ze standaard te klein of is het zodat deze vaster gaan zitten ?
Benno van Ham

Nieuwe bussen zijn eigenlijk altijd niet op maat. Dat hoort bij het proces. Bij het monteren vervormen ze ook een heel klein beetje. Je maakt het op deze manier op maat. Is heel normaal in de revisiewereld van een oldtimer
Benno

jer0en

Bericht door jer0en »

Gaaf om te lezen en nog toffer ook met alle foto's erbij!

Ik lees tegenwoordig wel veel dubbel nu jij en Arjen ook op MF actief verslag uitbrengen :D

PS. het plaatje van de bronzen bussen is op MF niet helemaal goed gegaan, daar staat de foto ervoor er dubbel in in plaats van de foto met de verschillende busjes.
...
Benno van Ham

had ik ook gezien, blijkbaar gaat het aanpassen van foto's niet helemaal zoals het hoort. Ik zal het nog wel een keer doen.
benno
Benno

Plaats reactie