Mijn Ural IMZ 8.103 en ik

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Erba Verde

Mijn Ural IMZ 8.103 en ik

Bericht door Erba Verde »

Hallo Allen,

Sinds een maandje ben ik trotse eigenaar van een Ural IMZ voor naast mijn Moto Guzzi v50 NATO solo.
En voor een maandje ural bezit heb ik toch al weer het één en ander mee gemaakt met de Rus.
Dat komt voornamelijk door mijzelf want ik ben geen geoefend spanrijder (wel een cursus gedaan) en na het rijden met ballast en toen zonder toch al snel een ongelukje gehad :-|
Gelukkig was ik er erger aan toe met mijn blauwe plekken dan de sterke Rus.
Toch maar weer wat oefenen op het parkeerdek voordat we weer de weg op gaan zonder ballast.
De vorige eigenaar heeft een 22mm gemonteerd en nu heb ik er weer een 1" stuur gemonteerd.
Nu de gaskabels vervangen zijn wilde ik de carburateurs opnieuw afstellen en kom ik tot mijn schrik erachter dat de carbtune niet met de k68 over weg kan. De uitdaging is voor mij is nu om op het gehoor af te gaan om ze af te stellen, voor mij de eerste keer :shock:
Ik heb het volgende filmpje gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=LD7yWO5 ... e=youtu.be

Heeft iemand nog aanvullende tips?

Hopelijk tot snel op 1 van de evenementen

Groeten,

Roel
Moto Guzzi V50 NATO
Ural IMZ 8.103
Nejra

Re: Mijn Ural IMZ 8.103 en ik

Bericht door Nejra »

Hoi Roel,

Allereerst: Welkom hier en veel plezier met je Ural!
Afstellen... tja... Ik zou het filmpje natuurlijk helemaal af kunnen kraken, maar dat is niet zo'n goed idee, want ik heb het zelf gemaakt. :roll: ;)

Wat je je wel vooraf sowiezo af moet vragen is of je carburatie nu verkeerd staat en zo ja, wat daar de aard van is. De benadering bij nieuwe carburateurs is een tikje anders dan bij een verder goed lopende motor omdat je e.e.a. dan eerst in een basis-instelling wilt zetten om te kunnen starten. Een andere overweging is of je het mengsel af wilt stellen (en zo ja in welk gasbereik) of de synchronisatie. Gezien je tekst denk ik vooral dat laatste, en dan vooral de synchronisatie bij gas geven(oftewel: de kabellengte), al kan de rest er ook zomaar naast staan. Dat kan ik niet beoordelen hiervandaan.
Heel belangrijk: neem de tijd, verstel in kleine beetjes en geef de motor de tijd om op verstellingen te reageren (en jezelf om het verschil te horen) voor je weer iets verandert.
Mocht je er niet uit komen: laat weten, er is altijd wel iemand te vinden in je buurt die je op weg kan helpen.

Veel succes alvast!! :toost:

Ps: Ik hoor "groene Ural" en "recentelijk in je bezit". Ben jij toevallig degene waar ik een paar weken geleden mee heb staan praten op de parkeerplaats voor de Albert Heijn in een zeker kaasdorp ten oosten van Gouda?? :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Erba Verde

Het gaat inderdaad om het afstellen van de kabellengte na het monteren van de nieuwe gaskabels en gasschuif.
Volgende week zal ik op een vrije dag weer een poging wagen wanneer ik de tijd heb.

Ps. Een groene Ural vind ik wel gaaf en misschien voor de toekomst, maar hij is nu (nog) rood/zwart. Dus helaas, u neemt mij aan voor een ander :wink:
Moto Guzzi V50 NATO
Ural IMZ 8.103
jer0en

Bericht door jer0en »

Synchroniseren van de schuiven kun je eenvoudig doen door een boortje of asje rond 6 o.i.d. eronder te steken en dan te stellen tot deze "kantelt". Als je hetzelfde bij de andere carb doet zijn ze qua gasschuif in ieder geval hetzelfde.

Als je in de buurt van een andere Ural/Dnepr woont kan er iemand wellicht een keer mee luisteren/kijken om je op weg te helpen!
Verder staat er op dit forum erg veel info over afstellen van de verschillende types carburateurs dus via de zoekfunctie kun je ook nog erg veel aanvullende informatie vinden.
...
Nejra

Bericht door Nejra »

@Jeroen: de "boortjestruc" geeft een goede basisinstelling, maar om de boel echt synchroon te krijgen wil je eigenlijk bereiken dat beide cilinders even hard werken. Dat is het geval als er evenveel mengsel doorheen gaat (vandaar dat vacuüm meten werkt), maar door kleine toleranties in de kop en cilinder (denk aan diameter doorlaat, klepzitting-vorm, afzetting in de verbrandingskamer etc) staat dat nooit 100% gelijk aan exact gelijk staande gasschuiven.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Erba Verde schreef: Ps. Een groene Ural vind ik wel gaaf en misschien voor de toekomst, maar hij is nu (nog) rood/zwart. Dus helaas, u neemt mij aan voor een ander :wink:
No problem. Misschien ben ik op het verkeerde been gezet door het "verde" in je forumnaam, maar het was ook wel heel toevallig geweest. Aan de andere kant: het Is een kleine wereld... :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

is al veel over geschreven op het forum. goed synchroniseren om te beginnen en dan moet het lukken.

groeten,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Frank65

Bericht door Frank65 »

Doe maar gewoon de boortjes, dan zit je 95% goed, daar rijd die prima op.
Op het gehoor is echt niet makkelijk en zit je er als beginner waarschijnlijk helemaal naast.

Wil je het echt goed doen dan boor je gaten in de carb net voor het spruitstuk, schroefdraad en nippel erin en dan met een carbtune o.i.d. meten. Maar dat is voor een Rus lichtelijk overdreven.

Wat wel belangrijk is, is dat je carbs netjes schoon en gelijk aan elkaar zijn.
En de originele Russische K68.
Racer

Bericht door Racer »

Welkom :toost:
Jack.I

Bericht door Jack.I »

Welkom en veel plezier met je ural.
Erba Verde

Voor de beeldvorming.

Afbeelding
Moto Guzzi V50 NATO
Ural IMZ 8.103
Nejra

Bericht door Nejra »

Die ziet er best netjes uit zo op de foto.
Een "inlandse" 8.103-10 schat ik gezien de wielen met bloemkool naaf en gelakte velgen (voor wat dat 30 jaar na het einde van de Sojet-unie nog waard is voor een item dat je zo makkelijk kunt wisselen). Niet-Russische lak en een waarschijnlijk westers(in ieder geval niet Russisch) stuur en 2-in-2 uitlaten a-la solofiets. Leuk machien :mrgreen: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Postma

Bericht door Postma »

Voor een wat prettiger stuureigenschap, wellicht een voorband met een wat minder heftig profiel.
Veel rijplezier gewenst.
dropje73

Bericht door dropje73 »

Hallo, ben jij degene die een ongeluk heeft gehad met het zijspan?

Hopelijk gaat het gaat, succes!
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Plaats reactie