1974 Dnepr MT-9

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thx, ik ben ook geen kenner hoor, wel al veel bijgeleerd ondertussen :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Nee zit geen extra laklaagje overheen, de lak die er nu opstaat is ook maar gewoon spuitbuslak hoor.
Ga stilletjes op zoek naar andere spatborden en tank zonder deuken en dan mss volgend jaar alles een keer deftig doen, ligt toch op een uurtje uit elkaar :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Op een paar kleine puntjes na beschouw ik hem als klaar..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Volgend project wordt het 750 blok opbouwen en kijken wat ik daar allemaal
nog voor nodig heb.

Ook stilletjes op zoek naar een lang achterspatbord voor K750 en
voorspatbord in goede staat.

Volop aan het wachten op m'n nummerplaat en goed weer..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Netjes hoor. :toost:

Maar ik mis toch iets: waar ga je die nummerplaat aan vastzetten als je hem binnen krijgt?? :roll: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thx :D

Plastic nummerplaathouder op de 2 boutjes onder het achterlicht moet wel lukken volgens mij :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Hellraiser schreef:Thx :D

Plastic nummerplaathouder op de 2 boutjes onder het achterlicht moet wel lukken volgens mij :D
Tja.. het zal wel lukken, maar nu heb je heel veel moeite gedaan om hem een klassiek uiterlijk te geven en dan komt er zo'n stuk plastic achterop?? Waarom niet gewoon het Russische ijzeren kenteken-beugeltje?? twee gaatjes in de plaat, M6-boutjes er in en klaar :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Ja das ook weer zo :oops:
In de garage maar eens zoeken naar een metalen latje en op maat buigen :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Kijk... zo kennen we je weer ;)


:toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

:mrgreen:
:toost:
ЙОХАН
Ariebom
Berichten: 34
Lid geworden op: Ma Okt 26, 2020 16:42

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Ariebom »

Mooie motor hoor!
Ook al genoeg hobby aan gehad zo te zien.

Groet Arjen
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thx valt wel mee hoor maar door de kids ed. duurt alles gewoon 3x langer dan gepland :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Op Ebay Duitsland al een gaaf voorspatbordje gevonden voor 20€,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu stilletjes op zoek naar een lang achterspatbord :D

Ook al een V-bak zonder achteruit gevonden van een Ural 650,
maar misschien toch liever eentje van een M72, ziet er nog wat klassieker uit..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

richard eens bellen, die had een hele collectie spatterds liggen waar hij vanaf wou.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

En houd er rekening mee dat een Dnepr-bak met achteruit net iets langer is dan een Ural of M72 bak zonder achteruit. Er bestaan verschillende lengtes cardan-stang. Misschien heb je een langere nodig.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks voor de tips! :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Iemand interesse in een MT-9 zonder papieren?

Aanvraag hier in BE komt niet goed en geen zin om nog eens 500 extra uit te geven voor een kader met papieren..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Kon het toch niet laten.
Vandaag bij Fred in Lommel een frame met Belgische papieren gaan halen en een zijspan vastgelegd :)
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Past net :D

Afbeelding
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

De bak hangt eraan :D

Afbeelding

Heb alleen wel een issue..

Afbeelding
Afbeelding

Cilinderkop zit tegen het zijspanframe.
Volgens Bussie komt dit doordat het een K750 frame is,
maar het zou me verwonderen dat de russen voor de overstap naar de K650/MT-9
het zijspanframe zouden aanpassen..

Kan natuurlijk wel dus in dat geval zou ik nog een ander zijspanframe moeten kopen..
ЙОХАН
Dennis74
Berichten: 85
Lid geworden op: Do Jan 07, 2021 19:52

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Dennis74 »

Hmmm. Dat is niet mooi. Ben benieuwd hoeveel smaken frames er dan zijn.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Je hebt inderdaad meerdere frameypes. De zijkleppers liggen een stukje lager dan de kopkleppers, dit wil wel eens een probleempje geven als je e.e.a aan gaat bouwen.

Er zijn best wel wat verschillende soorten.
  • Oudste zijspanframe heeft geen swingarm voor het wiel maar een beugel over het wiel en spatbord heen. Bak hangt in halve veren en rubbers en dat is alles. Geen vering op het zijspanwiel
  • daarna kwam de korte swingarm zoals de m72 gebruikt (en de CJ750). Korte swingarm met torsiestang, geen schokdemper en de bak in halve veren en rubbers.
  • De Ural en Dnepr gingen een beetje uit elkaar groeien daarna. Ural gebruikt een bak met swingarm, schokdemper en (later) geremd via een stangenstelsel. Bak staat op rubber ronde rubbers en (bij de aangedreven spannen) overdreven naar boven aan de achterkant.
  • Dnepr koos voor swingarmen, schokdempers en (later) remmen op het wiel via een kabelconstructie met een evenaar aan de motorkant. De bak ligt voor in rubbers en staat achter op driekantige rubbers.
  • Aangedreven spannen zijn dan nog wat anders. De Dnepr frames zijn anders waarbij er een ruit in het frame zit waar de aandrijfas door moet EN het zijspanwiel staat verder naar achteren, deze spannen gebruiken zonder aandrijving is niet zo slim. De motor zal snel op zijn neus willen staan bij bochten naar links.
  • Ural frames hebben de wielen niet echt verschoven, de bakken wel hoger geplaatst zodat de as er onderdoor kan en aangezien de Ural niet permanent aangedreven is (sper of niets) is de geometrie van de constructie niet aangepast.
Dat zijn dus al 6 verschillende constructies met misschien wel 6 varianten)

een k750 motor heeft een laag frame, als daar een moderne bak aan gekoppeld wordt zal het krap worden bij de aanbouw inderdaad. zeker met een kopklepper blok erin wat verder uitsteekt dan een zijklepper. Raak je ook echt of zit je er bijna tegenaan ? De motor staat nog op de middenbok dus zal wat zakken en je moet je vlucht nog instellen dus ik vrees dat je echt raakt.

Je zou het zijspanwiel kunnen voorzien van een 18' wiel, dan zakt het een klein beetje. dan nog een korte schokdemper erop (zijn er nl. ook in twee lengtes 33 en 35 cm) en dan zou het misschien net kunnen met verdraaien van de voorste punten. Idealiter wil je de draaibare punten op de bak zo hebben staan dat de bak zo horizontaal mogelijk ligt en alles vrij loopt.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks benno, dat verklaart veel!

Nee, raak echt..

Zijn de ophanginspunten draaibaar?
Heb wel wat moeten wringen om ook het achterste punt erin te krijgen..

Misschien wel een goede reden om toch maar eens aan het zijklepperblok
te starten..

Of als iemand een recenter frame in de aanbieding moest hebben..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Punten zijn meestal draaibaar. Vaak wel vastgeroest dus hebben wat aanmoediging nodig.

Alleen oude frames hebben vaak een vast voorste punt
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Eigenlijk nog niet goed bekeken maar als ik die punten moest kunnen verdraaien zou dat al een heel deel oplossen!

Had wel al willen zien dat het een soort tube in tube constructie is en dat ik daar misschien nog een klem mis ofzo?
ЙОХАН
geert
Berichten: 127
Lid geworden op: Di Okt 11, 2011 18:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door geert »

Hellraiser schreef: Ma Mar 01, 2021 09:29 De bak hangt eraan :D

Afbeelding

Heb alleen wel een issue..

Afbeelding
Afbeelding

Cilinderkop zit tegen het zijspanframe.
Volgens Bussie komt dit doordat het een K750 frame is,
maar het zou me verwonderen dat de russen voor de overstap naar de K650/MT-9
het zijspanframe zouden aanpassen..

Kan natuurlijk wel dus in dat geval zou ik nog een ander zijspanframe moeten kopen..
Zoals op de foto te zien is ,hebben ze een lasje gelegd in de sleuf . los slijpen en draaien/ uitrichten en weer borgen. Groet Geert
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks Geert,

ondertussen al wat in verdiept en enkel het achterste punt is regelbaar,
ga waarschijnlijk idd de las losslijpen en punt wat verdraaien.
ЙОХАН
Postma
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Dec 16, 2018 21:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Postma »

Normaal gesproken zijn de gebogen bevestigingspunten in het buisframe van de bak gestoken en zit er een knevelbout op die je los kan draaien om de bak iets lager te zetten, zodat ie vrijkomt van de cilinder. Althans, zo zit het bij mijn Ural bak. Op de foto staat deze op het hoogste punt.
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Donderdag komt er normaal gezien een ander zijspanframe..

Het onvermijdelijke zit er dus nu aan te komen.

Alles terug uit elkaar, de nieuwe frames wegbrengen om te stralen en poederlakken
en alles deze keer nu van de 1e keer goed opbouwen..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Nog even voor de zekerheid,

dit zijspanframe zou moeten passen he?

Afbeelding

voorste bevestigingspunt ziet er toch al veel lager uit dan dat k750 frame.
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Dat is een oud K750 frame zo te zien aan het vaste voorpunt, de ruimte voor een voetsteun voorop, de swingarm en rubberbevestigingen

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie