1974 Dnepr MT-9

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Nu maar ff een nieuw topicje aanmaken :D

Verleden maand heb ik deze MT-9 opgehaald in Bolsward

Afbeelding

Vermits blank staal niet echt m'n ding is, stilletjes
begonnen met hem uit elkaar te halen en de eerste stukjes staan
nu in kleur :D

Afbeelding
Afbeelding

Vermits ik toch meer fan was van de zijkleppers is er ook
nog een nieuw K750-blok onderweg uit Duitsland in 2 paketten :stampen:

Groetjes,
Johan
ЙОХАН
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door marc »

Mooi ding Johan. Jaloers op je knalpijpen....nieuw?
Op t oog ziet je tank achter de knie pads er zeker niet rot uit. Geluk! Loopt ie verder goed? Op zich niet belangrijk als je er toch een zijklepper van wil maken.
Succes met je vorderingen. Grtn Marc
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thx Marc,
Ja, die zijn nieuw, alleen voor Ural volgens mij,
ook al staat er een kmz nummer op.
De bevestigingspunten zitten nl. ter hoogte
van de voetsteunen passagier en zijn wat knullig
met latjes en silentblocs naar het standaard
ophangingspunt gebracht dus dat gaan we ook ff
mooi oplossen.
Blok loopt heel goed das wel een voordeel.
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Net de tank ook nog satijnzwart gezet

Afbeelding
Afbeelding

Zijn die allemaal zo ruw afgewerkt onderaan?
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Ja hoor, deze is nog redelijk voor een oude tank. Strak was geen criterium in de bouw. Deze ziet er best wel goed uit vind ik.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks! Ff kijken of ik vandaag al een van de spatborden kan afwerken :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Zit er trouwens nog iets van rubber om het gereedschapscompartiment waar het deurtje op kan afsluiten?
ЙОХАН
devanton
Berichten: 307
Lid geworden op: Zo Jun 24, 2007 18:01

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door devanton »

Bij mijn exemplaren zit er geen afdichting tussen.

Anton
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks!

Ja heb al aan genoeg old-timers en Duits WO2-spul gewerkt en zou
hier eerder een rubber verwachten op de opstaande rand van de tank.
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Zo te zien heb je een K750-tank. Daar zit gewoonlijk geen rubber rond het gereedschapsvak. Geen zorgen: het blijft keurig droog van binnen door de combinatie van een hoog doorlopende rand van het bakje icm het er overheen vallende deksel. Voordeel: het ventileert iets, dus in het vakje heb je geen last van vocht door condens en zo.
Enige Aandachtspuntje: de kurken (of later: rubberen) ring rond de sluitbout: Die moet afdichten, anders regent het in.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thx Arjen!

Geen rubberen ring aanwezig,
Is dit gewoon een O-ring of kraanafdichting?
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Hellraiser schreef:Thx Arjen!

Geen rubberen ring aanwezig,
Is dit gewoon een O-ring of kraanafdichting?
Kan prima met een O-ring. de eisen zijn niet hoog. Als het maar een elastisch-samendrukbaar materiaal is dat om die gereedschaps-vakje-afsluitbout heen past is.

Ik zelf heb een geoliede kurk-ring genomen die - als ik het mij goed herinner - eigenlijk als pakking voor onder de klepveer van een zijklepper bedoeld was:
Afbeelding

En om het vakje makkelijker open te krijgen heb ik een gleufje in de bout gemaakt met een dremel en er een halve plaatring in gesoldeerd. Niks zo irritant als in geval van nood niet bij je gereedschap kunnen :mrgreen:
Dat ijs is er inmiddels trouwens vanaf gesmolten ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thx,

Had deze gevonden op ebay:

Afbeelding

Of kan er ook een vleugelmoer oid opzetten
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Tja.. Ik vind dat van die nutteloze sleuteltjes: normaliter kun je de bout er ook met de hand uitdraaien (want als je hem vaster zet breekt het sleuteltje), tenzij het natuurlijk in de winter donker is en je hem er met je half-verstijfde vingers onvoldoende grip op krijgt en - omdat je het nooit nodig hebt - je het sleuteltje niet kunt vinden....

vwb vleugelmoer: als het goed is zit er fijne draad in. Ik meen M8x1, maar het zou ook M10-fijn kunnen zijn, dat weet ik zo net niet meer. Ik vond een Russische bout verbouwen makkelijker dan andere schroefdraad in de tank tappen...

Oh ja: mocht je een rubber ring gebruiken voor de afdichting: maak hem vet, anders krijg je hem na een half jaar niet meer open.... :mrgreen: ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Bedankt voor de tips! :toost:
ЙОХАН
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door marc »

Je zou carosserie band om die kraag kunnen doen. Weet alleen niet of ie nog goed kan sluiten...
Zelf heb ik op de 2 steuntjes een zacht rubber blokje gelijmd. Dat werkt ook.
Grtn Marc
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Ik heb een doorgesneden dunne rubberslang gebruikt bij de m72, in de lengte doorsnijden en erop drukken, werkt prima

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Kraanafdichting ertussen gezet:

Afbeelding

Achterspatbord ook al in de verf:

Afbeelding

En het blok is toegekomen maar weet niet of ik er blij mee ben?
Was gekocht als nieuw, gedemonteerd ter inspectie,
maar hij heeft al ff gedraaid en er zijn al heel wat bouten vervangen door moderne inbus..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ЙОХАН
Postma
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Dec 16, 2018 21:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Postma »

Ga je het blok vervangen voor een zijklepper?
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Is toch Dnepr?
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Yes
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Ben meer fan van de oudere looks :)
ЙОХАН
Postma
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Dec 16, 2018 21:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Postma »

Nou, succes. De toekomst zal het leren.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

snap het wel, de looks van een zijklepper zijn een stuk beter. Op zich op een solo moet het blok genoeg porrie hebben om lekker mee te kunnen rijden.

Dat een vorige eigenaar het blok opgebouwd heeft met inbusbouten is simpel op te lossen, die kopbouten kun je zo vervangen door de oldschool vierkante als je wilt maar ik zou me er niet druk over maken, dat hij gelopen heeft is wel duidelijk, hoeveel is altijd de vraag.

groeten,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Frank65 »

Mooi blok toch.. maar niet nieuw nee, kan ook niet echt hé. De laatsten zijn in de jaren 60 gemaakt. Km stand om en nabij de 100.000.

Is een gereviseerd blok, maar als ze het blok netjes hebben opgebouwd dan zal het wel goed zijn. Ik zou wel één en ander even nameten als ik jouw was, ligt nu toch open. Slotspeling e.d. als dat allemaal binnen de specs valt (zie hiervoor de blue sheets) dan heb je een goeie koop.

Ben benieuwd of het plug and play wordt.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

In het frame moet het zo passen, bedrading beetje aanpassen en klaar is klara


Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thx, heb 600 betaald ex verzenden.
Normaal gezien kan ik alles van het 650 blok
overzetten buiten de carbs.
Waar kan ik de blue sheets vinden?
Electrisch wordt het nog eenvoudiger en moest
toch zo goed als alles overnieuw doen,
veel te veel kabels om goed te zijn..
Idee erachter was goed, overal extra massa-aansluiting,
doorgetrokken naar het blok, maar dan moet je wel
voldoende ruimte hebben en niet te dikke bedrading
gebruiken..
Komt goed :)
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Frank65 »

De Bluesheets of Blueprints kun je via deze link downloaden. Het zijn de originele tekeningen van de M72 vertaald in het Duits. Je kunt daar heel veel informatie uithalen. Veel dingen zijn voor de hobbyist niet haalbaar maar de basics zijn wel belangrijk als je een blok opbouwd met name de spelingen die overal op moeten zitten.

Krukas moet bij voorbeeld op het achterste lager axiaal vrij kunnen bewegen anders drukt het voorste lagerhuis kapot als de boel opwarmd.
Zo is er best veel wat je fout kunt doen waardoor de boel op een dag vast loopt.

https://ural-dnepr.net/wbb/forum/index. ... -drawings/

Dat van Askari zijn ze.
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks!

Spatbord vooraan nog even plaatje inlassen en
Dan de voorvork demonteren om de oortjes voor
De koplamp te plaatsen.

Dan aan de slag met het blok :)
ЙОХАН
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door marc »

Hellraiser schreef:.....
Normaal gezien kan ik alles van het 650 blok
overzetten buiten de carbs....
Komt goed :)
Die k301/2 die je nu hebt zijn straks toch ook te gebruiken?
Of wilde je sowieso andere?

Vrgr Marc
Plaats reactie