1974 Dnepr MT-9

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Weinig verrassends aan een gesaboteerde stuurdemper. Als solo wil je dat ding helemaal niet "in actie" hebben.
Aan de onderkant hoort oorspronkelijk geen borging. Het idee dat dat je hem met de knop op je stuur zwaarder en minder zwaar kunt stellen. Bij mijn K750-solo heb ik hem overigens wel geborgd: knop aandraaien tot stand "ligt aan, maar geeft net geen weerstand" en daarna een M8-moer er tegenaan gedraaid van onderaf zodat hij niet meer verstelt/verloopt.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

En in aanvulling voor je wiel. Normaal draai je met de wielas het wiel strak tegen de rechter vorkpoot aan, eventuele speling is dan wiellagerspeling. De borging op de linkerpoot dient alleen de as te fixeren tegen losdraaien en hem vast te houden. Ik doe normaal het wiel goed vast zetten, dan een kleine stukje rijden om de vorkpoten weer lekker recht te schudden op de as en dan pas de borging vast. Klein stukje is de straat op en neer en niet een flinke toer. Op die manier blijven de vorkpoten met zo weinig mogelijk spanning gemonteerd en veren ze het soepelste.



Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Ah thanks!
Ben een vooras gewend met vaste lagers en bussen
die de boel bij elkaar houden.
Geen reden tot paniek dus..
Vond het gewoon verdacht omdat het chromen dekseltje
aan de kant van de velg ook gewoon los meedraaide..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Pakketje van oldtimer garage komt deze week toe,
Nog een dagje werk en we kunnen beginnen testrijden :D

Afbeelding
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Nog even verder gegaan met de motor en ben
weer ff vastgelopen..

Heb een origineel contactslot besteld met zekeringhouder en laadcontrolelampje,
Maar het lampje is nl. Veel te klein voor de fitting
In het contactslot.
Heb er nu ff tijdelijk een extra lampje aangehangen,
Maar hoe ziet dit er standaard uit?

Thanks!
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

interessante vraag, want als ik dit topic even terug lees heb je niet het gebruikelijke "dasbordje" maar een K750 koplamp met extra controleleampjes. Die extra controlelampjes zijn huisvlijt van iemand (in een K750 zit er maar één. toevallig wel voor de laadcontrole) dus om vanaf een foto te bepalen wat voor een fitting daarbij gebruikt is, is een beetje moeilijk. Wel ter referentie: de controle lampjes hebben gewoonlijk een vermogen van 3 Watt
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

De russische lampjes zijn er in een paar smaken, de normale dashboardlampjes en de laadstroomlampjes. Het laadstroomlampje is een 2-3 watt exemplaar van een klein formaat.

Afbeelding

Eventueel te vervangen door een klein lampje met bajonetfitting en een klein stukje messing buis wat er overheen kan schuiven (stuikt op de bajonetlipjes)

de normale dashboardlampjes zitten in een drukfitting.

Afbeelding


snelheidsmeter

Afbeelding
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Ja heb alles nieuw gekocht,
Dus originele k750 contactslot,
Zekeringhouder, het speciale laadcontrolelampje,
Chrome sierstuk rond contactslot, rode lensje
Voor laadcontrolelampje.
Ga de extra lampjes houden voor neutraalpositie en oliedruk dus verder is alles gewoon k750
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Nog niet veel opgeschoten met de Dnepr,
andere Porsche gekocht (996 Turbo) en de MT-9 is momenteel
zoiets als een hobbelpaard voor mn dochtertje

Afbeelding

Moet nog 4 rubbers hebben die ik nergens vind
(6208149 x2 en 7208157-A x2)
en de remschoenen vooraan waren ook op, dus
de voorvork zit er wel terug op, maar enkel zodat hij
niet op de krik moet staan.
Dan kan ik terug verder met de elektra, zit
een deel niet goed aangesloten op de regelaar.
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thx Benno,

maar volgens Leszek niet meer op stock en productie groot vraagteken..

Jan Wassenaar reageert niet meer op mails sinds z'n jobswitch en staan ook niet op de website.

Remschoenen bestel ik dan uiteraard bij de firma die de rubbers kan leveren.
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

motorwerk al geprobeerd, zijn dezelfde rubbers als in een m72 wat dat betref en dat is natuurlijk vergelijkbaar met Chang jiang 750
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Frank65 »

Je kunt ook hier kijken, heb daar ook eens besteld, duurt wel wat langer wel betrouwbaar.

https://www.henriksson.ee/web/start-1/?currency=eur

Hij heeft een hele set te koop

https://www.henriksson.ee/web/en-mt10/? ... modid3=143
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks! :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

PS, het zijn niet de dichtingen voor de voorvork die ik nodig heb,
maar de bumpstops die in de oortjes van de koplamp zitten en de rubbers
bovenaan die tussen de oortjes en de bovenste driehoek van het balhoofd zitten.
(zorgen er ook mee voor dat die bussen gecentreerd zitten en niet aanlopen op de vorkpoten)

Had ook al iemand aangesproken in een russische fb-groep maar ook geen succes..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Kan me toch niet echt voorstellen dat dit niet meer te vinden is. grootste deel zijn gewoon universele rubbers. De bumpstop kun je maken van een universeel stuk rubber slang. Is bij een hydrauliekboer vast wel te vinden (of rondneuzen in een goed gesorteerde AMH wil ook wel eens helpen.) De bovenste rubbers die inderdaad een vorm van centreren doen zou ik me niet te druk maken over die centrering. dat stuk van de vork kan niet eens bewegen dus er veranderd weinig na inbouw. Een dikke o-ring of dun reepje van een koelwaterslang van de goede diameter zal prima voldoen. Beter is natuurlijk een universeel rubber maar daarvoor zul je moeten zoeken.

Ook ebay al eens afgespeurs. zitten een paar redelijk goede onderdelenjongens van russisch spul op die veel kunnen leveren. Als je origineel wilt is dat misschien nog een optie.

Redelijke ervaring met

https://www.ebay.nl/usr/vostok-motorcycles



groeten,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Wou bestellen bij easthighway en dit antwoord gekregen:

I can't tell exactly. There is no more supply from east and manufacturing is deayed

maybe I wil find used one

Dus ff afwachten..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
bussie
Berichten: 105
Lid geworden op: Za Dec 31, 2005 16:05

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door bussie »

Ik heb ze gewoon nieuw liggen. Stuur maar een Whatsapp of e-mail.
goed goan
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Hoi Bussie,

je hebt PB :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Door bussie enorm verdergeholpen :D

Volop in afwachting van een pakketje :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

En er ook achtergekomen dat ik een andere behuizing ga moeten gebruiken voor de koplamp.
(gelukkig heb ik nog eentje liggen)

De gaten zijn geruimd om de andere lamphouders te kunnen plaatsen dus
ombouw naar origineel K750 was hiermee niet mogelijk.
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Straks de stukjes van bussie monteren en zaterdag gaan de tank en spatborden naar de pinstriper om het witte biesje aan te brengen :D
ЙОХАН
fredmaeker
Berichten: 25
Lid geworden op: Zo Jun 02, 2019 18:14

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door fredmaeker »

Wel wat laat maar lees het nu pas.
Heb ook al die rubbers liggeen.
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

En toen was er licht :D

Afbeelding
Afbeelding

Paar uur werk gehad om de nieuwe remblokken
op maat te maken (cupjes moeten ruimen en 2-3mm van de voering moeten afvijlen)

Speling balhoofd afgesteld en nieuwe rubbers gemonteerd

Electra voor 90% afgewerkt

Morgen spatborden en tank wegbrengen
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Tank en spatborden gaan ophalen :)
Ook kleppendeksels van een mt-11 gemonteerd,
vind ze klassieker ogen dan de hoekige met veel koelribben van een mt-9

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ga ook mettertijd wel een setje andere spatborden zoeken,
voorste is niet 100% en achterste moet eentje van een k750 worden..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Gisteren de Dnepr opgestart :D

Afbeelding

Vanavond langs de verzekeringsmaatschappij die de inschrijving regelt
en deze week nog het achterspatbord/spatlap/achterlicht monteren en aansluiten.

Hopelijk liggen er nog een paar mooie dagen in het verschiet :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 285
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door marc »

Ziet er goed uit! En uitbesteden van t pinstripen scheelt je heel veel tijd weet ik uit ervaring. Alleen de kick van t zelf doen mis je. Zit er nog een laklaagje overheen?
De kenner weet dat die ronde deksels juist van latere jaren zijn maar doe wat jij mooi vindt. 99% van t publiek is toch geen kenner :wink:
Plaats reactie