1974 Dnepr MT-9

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

marc schreef:
Hellraiser schreef:.....
Normaal gezien kan ik alles van het 650 blok
overzetten buiten de carbs....
Komt goed :)
Die k301/2 die je nu hebt zijn straks toch ook te gebruiken?
Of wilde je sowieso andere?

Vrgr Marc
Hoi Marc,

Had ergens opgevangen dat de carburateus van een 650 niet compatibel zouden zijn,
iets met een hoek en vlotterkamers.

Groetjes,
Johan
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

hangt helemaal van het type af. Bij een dnepr blok en zijklepblok is het allemaal best uitwisselbaar mits de montagegaten kloppen, anders is er een adapter nodig om de gaten van staand (zijkleppers en oude blokken) naar liggend (moderner materiaal) te veranderen. Bij een Ural kopklepper is het een ander verhaal , die carbs liggen inderdaad een heel stuk schuiner dan die van een dnepr. als je dat zomaar uitwisselt ziet her er ten eerste gek uit en ten tweede klopt de stand van de vlotter niet meer.

een k301/302 kan zo op een zijklepper geklopt worden, zelfs de afstellingen schelen niet zoveel.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks!
ЙОХАН
fredmaeker
Berichten: 25
Lid geworden op: Zo Jun 02, 2019 18:14

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door fredmaeker »

Nieuwe K68 carbs plaatsen, loopt mooier en zuiniger.
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Frank65 »

Op een Zijklepper horen K37, als je die niet meer kunt vinden dan deni PZ28.
devanton
Berichten: 310
Lid geworden op: Zo Jun 24, 2007 18:01

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door devanton »

Goedemorgen,

is overigens het feit dat er geen koelribben op het carter zitten (of te zien zijn) geen indicatie dat het geen K-750 maar een M-72 blok is ?

Ik dacht dat een M-72 geen koelribben had en de K750, afhankelijk van bouwjaar ofwel 5 rondom lopende koelribben of alleen 5 aan weerskanten had ?

Anton
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Geen idee, ben nieuw op dat vlak..
Heb m gekocht als Dnepr k750.
Past een Dnepr ontstekingsdeksel op een ural blok?
Moet deze nl. Nog bestellen..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Onderblok kan ik zo niet beoordelen, daarvoor mis ik de plaatjes. Voordeksel zijn ruwweg twee modellen gebruikt, ook hier weer in zowel de m72 als k750 blokken.

Dit model (langwerpig)

Afbeelding

en dit model

Ovaal

Afbeelding

Het ovale deksel kom je meestal tegen op de latere m72 en k750. Het lange deksel eigenlijk alleen op de oudere M72 blokken. Op de foto's zie je ook goed de onderblokken met of zonder koelribben, deze lopen niet rond maar enkel aan de zijkanten en zo is er ook een partij waar ze helemaal rondom lopen. Ook hier zijn helaas geen harde regels te bedenken. Ja, meestal zijn de gladde blokken m72 maar het moet niet. Verder zijn door de jaren heen er zoveel verschillende onderdelen in elkaar geschroefd, aan elkaar geschroefd dat het bijna onmogelijk is om te bepalen wat nu echt origineel geweest is.

Er is bv. een partij cilinders voor de k-750 zijkleppers waar aan de onderkant van de linker cilinder voet een klein schroefgat zit met een madeschroef erin. Dit is in de olieleiding gemonteerd om te controleren of je oliesmering hebt. Schroefje los en er moet olie uitkomen. die schroefjes zijn een bewijs dat het een K750 cilinder is, helaas heeft weer niet iedere k750 dit en zijn er ook weer hele partijen waar het niet opzit.

Afbeelding

Het is wat die gekke Russen, je blijft je verbazen.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Frank65 »

Het is een K750 blok, de koelribben zitten aan de zijkant en je kunt ze nog net zien op de foto.

Als deksel past daar alleen een K750 dus DNEPR op. Wil je het mooiere M72 deksel, dat kan, maar dan moet je ook het deksel wat de tandwielen bedekt vervangen.
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks!
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Ondertussen de oortjes voor de koplamp al kaalgezet,
Morgen ofzo nog even spuiten..

Afbeelding
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

En ook al een mooie oplossing bedacht om het zadel zo laag mogelijk en verder naar achteren te krijgen 8)

Afbeelding

Afbeelding

Al een malletje gemaakt in karton en met een U-profiel van 10cm breed kom je een hele weg :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Denk dat ik het zadel nu toch op redelijk normale hoogte heb staan :D

Afbeelding
Afbeelding

Toch is het zo'n 4-tal cm gezakt..

Afbeelding
Afbeelding

Staat best al wel stevig nu, maar ga deze week nog de latjes maken
om het voorste bevestigingspunt te verbinden met het steunpunt
op het frame.

Dan terug alles uit elkaar en spuiten.
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

Je hebt het rubberblok weggehaald zie ik, hopelijk krijg je daar geen spijt van. de trillingen van de motor komen nu direct op je billen terecht zonder demping.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Time will tell..
Vermoed dat het wel zal meevallen, toch liever met beide voetjes aan de grond kunnen hoor.
Zithoogte was echt abnormaal hoog..
Afbeelding
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

tja, wat is abnormaal. Ik vind alle Russen behoorlijk kleine fietsjes eerlijk gezegd :)

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Hoe groot ben je trouwens? Ik vind die rus met m'n 1m68 wel vrij log eerlijk gezegd :oops:
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

kleine 2 meter bij 130 kg :)

Als een K750 te groot is zou je eens moeten kijken naar de M72 en changs, die zijn korter en lager.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Ga deze eerst maar eens afwerken en zien hoe hij rijdt, kan maar 1 extra projectje kwijt nl..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
EelcoMT9
Berichten: 71
Lid geworden op: Ma Okt 03, 2011 00:10

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door EelcoMT9 »

leuk dat je lid bent geworden ,
dat was mijn oude motor ,
Wat ga je doen met het kopklepper blok ? als je die kwijt wil heb ik wel intresse want dat is een heel goed blok namelijk .

btw ,
zo had ik hem gekocht :
Afbeelding
mt9 met zijspan , terrot model F 1928 , honda SS150 , suzuki SV650 , Honda Africa Twin .
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Benno van Ham »

En ik vermoed dat hij weer vrij aardig die kant opgaat als ik de eerste verf fotos moet geloven :oops:
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
EelcoMT9
Berichten: 71
Lid geworden op: Ma Okt 03, 2011 00:10

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door EelcoMT9 »

kwa uiterlijk heb ik 2 dagen zitten de schuren en met staalborstel alles schoongemaakt , goede basis voor verf in ieder geval .
blok heb ik flink aangepakt , en vindt het een beetje zonde als dit op zolder gaat etc dan wil ik hem graag weer overnemen *het kopklepper blok*
mt9 met zijspan , terrot model F 1928 , honda SS150 , suzuki SV650 , Honda Africa Twin .
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Hoi Eelco,
Ja hij gaat inderdaad terug zwart worden met witte bies.
Als hij gespoten en gemonteerd is ga ik aan het zijklepper blok beginnen en ondertussen de rest van de mooie dagen nog met het kopklepper-blok rondrijden.
Daarna ga ik het zijklepper blok inbouwen en mag je van
mij het blok gerust terug overnemen.
Groetjes,
Johan
ЙОХАН
Postma
Berichten: 147
Lid geworden op: Zo Dec 16, 2018 21:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Postma »

Oude liefde roest niet. :lol:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Iemand een tip om de MT-9 vooraan zo hoog mogelijk te krijgen om de veerpoten eruit te schuiven zonder katrol?

of kan ik best gewoon voorwiel demonteren en ze er dan onderuit halen?
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1195
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Nejra »

ik zou sowiezo het voorwiel er uit halen. Dat is nog geen minuut werk. Let er wel op dat de steek-as linkse draad heeft (en je hem dus rechtsom moet draaien om hem los te krijgen), anders duurt het "iets" langer voor je het wiel er uit hebt. :wink: :mrgreen:

(en vraag me niet hoe ik dat weet... iedereen is ooit begonnen aan zijn eerste Rus :roll: :lol: )
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Thanks! :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Ik hou echt van die simpele techniek :D

Deze morgen de kids op school afgezet en nog een kwartiertje vrij:

Afbeelding

Ook nog een verrassing gevonden mbt de stuurdemper:

Afbeelding

Heb het nu zo in elkaar gezet.. lijkt me logischer.. moet deze onderaan niet geborgd worden ofzo?

Afbeelding
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 123
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Hellraiser »

Denk dat ik trouwens ook nog iets van afstandsbus mis op de as van het voorwiel.. toen ik de borging loszette onderaan kon ik de vorkpoot gewoon verschuiven op de as en het wiel heeft zijwaartse speling. Volgens mij hoort dit niet echt zo..

Ga echt alles moeten nalopen bij deze, is volgens mij snelsnel in elkaar gezet..
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: 1974 Dnepr MT-9

Bericht door Frank65 »

Op deze site :

https://easthighway.com/eng/tooted.c/m72

Staan van alle modellen explosie tekeningen, daar kun je zien hoe het in elkaar moet.
Plaats reactie