"Mous" stelt zich voor

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

fredmaeker

Re: "Mous" stelt zich voor

Bericht door fredmaeker »

Moto is in elk geval van na 2002.
Heeft al andere luchtfilter en ook voorvork.
Is dezelfde als de mijne en die is van 2002.(heb wel electrische strarter.
https://www.speurders.nl/overzicht/ural ... query=ural

Grt Fred
ps ik kan de grens niet over anders was het de mijne geworden.
Mous

Bericht door Mous »

fredmaeker schreef:Moto is in elk geval van na 2002.
Heeft al andere luchtfilter en ook voorvork.
Is dezelfde als de mijne en die is van 2002.(heb wel electrische strarter.
https://www.speurders.nl/overzicht/ural ... query=ural

Grt Fred
ps ik kan de grens niet over anders was het de mijne geworden.
Ik heb inmiddels voor volgende week zaterdag een afspraak staan. Dus zoals het nu lijkt wordt deze van mij.
De verkoper gaf wel aan dat hij eigenlijk voor een Belg zou worden maar dat deze de grens niet over mag.
Gaat dat om jou?
fredmaeker

yep
Mous

Bericht door Mous »

fredmaeker schreef:yep
Wie weet ben ik na aanschaf wel snel weer genezen van een Rus. :lol:

Mijn interesse voor een Ural?Dnepr werd gewekt door deze https://youtu.be/UjjndBPDPwE
https://www.motor-forum.nl/threads/dnep ... 74.451139/

Juist zoals hij is vind ik hem een plaatje.
Maar ik denk dat de zwarte voor mij in dit geval een verstandiger aankoop is om te kijken of het bij me past of niet.
Nejra

Bericht door Nejra »

Er zit wel enig karakterverschil tussen een Dnepr-kopklepper en een Ural, maar dat moet je rijden om te ervaren wat je ligt :mrgreen:
Voor het overige heb ik wel een persoonlijke- maar geen publieke mening in een afweging tussen handel van anderen als je het niet erg vindt :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Mous

Bericht door Mous »

Nejra schreef:Er zit wel enig karakterverschil tussen een Dnepr-kopklepper en een Ural, maar dat moet je rijden om te ervaren wat je ligt :mrgreen:
Voor het overige heb ik wel een persoonlijke- maar geen publieke mening in een afweging tussen handel van anderen als je het niet erg vindt :wink:
Vooropgesteld, ik ken beide niet. Die dnepr heeft, juist door z'n laten we het patina of levenservaring noemen, wel uitstraling vind ik.
Ik vind persoonlijk ook wel iets van het aangebodene maar vind discussie daarover niet zinvol,..... :wink:

Stel dat het bevalt, en ik word avontuurlijk en wil er een bak aanhangen. Kan dat technisch gemakkelijk? En hoe werkt dat met het kenteken?
fredmaeker

Deze moto is niet voorzien van zijspanaansluitingen.
Heb alle delen die nodig waren er laten oplassen, met delen van een ander frame(achterste deel(bol) is niet vindbaar).
Daarom id een Dnepr beter geschikt.

Grt fred
Mous

Bericht door Mous »

We hebben gisteren na een lange rit de Ural gekocht en meegenomen naar het hoge noorden.
Hij heeft in de opslag gestaan en moet nog gepoetst, maar voor het geld lijkt het me een prima motor.
Leuke details vind ik de fietspomp en de tekst "made in de USSR" op de banden.

Zo snel ik heb uitgevonden hoe ik foto's kan plaatsen zal ik dat doen.
Hellraiser

Bericht door Hellraiser »

Toppie! :D
ЙОХАН
Mous

Bericht door Mous »

thumbnail_IMG_20200531_093457.jpg
Nejra

Bericht door Nejra »

Hey... Gefeliciteerd en welkom in de rangen der Rus-bezitterds! :toost:

Waarschijnlijk ga je ontdekkendat die USSR-banden niet geheel rond zijn en òf zeer snel versleten zijn òf steen hard zijn en maar niet op willen, maar dan bij nat wegdek evenveel grip bieden als geoliede handen grip hebben op een paling in een emmer groene zeep, maar dat mag de pret niet drukken.

Veel plezier er mee!! :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Mous

Bericht door Mous »

Nejra schreef:Hey... Gefeliciteerd en welkom in de rangen der Rus-bezitterds! :toost:

Waarschijnlijk ga je ontdekkendat die USSR-banden niet geheel rond zijn en òf zeer snel versleten zijn òf steen hard zijn en maar niet op willen, maar dan bij nat wegdek evenveel grip bieden als geoliede handen grip hebben op een paling in een emmer groene zeep, maar dat mag de pret niet drukken.

Veel plezier er mee!! :mrgreen:
Grappig dat je hier reageert op mijn opmerking in het gewone motor-forum. :lol:

Kunnen het echt banden zijn uit de USSR tijd???
Er zijn wat dingen die in m'n hoofd zitten om te veranderen waaronder de banden omdat ik al had begrepen dat dat niet het beste soort rubber is.
Verder zit ik te denken aan een kleurverandering van de tank, kappen en spatborden.

Kan iemand me trouwens vertellen in welke stand de benzinekraan open/dicht/reserve staat?
Racer

Bericht door Racer »

USSR stond er bij mij ook op volgens mij. Benzine slang ff los maken bij de carburateur en proberen met de kraan. Normaal is haaks op de aansluiting dicht. En met de leiding mee open.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Mous schreef:Kan iemand me trouwens vertellen in welke stand de benzinekraan open/dicht/reserve staat?
Open, open en open. Russische kraan.
Nejra

Bericht door Nejra »

Mous schreef: Grappig dat je hier reageert op mijn opmerking in het gewone motor-forum. :lol:

Er zijn wat dingen die in m'n hoofd zitten om te veranderen waaronder de banden omdat ik al had begrepen dat dat niet het beste soort rubber is.
Verder zit ik te denken aan een kleurverandering van de tank, kappen en spatborden.

Kan iemand me trouwens vertellen in welke stand de benzinekraan open/dicht/reserve staat?
Ehh.. is dat zo?? Niet gezien.

Het kan oude voorraad zijn, maaar het zou me ook niet verbazen als dat "USSR" nog vrij lang on de matrijs heeft gestaan waar dei banden in gemaakt werden. wie het weet mag het zeggen.

En voor de kraan-vraag: welk type kraan heb je?? er zijn er meerdere in omloop.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Mous

Bericht door Mous »

Nejra schreef:
Mous schreef: Grappig dat je hier reageert op mijn opmerking in het gewone motor-forum. :lol:

Ehh.. is dat zo?? Niet gezien.

Het kan oude voorraad zijn, maaar het zou me ook niet verbazen als dat "USSR" nog vrij lang on de matrijs heeft gestaan waar dei banden in gemaakt werden. wie het weet mag het zeggen.

En voor de kraan-vraag: welk type kraan heb je?? er zijn er meerdere in omloop.
Ik ga er ook van uit dat het inderdaad een matrijsdingetje is die ze nooit hebben veranderd.

Het gaat om deze kraan;
Bijlagen
thumbnail_IMG_20200601_124039.jpg
Racer

Bericht door Racer »

Zoals hij nu staat is hij bij mij open, er zit alleen nog verschil in. Als je hem 180 graden draait dan heb je of gewoon open of reserve.
Laatst gewijzigd door Racer op Di Jun 02, 2020 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Nejra

Bericht door Nejra »

Dit is open bij dit type kraan. Een kwart slag rechtsom is dicht en nog een kwart slag verder rechtsom en hij staat op reserve.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Mous

Bericht door Mous »

@Racer en @Nejra, bedankt, het is zoals ik al dacht.

Ik heb geen verstand van (goede) banden maar wat er nu op zit vertrouw ik niet heel erg. Made in USSR geeft geen goed gevoel.
Nu zag ik links en rechts in verschillende topics hier wat merken voorbij komen die beter zijn. Dit zijn dan wel allemaal retro/ouderwetse banden met dito profiel. Is het bezwaarlijk om er 'normale' banden op te laten zetten?
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja.. Persoonlijk vind ik een Mitas H02 of een heidenau voor straatgebruik heel normaal en prima tegen zijn taak opgewassen. Een noppenband zou ik er niet opzetten voor op straat.

De "normalere"band waar je hier op doelt is doorgaans een band met een hogere snelheidsindex, maar dat is een toepassingsgebied waar je met een Rus niet gaat komen. in mijn ogen zitten er geen verder voordelen aan een "modernere" band dan de eerder genoemde types (gewoonlijk bedoeld voor sport-tour gebruik), maar wel dingen die je als nadeel zou kunnen zien: een stijver carcas = lastiger monteren en moeilijker opwarmen/warm blijven bij Rus-snelheden = evenveel of minder grip en ze zijn een eind duurder.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Mous

Bericht door Mous »

Nejra schreef:Tja.. Persoonlijk vind ik een Mitas H02 of een heidenau voor straatgebruik heel normaal en prima tegen zijn taak opgewassen. Een noppenband zou ik er niet opzetten voor op straat.

De "normalere"band waar je hier op doelt is doorgaans een band met een hogere snelheidsindex, maar dat is een toepassingsgebied waar je met een Rus niet gaat komen. in mijn ogen zitten er geen verder voordelen aan een "modernere" band dan de eerder genoemde types (gewoonlijk bedoeld voor sport-tour gebruik), maar wel dingen die je als nadeel zou kunnen zien: een stijver carcas = lastiger monteren en moeilijker opwarmen/warm blijven bij Rus-snelheden = evenveel of minder grip en ze zijn een eind duurder.
Monteren is denk ik niet wat ik zelf zou doen (dus ook niet mijn probleem), je moet immers ook balanceren! (?)
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

bij die lage snelheden van ons is balanceren amper nodig. Je merkt dat pas bij hogere snelheden. Ik rijd zelf met Heidenaus rond, hebben een paar hele mooie modellen voor oldtimers die niet te duur zijn en prima werken. K73, K28, K34.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Mous schreef:Monteren is denk ik niet wat ik zelf zou doen (dus ook niet mijn probleem), je moet immers ook balanceren! (?)
Met een Rus blijf je normaliter onder de 100km/uur en is balanceren niet echt een toevoeging. Mag natuurlijk wel, maar over het algemeen hebben licht onrondheden in de velg (plat kantje bij de naad) meer invloed op eventueel gehobbel dan de lichte onbalans van een fatsoenlijke band. USSR-banden uitgezonderd, maar daar is niet tegenop te balanceren. :mrgreen:

Zelf banden wisselen is met drie bandenlichters, maat 45, wat talkpoeder en de juiste tactiek prima zelf te doen. De combinatie van een relatief ondiepe velg en een band met zachte wangen helpt dan enorm. Het er af halen van een hele oude band wil nog wel eens een minder fijne klus zijn (plakt/roest/groeit aan de velgrand vast en sommige USSR banden worden knalhard na verloop van tijd), maar bij mij zit een band er maximaal een jaar op en dan ben je met wat oefening met een kwartier klaar.

Paar plaatjes voor het idee: http://udcn.messageboard.nl/viewtopic.p ... 859#p35859
Eigenlijk moet ik er nog steeds eens een fatsoenlijke handleiding voor schrijven :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Mous

Bericht door Mous »

Dank heren voor de tips! :idea:

Oude herinneringen komen weer naar boven.
In m'n brommertijd heb ik ook wel eens de banden vervangen en me ook nooit druk gemaakt om het balanceren.
Wellicht dan zelf maar gaan proberen. :D

Al zoekende naar goede en betaalbare banden kom ik toch uit op dezelfde paar merken en modellen als je tenminste voor en achter het zelfde merk wilt.
Nejra

Bericht door Nejra »

Je hebt voor en achter ook de zelfde wielmaat, dus waarom zou je iets verschillends nemen?? :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Gewoon doen is het motto hierbij denk ik, de eerste band was hier ook even gepiel maar de 2de en 3de gingen al een stuk makkelijker. Meestal is het ook verstandig om de binnenband te wisselen gezien de leeftijd van de banden uit de USSR tijd.

Voor de randen heb ik toen zo'n emmertje banden vet gekocht, was iets van 6 euro daar doe je jaren mee. Lees nu dat je daar ook evt. talk poeder voor kunt gebruiken. Deze doe ik wel altijd om de binnenband zodat het allemaal schuift en zich beter zet bij het opblazen van de binnenband.

Voordeel als je het zelf kunt, je bent weer minder afhankelijk van andere en als je een platte band hebt is deze zelf makkelijk te fixen. Mijn banden heb ik toen bij oponeo besteld, zie dat de prijzen wel licht gestegen zijn t.o.v. 2 jaar geleden. Kwam er laatst achter dat ROLPA ook banden heeft tegenwoordig.
Mous

Bericht door Mous »

Racer schreef: Meestal is het ook verstandig om de binnenband te wisselen gezien de leeftijd van de banden uit de USSR tijd.
Het kenteken is van 2006 en de USSR is in 1990 gevallen. Ik kan me niet voorstellen dat de banden 30+ jaar oud zijn.
Weet iemand of er ergens op de banden te zien is van welk jaar ze zijn?
Postma

Bericht door Postma »

:D Je hebt versleten en niet versleten banden. Voor een rus heb je geen dure merk-banden nodig.
Onze huisdealer (Rolpa) verkoopt prima goedkope sloffen met bijbehorende binnenband.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Aangezien het een solo is zou ik er fatsoenlijke banden onder zetten. Met span maakt het geen bal uit, die gaan alleen op hun plaat als je te hard door de bocht gaat. Met een solo is dat een ander verhaal.
Nejra

Bericht door Nejra »

Mous schreef:
Racer schreef: Meestal is het ook verstandig om de binnenband te wisselen gezien de leeftijd van de banden uit de USSR tijd.
Het kenteken is van 2006 en de USSR is in 1990 gevallen. Ik kan me niet voorstellen dat de banden 30+ jaar oud zijn.
Weet iemand of er ergens op de banden te zien is van welk jaar ze zijn?
Ik heb een paar van die Russische bonken gezien van 30 jaar oud. Geloof me... het komt regelmatig voor.
Desondanks: 2006 is ook al 14 jaar geleden. Binnenbanden zijn van rubber. dat verdroogt en/of verteert. Je moet het zelf weten, maar misschien is een nieuwe binnenband geen vreemde suggestie. Ook als er geen USSR op staat (maar Russia of voor mijn part Michelin) zit er een einde aan de betrouwbare levensduur van rubberen delen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Plaats reactie