Mooi weer om een Rus uit te laten

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra

Re: Mooi weer om een Rus uit te laten

Bericht door Nejra »

robm84 schreef: Ma Mei 24, 2021 10:27 Wat had je kapot gekregen?
Ik had opeens geen compressie meer op beide cilinders, dus ik heb de koppen er af gehaald om uit te zoeken waarom...

Ik was zo "stom" geweest om bij het opnieuw opbouwen van mijn motorblok ook een paar nieuwe tuimelaars in te bouwen onder het motto "Als je de boel toch opnieuw opbouwt, doe het dan goed". Ze zijn netjes gesmeerd gezien de hoeveelheid olie in het kleppendeksel maar om wat voor een mysterieuze reden dan ook zitten er nu twee van de vier muurvast op hun asje. Éentje in stand "uitlaat klep half open" en eentje in stand " uitlaatklep bijna dicht". Dat betekende dus effectief twee uitlaatkleppen met een kromme steel en twee kromme stoterstangen. :schieten: Gelukkig is het daarbij gebleven. Alleen geen idee wat er nu met die tuimelaars gebeurd is. De twee andere lopen ook niet zo soepel meer als toen ik ze monteerde. Binnenkort peuter ik ze maar eens uit elkaar. In het geval van die vastzitters zat dat waarschijnlijk met een slijpschijf moeten.... :( Buiten.. als het droog is. Die slijpzooi wil ik niet in mijn hok :roll:

Hij rijdt nu weer met een paar verse uitlaatkleppen (nog best lastig om een paar goede te vinden met de juiste diameter klepsteel), stoterstangen, koppakkingen (uiteraard) en de oude tuimelaars die ik gelukkig nog bewaard had.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

vervangende chinese meuk ws. Heb ik al meer over gehoord de laatste tijd. Wordt veel Ural en Dnepr spul ook in China nagemaakt met dubieuze kwaliteiten. Poolse fabricage is vaak beter...

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja..Alleen... Waar zie je aan of het "vervangende Chinese meuk" is?? En bestaan er ook Poolse vervangende tuimelaars?? Of leveranciers die nog originele Uraltuimelaars hebben?? en zo ja: hoe weet ik dat vooraf?
Deze tuimelaartjes zagen er nieuw prima uit, inclusief Russische lettertekens. Ze bewogen ook soepel bij montage. Geen reden dus tot twijfel vooraf. :?

Wel irritant trouwens, Want dit is de tweede keer dat ik blokschade door heb falende Replica-onderdelen in een half jaartijd.
Als ik nou zelf iets verklooid had of verkeerd gemonteerd dan had ik er minder moeite mee gehad en af en toe "een negatieve uitschieter in de beste Russische motortraditie" is nog wel te doen, maar als je regelmatig tuimelaars, kleppen en halve krukassen om je oren krijgt zonder dat je er invloed op hebt dan wordt het wel een beetje lastig. Vooral omdat ze zo'n hoop andere onderdelen mee nemen :? :(
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

dropje73

Bericht door dropje73 »

Nejra schreef: Di Mei 25, 2021 08:55 Tja..Alleen... Waar zie je aan of het "vervangende Chinese meuk" is?? En bestaan er ook Poolse vervangende tuimelaars?? Of leveranciers die nog originele Uraltuimelaars hebben?? en zo ja: hoe weet ik dat vooraf?
Deze tuimelaartjes zagen er nieuw prima uit, inclusief Russische lettertekens. Ze bewogen ook soepel bij montage. Geen reden dus tot twijfel vooraf. :?

Wel irritant trouwens, Want dit is de tweede keer dat ik blokschade door heb falende Replica-onderdelen in een half jaartijd.
Als ik nou zelf iets verklooid had of verkeerd gemonteerd dan had ik er minder moeite mee gehad en af en toe "een negatieve uitschieter in de beste Russische motortraditie" is nog wel te doen, maar als je regelmatig tuimelaars, kleppen en halve krukassen om je oren krijgt zonder dat je er invloed op hebt dan wordt het wel een beetje lastig. Vooral omdat ze zo'n hoop andere onderdelen mee nemen :? :(
Straks zouden de Russen weer terug een reputatie krijgen, niet door achterstallige toestanden oid, maar door gebrekkige onderdelen...
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Benno van Ham

Als het te goedkoop lijkt is het ook meestal zo.

Ik probeer zoveel mogelijk in nederland te kopen, bv. via Jan, die heeft het meestal zelf redelijk onder controle qua kwaliteit. Anders Ural Hamburg of Oldtimergarage. beiden niet de goedkoopste maar wel goed.

Andere aanbieders zijn toch altijd twijfelachtig. Je kunt er geluk en pech mee hebben. Ik heb in het verleden ook wel eens van dezelfde leverancier dezelfde spullen gekocht (dacht ik toch) en dat bleek ook helemaal niet te kloppen. Was ook mijn laatste keer met Arabalet :)

Verder blijft het moeilijk om een fatsoenlijke kwaliteit te kopen gebaseerd op internetaanbiedingen.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja.. drie maal raden waar die geklapte krukas vandaan gekomen is... Dat was geen "internetaanbieding".
En de leverancier van die tuimelaars staat ook in jouw lijstje.

Nee, ik zal geen namen noemen. Hoe zorgvuldig je ook te werk gaat, er zit toch een (on)geluksfactor bij heb ik het idee. Ook bij/voor de betreffende leveranciers. Ook zij kunnen niet veel meer doen met een onderdeel dan nameten, visueel inspecteren en voelen of eea soepel beweegt. :roll:

Nou ja, als ik een Rus was geweest dan ebde de kater van de wodka nu langzaam weg. Het is ook niet het einde van de wereld. De Ural rolt weer en het leven gaat verder... Hopelijk blijft het allemaal weer een poosje heel :toost: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

geert

Bericht door geert »

Is je oliepomp wel goed?
Groet Geert.
Frank65

Bericht door Frank65 »

geert schreef: Di Mei 25, 2021 19:20 Is je oliepomp wel goed?
Groet Geert.
Ik zou ook eens wat verder kijken, dat ze alle 4 vast gaan zitten ??? Terwijl ze bij installeren goed waren.

Dat er olie in het deksel zit zegt ook niet alles, een emmer kun je ook vol druppelen.
Benno van Ham

Als er niet genoeg olie bovenlangs de stoterstangen op de tuimelaars komt worden ze ook snel slechter. Toch eens een checkje doen met een stukje slang op de aandrijving van de pomp en een accutol. Moet er al redelijk snel olie boven komen..

Benno
Benno

Frank65

Bericht door Frank65 »

Volgens mij gebruik je die blauwe blubber als pakking, ik ben daar persoonlijk geen voorstander van. Ik gebruik ook weleens iets (Reinzoplast) bij niet zo mooie oppervlaktes maar dan een flinterdun worstje in het midden van de pakking.

Als je 2 vlakke oppervlakten tegen elkaar perst is er namelijk zo goed als geen ruimte voor zoiets, 90+ % wordt er dan uit geperst, als je pech hebt kan er een stukje in je blok komen en weet ik waar gaan zitten.

Zoals Benno schrijft, meten is weten.
Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: Di Mei 25, 2021 20:31 Als er niet genoeg olie bovenlangs de stoterstangen op de tuimelaars komt worden ze ook snel slechter. Toch eens een checkje doen met een stukje slang op de aandrijving van de pomp en een accutol. Moet er al redelijk snel olie boven komen..

Benno
Kleppendeksel demonteren en starten werkt ook. Na ongeveer 5-7 seconden komen bij een koud blok de eerste druppels langs de stoterstang (mits je iets harder draait dan stationair). Aan beide kanten. Die pomp werkt echt wel.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Frank65 schreef: Di Mei 25, 2021 20:48 Volgens mij gebruik je die blauwe blubber als pakking, ik ben daar persoonlijk geen voorstander van. Ik gebruik ook weleens iets (Reinzoplast) bij niet zo mooie oppervlaktes maar dan een flinterdun worstje in het midden van de pakking.

Als je 2 vlakke oppervlakten tegen elkaar perst is er namelijk zo goed als geen ruimte voor zoiets, 90+ % wordt er dan uit geperst, als je pech hebt kan er een stukje in je blok komen en weet ik waar gaan zitten.

Zoals Benno schrijft, meten is weten.
Ik gebruik gewoon normale pakkingen hoor. Op een aantal plaatsen gebruik ik een heel klein beetje Hylomar. Met name bij een slecht pasvlak en dan als ondersteuning van een heel dunne Russische pakking. Hylomar is inderdaad blauw. Zoals je zelf aangeeft is heel weinig/ zo dun mogelijk opbrengen (zeg maar jouw "worstje, maar ik smeer het uit met een vinger. Ik heb het idee dat ik dan meer controle heb over de hoeveelheid en waar het blijft) hier heel belangrijk, net als conform voorschrift lang genoeg laten aandrogen. Dan wordt er ook niets tussenuit geperst.
Frank65 schreef: Di Mei 25, 2021 20:18 Ik zou ook eens wat verder kijken, dat ze alle 4 vast gaan zitten ??? Terwijl ze bij installeren goed waren.
Er zitten er maar twee van de vier vast hoor: die van de uitlaatkleppen. Één andere voelt met het inzicht van nu wat vreemd (maar ik kijk nu natuurlijk kritischer dan vooraf) en een voelt alsof het schoolvoorbeeld van de ideale tuimelaar had kunnen zijn.
Zoals Benno al aan geeft: ik ben niet de eerste met dit probleem bij nieuwe/vernieuwde tuimelaars maar de vierde of vijfde binnen de UDCN in de afgelopen anderhalf jaar. Ik las ergens bijvoorbeeld een post van Edscalatie die zijn nieuwe tuimelaars (ook vastgelopen op vergelijkbare wijze) heeft vergeleken met een oude tuimelaar en constateerde dat er een oliegroef ontbrak waardoor het midden van de lagering niet gesmeerd werd. Ik zal komende tijd eens kijken of er bij mij ook zoiets speelt/gepeeld heeft. Momenteel komt dat op mij over als de meest waarschijnlijke oorzaak.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Terug naar het oorspronkelijke onderwerp:

Heb 'm vanmiddag onderweg naar huis "de wei in gestuurd".... :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

dropje73

Bericht door dropje73 »

Crap, was zo gefocused op wat ik hoorde en voelde bij de eerste proefrit vanavond, dat ik weer geen foto heb gemaakt..... 😬
Nejra

Bericht door Nejra »

Hahaha.. Kwestie van prioriteiten hoor: eerst de motor in orde, dan pas een foto. Er is altijd wel weer een volgende gelegenheid. :wink: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Gisteravond was het ook weer typisch Rus-uitlaat-weer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

En vandaag dus weer uitlaatweer. Op de terugweg nog even over het onverharde paadje van gisteren heen voor een paar nieuwe foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

robm84

Bericht door robm84 »

He eindelijk een fotoserie zonder molen ;-)
Nejra

Bericht door Nejra »

Een molenloze achtergrond... En dat twee avonden achter elkaar :roll:

Het was wel even zoeken. :lol: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Dinsdag rus-op-een-dijkje-dag:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Dan maar het bos in...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Mooi plaatjes, als je die weg inslaat wordt het tijd voor andere bandjes of niet ? :lol:
Nejra

Bericht door Nejra »

Racer schreef: Ma Jun 14, 2021 07:17 Mooi plaatjes, als je die weg inslaat wordt het tijd voor andere bandjes of niet ? :lol:
Die plaatjes zijn wel een beetje gezichtsbedrog. het Bodegraafse bos (het heet echt zo) bestaat uit een doodlopend zandpad van 120 meter lang en een stuk of zeven bomen, ingeklemd tussen een hangkeet voor jongeren en een omheind stukje grond dat ooit bedoeld was als trapveldje. Prima voor een "Bos-foto", maar om daarvoor nou je Rus te verbouwen naar noppen en een hoger voorspatbord.... Voor de rest hebben we hier niets in de buurt waar je met goed fatsoen onverhard kunt rijden :? :roll: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Prima rij-weer vanavond. Oftewel: een laatste testrondje voor het zomertreffen...
Volgens mij doet 'ie het :mrgreen: :toost:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Prima weer om een Rus uit te laten vandaag. (mits gestoken in een waterdicht motorpak...) :roll: :mrgreen: :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Afbeelding

Nee, geen Rus in een mooi landschap deze keer: Maar het was prima weer om met de K750 Naar Veenendaal te rijden om Marc te helpen met zijn tegenstribbelende MT-9 :mrgreen: :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Frank65

Bericht door Frank65 »

En... loopt die nu ?

Topic “Oorsprong lekkage” is 27 Aug 2017 gestart, ik wil hem wel eens in het echt zien rijden :wink:
Nejra

Bericht door Nejra »

Frank65 schreef: Za Jul 03, 2021 20:52 En... loopt die nu ?

Topic “Oorsprong lekkage” is 27 Aug 2017 gestart, ik wil hem wel eens in het echt zien rijden :wink:
Ja, die loopt nu :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Frank65

Bericht door Frank65 »

dropje73

Bericht door dropje73 »

Nejra schreef: Vr Jul 02, 2021 22:55 Afbeelding

Nee, geen Rus in een mooi landschap deze keer: Maar het was prima weer om met de K750 Naar Veenendaal te rijden om Marc te helpen met zijn tegenstribbelende MT-9 :mrgreen: :lol:
Top!! :toost:
Plaats reactie