nieuwe klepgeleiders en zetels

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Edscalatie
Berichten: 73
Lid geworden op: Ma Jun 03, 2019 10:57

nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door Edscalatie »

Hieronder een verhaal, update en aan het eind nog een vraag.

Na een tijd de hobby even opzij te hebben gezet begon het nu weer tijd te worden voor de voorjaars reparatie.
Eerste doel: rookontwikkeling verminderen en verlies van vermogen oplossen.

Bij de laatste "lange" rit die ik had gemaakt (35 km) ben ik de laatste 8km met 45km/h naar huis gesukkeld en had ik geen power meer over.
Spannend bij alle stoplichten omdat het optrekken ook echt een feest was.
Ten eerste heb ik de ontsteking en bobine uitgewisseld maar dit had geen positief effect.
Na lang nadenken en de budgetten opmaken heb ik een setje nieuwe zuigers en cilinders vers uit het oostblok aan de boxer gehangen.
Moest alleen zelf even alle metaal spanen eruit poetsen en een van de groeven voor de zuigerveren flink ontbramen.
Noem het maar, de russische besparing op arbeid.

Het nieuwe spul reed weer als een trein maar heeft alleen aan de linker cilinder nog steeds wel rookontwikkeling en een natte vette uitlaat poort.
Bij m'n eerste lange rit ongeveer een maand terug heb ik denk ik een warmloper gehad op de rechter cilinder.
Bij 80km/h op de GPS begon de motor in een keer maximaal tegen te remmen en stond ik rap stil in de berm.
na 2 minuten wachten en keer een slag te hebben gegeven op de kickstarter liep de Rus weer prima en heb ik (per ongeluk) op de GPS 102Km/h aangetikt.

Toch had ik al geen vertrouwen in de linker cilinder kop , lekkage langs de kleppen, veel olie op de stelen en een klepzetel die echt het einde had bereikt.
Daarbij had mijn uitlaatklep een enorm veel speling en zette zich niet meer lekker op de zetel, de geleider is mooi ovaal geworden.
In het nieuwe jaar heb ik veel russische filmpjes gekeken (met youtube translate) en alle onderdelen + tools besteld.
nu alles binnen is ben ik begonnen aan de revisie van de linker kop volgens het volgende plan:

-De oude klepgeleiders en zetels heb ik er al uit gekregen zonder al te veel moeite, deze week gaan de nieuwe zetels en geleiders erin.
-Daarna de ruimer (8.03mm) door de geleiders heen en de zetels met de hand infrezen.
-Nieuwe kleppen erop en lichtjes inslijpen (met de hand, geen boormachine).

Ben ik hier nog iets vergeten?
Ik weet dat er vast wel mensen gruwelen bij het idee van de russische methode, maar toch heb ik zo veel lui dit al succesvol zien doen en de uitdaging sprak me aan.
Geef vooral ook commentaar of tips, ik ben benieuwd naar mijn resultaat.

Hierna wil ik namelijk (eindelijk) een keer het verhaal schrijven over mijn chinese vacuum carbs en de resultaten die ik er mee heb.
Owja en de rechter cilinderkop krijgt t.z.t. ook dezelfde aandacht maar deze is toch in een aanzienlijk betere conditie.
Alvast bedankt!
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door marc »

Goed plan Ed. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Maak maar wat fotos om te delen later. Op de filmpjes ziet het er niet moeilijk uit nee zoals bij Moto sancho en Alexandr Pavlvov. Heet stoken en de oude geleiders en zetels eruit tikken met een tooltje. Koop maar wat duurdere (bmw) geleiders en op de goeie maat. Ik weet niet wat het verschil moet zijn tussen het uitgefreesde gat en buitendiameter zetel/geleider. Juiste diepte er weer inmeppen na heetstoken van de kop.
Ps je denkt dat de koppen het probleem zijn en niet je carbs?

Grtn Marc
Edscalatie
Berichten: 73
Lid geworden op: Ma Jun 03, 2019 10:57

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door Edscalatie »

De klepgeleiders en zetels waren al een dag later geplaatst. helaas heb ik in de "stress" geen fotos gemaakt en vooral gefocussed op het werk zelf. als de rechter kop aan de beurt is zal er een verslag volgen.
Korte samenvatting:
De geleiders kwamen er zeer goed uit en de nieuwe gingen er ook prima in. Voora de kopl goed warm maken en met een passende drevel aanbrengen.
Daarna de 8.03 ruimer er doorheen en de speling op de klepsteel was een stuk beter.

Voor de zetels had ik achteraf gezien niet een passende drevel, met een dopsleutel dop heb ik geprobeerd de zetels erin te meppen maar dat kwam de zeltes niet echt ten goede. Uiteindelijk met wat hamerwerk en goed frezen kreeg ik wel een goede zitting. Dit had ik toch wat onderschat qua passing.
voor de rechter cilinder ben ik van plan te kijken of iemand een draaibank heeft en een goed passende drevel voor de beide zetels kan maken. Het Russische gereedschap hiervoor kon ik niet vinden online. Ik weet dat ze wel de passende drevels maken dus blijven googlen dan maar.

Het resultaat mag er dan wel zijn voor nu, een verse cilinderkop met praktisch geen lekkage langs de kleppen. de eerste 120 km zitten erop en ik ben nog steeds tevreden. na zon kleine 300km wil ik de kop inspecteren op afwijkingen, compressie en lekkage. Het roken lijkt ook een stuk afgenomen. Nu de cilinders goed inrijden en zien of de olieconsumptie ook nog gedaald is. Volgende klus: Mijn chinese carbs beschrijven op het forum en kilometers maken.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door Benno van Ham »

tja, het werkt wel op die manier. Handje en Ruud zouden het anders aanpakken maar blijkbaar werkt het voor jou op deze manier ook. Vooral de zetel is eigenlijk redelijk precies werk. Als de geleider maar net scheef gaat en de zetel ook krijg je het nooit meer helemaal lekker zonder al teveel freeswerk. Vaak worden vervangers van BMW gebruikt die goed aanpasbaar zijn en beter maatvast en zuiver.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door marc »

T is die vuistdrevel die hij hier in zn hand heeft toch...
Een klepzeterdrijver of zo :D
Bijlagen
Image5702590306960101635.jpg
Edscalatie
Berichten: 73
Lid geworden op: Ma Jun 03, 2019 10:57

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door Edscalatie »

marc schreef:T is die vuistdrevel die hij hier in zn hand heeft toch...
Een klepzeterdrijver of zo :D
Dat was inderdaad eentje die wel zou werken :p
Je hebt er nog een paar mooiere maar deze drijvers kon ik niet vinden met m'n gebrekkige Russisch.
Benno van Ham schreef:tja, het werkt wel op die manier. Handje en Ruud zouden het anders aanpakken maar blijkbaar werkt het voor jou op deze manier ook.
Yes, ik ben er ook niet heel erg trots op, ik heb wel netter gewerkt onder druk. Wel de DISCLAIMER die ik direct aan het begin had moeten melden. Bij aankoop van de motor was de linker kop al een raar geval met afwijkende tuimelaars en een gescheurde koelvin. Deze had ik al afgeschreven, bij succes had ik geluk en als het niks werd kocht ik een nieuwe.

Nu ben ik wel heel benieuwd naar de methode van Handje en Ruud. Ik weet dat dit professioneel gedaan kan worden maar de apparatuur ervoor is vrij specialistisch. Ik gok dat hun methode ergens tussenin zit met gebruik van een kolomboor/frees en een goed passende mal/bankschroef en handpersen. Maar de details lijken me wel tof om te zien. Misschien dat ik de rechter kop t.z.t. wel bij hun langs breng (uiteraard tegen de gevraagde vergoeding).
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door marc »

https://youtu.be/j7uB3uU3CK4

Of gewoon me een oude klep.
Bijlagen
Image4330053301235634087.jpg
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door marc »

https://youtu.be/_otzaRHDygA

En dit is ook een schitterende knakker. Let op bij ca 30 min en bij 35 min. Een tooltje voor zowel ural als dnepr zetels
Edscalatie
Berichten: 73
Lid geworden op: Ma Jun 03, 2019 10:57

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door Edscalatie »

exact die tool bedoelde ik.
Sancho heeft veel video's van het vervangen van de geleiders.
Waar hij dat ding vandaag heeft getoverd is mij onbekend, maar een keer een stuk messing (of ander zacht metaal) afdraaien op een draaibank leek me een goede vervanger.
Mocht iemand hier meer van weten of waar je ze kan bestellen hou ik me aanbevolen.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
devanton
Berichten: 307
Lid geworden op: Zo Jun 24, 2007 18:01

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door devanton »

Goedemiddag

zie bijlage, 20 minuten werk op een goede draaibank.

blijf gezond,

Anton
devanton
Berichten: 307
Lid geworden op: Zo Jun 24, 2007 18:01

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door devanton »

KLEPZITTINGEN.pdf
(97.38 KiB) 42 keer gedownload
Edscalatie
Berichten: 73
Lid geworden op: Ma Jun 03, 2019 10:57

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door Edscalatie »

Duidelijke tekening, dit was inderdaad ongeveer wat ik in gedachte had.
Alleen de draaibank regelen is nog een probleem.
Weinig bedrijven in draai- of frees- techniek (die ik ken) doen helaas niks met particulieren.
In de toekomst met potentieel een grotere schuur komt er misschien wel een draaibank in het arsenaal maar voor nu nog niet.
Bij de volgende koprevisie ga ik nog een keer rondvragen wat er mogelijk is.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 282
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door marc »

Hij heeft weer iets nieuws...een soort frees geleider om in 1 lijn de zetel te frezen. Nu nog wat ijzer kopen en een paar uur met een draaibank en lasapparaat aan de gang :woow:
https://youtu.be/Rbe2IrkQO9Y

Grtn Marc
Edscalatie
Berichten: 73
Lid geworden op: Ma Jun 03, 2019 10:57

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door Edscalatie »

De volgende kop revisie komt eerder dan verwacht.
Uitlaatklep compleet vergaan en klepgeleider uitgelubberd (zie andere topic voor mijn plan daarvoor)
Omdat ik toch wat wil gaan experimenteren met het fantoenlijk vervangen van de zetels ben ik maar tot actie over gegaan.

Bij gebrek aan een draaibank (ooit komt er één) heb ik het laten uitbesteden bij een semi prof/hobbyist.
Over een week zijn de onderdelen binnen en kan ik de nieuwe tool testen.
Vrij schappelijke prijs gezien de particuliere prijs van een meter staf materiaal, had het er niet zelf voor kunnen prutsen.

Mocht de tool oprecht bruikbaar zijn ben ik best bereid het spul uit te lenen aan ieder die hetzelfde wil proberen :D
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Edscalatie
Berichten: 73
Lid geworden op: Ma Jun 03, 2019 10:57

Re: nieuwe klepgeleiders en zetels

Bericht door Edscalatie »

Laatste update, dan kan hier ook wel een slotje op bij wijze van spreke.

Klepzetel mepper vandaag gebruikt, en werkte perfect.
Met 3 slagen van de hamer zat de zetel praktisch al.
Mooi gelijkmatig slag oppervlak en geen enkele schade aan de kop.
Afkoelen, hand frezen en rollen maar.

Mocht iemand die tool willen lenen geen probleem. Af te halen en retourneren of per post heen en weer (alleen verzendkosten voor de gebruiker :roll: ).
Hoef er niks aan te verdienen.
Misschien 2 tientjes borg wat uiteraard gewoon terug komt als de tool terug is.
Schade aan de tool of iets dergelijks is jammer dan.
Het is beter dat meerdere mensen dat ding kunnen gebruiken.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Plaats reactie