Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Edscalatie

Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Bericht door Edscalatie »

Hallo Allemaal,

Na 1.5 jaar rondkijken op dit forum wordt het toch eindelijk tijd om wat te mogen plaatsen.
Mijn naam is Ed, 26, woon in het oosten van het land en ben sinds vorige week trotse bezitter van een (nog poolse) Ural m-66.
WhatsApp Image 2019-06-01 at 22.27.37.jpeg
Met een grote gok heb ik via een poolse verkoper/exporteur een Ural naar Nederland laten verzenden met volledig pools keteken en aankoop factuur.
Bij aankomst was ik zeer tevreden en heb zelfs een klein rondje door de straat gemaakt.
Ondertussen ben ik het loopwerk uit elkaar aan het halen, schoonmaken/reviseren en in elkaar aan het zetten.
Het is mijn eerste Rus maar van sleutelen aan oude machines ben ik niet vies (Mobylette :lol: , Zundapp, BMW)

Nu heb ik direct al een vraag:
Het framenummer dat achter bij schokdemper staat ingeslagen is leesbaar en komt overeen met de papieren dus dat is al top.
Nu mis ik alleen het balhoofd identificatie plaatje, heb gelezen dat deze wel eens vaker verloren gaan.
Een nieuwe is onderweg (nee niks illegaals, ik heb echt de papieren) en eventueel wil ik deze voor de keuring erop zetten.
Weet iemand of dit nodig is of dat ik ook zonder het plaatje door de keuring heen kom?
Het framenummer staat immers hard geslagen in het frame wat veel minder makkelijk te vervalsen is dan een stukje blik met zwart verf.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Benno van Ham

Re: Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Bericht door Benno van Ham »

hangt van het keuringsstation af. Het voertuig moet identificeerbaar zijn. het nummer op de framebuis is het echte nummer, dat is het belangrijkste. Het balhoofdplaatje mag ontbreken maar als het erop ziet (en niet al te nieuw er uitziet) dan telt het zeker mee bij de beoordeling.

als je ook nog ene bloknummer hebt wat overeenkomt (dat staat nl. op het pools kenteken normaal ook) dan komt het vast wel goed.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Edscalatie

Het numer Silnika (blok nummer) staat bij mij niet ingevuld.
Daarentegen heb ik wel alle papieren plus zo te zien een technische goedkeuring tot 2020.
Zelfs nog verzekeringspapieren en alles erbij, nummers en namen komen verder correct overeen.
Ook kentekenplaat nummer (zilverfolie watermerk) is correct met de info.
We gaan het zien, beetje geluk hebben de 20e en zien wat ze zeggen.
Toen ik vorige week bij het keuringsstation langs ging informeren leken ze vooral geinteresseerd in het framenummer en juiste papieren.
Thanks voor de info in ieder geval!
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Nejra

Bericht door Nejra »

Allereerst: Welkom en veel plezier met je Ural! :toost:

Ik sluit me aan bij Benno. In principe zou het ingeslagen nummer + papieren voldoende moeten zijn als eea technisch een beetje matcht met de Nederlandse regelgeving.
Bijkomend voordeel: Polen is tegenwoordig een EU land..... :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Racer

Bericht door Racer »

Welkom, onlangs heb ik ook mijn M63 ingevoerd, er werd alleen gekeken naar het nummer achter op het frame en het nummer op het motorblok. Op het balhoofd heb ik ook niks zitten, daar hebben ze ook niet heem gevraagd.
Edscalatie

Tof, bedankt voor de reacties.
De eerste eigenaardigheid ben ik vandaag ook nog tegen gekomen.
Bij het wisselen van mijn oliefilter blijkt dat de dop die je eraf schroeft bij mij denk ik niet standaard is.
Het is een holle dop zonder pijpje of olie kanalen erin.
Daarin lag een springveer die het filter omhoog moest duwen tegen het olie kanaal in de motor behuizing boven.
Tussen de bovenkant van het oliefilter en behuizing zat een soort vilten ring als dichting.
Morgen volgen de foto's (het is nu nogal donker) voor een duidelijker beeld van dit oostblok knutsel werk.
Mocht dit niet standaard zijn en iemand heeft nog een dop over in de verkoop hoor ik het graag.
Ural m66
Edscalatie

De beloofde foto's, het filter, de motor behuizing en het vilten ringetje staat nog niet op de foto.
Had vanochtend voor het werk geen tijd om nog mijn uitlaat los te halen (2in1 blokkeert de filter uitgang)
Had alles dom genoeg al in elkaar gezet, goede oefening noemen we het maar
IMG_20190605_074206583_HDR.jpg
IMG_20190605_074157958_HDR.jpg
IMG_20190605_074151107_HDR.jpg
IMG_20190605_074131062_HDR.jpg
Ural m66
Postma

Bericht door Postma »

Steekt het pijpje niet per ongeluk nog in het filter aan de onderkant?
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dit geval hoor je daar binnen te vinden :

https://www.ural-zentrale.de/de/motoren ... -qualitaet
Edscalatie

Bedankt voor de input.
Na nog wat rondvragen ben ik bij sovietsteeds.com uitgekomen met dezelfde vraag.
Een van de personen daar plaatste deze foto:
DSCN2641.jpg
Exact het type filter wat ik erop heb zitten.
Blijkbaar is het niet beunwerk van een lokale fietsenmaker maar een daadwerkelijk fabrieksaf onderdeel.
Weer wat geleerd :D
In ieder geval is het duidelijk hoe het filter om moet en waar alles hoor te zitten.
Ural m66
Frank65

Bericht door Frank65 »

Die tekeningen staan hier :

https://easthighway.com/eng/tooted.c/ural

En met zo een tampon lijkt het mij eerder een meisje, misschien moet je de naam veranderen.
Edscalatie

Die site had ik inderdaad eerder gevonden.
Maar tussen die plaatjes kan ik niet mijn type olie filter vinden .
Of ik heb er keihard overheen gekeken dat kan ook.
De naam laat ik nog in het midden.
Tegenwoordig met politieke correctheid en gender neutraliteit schijnt alles te mogen :mrgreen:
Ural m66
Nejra

Bericht door Nejra »

Om het leven simpel te houden: af-fabriek bestaat er voor Ural 650 cc kopkleppers maar één type oliefilter, gemonteerd vanaf de M-67 tot heden: een crij simpel filter op basis van een papier-element. Sommige leveranciers bieden de keuze tussen "Russisch" en "verbeterd", maar in de praktijk is vaak vooral de prijs verbeterd. Normaliter wordt er een o-ring en een rubber piramide-vormige dichtring meegeleverd. Die "piramide" dicht op het binnenste gat van het filter. De o-ring is voor dat deksel.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Edscalatie

Eerste rit ging helaas niet vlekkeloos.
In Almelo is m'n koppeling los geschoten en is met wat geweld de achter aandrijving naar z'n grootje gegaan.
Er zaten al wel wat haarscheuren in maar nu is het hele huis ook wel aan stukken.
Vertanding is nu ook echt wel af, ergens liggen er nog een paar op een zijweg.
Mocht je ze vinden, misschien passen ze wel.op jou cardan klok

Prima dan maar een nieuwe set bestellen uit Duitsland en de juiste cardanas erop zetten.
Lekt ie hopelijk ook niet meer zo erg :D
Flink balen maar verder geen schade dus dikke prima.
Gelukkig begreep de ANWB m'n probleem en heb ik m'n lidmaatschap toch een keer goed gebruikt.
Netjes afgezet voor m'n huis met een ferme handdruk en succes gewenst.

Liefde voor de fiets is nog lang niet over, maar voor nu even een pauze van het sleutelen.
Ural m66
Nejra

Bericht door Nejra »

Tip: bij de "te koop aangeboden" staat een cardan te koop van ik meen Handjesman. Misschien is dat een oplossing voor je??
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Edscalatie

bedankt voor de tip!

Helaas heb ik de bestelling al de deur uit gedaan.
Met dit mooie weer savonds een paar keer door sleutelen en de nieuwe as en overbrenging plaatsen.
heb ook direct setje zuigerveren besteld, kop en cilinder inspecteren en schoonmaken stond al hoog op de lijst.
heb het gevoel dat de compressie wat mist en de bougie wat kool en olie vertoont aan een kant.
Carter ontluchting pufte ook wat na de eerste rit.
Mocht dit niet veel uithalen gaan er tegen die tijd 2 verse cilinder/zuiger setjes op.
De eerste ritjes zullen toch zijn om kinderziektes op te zoeken.
Heeft trouwens iemand ervaring met het balhoofdlager vervangen?
Heb er wel vrij veel over gevonden maar misshien zijn er nog goede tips.
Ural m66
Benno van Ham

Balhoofdlager vervangen door kegellager zoals de oude bmw's ook gebruiken. jan wassenaar (ROLPA) heeft ze vast ook zo op de plank liggen. De oude taatslagers eruit tikken en zo ver mogelijk weggooien :)

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Inderdaad. Conische lagers houden het leven een stuk simpeler. Goed in het vet zetten en netjes afstellen. Dan kun je weer een hele tijd vooruit.

Als je toch bezig bent zou ik denk ik ook gelijk mijn vorkolie wisselen. Die poten heb je er dan toch uit.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Edscalatie

Benno van Ham schreef:alhoofdlager vervangen door kegellager zoals de oude bmw's ook gebruiken.
Yes die heb ik inderdaad ook op bestelling, mijn stuur voelde soms alsof ie maar 3 standen had en niet heel soepel draaide. :D
De hele voorvork gaat dan ook op de schop, verse olie erin en wat verfwerk "verbeteren".
Waar besteld iedereen zijn onderdelen?
Ik ben verleid geraakt door ebay/oostblok en Uralzentrale duitsland, maar als er betere plekken zijn hoor ik het graag.
Ural m66
Benno van Ham

ik bestel meestal bij Jan Wassenaar, Rolpa, lekker in nederland. Als hij het niet heeft oldtimergarage in Polen, niet goedkoop maar wel goed.

benno
Benno

Frank65

Bericht door Frank65 »

Jan heeft tegenwoordig ook een website.

http://www.Rolpa.nl

Als je iets zoekt wat niet op de site staat, dan even navragen, de site is nog in opbouw.
Edscalatie

top, heb de site inderdaad meerdere keren gevonden in de afgelopen 2 jaar (tijdens het vooronderzoek ook gekeken naar leveranciers).
Heb gisteren de doos van uralzentrale geopend, volledige nieuwe cardan as en achteroverbrenging bekeken.
Dan begint het toch wel weer te kriebelen om alles eronder te zetten en een rondje te testen.
Balhoofdlager ga ik toch niet uitstellen om te vervangen, voor het RDW wil ik geen risico's nemen voor eventuele technische aspecten.
Rijdt ook direct een stuk fijner hoop ik.

Gezien de vakantie die eraan komt en een brommer tour weekend met vrienden zal het wel pas eind augustus worden of ergens september voor ik klaar ben voor de keuring.
De kaptein mobylette verdiend dit weekend nog wat aandacht voordat die een tour van 450KM voltooid.
Moet wel bekennen, het sleutelt toch een stuk makkelijker als de hele fiets bij elkaar nog geen 40 kilo weegt :lol:
Ural m66
Edscalatie

Na lange stilte toch een update.
Vanochtend bij het RDW geweest, en na een 20 minuten lekker ouwehoeren en 150 euro later heeft Vitaly een goedkeuring.
Die gasten waren geen eens uit op gezeur, maar veel meer geinteresseerd in het verhaal achter de machine.
Over een week of anderhalf het kenteken hopelijk binnen en dan kilometers vreten.
Ural m66
Racer

Bericht door Racer »

Dat is fijn om te horen. Veel veilige kilometers :)
Nejra

Bericht door Nejra »

Edscalatie schreef:Na lange stilte toch een update.
Vanochtend bij het RDW geweest, en na een 20 minuten lekker ouwehoeren en 150 euro later heeft Vitaly een goedkeuring.
Die gasten waren geen eens uit op gezeur, maar veel meer geinteresseerd in het verhaal achter de machine.
Over een week of anderhalf het kenteken hopelijk binnen en dan kilometers vreten.
Dat is meestal zo heb ik het idee. De meeste keurmeesters vinden het vooral leuk om "iets anders" tegen te komen. Tegelijkertijd moet hij wel binnen de regels passen. Als jij laat zien dat je je zaakjes in orde hebt en het serieus neemt heb je meestal ook geen gezeur. Die mannen willen ook maar gewoon op een goede manier hun werk doen en hebben eerder een voorliefde voor techniek dan een voorliefde om hobbyende motorrijders dwars te zitten ;) .

Mooi dat dit achter de rug is. Gefeliciteerd! :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

jer0en

Bericht door jer0en »

Klinkt als een herkenbaar verhaal!!
Inderdaad fijn dat het ook op deze manier kan en dat je binnenkort officieel de weg op mag :toost:
...
Edscalatie

Papieren zijn binnen,, de verzekering heeft het eindelijk begrepen en het kenteken kan ik vanmiddag ophalen.
Ik ben nog aan het prutsen met de carburateurs.
De oude pekar K62 carbs gooi ik eraf, ding was gammel/krom, toe aan een revisie of pensioen.

Nu ga ik ze vervangen voor imitatie keihin vacuüm carbs (gy6 32mm) met de sproeiers 42 en 135.
Ik heb ergens op een uithoek één plaatje zonder tekst gezien van iemand die dezelfde eronder had.
De eerste keer trappen en het blok begon direct rookloos en rustig te lopen.
Vanavond de vlotter afstellen en de gaskabels ombouwen.
Morgen synchroniseren en een testrit.

Zijn er hier nog andere mensen die dit eerder hebben gedaan of geïnteresseerd zijn in de ombouw en resultaten?
Dan wil ik wel wat meer tijd besteden aan het hoe en wat, en waar ik tegenaan ben gelopen.
Mijn doel is vooral dat ik een goeie verbranding krijg en een rustig blok, niet het brandstof verbruik.
Als ik zuinig wil rijden pak ik wel de Yamaha.
Ural m66
Benno van Ham

Interesse altijd. Altijd leuk om te horen hoe iemand met de carburateurs om gaat. Ik vrees alleen dat 32 mm erg groot is voor een ural. Standaard was 28-30. 32 zou kunnen betekenen dat je bij volgas lekker loopt maar oppakken onderin wat rommelig wordt. Maar ja, misschien valt het reuze mee en krijg je een fiets die super loopt erop.

Laat ons maar meedelen in je speurtocht naar het ultieme brandstofmengertje.

benno
Benno

Edscalatie

korte update,
Na het plaatsen van de carburateur waren de eerste meters snel gemaakt.
De sproeiers zijn volgens mij nog te rijk en er is nog synchronisatie nodig maar het resultaat is veelbelovend.
80km/h op de GPS aangetikt zonder haperen of rook ontwikkeling.
Daarna heb ik geprobeerd de elektrische choke (ugh) om te bouwen naar een handschoke en daarbij de choke gesloopt.
2 nieuwe zijn alweer onderweg en worden binnenkort geplaatst en uitgetest.
De elektrische choke vreet namelijk (gemeten) een kleine 6 watt, met een 12 watt piek verbruik per zijde.
Aangezien de dynamo het al vrij zwaar heeft wilde ik er niet nog meer uit proberen te persen, slecht plan.

Nu ben ik wel tegen het volgende aangelopen.
Zoals al eerder beschreven heb ik een volledig nieuwe eindaandrijving en cardan as gekocht via uralzentrale (zie link hieronder)
https://www.ural-zentrale.de/de/achsant ... chsantrieb (rechtboven staat een vlaggetje om taal te veranderen)
Nu loopt mijn wiel (zijkant remtrommel) aan tegen de binnenkant van de behuizing van de behuizing van de aandrijving, zie rood gearceerd hieronder.
wiel slijp.PNG
Hebben mensen hier hetzelfde probleem gehad, en is het misschien makkelijk op te lossen door in mijn naaf (of eindaandrijving) een dikke ring te leggen zodat het wiel minder diep erin zakt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de diepte nog niet gemeten heb met een schuifmaat maar de behuizing al wel wat heb aangepast met een slijptol.
Mijn tijdelijke optie voor nu was de achter as niet al te vast draaien en de moer en as goed te borgen.
Maar toch werd het aluminium vrij heet na een tijdje rijden dus zo'n goede oplossing is het zeker niet.
Ural m66
Edscalatie

hmmm, na wat googlen op zn duits blijkt dat er meerdere mensen last hebben van dat de remtrommel slijpt tegen de remankerplaat.
Meerdere mensen die het idee dat ik hierboven opperde al eerder hebben uit geprobeerd.
De diepte meten en kijken of ik een afstands schijf ergens kan vinden of laten draaien (heb zelf helaas geen draaibank).
Mocht iemand nog een ander idee hebben of gewoon een betere oplossing hebben hoor ik het graag,

Excuus voor het monoloog :oops:
Ural m66
Plaats reactie