Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Postma

Re: Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Bericht door Postma »

Tja... Ik heb zelf zoiets gehad, dat kwam door een te ver gevlakte kop.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

dikke pakking gebruiken en niet te vast draaien, die pakking is stevig genoeg. zoveel druk hoeft het allemaal niet tegen te houden daar.

Luijt, een kop vlak je aan de andere kant, niet aan de klepstel-zijde.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Postma

Bericht door Postma »

Luijt, een kop vlak je aan de andere kant, niet aan de klepstel-zijde.
:wink: Ja, snap ik. Haal je teveel materiaal weg, dan worden de stoterstangen relatief langer en worden de tuimelaars wat hoger uitgedrukt.
Edscalatie

Bericht door Edscalatie »

Een updatevoor wie het wil lezen/log voor mezelf

Nu de linker cilinder net lekker loopt is het de rechter die er geen zin aan heeft.
Vermogensverlies duidelijk op rechts na de tweede dag rondrijden met de bak eraan.
Nog niks opengemaakt, geen tijd voor gehad.

Wel de bougies bekeken, nu die wat harder moest trekken met passagier gingen de bougies van zwart naar mooi koffiebruin.
Verbazingwekkend hoe goed die verbranding is geworden.
Heb wel de rubber flens van carburateur naar cilinder afgescheurd (iets te lomp buigen voor een snelle diagnose onderweg).
Nieuwe inlaat flens bestellen (die krengen zijn duur :shock: ) en voor nu de oude even lomp lijmen om de rechter kant te testen.
Met deze bevindingen kan ik wel gedegen beginnen aan mn stuk over de namaak 32mm keihin carbs.

Ook voor het eerst in de bak gezeten terwijl iemand anders reed, heb toch maar even gekeken of mijn verzekering dit wel dekt :lol:
Totaal andere belevenis maar wel leuk voor een keer.
Zowel de bestuurder als ik waren in de eerste bocht wel even gespannen.
Hij omdat ie de machine niet de bocht om kreeg, ik omdat de sloot steeds dichterbij kwam, ging goed niks geraakt.

Vanmiddag even het rechter klepdeksel los en voor de zekerheid nog een keer de vonk controleren.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Misschien moet je de carbs een keer synchroniseren.
Edscalatie

Het probleem is al gevonden.
Met de warmere temperaturen en bak eraan was het werken voor het blok.
M'n klepspeling was te klein geworden waardoor de uitlaat klep een beetje open bleef staan.
Slagje losser en rechts liep net zo lekker als links.
Frank65 schreef:Misschien moet je de carbs een keer synchroniseren.
Yes dat is correct, ik heb het nu op gevoel gedaan maar dat is natuurlijk ruk.
Op de carbs of de inlaat spruitstuk rubbers zit geen aansluiting voor synchronisatie, dus moet een ander apparaatje kopen wat je voor je carb inlaat hangt.
Of een vacuüm aansluiting maken op de spruitstukken maar dat geeft kans op lekkage natuurlijk.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Edscalatie

Ik bedacht met net dat ik wel een infrarood thermometer heb (niet werelds beste maar het werkt)
Er zijn legio mensen die de carbs stellen op temperatuur.
Met de bak eraan kan ik me voorstellen dat de airflow daar wat slechter is en dus ook van nature al wat warmer loopt.
Net op het forum gezocht en ook al wat dingen gevonden maar die gingen vooral over de Pekar carbs.
Hebben mensen hier hun carbs wel is afgesteld met een thermometer?
Ural m66
Frank65

Bericht door Frank65 »

Duw 2 boortjes maat 6 mm onder de schuiven, zoek met de stationair stelschroef het kantelpunt van de boor en stel ze allebei hierop af.

Duw 2 boortjes maat 8 mm onder schuiven, zoek met de stelschroef voor de lengte van de gaskabel het kantelpunt en stel hierop af.

Voila, als je carbs allebei netjes schoon zijn en alle binnenwerk gelijk is en gelijk is afgesteld staan je carbs synchroon.

Luchtschroef volgens specs van jouw carb instellen, belangrijk hier is dat er geen lucht langs de schroefdraad naar binnen lekt (dat gebeurt als de draad is uitgelubberd). Als je carb een contramoer heeft dan een koperen ring ertussen en aandraaien.

Als alles netjes loopt, markeer de stelschroeven met een likje gele of rode verf door een streep te zetten op 12 uur positie. Moet je nog bijstellen heb je altijd een referentie punt.

Dit werkt alleen als de carbs absoluut gelijk aan elkaar zijn en schoon.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Yep, wat Frank zegt 8)
Ik heb precies datzelfde gedaan met de boortjes toen ik een paar jaar geleden nieuwe K68's monteerde. Werkte naar behoren, resultaat was vrij goed.
Benno van Ham

prima manier om statisch te synchroniseren maar ik zou een nippel erbij maken en het lekker dynamisch doen. Kan behoorlijk veel verschil opleveren. Inlaattraject links en recht loopt anders en zo'n beetje alles heeft invloed (compressie, klepspeling, temperatuur, noem maar op.

Aan de andere kant, ongeveer goed genoeg is al heel wat. Ik doe het vaak op gehoor bij een rus (van bv. een vreemde) maar als ik kan maak ik er een nippeltje bij
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Edscalatie

De boortjes voor de K68's (en andere typen) had ik inderdaad gezien.
Omdat ik vlinderkleppen heb op mijn namaak Keihin carbs is de 6mm beter om gedeeld door 2 te doen.
Dit wordt voelen en meten, mooie basis om mee te beginnen.
een setje vacuum nippels ga ik er toch wel opmaken denk ik, heb een setje extra inlaatrubbers besteld waarmee ik kan experimenteren.
Het verschil tussen klepspeling, compressie etc is bij mij zeker aanwezig.
De carbs zelf zijn wel exact gelijk, zelfde sproeiers, mengselschroef op dezelfde stand en en ook zelfde filters en aansluitingen.
Weer genoeg inspiratie voor experimenteren. :D
Ural m66
Benno van Ham

Vacuumcarbs kun je bijna niet statisch stellen, de invloed van de luchtstroom is vele malen groter door de bewegende vacuumzuiger. Ik zou er toch maar nippels opmaken, desnoods via een tussenflens van metaal waarin je ze maakt. Zo heb ik het ook gedaan met de dellorto's. In eerste instantie een metalen tussenflens gemaakt met nippels en daarop met een recht rubber de carbs.

Benno
Benno

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik kwam op youtube een duitse lotgenoot tegen, die had de nippels rechtstreeks in de (dellorto) carbs gemaakt, zie ook onderstaan filpmje vanaf 4:50;
https://www.youtube.com/watch?v=5KweNDkMEXI
Edscalatie

Benno van Ham schreef:Vacuumcarbs kun je bijna niet statisch stellen, de invloed van de luchtstroom is vele malen groter door de bewegende vacuumzuiger......
Helemaal mee eens was even kort vergeten dat die membramen en naalden nooit exact gelijk kunnen zijn. Ten opzichte van elkaar kunnen ze ver uit elkaar liggen qua gedrag. Toch de vacuum meters maar weer tevoorschijn halen.

Het filmpje van de duitser toont wel een andere carb, ik heb minder ruimte om die aansluitingen erop te krijgen.
toch moet het wel passend te maken zijn, een goede opvlakte zoeken met veel materiaal waar je net niet de vlinderklep of andere luchtkanalen mee doorboord of blokkeert. De onderdelen heb ik net besteld, komt deze week een keer binnen. Vanmiddag alvast m'n tapsetje zoeken en afstoffen, is zien of er nog een passende tap in zit.

De elektrische choke naar handmatig ombouwen staat ook nog steeds op de lijst maar ik denk dat ik daar een paar onderdelen voor moet opofferen.
De "passende" handchokes passen dus totaal niet, daar ga ik mijn tijd niet meer in steken :cry: .
Ik gok dat als je de naald uit de elektrische choke haalt en die op een ander setje zet dat je dan een heel eind komt.
Voor nu is eerst synchroniseren mijn grootste "uitdaging"

Nog een mooi filmpje (de muziek even daar gelaten) over hoe die elektrische choke in elkaar zit: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Ural m66
Edscalatie

Nog een korte vraag tussendoor waar ik niet een definitief antwoord op kan vinden.
Wat hoort de compressie ongeveer te zijn voor een 650 zijklepper?
Zoals ik las tussen de 6 en de 8 bar is oke (liever meer richting 8 dan 6) en dat vooral er niet te veel verschil tussen de cilinders moet zitten qua compressie.

Omdat ik langzaam richting synchroniseren ga (jaja de onderdelen zijn echt onderweg) wil ik ook beide zijden een beetje gelijktrekken.
Lees kleppen inslijpen als het nodig is (ik denk alleen rechts) en algemeen nazien.

Ik heb het gevoel dat mijn koppel en topsnelheid (het is geen race monster dat weet ik) wat begint af te nemen, 85 tot misschien 90 maximaal met de bak eraan en dan is het al flink zwoegen.
Ik had het gevoel dat na de kleine revisie ongeveer 500km terug de motor iets feller reageerde dan nu, daarom de "zorgen".
Even wat dingen uitsluiten om zeker te zijn dat ik geen cilinders aan gort jaag of kleppen het einde hebben gezien.
Als de compressie test gewoon netjes binnen de marge valt mooi door rijden en zien wat het wordt.

Dit weekend gepland om richting het noorden te rijden, retour ritje van 250km ongeveer.
Mijn eerste echte rit ver(der) van huis dus wel even spannend.

Het doel is om met dit blok door de zomer heen te schipperen en aankomende winter alles los te trekken.
Onder andere de nokkenasvolgers, timings tandwielen voorin en de dynamo krijgen dan de grote beurt.
en natuurlijk alle lagers (en met pech ook de krukas, die heeft wel wat sovjet speling)
Ural m66
Benno van Ham

compressie tussen de 6 en 8 is netjes idd. In jouw geval bij het meten wel even de carbs weghalen omdat de vacuumcarbs anders geen betrouwbare aflezing zullen geven. Normaal meet je met vol open gas tot compressie niet meer toeneemt. Meten kan nat en droog om de invloed van lekkage langs de zuigerveren uit te sluiten. Lekkage op de kleppen is goed mogelijk maar dat kun je alleen testen na demontage (vloeistof in de kamers zetten en kijken hoe lang het duurt voor lekkage optreedt.

Benno
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Ehhh... 650 zijklepper?
Bij 650 denk ik aan een kopklepper? :wink:
Dan is tussen de 6 en 8 prima.
Rond de 8 met de "bolle kop zuigers" en zes a zeven met de platte zuigers (oorspronkelijk heeft een M66 platte, maar na de nodige historie weet je nooit bij een Rus)
Qua snelheid is 90 niet zo heel gek. Wat heb je verder qua overbrenging? Gewoon "standaard" of iets met een langere vierde versnelling of gewijzigd cardan? Met de standaard overbrengingsverhoudingen en dito blokconfiguratie van de M66 is 90-95 wel ongeveer het maximum. Ga er dan ook van uit dat hij een hekel heeft aan alles boven de 85 als kruissnelheid.

Beruchte "topsneheid killers": ontstekingstijdstip incorrect (de merktekens zijn hooguit indicatief), oliebadluchtfilter met te veel olie er in (kruipt in dat "visdraad" in het filter waardoor het minder lucht doorlaat), te slappe of gebroken (binnenste)klepveren, luchtslangen die niet helemaal open zijn van binnen of gemonteerd met een (gedeeltelijke)knik of simpele dingen als een te grote hoofdsproeier....
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Edscalatie

Nejra schreef:Ehhh... 650 zijklepper?
Bij 650 denk ik aan een kopklepper? :wink: ......... Rond de 8 met de "bolle kop zuigers" en zes a zeven met de platte zuigers
Ik was nog niet helemaal wakker, een kopklepper natuurlijk :D
De zuigers zijn vlakke kop zuigers van Almot (ook de cilinders trouwens), die dingen zijn me heilig geworden. Alleen had ik er nog wel Schöttle ringen in willen leggen maar ik kreeg een setje bijgeleverd. Waren wel kwalititatief beter dan de goedkoopste ringen. Niet dat daar wat mis mee is maar de aftermarket cheapo zuigers en cilinders direct uit oekraïne hebben niet mijn hart gestolen. ik wil ze nog een keer mooi afwerken, de cilinders laten honen en dan ook goeie ringen erbij halen. Onder de categorie reserve setje.
Benno van Ham schreef:compressie tussen de 6 en 8 is netjes idd. In jouw geval bij het meten wel even de carbs weghalen omdat de vacuumcarbs anders geen betrouwbare aflezing zullen geven............ ]Lekkage op de kleppen is goed mogelijk maar dat kun je alleen testen na demontage
Yes, het meten zonder de carbs was ook al mijn gedachte. Ik ben er van overtuigd dat mijn kleppen lekken, in ieder geval op de rechter zijde, links een stuk minder na de nieuwe zetels erin te hebben gemept.

Gisteren na het rijden (wel met warme motor) de compressie gemeten, stond aan beide zijden net iets boven de 7.
Onderweg wel even de rechter uitlaatklep een slagje losser gezet, zelfs met warme motor had ik daar geen klepspeling op.

Ik denk dat ik wat paranoïde begin te worden omdat het gewoon wel werkt, even afkloppen natuurlijk.
Het blijft zoeken naar nieuwe geluiden en alles in de gaten houden, onderdeel van het vertrouwen opbouwen.
Ook de snelheid viel wel mee, de heenweg is het vals plat heuvel op, de terugweg ging het ook prima.
Wederom was de bougie mooi bruin, op rechts ietsje warmer/"witter", kan ook liggen aan de gelijmde inlaat rubber die iets lucht lekt.
Gewoon olie erin gooien en rondkruisen met max 80, sneller had ik ook niet verwacht en verlang ik ook niet van de machine.
Op de 80 tot 85Km/h roffelt het blok wel mooi, alsof daar alles mooi met elkaar samen speelt.
Nejra schreef:Wat heb je verder qua overbrenging? Gewoon "standaard" of iets met een langere vierde versnelling of gewijzigd cardan?
Kort over de setup na de koppeling:
-Dnepr versnellingsbak
-Nieuwe eindaandrijving met standaard zijspan vertanding (8:37)

De versnellingsbak zat erop toen ik de motor kocht, eerst wou ik die nog uitwisselen voor een originele Ural v-bak maar uiteindelijk toch niet gedaan. Op meerdere plekken las ik dat de Dnepr bakken minder complex waren en ook wat betrouwbaarder. Plus de 4e versnelling zou net ietsjes langer zijn. Of dit ook de waarheid is mag iemand me nog een keer vertellen. Ik weet wel dat de fysieke afmeting van de bak langer is, wat me dus dat gezeur met de cardan heeft opgeleverd.

Ik ben er ook achter gekomen dat snelheidsmeter zeer accuraat tot een beetje pessimistisch is. Mijn GPS gaf gemiddeld 5Km meer aan dan de teller, goed om te weten binnen de bebouwde kom.

Sorry veels te lang verhaal :D. Thanks voor de input zoals altijd!
Ural m66
Benno van Ham

Lange verhalen geven niets. Als er maar inhoud in staat en geen oeverloos gezwam..

Als je motor warm geen speling heeft zou ik de kleppen toch ietsje ruimer stellen, liever te ruim als te krap. Ze moeten tikken. Dat kan helemaal geen kwaad. Geen klepspeling is funest voor je blok maar dat weet je.

Compressie rond de 7 warm is aan de lage kant, aan de andere kant als dat met de vlakke zuigers is dan is het gewoon goed genoeg. Met de bollezuigers zou je hoger moeten uitkomen, zeker warm. compressie neemt ook toe na de eerste montage. Pas na een paar honderd km met goed gebruik (af en toe flink gas geven zodat de motor moet werken en de zuigerveren aangedrukt worden) zal e.e.a. goed ingelopen zijn en de max. compressie hebben. Over de Almot cilinders zijn meerdere verhalen, er is een partij geweest die niet echt goed was (braken af bij de voet) maar dat is al weer een tijd terug.

Als de bougies niet genoeg kleur krijgen misschien toch de hoofdsproeier iets groter kiezen.

Benno
Benno

Edscalatie

De compressie was met een volledige koud blok ergens tussen de 6 en 7 bar.
Niet de wereld maar het loopt er nog prima op, plus mijn compressie tester was ook een goedkope van HBM dacht ik.
Voor zaterdag nog 1 keer alle olie controleren en de kleppen stellen, dan gewoon gaan.

Nog een andere oplossing van het oliefilter mysterie dat ik hier bijna exact vorig jaar heb geplaatst.
De cover van de timing tandwielen waar je het oliefilter in draait is bij een m66 type wezenlijk anders dan bij een m67.

Bij de m67 wordt de olie gedrukt door de zijkant van het filter naar de onderkant en gaat door de schroefdop met een oliekanaal erin naar de rest van de motor.
In de dop zit ook het bypass ventiel ingebouwd, zie ook afbeelding hieronder:
m67.jpg
Op mijn m66 wordt de olie door de zijkant van het filter naar boven gedrukt.
Het filter wordt fysiek met de springveer tegen de bovenkant van de behuizing aan gedrukt waar mijn olie kanaal zit naar de rest van het blok.
De dop aan de onderkant is gewoon een blinde plug zonder extra olie kanaal, ombouwen met een m67 plug heeft bij mij dus ook geen zin.
Mijn bypass ventiel zit op de timing cover ingebouwd
m66.jpg
De filters die bij mij erin horen hebben ook een vilten ring erop gelijmd.
Deze filters kan ik met geen mogelijkheid vinden maar er was gelukkig een losse vilt ring in mijn fitlerbehuizing dus dat is wel te overzien.
Volgende wissel maak ik zelf een mooi brede en dikke rubber ring die met een subtiel drupje lijm op zin plaats wordt gehouden.
filterfilt ring.jpg

Hieronder nog de 2 verschillende covers, links de m66 met duidelijke bypass ventiel en extra olie kanaal die je ziet lopen terug naar de buitenkant. Rechts de m67 cover zonder dit extra kanaal.
covers.jpg
Alle plaatjes en info gevonden op de volgende blog,in het russisch, leesbaar met google translate:
https://www.upgradesformyural.com/2014/ ... -post.html
Ural m66
Edscalatie

De rit is achter de rug.
Mn rechter uitlaatklep ging constant strakker staan, slecht teken.
Kop eraf gehaald en het volgende geconstateerd, de zetel is compleet vergaan en de klep geleider zat los.
Ik had nog een setje geleiders liggen, maar het gat in de cilinder is te ver uitgelubberd, ze klemmen niet meer in de kop.
Nu bij Ural hamburg zag ik dat ze overmaatse (reparatie maat ) klepgeleiders hebben.
Daar maar een van bestellen en zien of die wel passen.
Als die niet past dan de kop wegsmijten en een nieuwe rechter cilinder kop regelen.
Het verbaast me uberhaupt dat de fiets nog reed.

Mochten mensen nog tips hebben voor uitgelubberde gaten in de kop hoor ik het graag.
Ural m66
Edscalatie

Na wat gezeur en een tijd stilte is er toch nog een hoop gebeurd:

-De rechter kop heb ik gereviseerd (zie ook het topic klepzetels vervangen)
Nogmaals mocht iemand die tools willen lenen geen probleem, verstoffen is zonde.

-Ook de timing tandwielen heb ik een keer bekeken, die zagen er nog tiptop uit.
-De nokkenas lager mag vervangen worden bij de winter revisie
-De oliepan nog een keer helemaal losgehaald en de laatste "sludge" verwijderd die nog is losgekomen het afgelopen jaar.
- vliegwiel los gehad en nieuwe krukas keerring geplaatst.
-bedrading gefixt/verbeterd

Alleen dom genoeg niet de keerring vervangen van primaire as in de versnellingsbak, natuurlijk is die gaan lekken.
Natuurlijk snel willen rijden en heb toen dit gemist, komt nog wel in een weekend.
Bij de volgende problemen met de koppen komt er links en rechts ook een nieuw setje op.
Voor nu dit uitrijden tot het af is, heb er genoeg moeite in gestoken om het nog 1 keer betrouwbaar te maken.

Maar het best wel goede nieuws, de ural heeft nog geen slag gemist de afgelopen tijd.
Van het weekend de Sallandse heuvelrug af gecrosst met een bezette bak, dat was echt plezier hebben.
Voor de mensen die geen inspiratie hebben, ga een keer de holterberg op rijden, heeft echt een grote fun factor.
afgelopen tijd een stuk of 500 km gereden met veel plezier en geen problemen.

Alleen met de zware regen afgelopen tijd heeft ie soms wat moeite met gang houden, dan gaat ie stotteren en trekt het blok geen toeren meer.
Lijkt me een natte bougie kabel/dop, keer insmeren met vaseline van de binnenkant.

Ergens in een mail stond er nog een treffen gepland in de achterhoek in het najaar?
Hier ben ik zeker bij als het allemaal door gaat.
Ural m66
Nejra

Bericht door Nejra »

Prise-as-lekkage... check ook eens het rubbertje (of viltje bij oude bakken) rond je drukstift. Als je olie lekkage hebt bij de ingaande as van dde versnellingsbak is 9 van de tien keer dat lullige dingesje rond je drukstift de boosdoener.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Edscalatie

Dat rubbertje is nog wel een goeie, bestel ik die ook direct bij.
Dan gaat die er ook af als de keerring er gewisseld wordt.

Moet zeggen dat het lekken me wel een beetje gaat "irriteren".
Heb je net de hele machine onder controle maar er ligt nog steeds een doekje onder :oops:
Ik weet dat het erbij hoort maar het voelt toch een beetje knullig soms, het zou niet hoeven naar mijn mening met moderne materialen.
Zou mooi zijn als die in iedergeval ietsjes minder zou druppelen, staat wel zo netjes op de parkeerplaats.

Next: 2 componenten verf inmeten voor de tank, en de elektra uitbreiden met een fancy doosje en accessoires.
of eerst eigenlijk vakantie en alle weekenden al druk met wat anders :slaan:
Ural m66
Edscalatie

Goed, tijd voor een ander soort update.
Door vakantie plannen kan ik helaas niet bij het treffen zijn (najaar Achterhoek wel dacht ik)
Nu ga je zonder je geliefde 3wieler op vakantie, maar niet getreurd. De Italianen hebben me een tof museum gevuld met oud materiaal.
Vol met onder andere zijspannen, leger fietsen, stoom machines en trekkers.
Zal na de vakantie een upload doen, keek m'n ogen uit.
Gotthard Park voor de geïnteresseerden.
Ural m66
Edscalatie

Hallo Heren,

Lange stilte weinig gereden en veel onderhoud/ restautratie gedaan.
Eerste rit rijden direct al raak.
Heb op beide cilinders nieuwe koppen gezet, de rechter kop kreeg ook nieuwe tuimelaars.
De rechter uitlaat tuimelaar is me vanochtend vast geslagen waardoor uitlaat klep bleef open staan.
Tuimelaar verwijderd, bougie eruit gehaald en op 1 cilinder hinkend naar huis gekomen.

de tuimelaar zit vast op de as, vanavond probeer ik die eraf te halen en te kijken waar het klemt
Ik ga er vanuit dat er een spaantje tussen zit of een beetje staal slijpsel (dit ligt meestal een beetje in de klepdeksel)
Dit is al de tweede keer dat dit gebeurt, een jaar geleden gebeurde me hetzelfde.
Ik heb de tuimelaar voor montage goed in de olie gelegd, liep nergens aan en alles lekker vet samen gedraaid.
Wat zou de rede kunnen zijn?, toch de fabrieksspeling te krap.

Mochten jullie iets weten, dat wordt zeer gewaardeerd zoals altijd. :D

En vingers gekruist dat als de kop eraf gaat de kleppen niet beschadigd zijn.
Ural m66
Nejra

Bericht door Nejra »

Edscalatie schreef: Ik ga er vanuit dat er een spaantje tussen zit of een beetje staal slijpsel (dit ligt meestal een beetje in de klepdeksel)
Dat is natuurlijk per definitie niet goed. Enig idee waar dit vandaan komt??
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Edscalatie

Om eerlijk te zijn heb ik dat slijpsel altijd al gehad.
Heb meerdere keren gelezen en laten vertellen dat dit niet veel kwaad kon.
Op mijn krukas na heb ik bijna alles wel los gehad.
Ik heb nooit heel veel overmatige speling gevonden of crunchy loopvlakken.
De tuimelaar heb ik helemaal los nu, die as is echt ongelooflijk slecht afgewerkt.
Dikke krassen, bramen, en dat gekocht onder het mom, Duitse kwaliteit, zal wel oost-duitsland zijn geweest.
Ural m66
Edscalatie

Er is me eindelijk wat opgevallen.
De assen van de nieuwe tuimelaar assemblage hebben geen oliekanaal boringen.
De oude assen zijn perfect afgewerkt en hebben wel de boringen.
Dat wordt de assen hergebruiken en de voetjes van de tuimelaars omwisselen.
Hopelijk is deze drama dan wel een keer over.
Begin een aardige verzameling kleppen over te houden aan deze domme fout.
Ural m66
Edscalatie

Vraag: heeft 1 van jullie ooit een afgebroken klepsteel gehad?
De inlaatklep aan mijn linker cilinder is net onder de halve maantjes keurig recht afgebroken.
Het gevolg laat zich raden en de foto's spreken voor zich.
Het was een mooie rit dwars door de drek toen de linker cilinder, minder gezond klonk.
Het goede nieuws is dat aan de rechter zijde alle problemen voor nu zijn verholpen.
Op 1 cilinder rustig naar huis gereden (het was maar 5km verder :roll: )
Noem het maar de voorbereiding op een goed seizoen.
IMG-20210110-WA0010.jpg
IMG-20210110-WA0005.jpeg
IMG-20210110-WA0006.jpeg
Ural m66
Plaats reactie