Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

fredmaeker

Re: Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Bericht door fredmaeker »

Is dit een Ural of een Dnepr aandrijving? Weet niet of er daar verschil in zit.
Zo is er ook een probleem als je een Dneprwiel op een uralaandrijving plaatst, dan loopt je wiel ook vast.
Dien je van het Dneprwiel de heel dunne rand af te slijpen, dan past het wel.
Probeer eens met een ander wiel.

Grt Fred
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

in je wielnaaf zelf zitten twee afstandsbussen. Je kunt proberen om een langere afstandsbus achter het binnenste lager te plaatsen, dat geeft wat extra ruimte voor het wiel. Die afstandsbussen hebben ze in meerdere lengtes nl.

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... cts_id=983

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... cts_id=974

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=2871
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Eens met Benno. Met de juiste combi van die afstandbussen en wielnaaf krijg je nagenoeg ieder Ural/Dnepr wiel passend op willekeurig welke Ural/Dnepr ankerplaat of Cardan. Dat zou hier ook de aangewezen methode zijn.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Edscalatie

Bericht door Edscalatie »

Yes, die bussen kwam ik ook nog tegen vandaag. Thanks!
Ik had niet door dat die de diepte van de naaf in de aandrijving beïnvloedde.
Die gaan op de bestellijst.
Ga ik de bussen uitproberen op het reserve wiel en die dan mooi reviseren en richten.
Misschien een beetje een tijdelijke crap oplossing om de vulringen te gebruiken maar dan kan ik intussen de rest afstellen.

Wordt vervolgd
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Edscalatie

update over de carburateurs na +/-350km rijden

Na wat klooien en lekkage (ergens een airlock bij de vlotter) lijken ze best goed te lopen.
De synchronisatie moet nog steeds een keer met Vacuüm meters bepaald worden maar ik ben ondertussen niet ontevreden.
Met flinke bijrijder (en ikzelf ook een buffel) kwam de machine nog boven de 80km/h (op de GPS) uit (wel maximaal gas lichte helling omhoog)
Vandaag alleen naar werk toe heb ik de topsnelheid kort getest en 93km/h (op de GPS) aangetikt, er was nog ruim gas over.
De motor was nog aan het accelereren maar er kwam een bocht aan.
Onderin heb ik ruim genoeg koppel over om met 2 man door de drek te scheuren en bovenin is er nog genoeg over qua vermogen.
Zeker een maximale verbetering vergeleken met de uitgelubberde K63 carbs.

Volgende stappen zijn synchronisatie en eventueel een sproeiermaat terug gaan.
Ik heb het gevoel dat het blok af en toe wat "verzuipt" in het gas lucht mengsel als ik het gas helemaal open draai.
Het mooie wel aan een iets grotere sproeier is minder kans op oververhitting en meer trekkracht.
Voor de aansluiting naar het luchfilter zoek ik nog 46mm-48mm rubber buis.
Momenteel heeft elke carb zijn eigen luchtfilter, staat wel sportief maar niet helemaal mijn smaak.
Ik hoopte op koelwaterslangen van die diameter maar het enige dat ik direct kon vinden was oma's stofzuigerslag :lol:
Niet direct de looks waar ik op hoopte dus we blijven nog verder zoeken

Voor de mensen die geinteresseerd zijn wat voor chinesium carbs het zijn, hieronder een link:
https://nl.aliexpress.com/item/32810827 ... b201603_52
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
marc

Bericht door marc »

Interessante carbs!
Geen probleem dat er staat tot 250 CC?

Kan je bij dit model ook onderdelen als grotere sproeiers kopen?
Rubbers moet Rolpa wel hebben denk ik.

Succes en ik volg t :wink:
Grtn Marc
robm84

Bericht door robm84 »

Dat tot 250cc valt wel mee!

Pak een kop klepper van ons 650/2 is 325cc per cilinder dus maar 75cc verschil.
En dat heeft te maken met de luchtsnelheid die door de carb heen getrokken wordt !

Het gaat er met om dat je hem niet op een 1 cilinder 500cc zet!
Racer

Bericht door Racer »

Heb je er ook foto's van?

Waarom zit die klep / sensor op de cabaruteur met de kabel er aan? Choke?
Edscalatie

Het internet en de middelen die ik hier heb is op het moment niet ultiem dus de foto's volgen later.
Daarom sorry voor het hak op de tak verhaal, maar ik probeer nu even de vragen te beantwoorden voordat ik vergeet te reageren en traag ben.
Ook een uitgebreide beschrijving over montage en dergelijke wil ik een keer een uitgebreid "artikel" over schrijven.
Disclaimer: alles wat ik beschrijf is geschreven vanuit mijn persoonlijke (technisch) inzicht en ervaringen.
Ik ben zeker geen kenner van deze machines, gewoon een enthousiaste hobbyist.

-algemeen over de carbs:
Dit is een universele carb, nagemaakt naar het model CVK 32 van keihin (link kan ik later toevoegen).
Onze aziatische collega's sleuren alle termen met de haren erbij om hun producten aan de man te krijgen, 250CC zegt niet heel veel.
Latere urals (vanaf 2004?) zijn voordat ze injectie kregen met de echte keihin cvk 32 uitgevoerd (wederom link met PDF voeg ik later toe).
Bij de imitatie is de kwaliteit van de schroeven natuurlijk zoals verwacht ruk.
Elke schroef zit knetter vast in het draadgat en alleen los te krijgen met een griptang.
Hierbij zijn de koppen ook direct kaal getrokken en was het een feest om de vlotter los te krijgen.
Deze gaan nog een keer vervangen worden door andere units maar dat is later een zorg

-over de sproeiers
Ik heb dezelfde sproeier setup gepakt en deze getest, dat was direct trappen lopen.
De sproeiers heb ik gekocht via een harley dealer en via leertouwer (brommerboer).
Bij leertouwer hadden ze een m4 diameter sproeier met de juiste doorlaat.
Stond officeel gecatalogiseerd als een onderdeel voor een honda dax dacht ik, the more you know.

-over de elektrische choke.
Al deze carbs komen tegenwoordig met elektrische choke dat rare elektische kapje aan de zijkant.
Eigenlijk is het geen choke maar juist een mengsel verrijker.
Er zit een zij-kanaaltje in de carb die extra brandstof aanzuigt zo lang deze open staat.
De elektische choke bevat een soort veer met een zuigertje die langzaam uitzet en daarbij een naald duwt in het kanaaltje
Wederom een link naar youtube of iemand die het beter uitlegt volgt.

Een wazig systeem waar ik zelf van gruwel, het schakelt langzaam uit over een tijdspanne van ongeveer 2 minuten.
Soort systeem dat warm wordt en door de warmte zet een veer uit die langzaam het verrijker kanaal afsluit.
De handchokes die ik had gekocht was ik niet erg van overtuigd, zeker omdat ik direct lekkage had toen die erin zaten.
Het probleem lag waarschijnlijk ergens anders maar ik had ondertussen de elekrische chokes teruggeplaatst
Op moment van schrijven ben ik er nog niet echt over uit.

Vooral mijn probleem is dat je de chokes niet gericht aan en uit kan zetten en dat deze met zijn 2 toch nog veel vermogen vreet.
Na een korte meting kwam ik uit op ongeveer 12 Watt voor 2 chokes, dat vind ik vrij veel voor een dynamo die niet veel over heeft.
Binnenkort ga ik de meeste lampjes voor Led vervangen dus de belasting zal al flink terug lopen, maar toch.

-Over de luchtfilters.
Omdat deze carbs verder naar achteren zitten is de aansluiting naar het luchtfilter niet mogelijk met de originele aansluitingen.
Nu heb ik een Dnepr versnellingsbak erop zitten dus dit was voor mij al een probleem wat nog net iets "groter"is geworden.

Zoals ik al zeg, binnenkort meer foto's en uitleg over alles en mijn ervaringen.
Ural m66
Edscalatie

Ondertussen heb ik ook nog een andere vraag.
Over de jaren heen zijn mijn wielen allemaal wat minder recht geworden en zou een revisie wel mooi zijn.
Nu zit ik er over na te denken om een van de wielen helemaal opnieuw te gaan spaken, gewoon om een keer te proberen.
Nieuwe velg, nieuwe spaken, en ook het lager werk in de naaf verversen.
De onderdelen zijn min of meer wel te krijgen (semi betaalbaar) maar is dit uberhaupt wel een goed idee?
Met geduld kom je een heel eind, maar een wiel vanaf de basis opnieuw spaken en opspannen is wel een vak appart.
Op het forum kwam ik wel wielservice hasselt tegen maar weet iemand wat zij vragen voor een revisie?

In ieder geval voor het "experiment" lijkt het me leuk en leerzaam, zijn er nog andere meningen en ideeën?
Ural m66
nicolai

Bericht door nicolai »

Een wiel spaken is helemaal niet zo moeilijk en kun je ook zelf maar je moet jezelf wel ff in-leren.
Probleem bij mij en ik denk ook anderen, is beginners fouten, kun je een fietswiel spaken?
Als je out of the blind gaat beginnen kun je het beter uitbesteden, kost je €50,- per wiel extra maar
dan heb je ook wel wat en scheelt je 3 dagen werk, tenminste zo gaat dat bij mij.....
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Frank65

Bericht door Frank65 »

Spaken is inderdaad niet moeilijk, gewoon doen, je kunt namelijk altijd opnieuw beginnen.

Doe het als het mogelijk is met het wiel in het frame gemonteerd, zo kun je ook de uitlijning in het in het midden van het frame goed afstellen, rijd een stuk prettiger als beide wielen in lijn staan.

Wat je je wel moet bedenken als je met Russisch materiaal gaat werken een rond wiel een utopie is, een Russische velg is bijna altijd krom en met spaken trek je eerder de naaf in een ei vorm dan dat je velg rond wordt. Er zijn wel velgen die bijna rond zijn, dus als je zo eentje te pakken krijgt dan kom je wel een eind, maar rond wordt het nooit.

Wil je echt een rond wiel dan zijn er velgen van Raedelli te koop bij Ural Hamburg, in kombinatie met een bloemkoolnaaf kun je een echt rond wiel spaken.
Bijkomend voordeel is dat je ook nog eens betere remmen krijgt, hoewel daar ook nawerk voor nodig is. Kosten gaan dan al richting de 300 euro per wiel voor naaf, velg en spaken.
Wil je nog goede banden dan nog 100 euro erbij. En voor een goede remschoen bekleding mag je nog eens 75 erbij tellen. Kost je bijna 500 euro per wiel :shock:

Opzich kan alles is alleen een kwestie van wat je wilt uitgeven en hoeveel arbeid je erin wilt stoppen.
Edscalatie

Dat de wielen van Ural meer eieren zijn is me zeker bekend :D
Ik geloof ook zeker niet dat ik de wielen perfect rond gaan worden.
Het is net zoals met de rest van de Rus: niks is perfect, maar je kan het wel goed/betrouwbaar maken.

Mijn huidige wielen hebben echt enorme slagen, lees meerdere centimeters voor mijn gevoel.
Toen de fiets uit polen kwam waren er een paar spaken gebroken, ik heb er nieuwe ingezet maar nooit echt over de uitlijning gepiekerd.
Nu ik bezig ben met het rijden en rijdend houden zou het wel fijn zijn als het hobbelen iets afneemt.
Na de laatste tour met vrienden werd ik met enorme ogen nagestaard toen ik na 100km lachend wegreed zonder problemen met deze wielen.

Ondertussen heb ik voor een prima prijs een volledige velg in goede staat en een velgrand uit oostenrijk kunnen bestellen.
Als deze velg wat rechter is gaat deze er direct onder, aan de oude velg ga ik ondertussen kijken wat er te redden valt.

De nieuwe velgrand wil ik gaan spaken op mijn reservewiel naaf (de reserce velgrand heeft namelijk een scheur).
Als dit bevalt wil ik eigenlijk op de manier stukje bij beetje alle wielen reviseren (dus ook lagers en afstandbussen vervangen waar nodig).
Bijna alle oude spaken zitten redelijk vast gerot en buigen/breken eerder dan dat ze goed werken.
Dan is het ook een mooi moment om ze allemaal dezefde kleur te spuiten (Zwart?) en vers op te spannen.

De Raedelli's kwam ik meerdere keren tegen, maar die zijn me toch iets te gortig qua prijs.
Mijn rus verdientt veel aandacht maar om die wielen te kunnen verantwoorden had ik iets beters moeten aanschaffen.
Het is meer rijplezier en een sleutelhobby :mrgreen:
Ural m66
Benno van Ham

Bel anders ook eens naar Haan Wheels in Schijndel. Die levert ook velgen. spaken en nippels kun je bij Jan (rolpa) goed krijgen voor een redelijke prijs.

Ik heb in het verleden gebruik gemaakt van de haan velgen en spaken, prima spul. Nu, meer dan 15 jaar later zien ze er nog acceptabel uit. als ik meer zou poetsen waren ze ws. nog nieuw te noemen.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
marc

Bericht door marc »

Hi Ed

Kan je de carbs nu gebruiken zonder chokes? Of eraf halen
Of werken ze dan niet meer goed?

Over de wielen: Ik verzamel al een tijd videos en deze is perfect bruikbaar.
Zo heb ik de mijne met oude materialen ook opgebouwd
https://youtu.be/_q9ylDlAhlw
Enige vraag die ik nog had is zijn werktafel met hulpstukjes om de stand vande spaken tov de naaf te maken....ik verwacht in t midden maar voor n achterwiel zou de velg wat meer weg van de cardan as mogen lopen.

Suc6
Grtn Marc
Edscalatie

Dat filmpje is top, thanks!
Ik heb zelf net de velgen binnen gekregen en de Oostenrijker heeft netjes z'n woord gehouden.
De volledige velg gaat er binnenkort op en de reserve ga ik met behulp van je filmpje opspaken.

De carburateurs rij ik momenteel met de elektrische chokes en dat bevalt me nog best redelijk.
Met 2 a 3 keer trappen (koud) is het lopen.
Moet eerlijk bekennen dat ik nu niet zo veel rij.
Het is wat druk door de weeks en in het weekend.
Eigenlijk wil ik het touren weer echt gaan oppakken als de achter band gewisseld is, en ik mijn solo zadel heb gemonteerd.
Bij de buddyseat zitten naden los dus die kan dan mooi een keer naar de kleermaker.
Vind het zonde om de vulling van de seat in de regen soppig te rijden

Ben vooral bezig om wat kleine dingen zoals het zadel, de banden en honen van de cilinders af te ronden.
Daarom heb ik ook nog geen definitieve mening/verhaal over de China carbs.
Na het honen weet ik ook of het hele blok uit elkaar gaat voor revisie of dat ik door rij met de huidige onderdelen.
Alles loopt namelijk best gezond maar de blow-by uit de carter ontluchting is zeker aanwezig en heb een redelijk olie verbruik.
Van netjes vol tot einde peilstok in ongeveer 100 a 150km (redelijk beladen, gemiddeld 70km/h).

Sorry als ik laat reageer, doe mn best om ook hier actief te blijven ;)
Ural m66
Edscalatie

Ondertussen ben ik bezig met het zoeken naar nieuwe tank stickers.
Ik heb ongeveer alle soort en maten wel gevonden behalve degene die op mijn tank zitten.
Nu ben ik lang niet de zeurkous die alles origineel wil houden maar de stickers die ik zelf heb vind ik er goed bij passen.
Dit was de enige foto die ik online kon vinden van dezelfde sticker die wel duidelijk leesbaar is.
stickuralk.jpg
Mochten mensen wat weten of hebben liggen hoor ik het graag.
Ural m66
Edscalatie

De eerste 400 km's zijn weer gemaakt, solo dit keer.
Echt een feest om even alles te kunnen afstellen en controleren zonder de bak eraan.
Helaas moet dan wel alle olie en tools mee in de rugzak, enfin het waren wel probleemloze kilometers.
Tot ik gisteravond achteruit het steegje in liep met de motor, af en toe bleef het achterwiel even "hangen"
Eerst dacht ik dat de motor nog in de versnelling stond maar dat was niet zo, ook de remmen waren gewoon nog goed op de plaats gebleven.
Uiteindelijk is het (russische) dubbelrijige cardan lager langzaam aan het afsterven.

Een kogel is compleet doormidden en er zitten een aantal golfballen tussen.
In dit geval ben ik er nog net optijd bij, er is niks op hogesnelheid kapot gespat en de vertanding van de cardanklok zelf is nog netjes.
Alleen de olie is een beetje metallic geworden, goed spoelen met wat benzine en na 500 km even extra olie verversen voor de zekerheid.
Ik gok dat de axiale kracht net iets te hoog is voor dit lager in combinate met mn solo ritjes op redelijke snelheid.

Het oude type dat bij mij erin zat is 3056304, Rolpa verkoopt 3086304, geen idee wat het verschil is.
De dichstbijzinde variant van SKF is als het goed is de 3304 A-2RS1TN9/MT33
Dit lager kan een hogere axiale kracht aan en heeft verder dezelfde eigenschappen en passing.
Komt volgende week ergens binnen, ben benieuwd.
Ural m66
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dat lager kan dat makkelijk hebben, lijkt me eerder dat je cardan as niet goed is afgesteld. Als je achterbrug door veert hoort er voldoende axiale speling op de as te zitten anders ramt die steeds richting je cardan en ook de secundaire as van je versnellingsbak, daar gaat dan ook van alles kapot.

Mocht je inderdaad te weinig speling op de as hebben dan zou je dat ook moeten zien aan de Hardy schijf, die krijgt dan ook flink klappen.

In 99 van de 100 gevallen gaat iets kapot omdat het verkeerd in elkaar is gezet.
Edscalatie

Check, dat is inderdaad meestal wel zo. maar nu is mn vraag, hoe check je deze speling?
En waar op de cardan kan ik er voor zorgen dat ik meer speling krijg?
Ik heb een cardan met een totale lengte van 38cm.
Ik zou de 37cm versie van uralzentrale oid kunnen halen zodat ik daar meer speling kan geven op de aandruk ring.
momenteel zit hij inderdaad relatief "krap" en de zegereing die de aandrijf vork vast houd zit op z'n uiterste punt naar binnen.
beetej vage omschrijving maar lang verhaal kort, ik kan er een kortere cardan op zetten en daardoor meer ruimte creeren bij de aandrijfvork
Zijn er nog andere plekken waar ik op moet letten om te zorgen dat ik meer speling heb?
Ural m66
Benno van Ham

Ed, normaal zitten er aan twee kanten afstelmogelijkheden of je hebt een Ural aandrijfas met vaste kruiskoppeling. Dan kun je maar aan 1 kant stellen.
Bij een losse as en kruiskoppeling heb je normaal aan beide kanten stelmogelijkheden met een veerring.

Aan de versnellingsbakkant zit een gaffel waar als het goed is nog een stuk as uit steekt met een kogeltje erop. Aan de voorkant moet je de veerclip zo afstellen dat de uitholling in de aandrijfas over de kogel aan het uitgaande as schuift. Met een beetje meten is dit zo te bepalen. De hardyschijf moet daarbij strak gemonteerd zijn tussen de twee gaffels met 2-3 mm speling. Dat is voldoende normaal. Het over de kogel schuiven is belangrijk om de as te helpen centreren, dat kan de hardyschijf niet alleen, die moet alleen trillingen dempen en flex geven.

Aan de achterkant kun je dan met de clip spelen om ervoor te zorgen dat deze goed zit. De clips moeten eigenlijk voor het goed zijn net in de gaffel en kruiskoppeling vallen zodat ze opgesloten liggen. Lukt dit niet zonder een aandrijflijn te hebben met wat speling aan de hardyschijf dan is je aandrijfas te lang. Dit kan omdat er verschillende lengtes zijn en er door de jaren heen van alles al dan niet origineel op de fiets gebouwd kan zijn.

Je hebt normaal lange frames, korte frames, lange versnellingsbakken, korte bakken. aandrijfassen kort en lang, aandrijfassen met vaste kruiskoppeling of niet, open of niet enz.enz. . Enfin, je begrijpt het al, het verschilt van geval tot geval.

je zou eventueel ook zelf een groef bij kunnen vijlen op de aandrijfas voor de clips als daar ruimte voor is. Als de as veel te lang is kan een kortere as van bv. een ural helpen. Let ook hierbij op, Ural heeft een tijdlang gewerkt met een fijne vertanding op de splines van de as, Dnepr en oudjest gebruiken altijd grove splines. Dit past ook niet zomaar op elkaar.

succes,

Benno
Benno

Postma

Bericht door Postma »

]Is dit een Ural of een Dnepr aandrijving? Weet niet of er daar verschil in zit.

Wil me er niet tegenaan bemoeien, maar dit lijkt mij een Dnepr cardan. Mijn Ural heeft slechts twee moeren en de as-moer om het spul vast te zetten.
Edscalatie

Benno, perfecte uitleg, precies wat ik al dacht maar niet even duidelijk onder woorden kon brengen.
Benno van Ham schreef:Ed, normaal zitten er aan twee kanten afstelmogelijkheden of je hebt een Ural aandrijfas met vaste kruiskoppeling. Dan kun je maar aan 1 kant stellen.
Bij een losse as en kruiskoppeling heb je normaal aan beide kanten stelmogelijkheden met een veerring.
ik heb inderdaad een ural kruiskoppeling met aan 1 kant een mogelijkheid om de ring te verplaatsen. mijn ring staat al op de ruimste stand en er is niet echt nog ruimte on een goede extra inkeping te maken. Bij de aanschaf van deze cardan combinatie zat ik al te twfijelen om de Dnepr utivoering te nemen met een stelmogelijkheid aan beide kanten. Die ga ik vanavond maar is bestellen. Deze as is ook makkelijker in te korten of aan te passen.

Van het kogeltje en de uitlijning wist ik helemaal niks, Dat is echt een gouden tip.
Benno van Ham schreef:Je hebt normaal lange frames, korte frames, lange versnellingsbakken, korte bakken. aandrijfassen kort en lang.......
Dit is precies mijn situatie, Ural blok, Dnepr versnellingsbak met achteruit dus mijn as moest al korter (de originele was al afgeslepen). Ook mijn achteraandrijving vervangen voor iets wat ook ergens tussen Ural en Dnepr in zit dus het feest is daar compleet.

Volgende week gaat alles in elkaar wanneer de onderdelen binnen zijn. Aan de hand van jou handleiding Benno ga ik het nog een keer proberen. Thanks voor de uitleg.
Ural m66
Edscalatie

Alles zit eronder, eerste 150km zijn gereden.
Wat een feest, een fatsoenlijk af te stellen cardan, kogeltje ligt mooi in de holle as.
Er was even kort een slijptol en vijl nodig voor een paar kleine aanpassingen in de lengte.
Ook de achteraandrijving behuizing aangepast zodat mijn remschoenen beter liggen en mooi vlak contact maken met de remtrommel.

Bij de test 2 keer mn achterwiel geblokkeerd (met opzet) tijdens het remmen, dat was vooreen ook wel anders.
Binnenkort de bak eraan en stunten maar.

Dan de "laatste" dingen voor de komende tijd: zijspan rem op orde maken, alle velgen zwart maken en de tank opnieuw spuiten en stickeren.
Ural m66
devanton

Bericht door devanton »

Hallo Ed,

had jij die destijds gevraagde tankstickers nog ergens kunnen vinen ?

Ik zoek dezelfde namelijk ook nog.

Anton
Edscalatie

Hoi Anton,

De stickers heb ik gevonden na veel scrollen op eBay.
Zal morgen even kijken of ik nog eenzelfde advertentie vind.
Het was een bijzondere beschrijving weet ik nog, een link volgt

***EDIT*** link hieronder
https://www.ebay.nl/itm/Stickers-pegati ... SwgOpcq5~L
Laatst gewijzigd door Edscalatie op Di Apr 21, 2020 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ural m66
Edscalatie

Nieuw cruciaal probleem waar ik al eerder mee te maken had maar wat me nu echt dwars zit.
De tuimelaars aan de linker cilinderkop rammen tegen het klepdeksel op de verstevigingsschotjes in het midden.
Dit gebeurd alleen als ik een originele klepdeksel pakking gebruik. Een aftermarket Duitse of nagel nieuwe pakking heeft hier praktisch geen last van.
Na verloop van tijd deuken de pakkingen wel.im waardoor ik alsnog weer bij veelvuldig demonteren het probleem weer krijg.
Ben ik de enige of is meer mensen dit overkomen?
Ik heb het al is eerder gemerkt en toen ook al mateloos zitten klooien.
Kan natuurlijk de schotjes weghalen maar ze zijn wel een beetje structureel voor het schroefgat.

Iemand tips of een draai om de oren, ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.
Ural m66
Edscalatie

update en foto's
Vanochtend nog even het deksel weer losgehaald en gekeken.
De foto's staan hieronder.
Wat er gebeurd is dat de borgmoertjes van de klep stel boutjes precies langs dat schotje schrapen.
Ik kan me herinneren dat deze boutjes een sleutelmaat breder zijn (13mm ipv 12mm).
Misschien dat samen met het indrukken van de pakking het precies verkeerd gaat.
Ook het tapeind waar je de klepdeksel op vast zet is ook niet helemaal recht kwam ik achter.
Ik denk dat ik voor nu de schotjes een stukje weg dremel en onder de harde russische pakking nog een dikke kurk pakking wil leggen.
Dat wordt weer mooi pielen.
WhatsApp Image 2020-04-21 at 09.06.11 (2).jpeg
WhatsApp Image 2020-04-21 at 09.06.12.jpeg
WhatsApp Image 2020-04-21 at 09.06.11 (1).jpeg
Ural m66
Postma

Bericht door Postma »

Zitten de stoterstangen weg goed in de nokvolgers?
Edscalatie

yes, die heb ik nog een keer gecontroleerd, zaten zoals ze horen.
Klein stukje van het schotje verwijderd ed dat maakte voor nu het verschil.
Bij een grote blok revisie (lees winter project) gaat alles nog een keer op de pijnbank.
Ik gok dat er dan meerdere bijzonderheden toch nog naar voren komen die je nu niet kan zien.
Direct nieuwe lagers etc erin, een echte revisie op de werkbank, niet meer prutsen onder het frame.
Als ik de zomer mooi kan doorrijden met deze configuratie ben ik tevreden.
Ural m66
Plaats reactie