Voorstellen / Ural M63

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

ronnieboy

Re: Voorstellen / Ural M63

Bericht door ronnieboy »

vraagje: zingt ie in het russisch? dan kan dat geen kwaad, dat hoort zo :D
Racer

Bericht door Racer »

ronnieboy schreef:vraagje: zingt ie in het russisch? dan kan dat geen kwaad, dat hoort zo :D
Ik weet het niet, kun je even voordoen hoe dat klinkt? :mrgreen:
Frank65

Bericht door Frank65 »

Ik zie dat je de PZ28 erop hebt ?

Bij deze stel je de luchtschroef op 3/4 uitdraaien, hier gaan er veel de mist mee in. Bijna alle andere gaan namelijk op 1 1/2.

Om op 3/4 uit te komen draai je de schroef zonder de veer helemaal in, vervolgens zet je merktekens op de carburateur waar de gleuf voor de schroevendraaier zit.
Met veer laat de schroef zich namelijk niet altijd volledig in draaien en kom je dan niet op de gewenste waarde.

Verder kan er lucht lekken via de schroefdraad van de stelschroef, dit kun je oplossen door een koperen ring onder de borgmoer te plaatsen.

Hoofdsproeier en stand van de naald moet je proefondervindelijk uitvogelen door gewoon te gaan rijden. En veranderen tot die goed is.
Nejra

Bericht door Nejra »

Een PZ28 heeft geen veren onder de stelschroeven, maar een borgmoertje :?

@Racer: wat bedoel je hier met "zingen" ?? onregelmatig lopen??
Kun je er een geluidsfragment/filmpje van posten?? dan kunnen we meedenken :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Racer

Bericht door Racer »

Ja schommelen in toeren onder het stationair draaien, dit is duidelijk te horen. Je zou bijna zeggen dat hij ergens valse lucht trek maar ik heb alles nagelopen er zitten ook nieuwe aanzuigslangen op richting luchtfilter.

Ik zal z.s.m. een filmpje maken / posten.
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik zie (ongezien) twee mogelijkheden: 1) je gebruikt een mechanische vervroeger die niet goed werkt of 2) een cylinder doet soms wel en soms niet mee.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Die mechanische vervroeger zit er inderdaad nog op, deze heb ik laatst uit elkaar gehad en gesmeerd echter zat hij niet vast o.i.d. en was gewoon gangbaar. Verder gebruik ik de contact punten alleen nog als schakelaar zeg maar. De ontsteking zelf wordt geregeld door de elektronische regeling ( velleman )

Ben net even gaan rijden, in eerste instantie lijkt de motor veel te laag in toeren te lopen zie eerste filmpje. Ik ben dus niet aan het gas geven o.i.d. dit is wat de motor zelf doet;

https://youtu.be/8HszehKxeUU

En na ongeveer 45 minuten rijden thuis aangekomen en dan loopt hij ook ineens een stuk hoger in toeren.

https://youtu.be/-NlGvJ1QOnI

In het eerste filmpje was de motor dus ook al warm, ongeveer 15 minuten gereden. Er komt wel wat rook uit de carter ontluchting, neem niet aan dat dit wat te zeggen heeft?

https://youtu.be/NstG0z5Qrf8
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dat zijn typische symptomen van niet synchrone carburateurs.
Racer

Bericht door Racer »

@Frank bedoel je dan de stationair schroef of de luchtschroef die niet goed staan ? waardoor ze niet synchroon lopen.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Alles moet gelijk staan, stationair, lucht en gaskabel.

Als 1 cilinder meer/of beter het mengsel binnen krijgt gaat die raar lopen, en dat verandert als die warm wordt, vandaar mijn idee dat ze niet synchroon staan.

Met merktekentjes op de carburateur werken en met boortjes onder de schuif afstellen dan krijg je hem meestal goed.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

slecht synchroon zou goed kunnen maar aan de andere kant lijkt het af en toe ook of 1 cilinder niet echt meewerkt. Nieuwe bougies in ieder geval om te beginnen. Carbs afstellen zoals al vaker hier op het forum uitgelegd (ook door Frank en anderen), daarnaast je stationairmengsel nakijken. Feit dat hij warm te snel loopt en stationair te langzaam betekend dat je aan de arme kant van het mengsel zit stationair. Iets rijker stationairmengsel kan het probleem al helpen naast een goede synchroonstelling.

begin met de gaskabelspeling in ieder geval. Ze moeten speling hebben en links en rechts gelijk beginnen te openen.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Racer

Bericht door Racer »

Via marktplaats een set K68 kunnen krijgen voor een leuke prijs, of het imitatie is weet ik niet aangezien de afwerking best goed is. Wat ik zo heb gelezen zouden de imitatie slecht zijn afgewerkt. Tevens ook flensen aangeschaft aangezien deze niet zo maar passen.

Starten was geen probleem, dat deed hij eigenlijk al direct. Echter kwam er benzine uit lopen dus vlotters afgesteld op 26 mm zoals ik op internet kon vinden en de carburateur helemaal schoon geblazen met lucht. Daarna beide kanten apart afgesteld zoals Frank ergens hier had uitgelegd ( per kant met bougie los ). Motor loopt mooi stationair alles mooi. Echter was dit natuurlijk te mooi om waar te zijn. Als ik gas geef reageert hij hier ook goed op echter begint hij te sputteren op het moment dat ik het gas vast blijf houden. Zelf had ik het vermoeden dat er met het mengsel iets niet klopt. Standaard sproeier was 250 zoals ook in het topic van Marc besproken is. Deze heb ik eerst vervangen voor een 120 uit de PZ28 echter was dit geen verbetering. Hierna ben ik over gegaan naar 110 maar probleem blijft hetzelfde.

De gasnaalden heb ik in diverse standen gehad, hier is ook geen merkbare verandering in te voelen. Het afstellen van de gaskabels heb ik ook gedaan met behulp van boortje onder de gasschuif. Gecontroleerd of de choke niet lekt deze sluit ook gewoon goed af. Helaas kan ik niet echt iets zeggen over de kleur van de bougie omdat hij blijft sputteren onder het rijden. Het vreemde is alleen dat de rechter cilinder een bruine bougie vertoont terwijl de linke zwart is.

Uit voorzorg heb ik nieuwe bougies besteld, aangezien Benno dit ook al eens aangehaald heeft hierboven. Dat moet ik dus even afwachten. Wellicht zie ik iets over het hoofd ?
Postma

Bericht door Postma »

Ik rij al jaren met K65, simpel en nooit wat mee aan de hand.
k-65-karbyurator-regulirovka-karbyuratora-k-65_2.jpg
Is dit misschien een oplossing?
Racer

Bericht door Racer »

Voor het synchroniseren zeker weten, maar het stotteren los je er niet meer op ben ik bang :cry:
Postma

Bericht door Postma »

Heeft dat stotteren iets met de luchtschroef te maken?
Racer

Bericht door Racer »

Het is zowel bij volgas als ook half gas dus ik vermoed van niet. De schroef zou ongveer tot 3/4 gas invloed hebben.
Benno van Ham

Schroef is het niet. 3/4 tot vol is alleen hoofdsproeier.

Krijgt hij niet te weinig benzine bij volgas, slechte kraan bv.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Racer

Bericht door Racer »

Beide slangen heb ik er vanaf gehad, hier loopt gewoon benzine uit. Ook als ik ze even laat lopen blijft er benzine nalopen.

Zou ik misschien nog een kleinere sproeier moeten pakken? Als ik zeg maar de luchtschuif langzaam dicht draai gaat hij ook niet beter lopen. Dus dan wordt de verhouding minder lucht ten opzichte van benzine. Of klopt er iets niet met deze redenering?
Frank65

Bericht door Frank65 »

Je moet dat gewoon uitproberen, ik kwam met de K68 uit op sproeier 112, naald in de hoogste stand met nog een extra schijfje eronder om hem nog hoger te krijgen, met powerfilters erachter op een Dnepr.

Kost wat tijd en geld, maar er is geen gouden regel hiervoor. Te kleine sproeier geeft fout mengsel evenals een te grote. In beide situaties rijd die niet goed.

En heel belangrijk, staan je gaskabels synchroon. En is alles gelijk (leg de naalden eens naast elkaar).
Racer

Bericht door Racer »

Naalden heb ik naast elkaar gelegd, deze zijn precies hetzelfde. Ik heb ze nu nog eens in de hoogste stand geprobeerd dus dat de naald het verste open staat als de schuif omhoog gaat. Echter geen verbetering. Voor de zekerheid ook even de kraan nagekeken hier komt ook gewoon genoeg door heen en ook zonder filters getest.

Als het goed is komen donderdag de nieuwe bougies binnen kijken of dit verbetering oplevert.
Postma

Bericht door Postma »

Heb je de vlotternaald ook nagekeken? Wellicht niveau te laag.
Heb je contactpunten, zo ja een andere condensator proberen.
Nejra

Bericht door Nejra »

Racer schreef: Zou ik misschien nog een kleinere sproeier moeten pakken? Als ik zeg maar de luchtschuif langzaam dicht draai gaat hij ook niet beter lopen. Dus dan wordt de verhouding minder lucht ten opzichte van benzine. Of klopt er iets niet met deze redenering?
kleinere sproeier = minder benzine, meer lucht.
Overigens is licht verzuipen wel consistent met je beschrijving van stotterig niet door willen trekken in de bovenste helft van je toerengebied. In mijn Ural heb ik Deni's icm een sproeier 100. Als ik er een sproeier 110 in stop dan voelt 'ie boven de 60 in zijn vier aan "alsof hij aan het optrekken is terwijl hij tot zijn assen in de stroop staat." ;)

Ruwweg:
Mengsel-Afstelschroef is voornamelijk van belang voor het mengsel in het onderste ca 1/8 deel van je gasgebied
naald = mengsel van 1/8 tot 3/4 gas open
en hoofdsproeier = mengsel in het bovenste beetje van het gasbereik.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Nog eens even een update vanuit mijn kant, veel gereden? Nee niet echt... Inmiddels probleem met het laden is verholpen vermoedelijk gewoon de accu te leeg. Heb deze weer helemaal opgeladen en nu laad hij ook weer bij met lopende motor > 7 volt.

Andere vraag, de carburateurs heb ik weer terug gezet. Aangezien ik het niet goed voor elkaar kreeg. Nu zitten er weer PZ28 op en hij wilt maar moeilijk stationair lopen. Als ik gas geeft reageert hij verder wel goed. Wat mij echter wel opvalt als ik aan de gaskabel links trek gaan de toeren omhoog. Als ik rechts aan de gas kabel trek reageert de motor niet eens terwijl als ik aan de gashendel draai dan reageren wel beide cilinders. Los van het feit dat deze natuurlijk synchroon moeten lopen zou de rechtse cilinder toch ook gewoon hierop moeten reageren ?

Na mijn gevoel heeft de rechtste cilinder ook meer las van knallen in de uitlaat, de compressie is op beide cilinder nog altijd 5.5 bar.

Als ik de bougie los koppel rechts of links merk ik wel duidelijk verschil, en loopt de motor beroert dus hij draait wel gewoon mee en wordt ook warm. Iemand nog tips of ideeën ?
Benno van Ham

verstopte stationairsproeier ?

benno
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Voordat ik de PZ28 heb gemonteerd had ik alles schoon gemaakt. Ik zal ze nog eens uit elkaar halen wellicht toch vuil ingekomen o.i.d., blijf het vreemd vinden dat de rechtse cilinder niet reageert op het moment dat ik aan de gaskabel rechts trek.
Benno van Ham

met een verkeerde afstelling is dat best mogelijk, zeker als jij aangeeft dat er bij meer gasgeven de cilinder wel mee gaat lopen. Verhuis de carbs eens van links naar rechts, gaat het probleem mee dan zit het in de carb.

benno
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Zoals ik hem lees reageert hij niet bij gas geven, maar loopt hij stationair juist wel mee. Dan zou ik juist een hoofdsproeier met obstiptatie verwachten ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Ja en Nee, stationair loopt hij beroert. Geef ik via de gashendel gas reageren beide cilinder. Echter als ik gewoon los aan de gaskabel trek dus niet via het handvat enkel aan een kant dus. Reageert de motor wel links maar rechts gebeurd er niks. Beetje lastig uitleggen.

Ik kan idd ook eens proberen om ze te wisselen, er is niet specifiek een linker en een rechter carburateur? Heb dit eens gelezen bij een bepaalde type dat het zou uitmaken.
Nejra

Bericht door Nejra »

Voor de werking in principe niet, alleen kun je niet bij j de stelschroeven van een Deni als je ze omruilt omdat die dan tussen de Carburateur en het carter vallen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Frank65

Bericht door Frank65 »

Links en rechts heeft te maken met de vlotterkamer, als die schuin staat kun je niet wisselen. Aan de andere kant staat die dan verkeerd om schuin.
Plaats reactie