Voorstellen / Ural M63

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

robm84

Re: Voorstellen

Bericht door robm84 »

Er zit een smeergaatje in je teller! Die van mij is laatst vast gelopen na een vreselijk geluid.

Kijk maar aan de zijkant waar je alumimium aangegoten stuk zit waar je teller kabel je meter in gaat!
Racer

Bericht door Racer »

Neem aan dat je deze bedoeld?

Afbeelding

Heb er even wat olie in laten lopen, en het geluid is inderdaad weg :P
Ga weer alles in elkaar zetten en testen ben benieuwd. Kijken of het stuiter van de
naald dan ook weg is. Heb tevens ook even olie in de kabel laten lopen voor de smering.
Racer

Bericht door Racer »

2 vliegen in één klap. Geluid is gelukkig verdwenen en kilometer teller werkt ook weer fatsoenlijk. Kort filmpje want de camera vrouw kreeg koude handen :lol:

https://youtu.be/xIpuRayjiSg

Tevens de slag voor de 4de versnelling wat groter gesteld. Deze schoot nog één keer uit de versnelling dus hier moet ik nog wat verder aan afstellen. Binnenkort maar eens verder met het spuiten van de bak / motor.
Racer

Bericht door Racer »

Afgelopen weekend rit gemaakt van meer dan 500 km om wat spullen op te halen bij Richard.

Afbeelding

Afbeelding

Tevens in weekend druk bezig geweest met wat aanpassingen aan de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knipperlichten nog over zetten en dan ben ik benieuwd hoe dit rijd, veren doet hij in ieder geval stukken beter.
nicolai

Bericht door nicolai »

er zit 1 balletje teveel in het balhoofdlager, toch dank voor de foto's
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Racer

Bericht door Racer »

Nu al een paar keer ook wegen getest zonder asfalt dit bevalt beter dan op de weg rijden. Tevens een test of alles vast zit haha.

https://youtu.be/RU4x_kzDSaw

Na ongeveer 50 km rijden zonder problemen motor getankt met 95 E10. Starten geen probleem maar vervolgens 5 minuten geen vermogen aanwezig bij volgas. Leek wel of hij maar op 1 cilinder draaide. Tank station is 2 km van huis af dat scheelde dus. Met 30 km/h naar huis, en na die 5 minuten liep hij weer normaal. Ik snap er niks van kan dit door die E10 komen of wellicht het mengen van E10 met loodvervanger?
Nejra

Bericht door Nejra »

Moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen op afstand/via een forum. Vuiltje, druppeltje of olie in de carburateur. kooldeeltje tussen de bougieelectroden... kan ook allemaal.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Frank65

Bericht door Frank65 »

Lijkt op een verstopte benzinekraan.
Racer

Bericht door Racer »

Kan E10 verder geen kwaad? Aangezien je bijna nergens meer e5 krijgt.

Aankomende week maar eens alles nakijken.
geert

Bericht door geert »

Racer schreef:Kan E10 verder geen kwaad? Aangezien je bijna nergens meer e5 krijgt.

Voor Jou moet het toch geen probleem zijn om in Belgie of Duitsland benzine te kopen. In Duitsland heeft de euro95 maar 5% bio en anders tank je euro98 (ook 5% bio) Mijn Ural 750 loopt er zelfs goed op. Gr Geert
Nejra

Bericht door Nejra »

Racer schreef:Kan E10 verder geen kwaad? Aangezien je bijna nergens meer e5 krijgt.

Tja, als je internet af-Googelt dan krijg je bijna de indruk dat het gemiddelde motorblok er in oplost, maar In principe is E10 ook maar gewoon brandstof. Check wel regelmatig even je mengsel/bougiekleur. De mengverhouding benzine/lucht ligt door de ethanol net wat anders dan bij de tradtionele benzine. Als je afstelling een beetje kritisch stond (op de rand van te arm) is hij nu te arm. Injectiemotoren compenseren daar vanzelf voor, maar onze curburateurs uiteraard niet.
Verder is E10 gevoeliger voor verouderen, dus als je hem lang wegzet (een paar maanden oid) dan zou ik het aftappen en ergens anders voor gebruiken.

Veel genoemd aandachtspunt zou verder nog oud rubber/kunststof kunnen zijn, maar als je motor de afgelopen jaren al op gewone E5/Euro95 met een beetje ethanol heeft gelopen dan zouden die toen ook al opgetreden moeten zijn (en dus inmidddels vervangen/opgelost).
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Toevallig laatst wel bougie nagekeken en hij lijkt een stuk lichter richting wit te gaan. Wou dit nu even in de gaten houden en anders wellicht nog een grotere sproeier er in zetten. Zal eens kijken of het met 98 beter gaat.

Bedankt voor de info :toost:
Frank65

Bericht door Frank65 »

BP Ultimate en FireZone Competion 102 hebben geen ethanol. Die firezone heeft wel een octaan van 102, ik tank altijd BP Ultimate.

Er staat wel E5 op de pomp maar dat betekent dat er maximaal 5% ethanol in zit, kan dus ook 0% zijn.
roel100

Bericht door roel100 »

102 wordt ook steeds lastiger, Firezone stopt ermee.

https://www.autoblog.nl/nieuws/firezone ... and-129442
Roel de Glopper
secretaris UDCN
Kijk ik opzij, ben ik altijd weer blij
Racer

Bericht door Racer »

Ik was van plan om nog een 5 liter jerrycan aan de bak te hangen. Volgens mij gaat het 2x 20 liter worden als ik de grens over ga om te tanken dat ik direct reserve meeneem. :lol:

De reparatie van de bougie is ook niet perfect. Hij lekt hierlangs, is zwart aan de zijkant. Ik heb nog een andere kop liggen van een 12 volt blok past deze gewoon op een 6 volt blok en zijn er dingen waar ik op moet letten?

Ik vermoed dat hiervan ook het vermogen verlies vandaan komt.
Racer

Bericht door Racer »

Probleem gevonden, de accu is defect. Ik krijg hem nog niet meer gestart staat nog maar 1,8 volt op de accu. Heb even de gestabiliseerde voeding er aan gehangen dan start hij wel, als ik hem op het gas houd dan blijft hij ook lopen en gaat het laad lampje uit. Echter bij stationair zwakt hij langzaam af. Laden doet hij met 7 volt. Gaan die 6 volt accu's snel kapot? Aangezien deze nu net een half jaar oud is.

Ik rijd met een elektronische spanningsregelaar en heb geregeld gemeten hij is nooit met te veel spanning op geladen max 7 - 7,2 volt. Dus hij kan niet hebben droog gekookt o.i.d.
Nejra

Bericht door Nejra »

In principe zou een 6V accu net zo lang mee moeten gaan als een 12V accu. zelfde principe, maar dan met 3 ipv 6 cellen in serie in een blok. Omdat je niet electrisch start kan een acccu in een Rus verhoudingsgewijs best heel oud worden (De accu hoeft nooit heel veel stroom te leveren). Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad en een slecht exemplaar hebt getroffen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Onlangs heb ik nog contact gehad met het bedrijf waar deze vandaan kwam. Hun geven aan dat 1.8 volt volledige ontlading van de accu is. Ik vind het nog altijd vreemd want ik heb het laad lampje niet zien branden onder het rijden. En ik heb nog altijd 6,8 tot 7 volt op de klemmen staan als de motor loopt.

Helaas kan ik met de accu lader niet meer de accu opladen aangezien deze niet herkende of het een 6 of 12 volt accu was. Dus heb ik de gestabiliseerde voeding op de accu gehangen en 6.0 volt op de accu gezet, vervolgens hier de klemmen van de accu lader op gezet en toen begon hij wel te laden. Voeding er af gepakt en accu een paar uur laten opladen.

Deze heeft hierna nog 2 dagen gestaan en toen had ik nog 5,9 volt op de accu. Ingebouwd en gestart en motor liep weer. Na 4 dagen had ik nog altijd 5,9 volt op de accu. Dus wat het nu is geweest ik weet het niet...

Of de accu is niet 100% of er is toch een probleem met de dynamo/spanningsregelaar onder het rijden...
Edscalatie

Bericht door Edscalatie »

Heb je ook nog een massa schakelaar op je machine zitten?
Ik zet deze ook altijd om naast dat ik de sleutels uit het contact haal, dan weet je zeker dat je geen stroom kan weglekken.
Mocht je kortsluiting hebben weet je dan ook zeker dat je bekabeling snachts niet in een keer gaat roken.

Heb zelf ooit onbewust op een andere motor kortsluiting gehad, tijdens het rijden af en toe dikke uitvallers en dag erop geen power meer.
Een van mn kabels had een kale plek die af en toe contact maakte met het frame en dus zo alles leeg trok.

Niet om je bang te maken, het is alleen dat elektra niet iedereen zijn favoriete hobby is en voor veel hoofdpijn kan zorgen.
Zou zonde zijn als je de elektra constant aan het overbelasten bent.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Racer

Bericht door Racer »

Edscalatie schreef:Heb je ook nog een massa schakelaar op je machine zitten?
Ik zet deze ook altijd om naast dat ik de sleutels uit het contact haal, dan weet je zeker dat je geen stroom kan weglekken.
Mocht je kortsluiting hebben weet je dan ook zeker dat je bekabeling snachts niet in een keer gaat roken.

Heb zelf ooit onbewust op een andere motor kortsluiting gehad, tijdens het rijden af en toe dikke uitvallers en dag erop geen power meer.
Een van mn kabels had een kale plek die af en toe contact maakte met het frame en dus zo alles leeg trok.

Niet om je bang te maken, het is alleen dat elektra niet iedereen zijn favoriete hobby is en voor veel hoofdpijn kan zorgen.
Zou zonde zijn als je de elektra constant aan het overbelasten bent.
Sluiting kan het natuurlijk altijd zijn. Ik heb alle draden vernieuwd en elektronica nagelopen. Ik heb een schakelaar er tussen gemaakt onder de zadel. Deze verbreekt de + van de motor met de accu. Die staat ook altijd uit.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Normaal onderbreken we de massa en niet de +, is veiliger en gemakkelijker over het algemeen.

Kan een incident zijn, als je een mechanische regelaar hebt kan die een keer zijn blijven kleven waardoor hij niet oplaadt. In de gaten houden en lekker rijden.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Racer

Bericht door Racer »

Er zit een elektronische spanningsregelaar op. Toen ik de draden heb vervangen van de motor meteen de schakelaar tussen de + gezet. Aangezien ze bij auto's ook de + onderbreken dacht ik dat het wel goed zit. Als maar een van de twee onderbroken wordt zou al voldoende moeten zijn toch :D
Benno van Ham

Behalve dat normaal bij een rus de spanning via de dynamo en regelaar bij het contactslot komt, die staan dus normaal gesproken altijd onder spanning . Verder is het veiliger om de nul te onderbreken omdat er dan zeker geen stroom kan lopen als je per ongeluk ergens een sluiting maakt.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Racer

Bericht door Racer »

Na diverse touren op de weg en door het veld vandaag de bougie er nog eens uit gehad. Leek toch een beetje aan de witte kant. Dus ik vermoed dat de sproeier nog wat groter kan. Ik had al geprobeerd met de gas naald maar dit was onder succes. Ben nu van 115 naar 120 gegaan. Morgen kijken of ik hem even kan testen hoe het rijd. Hopelijk wordt de bougie dan iets bruiner.

Tevens ook nog eens naar de lekkages gekeken, lijkt bij de kick starten vandaan te komen. Hiervan waren de schroeven ook een beetje los. Deze weer aangedraaid kijken of het dan is opgelost. Ik denk dat ik alles nog eens uit elkaar moet halen en alles bouten en schroeven vast zetten met Loctite.

Ik had ook nog een andere velg er bij, deze lijkt toch iets rechter te zijn dan het voorwiel wat ik nu heb. De remtrommel is ook mooi rond. Dus vandaag de band hier vanaf gehaald en velg gespoten dan kan ik deze ook z.s.m. omzetten. volgende keer een paar foto's weer maken.

Even terug komend op het accu probleem. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om de schakelaar om te zetten van de plus naar de nul. Het gekke is dat de accu het nu 2 weken vol gehouden heeft zonder dat de motor gelopen heeft. Dus de accu lijkt me niet kapot. Toch even in de gaten houden dit probleem.
nicolai

Bericht door nicolai »

Goeie actie, maar blijf de basis ook hoog houden, ik heb mij al zo vaak vergist.
Is er genoeg benzine om te versproeien? let op de valkuil het uit zich in vele manieren.
Oke sproeier veranderen moet je doen, groter kan nooit kwaad, kijk maar waar je komt.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Racer

Bericht door Racer »

Vandaag weer wat tijd gemaakt voor de motor, achter band op een andere velg gelegd. De band met velg van voren naar achteren verplaats. Omdat de remtrommel van de achterband niet helemaal rond is. Ik had eerst een bloemkool velg en hoe heet de velg wat ik nu heb met aluminium naaf?

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk met dit mooie weer een ritje door de landwegen. Lijkt wel of hij net iets meer power heeft met de grotere sproeier. In de loop van de week even kijken wat de kleur nu is. Helaas komt de snelheid niet hoger dan 70-75 km/h terwijl ik de meeste hoor praten over 80 - 90 km/h moet wel haalbaar zijn. Zou dit komen door de compressie van 5 - 5,5 bar?

Nog een andere vraag, de bloemkool velgen hebben een aparte vet nippel, die andere velg niet. Moet ik deze om de zoveel tijd uit elkaar halen en invetten dan ?

Afbeelding
Nejra

Bericht door Nejra »

Je hebt nu een Dnepr Volnaaf voorop zitten.

Ik vet ze zelf meestal na als ik een wiel er uit haal om de band te wisselen, maar ik denk dat het met een stuk minder frequent vetten ook goed komt met modern vet. Overigens schreven de Russische handleidingen juist een veel korter interval voor. Kan ook iets met de soort vet dat men hier historisch voor gebruikte te maken hebben... :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Nejra schreef:Je hebt nu een Dnepr Volnaaf voorop zitten.

Ik vet ze zelf meestal na als ik een wiel er uit haal om de band te wisselen, maar ik denk dat het met een stuk minder frequent vetten ook goed komt met modern vet. Overigens schreven de Russische handleidingen juist een veel korter interval voor. Kan ook iets met de soort vet dat men hier historisch voor gebruikte te maken hebben... :roll:
Bedankt voor de info, bougie ziet nu ook al een stuk beter uit. Alleen het randje van de bougie is een beetje zwart ( kool aanslag lijkt het wel )

Afbeelding
Benno van Ham

armer moet je niet willen gaan hoor. Bij een lang stuk kruisen zal hij denk ik eerder wit dan zwart worden nu.

benno
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Benno van Ham schreef:armer moet je niet willen gaan hoor. Bij een lang stuk kruisen zal hij denk ik eerder wit dan zwart worden nu.

benno
Heb nu een flink stuk mee gereden, dus de kool aanslag langs de rand kan geen kwaad?
Plaats reactie