Voorstellen / Ural M63

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Racer

Voorstellen / Ural M63

Bericht door Racer »

Hallo,

Via deze weg wou ik me even voorstellen, Ik ben Gino 28 Jaar en komt uit het zonnige zuiden ( Limburg ). De meeste
wat zich aanmelden zijn voorzien van een Ural of Dnepr hier op het forum. Ik doe het bij deze andersom ik heb er
namelijk nog geen... :oops: Ik wou namelijk even wat informatie inwinnen voordat ik er eentje koop.

Ik zal hierbij ook direct met de deur in huis vallen. Op het internet staan er nogal wat te koop. Zover ik heb begrepen
lijkt het een beetje op lego? Alles lijkt min of meer op elkaar te passen, hierdoor kan een motor uit nogal wat verschillende
onderdelen bestaan. Wat mij wel is opgevallen is dat de meeste zonder kenteken zijn. Bij sommige hoor ik niemand over RDW praten
en bij andere krijg je dit wel op kenteken? Zit hier verschil in kwa motor en bouwjaar? En ik neem aan dat je natuurlijk ook de oude
kenteken papieren moet hebben anders krijg je de motor niet ingevoerd?

Zijn er evt. nog tips waar ik verder op moet letten bij het aanschaf van een Ural of Dnepr? Ik weet niet of er een voordeel is met een 6 volt of 12 volt
motor, en wat ik heb begrepen heb je kop en zijkleppers in omloop.

Buiten dat om, even iets over het motor rijden zelf. Ik heb nog een andere motor, een Kawasaki Z750 uit 1980. Deze is inmiddels al 10 jaar in mijn bezit. ( Dit kunnen er denk ik niet veel zeggen met 28, haha ) Hier is het sleutelen ook een beetje mee begonnen samen met mijn vader. Ik had op het motorforum ook al een topic hierover, daarvandaan heb ik even de foto's gepakt. Aangezien foto's meer zeggen dan woorden :)

De bovenste zag er zo uit bij aanschaf, en de tweede gekocht als donor motor voor onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uit eindelijk is het dit geworden; ombouw nog naar een GPZ motor inc. voorvork en achterbrug.

Afbeelding

Dit was ongeveer 4 jaar geleden, in de tussen tijd begon het militair look een beetje door te komen. Hieraan heb ik de motor ook aangepast. En tevens was ik altijd al een liefhebber van matte verf.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Racer op Wo Mei 27, 2020 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank65

Re: Voorstellen

Bericht door Frank65 »

Ha die Racer, op een Ural ? :D

Er staan er bar weinig te koop, vind er maar één met kenteken en dan nog afwachten of je een goeie te pakken hebt.

Ze zijn de laatste jaren ook erg duur geworden, hier in Nederland maar ook in het buitenland, ze schijnen steeds gewilder te worden.

Dat alles op elkaar past is ook een fabeltje, heel veel dingen kun je wel mixen maar lang niet alles past op alles.

Kenteken en RDW gaat alleen lukken als je de juiste papieren hebt, en technische keuring is naar eisen van het opgegeven bouwjaar. Een Chang Jiang van bouwjaar 2000 krijg jij nooit door de keuring ivm uitstoot, dus ga je voor dit avontuur, eerst heel goed informeren bij de RDW.

Welk type je kiest is net je wat je mooi vind, ze zijn allemaal goed rijdend te krijgen, de een wat moeizamer dan de ander, en kwestie van geluk.

Het mooist is uiteraard de M72, qua uiterlijk en ook qua rij eigenschappen. Maar daar zul je zeker aan moeten sleutelen.

Al met al best ingewikkeld, de beste tip is lid worden van de UDCN en gebruik maken van de kennis in de club. Of kom gewoon naar een treffen als gast met je Kawa, je bent altijd welkom.

Verhalen zat aldaar, en ook veel te zien. Allemaal motor gekken die nergens ander over lullen. Volgende treffen is in de buurt van Utrecht, ga je redden vanuit Limburg met je Kawa toch ? :lol:
Racer

Bericht door Racer »

Frank65 schreef:Ha die Racer, op een Ural ? :D

........
Hoezo de M72? Voor mij zien ze allemaal hetzelfde uit.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Even wat tijd besteden dan om de site en de topics te bekijken, je vragen zijn al meerdere keren gevraagd en beantwoord door de leden van het forum. een beetje zelfstandig onderzoek kan dan ook geen kwaad :)

vragen over Kentekens, waar je aan moet denken etc. zijn er genoeg. alle types en modellen kun je vinden via de relevante links op de website. Frank zijn reactie is al een heel goede daarbij. Vergeet niet dat over het algemeen de verkopers vooral willen verkopen en zich niet echt bekommeren over of jij e.e.a. wel goed op de weg krijgt, de liefhebbers maakt dat wel uit, die vind je gelukkig hier ook genoeg. Laat je daarom ook niet gek maken door 1 verhaal maar vraag om info als je ergens aan twijfelt.

Het loont om een fiets te vinden met NL-kenteken.

http://www.udcn.nl/merken

groeten,

Benno van ham
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Racer

Bericht door Racer »

@Benno bedankt voor je reactie, inmiddels contact gehad met iemand die een Ural verkoopt M67 met NL kenteken. Ik denk dat me dit een hoop ellende bij de RDW bespaart.

Ik zag ook diverse handleidingen staan in de clubwinkel. Welke boeken zijn een aanrader om te kopen? Aangezien ik niet veel naslag werk heb.
Op de site zag ik staan dat binnen een straal van 40 km wel een UDCN-steunpunt zit, valt alleen een beetje tegen in zuid-limburg :oops: haha.
nicolai

Bericht door nicolai »

Hoi Racer,

Ja verstandige keuze om de motor te kopen met de juiste papieren dat is de basis.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Frank65

Bericht door Frank65 »

Als je die grijze bedoelt op Speurders dan zou ik eerst heel goed uitzoeken hoe de staat van deze is, voor die prijs mag je een 99% goede Rus verwachten.

Literatuur vind je op het internet, gewoon Google gebruiken.

http://www.ural-dnepr.net onder downloads.

Charlie's vintage customs is een aanrader als je je wilt inlezen.

http://cvkustoms.com
Racer

Bericht door Racer »

@Frank, ik denk dat we het over dezelfde hebben. Helaas is die motor inderdaad niet lopend. Dus status is natuurlijk altijd slecht te beoordelen.
Racer

Bericht door Racer »

Afbeelding

Gisteren gekocht, er is natuurlijk wel wat werk aan.

Ik heb op internet al even gekeken, hebben jullie een site waar de eisen staan waar de motor aan moet voldoen?

Zoals spiegels en knipperlichten die moeten knipperen? Hij komt namelijk uit 1966.

De schakelaar rechts aan het stuur is voor knipperlichten, waar is de linker schakelaar voor? voor het licht en claxon? Aangezien er namelijk niks gebeurt als ik hierop duw. Inmiddels ook aangemeld bij UDCN :toost:
Benno van Ham

Als het een standaard schakelAr is claxon maar moeilijk te beoordelen zonder detailfoto. Met kenteken hopelijk ?

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Racer

Bericht door Racer »

Ik ben helaas op dit moment niet thuis, het is een druk knop en een keuze schakelaar er onder. met 2 standen.

Is zonder kenteken, wel met alles papieren vanuit België en origneel boekje er bij vanuit Rusland.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Waaraan hij moet voldoen kun je vinden bij de RDW, je moet gewoon even googelen.

Bouwjaar 1966 heeft weing eisen, knipperlichten hoeft niet, maar als ze erop zitten dan moeten ze wel werken.

Spiegel links is verplicht, en lijkt me ook erg zinvol.
Verder toeter en remlicht, hoewel remlicht ook niet altijd verplicht was, op mijn M72 hoeft geen remlicht, bouwjaar 1960, maar ik heb het er wel opgezet.

Ik zou eerst de papieren en nummers laten checken bij de RDW, zodat je weet of je wel of geen kenteken krijgt.

In ieder geval, gefeliciteerd met je eerste Rus :toost:
Benno van Ham

Racer schreef:Ik ben helaas op dit moment niet thuis, het is een druk knop en een keuze schakelaar er onder. met 2 standen.

Is zonder kenteken, wel met alles papieren vanuit België en origneel boekje er bij vanuit Rusland.
ws. is het dan de oude mechanische regeling van groot en kleinlicht (gaat er een kabeltje de koplamp in ? en de claxon.

idd. eerst nummers laten checken bij de RDW. Voor je het weet doe je een hoop werk voor niets.

benno
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Ik heb na wat zoeken inderdaad een site gevonden waar de gezochte informatie op staat;

http://mirrer.nl/wp-content/uploads/201 ... rfiets.pdf

Ook gebeld met RDW vandaag, Er viel niet zo veel te beoordelen volgens meneer aan de telefoon kon ik het beste een afspraak maken.
Ik probeer nu alles te repareren aan de motor wat niet werkt, en dingen die nodig zijn voor de keuring en maar z.s.m. op jullie advies een afspraak
bij RDW. Als ik hem op de weg krijg ga ik hem verder opknappen.

Inmiddels er achter gekomen waarvoor de knop is, zoals je al aangaf Benno is deze voor dim en groot licht. Echter werkt dit alleen als ik de sleutel naar links draai? Claxon heb ik ook uit elkaar gehaald deze hing vast, en kabel breuk daarom werkte deze niet.

Knipperlicht probleem ook gevonden, er zit namelijk geen knipperlicht relai in. :|

Afbeelding

Inmiddels wel al nieuwe benzine filters besteld en nieuwe benzine slang, aangezien deze rot was. Als het elektrisch gedeelte in orde is kijk ik de remmen e.d. even na. En kijken voor nieuwe/ andere banden inc. nieuwe binnenbanden.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Hij ziet er wel goed uit, ik denk dat je daar wel een mooie van kunt maken.

Hopenlijk is er niet al te veel mis, succes ermee.
Benno van Ham

pas ook op met benzinefilters. Autofilters werken niet op zo'n motor, resultaat de motor zal te arm lopen en kapot gaan.

speciale motorfilters met een vrije doorstroom moeten het wel doen.

contactslot idd naar links voor verlichting te gebruiken, groot en klein met de schakelaar op stuur. Rechts voor parkeerlicht en stadslicht.

Benno
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Ik heb van die kleine papier filter gekocht. Zijn deze niet goed dan? Deze heb ik ook op mijn andere motor zitten.

Vandaag weer een hoop draden vervangen die rot waren. Ik was alleen even aan het kijken hoe die spannings regelaar werkt. Hij heeft maar 3 aansluitingen maar ik snap er niks van haha.

Als ik het goed begrijp. Het laad stroom lampje moet aangaan als ik hem op contact zet. En uitgaan als de accu word bijgeladen?

Inmiddels al tekeningen gevonden van de spannings regelaar. Maar deze zijn vrik onduidelijk helaas.
Benno van Ham

Papieren filters zou ik niet snel gebruiken op een rus.

dynamo krijgt via het contactslot en het lampje spanning op de veldwikkeling. zodra de motor loopt zal de dynamo spanning opwekken waardoor het lampje uitgaat. Zodra de spanning te hoog wordt verbreekt de spanningsregelaar het circuit weer waardoor de cyclus opnieuw begint. Is genoeg over te vinden hoor, is het niet in oude boekjes dan op het internet.

Benno

p.s. Steunpunt ruud is zo'n beetje de expert op dit gebied.
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Inmiddels weer wat kabels vervangen, en een knipperlicht relai er tussen gezet. Echter wilt dit nog niet zo werken als het moet. Aangezien ik nu wel er achter ben gekomen wat jullie bedoelen met; Het licht er maar aan welke knutselaar voor jou de motor heeft gehad.

Gewoon losse draden aan elkaar draaien en tape er om heen :oops: Inmiddels heb ik bijna alle kabels al vervangen voor hittebestendige kabel. Nu was alleen bij de laatste test de accu helemaal leeg. Deze hangt nu aan de lader. Zodat ik morgen weer verder kan.

Nog even een vraag m.b.t. de banden. Ik heb achter en op de zijspan 3.75 x 19 liggen en voorband is 4.0 x 19. Nu was ik al aan het zoeken voor een nieuwe banden. Maar welke maten zitten er origineel op? Ik had gezien dat Ural-centrale banden heeft liggen. Is er toevallig in Nederland iemand die deze ook verkoopt?

Ik was ook al terecht gekomen op RB motorhandel, echter heeft hij geen prijzen op de site staan. Wellicht hebben jullie nog tips?
Benno van Ham

banden zijn persoonlijk. Ik vind zelf de heidenau K37 erg prettig. Beetje groffe nop maar rijdt ook op de weg prima. Duro en Mitas hebben ook modellen in de maatvoering 4.00-19. Avon ook.

afhankelijk van het merk kun je een 3.75 tot 4.2 x 19 kwijt. Elke leverancier heeft echter een iets andere opbouw van de band waardoor ze soms smaller of breder uitvallen.

Op het forum is er genoeg over banden geschreven, net zoals olie, bijna een religie.

Russisch rubber zou ik er niet zelf niet meer opzetten. Of het is kogelhard of boterzacht, niet van tevoren te voorspellen.

zoek eens op Rolpa, dat is Jan Wassenaar, steunpunt van de UDCN en bijna onze huis-dealer. daarnaast kun je elke bandensite gebruiken om de 4-19 te scoren.

benno
Benno

Frank65

Bericht door Frank65 »

Banden zijn belangrijk, gewoon goede bestellen bij Oponeo.nl

Geen Russische of Chinese troep erom leggen, levens gevaarlijk.

Heidenau of Mitas, Noppen of normaal, net wat je wilt.
Origineel zou 3.50 x 19 moeten zijn. 4.0 is wel veel mooier, maar is net wat jij mooi vind.

https://www.oponeo.nl/motorbanden-zoeke ... n0KJ7BmA==
Racer

Bericht door Racer »

Aangezien nu achter 3.5 er op ligt. Past dit wel met een 4.0 band ?
nicolai

Bericht door nicolai »

Doe maar goede banden bestellen 4.00 kan net en loopt niet aan
tegen de cardan as
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Frank65

Bericht door Frank65 »

Als je motor goed in elkaar is gezet dan zou dat moeten passen, hoeveel ruinte heb je nu tussen band en cardan ? Ga je naar 4.0 dan komt er 0.25 inch bij.

Met goede merkbanden zouden de maten moeten kloppen, mindere banden zijn soms niet erg maatvast, daarvan kunnen noppenbanden wel eens te breed zijn.
Meet de band die er nu op zit in iedergeval even op, of die inderdaad 3.5 is, 0.25 erbij aan elke zijde en je weet het.
Racer

Bericht door Racer »

Er is inderdaad nog wat plek tussen band en cardan. dikke 1.5 cm nog.

Knipperlicht is uit eindelijk aan de gang. verlichting werkt nu allemaal op de zijspan naar aan de voorkant, echter komt dit door een kapot lampje. Deze moet ik nog halen. Lampje voor de controle van dynamo werkt ook weer.

Nu ben ik alleen begonnen met de carburateur schoon te maken, toen kwam ik er achter dat er een schroef ontbreekt, weten jullie of deze nodig is en waar deze voor is? Heb de foto even van internet gepakt, het gaat om de rood omcirkelde schroeven.

Weet iemand ook toevallig of je de pakking van de vlotter kamer ook los kunt krijgen? Ik heb Rolpa hier inmiddels al over gemaild.

Afbeelding
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dat zijn K302 carbs.

Ik denk dat dat de luchtinlaat filters zijn voor stationair. Daar zal een schroef met een gaasje in moeten om vuil uit de lucht tegen te houden, denk dat die het wel zal lopen zonder deze schroef, maar dan kan er wel vuil binnen komen.

De K301 en K302 zijn wel berucht, moeilijk goed te krijgen.
Leg alles naast elkaar van beide carburateurs en vergelijk of alles exact gelijk is, wil je hem goed afgesteld krijgen moeten beide carbs in alles exact gelijk zijn. (geld trouwens voor alle carburateurs op een boxer).
Benno van Ham

alle pakkingen moeten los te koop zijn, verder heb ik denk ik nog wel een kapotte carb.body liggen waar zo'n schroefje inzit.

Ik zal wel eens kijken.

Benno
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Dat zou fijn zijn Benno.

Ik ben al in gesprek met Jan / Rolpa voor de pakkingen.
marc

Bericht door marc »

Hoi racer. Leuk project heb je en t ziet er zeker niet rot uit
Ik heb bij Jan eerder ook 2 revisie setjes voor de 302 gekocht. Daarbij zitten in ieder geval de pakkingen. Heel veel moeite heb ik moeten doen om de hoofd sproeiers te kunnen vervangen. Die zitten diep in het huis. Zijn de jouwe nog gangbaar? Anders gewoon laten zitten en straks eerst maar s proberen zou ik zeggen. Ik heb ze eruit gekregen maar dat kostte wel wat aluminium van de binnenkant. Maar s kijken wat ze doen als de fiets in elkaar zit.

Achteraf had ik meteen k68 of keihins erop moeten zetten weet ik nu...voor later misschien ooit :wink:

Goed bezig. Succes ermee!
Marc
Racer

Bericht door Racer »

@marc. Bedankt voor je reactie. Cabarateurs heb ik beide al volledig uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Sproeiers was ook geen probleem (gelukkig). Op de pakking na dan.

Het was idd een schroef met een filtertje die ik mis. Aan de rechter kant zat deze er wel nog in.

Hebben jullie evt. Tips om de luchtbuizen mee te vervangen? Ik had ergens gelezen met stofzuigerslang. Maar dat lijkt met niet echt handig aangezien de ribbels aan de binnenkant?
Plaats reactie