Hij is binnen! K750 in nieuwstaat

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
dekker

Hij is binnen! K750 in nieuwstaat

Bericht door dekker »

Of, nog niet geheel in nieuwstaat eigenlijk :wink

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar vandaag wat benzine in de tank en de accu aangesloten en bij de tweede trap, mooie zachte ploffen uit de pijp :stampen:

Wel even wat praktische vragen, wat is het handigste werkplaats/partlist handboek om te bestellen?
Hoe hoort de uitlaat vast te zitten aan de cilinderzijde?

Wat op valt is dat het contactlampje blijft branden, ook als de sleutel er uit is, is dit een bekend probleem, en eenvoudig te verhelpen?
Oja, en is er een stevige zijstandaard beschikbaar? Op de bok zetten vergt nogal wat kracht heb ik gemerkt ;-)
Frank65

Re: Hij is binnen! K750 in nieuwstaat

Bericht door Frank65 »

Wat een pracht exemplaar, mooie Patina :toost:

Wat dacht je van het Handboek van de K750 ?

Dat rode lampje is het laad kontrole lampje, als die niet uit gaat dan laad je accu niet op. Er van uitgaande dat alles goed is aangesloten.

Dit kun je makkelijk kontroleren met een voltmeter, je meet de spanning over de accu.

Als de motor uit is dan meet je iets meer dan 6V, de accu spanning.
Loopt de motor stationair dan meet je 7,2V, meet je nog steeds de spanning als met motor uit dan is je dynamo waarschijnlijk overleden
Geef je een flinke dot gas dan blijft het 7,2V loopt het op dan werkt je regelaar waarschijnlijk niet.

Dat op de standaard zetten is niet zwaar, je moet het goed doen, je voet aan het einde van de krul van de standaard dan gaat die makkelijk. Hou je de voet op het uitstekende pijpje gaat die loei zwaar.

Veel plezier ermee, begin voorzichtig, ga niet te ver van huis in het begin :lol:
dekker

Bericht door dekker »

Het is meer, dat het lampje ook brand als de sleutel er uit is gehaald.

Is er trouwens een grove lijst met serie nummers vs. bouwjaar?
Hij zou uit 1971 zijn volgens de papieren, maar het framenummer bestaat uit 5 cijfers en begint met een 6, wat hem volgens mij wat ouder zou maken (als er een logica in zit).

Heb je een linkje voor het handboek? Er zijn zoveel verschillende lijkt het.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dan is je kontaktslot niet goed.

Framenummers zijn willekeurig en zeggen niets over het bouwjaar. Het bouwjaar krijg je van de RDW en wat je aanleverd aan papieren.
1971 is toch mooi, kun je legaal een blauwe plaat erop zetten. Of het klopt weet niemand, de motoren zoals die van jouw zijn vanaf 1959 gebouwd.

Gewoon gaan rijden, oliepeil checken (cardan niet vergeten) en spanning meten. En anticiperend rijden ivm de remmen.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Hopelijk is hij goed maar dat leer je vanzelf. Ik zie een hoop rode kitresten, hopelijk vervangen die de pakkingen niet maar zijn ze preventief gekit. Ik zou hem zelf even nalopen. Bougies, olieen, bedrading, spelingen etc. Vaak zijn dit soort fietsen redelijk afgeleefd en heb je nogal wat achterstallig onderhoud weg te werken, dat is ook voor velen een deel van de hobby.

Een lampje dat blijft branden is bij een zijklepper vaak een ingebrand contactslot, die zijn niet zo heel goed bestand tegen de relatief hoge stromen die in een 6 volt systeem lopen. Qua techniek zijn ze lekker simpel maar daardoor is er vaak ook heel veel aan “verbeterd” door vorige eigenaren.

Onderdelen zijn nog goed te koop overal, dat is goed want je zult af en toe wat nodig hebben.

De uitlaat zit aan de voorkant gewoon ingeschoven, geen klem ofzo. De bocht zit vast aan een blokbout en houdt alles op zijn plaats.
Verder leuke fiets, zijkleppers zijn het charmantste van alle russen vind ikzelf.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Partizan

Bericht door Partizan »

Veel hobby plezier!!! :D :toost:
dekker

Bericht door dekker »

Jazeker :toost:

Eerste aanpassing al gedaan, oranje benzineslangen... nu gewoon zwart.
Hopelijk snel tijd om hem verder aan te pakken.
Teun

Bericht door Teun »

Mooi een solo! Als deze op de bok staat kan je makkelijker het teveel aan motorolie opvangen met een bakkie :lol:

Kan je een mooie van maken... even frame nr. Laten controleren bij RDW... a.d.h.v. Kenteken papieren.
Teun

Bericht door Teun »

Of heeft deze Europesche papieren... ?
nicolai

Bericht door nicolai »

Leuke motor en gefeliciteerd met je aankoop en nieuwe hobby.
Rij er deze zomer maar eens flink mee en geniet een beetje van het ploffen.
Niet te hard en veilig want remmen doen ze voor geen meter maar daar krijg je wel
wat werk aan bij die motor als ik zo inzoom op de foto's maar voorlopig ff blij rondrijden toch!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
dekker

Bericht door dekker »

Het zijn cccp papieren, maar dat gaat wel goed komen bij de rdw. In Polen is de btw al betaald voor de invoer.

Ik wil nu inderdaad alleen het noodzakelijke doen en dan komende winter eens flink aan de slag. Met ploffen bedoel ik overigens gewoon netjes lopen hoor, geen knallen uit de uitlaat.

Heeft iemand een linkje naar een goed duidelijk handboek met plaatjes?
En een degelijke zijstandaard? Zou een m72 zijstandaard van oldtimer garage werken?
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

ga er maar niet vanuit dat het zomaar lukt. de RDW doet tegenwoordig een stuk moeilijker. alleen russische papieren en een al dan niet vage invoerverklaring is niet genoeg voor de RDW.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
dekker

Bericht door dekker »

Helaas vanwege het erger worden van artrose in de heup en polsen heb ik besloten dat motorrijden niet meer gaat lukken op een zware machine. Daarom bied ik de k750 te koop aan.

Ik baal hier erg van aangezien ik het een zeer indrukwekkende fiets vind! Maar gelukkig heb ik nog een vespa uit 1965 die vrijwel niets weegt, hopelijk kan ik daar nog lang op rijden.

Ik sta open voor een eerlijk bod.
devanton

Re: Hij is binnen! K750 in nieuwstaat (The Sequel)

Bericht door devanton »

Goedemorgen,

het heeft even geduurd maar begint nu ergens op te lijken.

Nog even wachten tot de koplamp (opnieuw) gespoten is en dan kunnen we haar gaan proberen.

Anton
Bijlagen
lhs reduced.pdf
(1.51 MiB) 51 keer gedownload
Postma

Bericht door Postma »

Mooi!!
Plaats reactie