Een Ural met een slechte adem.

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Papa Bear

Re: Een Ural met een slechte adem.

Bericht door Papa Bear »

Zo dan, dat is nogal een speurtocht geweest :shock:
Ik kende die constructie van de carterventilatie niet. Waarom roteert ie eigenlijk?
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Wat arjen al vertelde draait hij om te zorgen dat het blok niet permanent open ademhaalt. Nu is er in het grootste deel van de tijd een onderdruk in het blok en wanneer de zuigers naar binnen komen (drukopbouw in het blok) kan de druk eruit via de ontluchting. Tijdens het omhoog gaan van de zuigers (onderdruk in het blok) helpt deze onderdruk de olie uit de koppen terugtrekken en komt er niet al te veel druk op alle seals en pakkingen te staan. Heel ouderwets mechanisme wat over het algemeen vrij goed draait.

Maar ik blijf ook benieuwd naar het echte probleem en Marc moet langzamerhand wel boos worden omdat we zijn topic kapen, terug naar de slechte adem van Arjen, euh zijn ural dan.....

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Racer schreef:Waar komt dat stiftje in al ik vragen mag? Die kant van het motorblok heb ik nog niet uit elkaar gehad :oops:
Papa Bear schreef:Ik kende die constructie van de carterventilatie niet.
Omdat één plaaatje meer zegt dan 100 woorden:

In het voorhuis zitten drie distributietandwielen:
Afbeelding
Van boven naar beneden zitten die respectievelijk op de dynamo, de nokkenas en de krukas.

het bewuste stiftje zit in het tandwiel van de nokkenas. het middelste dus. Op de foto kun je het net boven het uitstekende deel van de nokkenas waar gewoonlijk je ontsteking op komt zien zitten.

In het voorste deksel draait de roterende schuif van de carterventilatie. van achteraf gezien ziet die er zo uit:
Afbeelding

In die "U-vormige" uitsparing aan de rand valt het stiftje. zo ziet het geheel er van voren af gezien uit:
Afbeelding

de schuif zelf draait in een "bus" in het voorhuis-deksel. in de zijkant van die bus zit één opening: die van de carterventilatie-buis
Een beetje een slechte foto, maar ik heb even geen betere:
Afbeelding

en op dit zijklepperblok kun je vanaf de buitenkant van het deksel mooi die carterventilatie-buis zien lopen vanaf de nokkenas naar de vrije "uitstroombuis" (die zwarte) onderaan.
(Bij mijn Ural kun je dat wat minder duidelijk zien omdat die afbuigt naar een pijpje waar een slang op komt die uiteindelijk in het luchtfilter eindigt, vandaar dat ik even een foto uit mijn KMZ-project geleend heb)
Afbeelding

Bonus- plaatjes: oud stiftje en nieuw stiftje:
Afbeelding
en de huisvlijt-afstand-shimring-dinges
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Racer

Bericht door Racer »

Duidelijk, bedankt voor de uitleg :D
Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: Maar ik blijf ook benieuwd naar het echte probleem en Marc moet langzamerhand wel boos worden omdat we zijn topic kapen, terug naar de slechte adem van Arjen, euh zijn ural dan.....
Tja.. van miij mag Marc het topic hebben hoor... dan begin ik een nieuwe ;)

enfin.. ik begin met dat zoeken dus redelijk "buiten adem" te raken. Niet te verwarren met een slechte adem, want daar heeft dat span al een jaar of drie geen last meer van, doch dit terzijde.

op dit punt kon ik in ieder geval afstrepen wat het nìet was:
koppeling
nokkenas, inclusief lagers
de tandwielen
de carterventilatie
"iets" in het kleppenmechaniek
klemmende of beschadigde zuigers
de drijfstangen bewogen netjes zonder speling..
En op gevoel zit er geen speling op de krukas voor zover je dat kunt bepalen van buitenaf aan vliegwiel en de tandwielkant (En dat is beperkt)

blijft over:
uitgelopen boutjes van het achterste deksel (niet aannemelijk want goed geborgd en als er een een beetje los komt heb je een oliebad en het blok is kurkdroog, maar je weet nooit)
krukas en krukaslagers of de oliepomp.
en de ingaande (prise) as van de vernsellingsbak

oke.. achterwiel, cardan en bak er maar weer af..
Afbeelding
voor het gemak gelijk de bak maar even gecontroleerd, maar dat loopt zo soepel dat ik hem op dit moment maar het voordeel van de twijfel geef. één ding tegelijk...

koppeling er af (even geen foto's wwant dat wordt saai ;) )
borgplaatje recht tikken en de bout lossen zodat het vliegwiel er af kan...
Afbeelding
tot zover niets bijzonders. vliegwiel ziet er goed uit. beetje koppelingsstof aan de buitenkant en in het carterhuis, maar dat is niets bijzonders na een kleine 30.000 kilometer en kan dus ook schoongemaakt worden en dan vraag ik me af waar het spietje van het vliegwiel gebleven is. in mijn hok is het inmiddels donker geworden en dus komt er een zaklampje bij. met het spitje is niets bijzonders: dat zit gewoon nog in de bijbehorende gleuf in dr krukas en wil er niet lekker uit. Het lijkt me handig dat even veilig te stellen en dus zit ik wat te prutsen om hem er uit te wurmen. met dank aan het licht van het zaklampje zie ik opeens iets vreemds... vreemd genoeg om ook gelijk bij de koffie maar een bestelling bij de onderdelenboer te doen, nog voor ik het achterste carterdeksel er afgetrokken heb. want...
dit is dat deksel, met het achterste krukaslager er in en vertel mij maar wat er niet aan klopt:
Afbeelding
waarschijnlijk blijft het nu angstvallig stil en dat zou het bij mij ook gebleven zijn als mijn zaklampje niet toevallig op het loopvlak van de binnenste ring van dat lager was gevallen. kleine spoiler: dat lager is rijp voor de kliko. zo rijp dat ik bewust de kooi vernield heb om het beter te bekijken. (en ik kan je vertellen: nieuwgierigheid is een groot goed, maar dat is een kl*teklus.
alle kogeltjes naar één kant en dan kan die binnenring er uit:
Afbeelding
(links een vers lager voor het vergelijk... niets slopen voor je een vervanger hebt... ;) )

en die hoort er zo uit te zien:
Afbeelding
en zo ziet die er ook aan een kant uit, maar aan de andere kant ziet die er zo uit, en dat was wat ik zag met het zaklampje:
Afbeelding

enfin... als daar kogeltjes overheen moeten lopen: dat raspt wel...zeker als de boel opwarmt en de olie het geluid dat daar bij hoort niet meer dempt. Gek genoeg is de buitenste ring nog volledig glad, de kogeltjes rond en was de lagerkooi voordat ik die sloopte ook nog heel. Mocht er iemand suggesties hebben hoe je dit voor elkaar krijgt bij een lager dan houd ik mij aanbevolen.

in ieder geval is het als lager rijp voor de kliko, maar...
niet voordat de buitenste ring nog even gebruikt is als tooltje om het nieuwe lager in het deksel te persen
Afbeelding

uietraard heb ik de krukas aan de voorkant ook gelijk maar van een nieuw lager voorzien (maar daar maar even geen aanvullende fotoś van gemaakt omdat die er het zefde juit zien als die in mijn vorige post ;) )
Daarna was de boel weer opbouwen niet zo'n grote kunst meer. en... het gerasp is weg!

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

Rest mijn nog te vertellen dat die twee-in-twee uitlaat vrij snel weer in de hoek is beland ten faveure van de oorspronkelijke Ural 2-in-1-met-de-grote-demper. Op het filmpje klinkt het wel leuk, maar in werkelijkheid werd ik binnen een half uur rijden best wel moe van de hoeveelheid "mooi motorgeluid". ik gebruik mijn zijspan bovendien te vaak vroeg en laat op de dag om mijn buren een stel trillende ramen aan te willen doen. de antieke Russische cigaartjes dempen.... waarschijnlijk precies genoeg voor een zijklepper ;)
dat 'ie nu volgas ietsje minder hard loopt door een beetje extra uitlaatdruk zal me een zorg wezen. 90 km/uur kruissnelheid met een top van 120 is hard genoeg voor een Ural ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Vandaar dat je zei comtroleer het lager goed haha, die van mij ligt er nu precies zo bij hehe. Zal morgen ook eens met het lampje in het lager schijnen.
Nejra

Bericht door Nejra »

Nou ja.. ook omdat het achterste krukaslager met die 8 kilo gietijzer die ze er als vliegwiel achter geknoopt hebben nogal eens kapot gaat. Vooral ook omdat dat vliegwiel niet altijd even goed gebalanceerd is.
Gewoonlijk sneuvelt dan wel als eerste de kooi. dan zakken de kogels naar 1 kant en dan bonkt íe zo dat het gelijk duidelijk is wat er speelt. Die variant had ik een jaar of drie terug al eens. Als het goed is staat dat hier ook nog wel ergens in dit topic :oops:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

marc

Bericht door marc »

Arjen ik denk dat Benno in de war is. Mijn topic gaat recent over witte streepjes en heeft zeker niet dit sleutel-niveau :wink:

Maar mooi dat je het gevonden hebt. Al vind ik het wel opvallend dat een slecht lager dat geluid kan geven. Heeft ie daar te weinig smering gehad? Was t een kwaliteits lager? Anders is slecht ijzer/productiefout bijna uitgesloten...
Nejra

Bericht door Nejra »

tja.. vettigheid was er genoeg. Op het lager staat "Made in Poland", maar dat zegt ook niet alles meer. Bij het nieuwe lager stond er F.A.G. op het doosje en "Made in Portugal" op het lager. Lagers maken ze overal ter wereld en wat de kwaliteit van de oude was...??

Het zou ook te maken kunnen hebben met mijn neiging soms wel erg laag in toeren te rijden. Alle putjes zitten op ongeveer een kwart van de omtrek van het lager, qua stand ongeveer rond het ontstekingstijdstip. Ik weet het niet om heel eerlijk te zijn.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

En waar doen we het allemaal voor?? Nou ehhh.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rijden natuurlijk! :mrgreen: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Als het goed is krijg ik vandaag of morgen de spullen binnen om alles weer in elkaar te zetten. Die aluminium krukas/lager deksel zet je met vloeibare pakking er terug in? en natuurlijk ook de pakking zelf er tussen. Doe jij de bouten met loctite vast zetten of doe je hier ook vloeibare pakking op? aangezien de kans er natuurlijk in zit dat het via de bouten gaat lekken. Toen ik het allemaal uit elkaar heb gehaald zat hier namelijk ook overal silicone op.
Nejra

Bericht door Nejra »

Heel spaarzaam vloeibare pakking gebruiken als ondersteuning kan en vind ik persoonlijk een goed idee, maar hoeft niet persé als de pasvlakken netjes aansluiten. Bouten gewoon vastzetten met lochtite. Daar is dat spul voor. Ik zelf heb daarnaast een tweede borging in de vorm van borgplaatjes, maar die ijzerdraad-borging is gebruikelijker.
Het grootste risico bij die boutjes is loskomen. Dan lekt er van alles. Als ze vast zitten is er ook geen sprake van lekkage. Boutkoppen dichten best aardig op aluminium. ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Nieuwe banden ontvangen:
Afbeelding

En dus tijd om even wat naar buiten te zetten voor wat knutselruimte. :roll:
Afbeelding

Bandeloos typeje, zo'n Ural
Afbeelding

Maar met een paar bandenlichters er bij kun je daar wel oud- en nieuw mee vieren ;)
Afbeelding

Gelijk de wiellagers opnieuw in het vet gezet en gesteld, en de spaak spanning gecorrigeerd (en dat was bij het voorwiel ook heel hard nodig.. :stampen: )

De trommelremmen van binnen een keer schoonmaken kon ook geen kwaad: Wat een smerige zwarte bende geeft dat rmestof toch...
Afbeelding

Al zijn de voeringen nog dik genoeg
Afbeelding

Maar in ieder geval heeft het span weer nieuwe "schoenen":
Afbeelding

Wordt vervolgd :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Goed bezig, garage staat goed vol.
Racer

Bericht door Racer »

Krijg jij de hardyschijf er vanaf zonder de achterbrug er uit te halen ?
Nejra

Bericht door Nejra »

Bij mijn Ural wel. Beetje pielen, maar het kan prima met wat heen-en weer draaien.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Hmm ok, ik krijg hem er net niet uit. Moet altijd de brug los maken dan kan deze een paar centimeter naar achter schuiven dan heb ik net plaats genoeg. Anders krijg ik de versnellingsbak er niet uit.
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik hoor wel eens dat mensen het makkelijker vinden om dan de blokbouten los te halen het motorblok wat naar voren te verplaatsen of te laten scharnieren op de voorste een blokbout zodat de hardyschrijf onder of over de achterbrug kan. Ik heb dat zelf alleen nog nooit gedaan, dus het is geen ervaring maar info uit de tweede hand.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

of je achtercardan losmaken, dan krijg je meestal net genoeg ruimte om het uit elkaar te pulken.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Racer

Bericht door Racer »

Benno van Ham schreef:of je achtercardan losmaken, dan krijg je meestal net genoeg ruimte om het uit elkaar te pulken.

benno
Meestal haal ik direct achterwiel eruit, en dan complete cardan met as er uit. Echter heb ik dan nog altijd niet genoeg plaats raar genoeg.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Racer schreef:Meestal haal ik direct achterwiel eruit, en dan complete cardan met as er uit. Echter heb ik dan nog altijd niet genoeg plaats raar genoeg.
Als je vaak onderdelen verwijdert, let dan extra op de schroefdaad. Aangezien het aluminium niet van al te beste kwaliteit is gaat je schroefdraad snel kapot. Berucht zijn de draad op de koppen voor de uitlaat en de draad in het cardanhuis.
Benno van Ham

Niet zo raar hoor. Je hebt lange en korte frames, daar zit vaak behoorlijk verschil tussen. Zelfs een standaard frame heeft zo tussen de 3 en 4 cm lengteverschil bij meerdere motoren, Dat kan net je verschil zijn.

Benno
Benno

Racer

Bericht door Racer »

Frank65 schreef:
Racer schreef:Meestal haal ik direct achterwiel eruit, en dan complete cardan met as er uit. Echter heb ik dan nog altijd niet genoeg plaats raar genoeg.
Als je vaak onderdelen verwijdert, let dan extra op de schroefdaad. Aangezien het aluminium niet van al te beste kwaliteit is gaat je schroefdraad snel kapot. Berucht zijn de draad op de koppen voor de uitlaat en de draad in het cardanhuis.
De draadeindes zijn van ijzer, deze zitten van binnenuit erin gedraaid. Hopelijk mag hij voorlopig in elkaar blijven haha.

@Benno dan zal daar wel het verschil inzitten.
Nejra

Bericht door Nejra »

Frank65 schreef: Als je vaak onderdelen verwijdert, let dan extra op de schroefdaad. Aangezien het aluminium niet van al te beste kwaliteit is gaat je schroefdraad snel kapot. Berucht zijn de draad op de koppen voor de uitlaat en de draad in het cardanhuis.
Niet onaardig bedoeld, maar dit is en typische Dnepr-opmerking: een Ural heeft namelijk geen schroefdraad op koppen voor de uitlaat omdat een Ural kopklepper een klempassing heeft. De "uitlaatmoeren" zijn karakteristiek voor het Dnepr-kopklepperblok. In het kardanhuis idem: Bij Dnepr hanteert men een constructie waarbij er een bout van buitenaf door de achtervork in de kardanklok wordt gedraaid, terwijl Ural een draadeind vanuit de cardanklok buiten de achtervork vastzet met moeren.

Uiteraard is monteren met beleid altijd verstandig :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

robm84

Bericht door robm84 »

En weet je al meer?
Nejra

Bericht door Nejra »

nee.. even druk met een paar andere zaken, maar het komt binnenkort wel. :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

robm84

Bericht door robm84 »

Een bmw klaarmaken om een ural bak naar te hangen ? ;-)
Nejra

Bericht door Nejra »

Nee... een Scarabeo klaar maken om hem netjes te verkopen, en een bmw kopen die welliswaar prima is, maar die ik toch even na wil lopen qua verse olie, filters, paar remblokjes wisselen. Dat soort dingen. En er zitten te weinig uren in een etmaal. :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

vergeet de bougies (en de secundaire bougies onderin) niet. Setje iridium zul je erg waarderen maar koop ze dan wel op ebay (ngpsparkplugs UK) of zo. In nederland schofterig duur. voor het goed zijn daarna nog een goede synch en TPS afstelling en eventueel een Gemi chipje om het echt lekker te maken.

Benno
Benno

Racer

Bericht door Racer »

robm84 schreef:Een bmw klaarmaken om een ural bak naar te hangen ? ;-)
Wat ik hieraan niet snap, er wordt een Ural of Dnepr bak aan een BMW blok gehangen, ik heb eens ergens gelezen dat er bij BMW 3 assen in zitten i.p.v. 2 hierdoor draait de BMW andersom ? Maar als ik toch de BMW blok compleet met bak ombouw en cardan e.d. heb ik hier toch geen last van, Of past dit gewoon totaal niet? Zie ik iets over het hoofd? :oops:
Plaats reactie