Een Ural met een slechte adem.

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra

Re: Een Ural met een slechte adem.

Bericht door Nejra »

Even resumeren op een oud topic: Na wat aanloopprobleempjes is deze Ural de laatste jaren opvallend probleemloos. Een keer een doorgebrand lampje en een versleten band, maar wel zo'n 30.000 kilometer gereden in de laatste twee jaar. Valt me op dat ik opvallend vaak deze motor pak: een of twee keer per week naar mijn werk, boodschappen doen, paar spulletjes mee of wat kamperen, er past opvallend veel losgestort in zo'n bak. En daar naast moet je hem soms gewoon even voor de lol uitlaten op een rivierdijk :mrgreen:

En gelukkig heeft íe dankzij solo-overbenging in het cardan ook geen moeite met 100+ kilometer snelweg.

:D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Racer

Bericht door Racer »

Zo'n motor die altijd rijd zonder problemen wordt dat niet saai? Haha.

100+ is een flinke snelheid.
Nejra

Bericht door Nejra »

Oh.. hij heeft nog steeds Ural-onderhoudsintervallen hoor. Alleen valt oliewisselen, klepspeling controleren en af en toe ergens een likje vettigheid op doen niet onder "een probleem hebben". ;)

En met 100+ bedoel ik afstand, niet de snelheid. even een korte uithaal van een paar kilometer 100 kan wel, maar ik vermoed dat íe het als kruissnelheid niet leuk vindt. 90 kruissnelheid houdt íe goed vol door de iets langere gearing, maar gekker moet je het niet maken, dan wordt de boel erg snel te heet. Een beetje marge houden kan geen kwaad, dan blijft het heel :)
Bij echt lange stukken snelweg wordt te snel rijden trouwens al snel vermoeiend. Qua zithouding en motorisering blijft het toch een machine die gemaakt is in een land waar de topsnelheid voor motorfietsen 80 was (en nog steeds is)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Haha oke. Ik dacht dat je snelheid bedoelde. Snel rijden voelt op een of andere manier ook niet goed aan op zo'n oudere motor.
geert

Bericht door geert »

Nejra schreef:Oh.. hij heeft nog steeds Ural-onderhoudsintervallen hoor. Alleen valt oliewisselen, klepspeling controleren en af en toe ergens een likje vettigheid op doen niet onder "een probleem hebben". ;)

En met 100+ bedoel ik afstand, niet de snelheid. even een korte uithaal van een paar kilometer 100 kan wel, maar ik vermoed dat íe het als kruissnelheid niet leuk vindt. 90 kruissnelheid houdt íe goed vol door de iets langere gearing, maar gekker moet je het niet maken, dan wordt de boel erg snel te heet. Een beetje marge houden kan geen kwaad, dan blijft het heel :)
Bij echt lange stukken snelweg wordt te snel rijden trouwens al snel vermoeiend. Qua zithouding en motorisering blijft het toch een machine die gemaakt is in een land waar de topsnelheid voor motorfietsen 80 was (en nog steeds is)
Hallo Nejra, heb je bij de lange overbrenging ook de snelheidsmeteroverbrenging in de versnellingsbak aangepast. Heb zelf ook een tijdje met de solocardan gereden en dan was 80km op de klok in werkelijkheid bijna 100km.
Nejra

Bericht door Nejra »

Dat heb ik. Klopt nog best aardig ook, die snelheid. Qua afgelegde afstand trouwens niet. Om de een of andere reden is iedere bestemming een stuk verder weg volgens Google maps vergeleken met mijn Uralteller. Ideaal voor woon-werkverkeer: ik woon opeens 8 kilometer dichterbij. Dat voelt toch goed :lol:

Op mijn k750 met solooverbrenging heb ik deze flitsende voorziening overigens niet, maar eigenlijk went dat snel. Gewoon de tafel van 1,25 oefenen, of -als je daar heel slecht in bent zoals ik -
Max 40 op de teller rijden waar je 50 mag.
50, waar je 60 mag en 65 op de teller correspondeert heel aardig met 80.
70 op de teller is dan weer 88 km/uur in werkelijkheid, en daarmee een hele mooie streefsnelheid voor op snelwegen. :D

(Af en toe de teller ijken met een GPS scheelt trouwens ook)
:wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

geert

Bericht door geert »

Nejra schreef:Dat heb ik. Klopt nog best aardig ook, die snelheid. Qua afgelegde afstand trouwens niet. Om de een of andere reden is iedere bestemming een stuk verder weg volgens Google maps vergeleken met mijn Uralteller. Ideaal voor woon-werkverkeer: ik woon opeens 8 kilometer dichterbij. Dat voelt toch goed :lol:

Op mijn k750 met solooverbrenging heb ik deze flitsende voorziening overigens niet, maar eigenlijk went dat snel. Gewoon de tafel van 1,25 oefenen, of -als je daar heel slecht in bent zoals ik -
Max 40 op de teller rijden waar je 50 mag.
50, waar je 60 mag en 65 op de teller correspondeert heel aardig met 80.
70 op de teller is dan weer 88 km/uur in werkelijkheid, en daarmee een hele mooie streefsnelheid voor op snelwegen. :D

(Af en toe de teller ijken met een GPS scheelt trouwens ook)
:wink:
Dat klopt . Als ik naar Tholle reed dan was dat volgens de navi 177 km maar op de teller van de ural maar 157km.
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja.. en aan alles komt een eind en dus mag 'ie nu motorisch weer uit elkaar. Hij loopt nog altijd. Netjes synchroon op twee cylinders, alleen hij klinkt alsof defensie schietoefeningen in het inwendige aan het doen is.... kan nooit goed zijn. :(
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Nejra schreef:Tja.. en aan alles komt een eind en dus mag 'ie nu motorisch weer uit elkaar. Hij loopt nog altijd. Netjes synchroon op twee cylinders, alleen hij klinkt alsof defensie schietoefeningen in het inwendige aan het doen is.... kan nooit goed zijn. :(
Krijg je als je opschept dat hij maar blijft lopen zonder problemen :lol:
Nejra

Bericht door Nejra »

Haha. Ja... maar dat was toch ook zo?? :mrgreen: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Zo, even wat achterstallig onderhoud plegen aan het "ural-dagboek". zo heb je een paar jaar niets te melden en zo...
Soms blijken dingen lastiger dan het lijkt.

Zoals gesteld kwam ik terug van het watjestreffen storm Ciara tegen en vond mijnheer Ural het blijkbaar niet zo leuk om anderhalf uur tegen de steeds toenemende wind in te sjorren. lekker 85 gereden net als altijd, maar even niet nagedacht dat je verrekt veel luchtweerstand hebt als je een vlaag van 80 km/uur wind tegen krijgt. Hij v=bleef braaf door tuffen (prima machine eigenlijk, zoń rus), maar vond het ergens toch niet helemaal geweldig: Bij het uitvoegen vanaf de snelweg werd ik tenminste getrakteerd op een merkwaardig metalig bijgeluid. Te heet?? of iets anders?? Enfin.. ding in het hok, af laten koelen en de volgende dag nog eens proberen. Met twee trappen liep mijnheer weer als vanouds. Zou ik het me verbeeld hebben?? Toch maar een stukje proefrijden voor de zekerheid, maar toen ik naar binnen liep om mijn helm te halen warmde mijnheer een beetje op en kwam het rotgeluid gewoon weer opzetten. een mechanisch bijgeluid dat het midden hield tussen aanlopen en de welbekende tak-tak-tak van uitlopende koppelingsboutjes en die waren dan ook de eerste verdachte, en dus heb ik een paar weken later (de geplande verbouwing van de huiskamer ging voor. dat heb je zo wel eens) mijnheer op de middenbok gezet en ontdaan van achterwiel, cardan en versnellingsbak:
Afbeelding

één boutje leek inderdaad iets losser te zitten dan gewenst, maar verder was er erg weinig te zien, horen of voelen in de omgeving van het vliegwiel.
Afbeelding
Het zòu het kunnen zijn en dus met wat locktite het boutje maar weer gemonteerd in de hoop dat de boel wellicht weer in orde zou kunnen zijn.
Bak er weer achter, cardan er op, wiel er in, starten... hmm.. klinkt aardig.. één minuut lang tenminste, want terwijl ik mijn jas en helm op zette voor een proefrondje (we gaan niet over één nacht ijs) toen kwam het geluid langzaaam weer opzetten..... Dat was hem dus niet. :roll:

De bron localiseren met het gehoor of de aloude schroevendraaier-truc lukte niet, en dus maar besloten om de compressie eens te meten. merkwaardig genoeg is links een krappe 8 (vrij normaal voor een Ural kopklepper met bolle zuigers), maaar rechts schiet dik over de negen heen en dat hoort helemaal niet te kunnen. Kan natuurlijk aan de compressiemeter liggen (per slot van rekening ligt dat ding ook al bijna 20 jaar ongebruikt in de kast), maar het herhalen van de meting levert tot drie keer toe het zelfde resultaat op en dus heb ik maar besloten om de cilinders er af te halen.
nou ja.. eerst de uitlaat en die zat inmiddels een beetje vastgegroeid, maar in deze werled wordt de wet niet gesteld door weerbarstig ijzer en dus was het al snel tijd om de eerste cylinderkop er af te halen. Eerst links, want daar kon ik het beste bij...
Afbeelding
Maar er was ook niet veel aan te zien., net als aan de cylinder. klein beetje kool in de rand dat er vrij vlot uit kon.. niets noemenswaardigs
Afbeelding
en een nettte zuiger met veren.
Afbeelding
Daar is wel wat mee, want de pistonpen klemt nogal. Zowel in de zuiger als in het small-end klemt hij zoe goed dat ik een tweetal verlengstukken uit een doppendoos, wat ondersteuning en een voorzichtig gehanteerd kunststof hamertje nodig had om hem er uit te krijgen. Met wat beleid en de nodige tijd lukt het uiteindelijk om de boel er zonder schade uit te krijgen. vreemd dat dit is gaan klemmen, ik kan me herinneren dat ik hem er gewoon met de hand in geduwd heb, maar goed, het is niet anders.
De zuiger zelf heeft wat bruine verkleuring op het "hemd", maar geen krassen of sporen van flinke lekkage, de zuigerveren zijn nog prima en bovenop zit een dun laagje kool... niks aan doen. uitlaat-kant markeren, Netjes in een doek wikkelen en wegleggen dus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De pistonpen heeft wat verkleuring, maar is niet ingesleten en de verkleuring kan er af gepolijst, dus dat is niet erg:
Afbeelding

dan maar eens kijken wat er aan de rechter kant zit:
Een zijspan natuurlijk, en dat zit best een beetje in de weg...
Afbeelding
maar als je de beide schoorstangen aan één kant loshaalt en de kogels iets lost kun je de motor weg kantelen en kan het er allemaal ook gewoon langs.
Afbeelding
Ik heb verder geen foto's van deze cylinder/zuiger, maar hie r had ik in ieder geval ook een klemmende pistonpen (hoewel minder erg als aan de andere kant), een keurige zuiger, maar helaas ook een millimeter of 6 steenharde kool bovenop... met een mooie ring aan de buitenrand waar hij de kop raakte.. :stampen:
...en merkwaardig genoeg een keurig schone cylinderkop. Geen idee hoe je die combinatie voor elkaar krijgt, maar het is gelukt... verklaart wel de absurd hoge compressie, en het feit dat de zuiger duidelijk zichtbaar de kop kon raken misschien wel het geklop... :roll:

wordt vervolgd (want ook mijn typtijd is beperkt) ;)
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Flinke oparatie daarzo :roll:

Had mijn motor maar 8 bar. Ik haal net 5.5 bar :|
Nejra

Bericht door Nejra »

5,5 is niet heel hoog, maar 8 haal je alleen met de "bolle kop zuigers". Af-fabriek monteerde die men pas vanaf eind jaren 80. De motoren kregen er een wat hoger vermogen van en een wat beter rendement bij wat hogere toeren, maar leverden wat souplesse bij lage toeren in en werden wat kritischer op mengsel en benzinekwaliteit. Waar je in oudere Ural blokken ongeveer alles wat in de verte naar benzine ruikt kon stoken moet je hier toch een relatief flinke klopvastheid (zeg maar: naar westerse maatstaven) hebben: RON 93 zei de Duitse importeur in de jaren 90.

En ter verhoging van de feestvreugde kun je de zuigers met platte koppen ook in de "bolkop-blokken" stoppen, want de cylinders en koppen zijn dan weer gelijk. Het blijven Russen... :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

En een bolkop zuiger past die wel in een gewone kop? Of is dat een aparte kop of komt dan de zuiger tegen de kleppen aan?

Ik heb namelijk nog een andere blok staan moet ik eigenlijk eens kijken welke zuigers daar in zitten.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ha, mooie speurtocht en foto's!
Wat bizar dat je zo'n dikke laag kool hebt opgebouwd op de zuiger. Je zou toch verwachten dat er dan ook brakke zuigerveren te zien zouden zijn.
Nejra

Bericht door Nejra »

Racer schreef:En een bolkop zuiger past die wel in een gewone kop? Of is dat een aparte kop of komt dan de zuiger tegen de kleppen aan?

Ik heb namelijk nog een andere blok staan moet ik eigenlijk eens kijken welke zuigers daar in zitten.
Dat kan. in de bovenkant zitten uitsparingen om de zuigers extra ruimte te geven en verder zitten de kleppen in het BDP als het goed is dicht, dus veel ruimte heb je daar niet nodig ;)
Overigens schijnen de bolle zuigers ook niet ideaal te zijn qua vorm naar hedendaagse inzichten, maar dit terzijde. Overigens zijn andere zuigers natuurlijk nooit de oplossing voor compressieverlies. Dat moet je zoeken rond kleppen, zuigerveren en eventueel lekkende koppakkingen. (maar ik geloof dat ik je dan niets nieuws vertel ;) )
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Papa Bear schreef:Ha, mooie speurtocht en foto's!
Wat bizar dat je zo'n dikke laag kool hebt opgebouwd op de zuiger. Je zou toch verwachten dat er dan ook brakke zuigerveren te zien zouden zijn.
Dank je!
Zuigerveren zou ik verdenken als hij ook flink olie zou verbruiken, maar één van de prettige dingen aan dit blok was juist altijd dat je - heel on-Russisch - eens in de 5000 kilometer olie kunt wisselen en dan doorkarren tot je weer 5000 verder bent. dat was na het watjestreffen nog steeds zo.
Je kunt olieverbruik overigens ook terug zien in de vorm van de koolopbouw: langs de buitenrand van ze zuiger heb je dan vaak een ring zonder kool omdat dit "weg spoelt"door de olie (of zacht blijft en er afgeslingerd wordt). Dat was hier duidelijk niet het geval. Omgekeerd zou dat ook een hoop "blow by" gegeven hebben met olieverbuik via de carterventilatie tot gevolg.
En tot slot verwacht ik dan ook veel slotspeling op de zuigerveren, maar dit zit hier bij alle veren rond de 0,25 mm en dat is voor een Rus een prima waarde.
Op het gevaar af alvast een stukje gevolg te verraden: die zuigers en veren gaan er gewoon weer in. Ik ga eens kijken of ik vanavond of dit weekend een vervolg van het fotoverslag kan typen. :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

bij een dnepr zou ik zeggen olieretour vanuit de kop een beetje verstopt. Daardoor komt er tijdens het rijden zoveel olie in de kop dat hij via de klepgeleiders de kop in kan, mooie rookwolken bij gas los en heul veul koolopbouw.

Heb jij nog het luchtfilter waar de carterventilatie in de rechter cilinder uitkomt, daar komt olierijke damp uit, misschien helpt die mee.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik denk dat ie per ongeluk mengsmering getankt heeft :mrgreen:
Benno van Ham

per ongeluk, hoezo. dat doen we toch altijd in die dingen. tenminste als ik erachter rijd ruiken ze allemaal naar ouderwetse zundapps

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Racer

Bericht door Racer »

Nejra schreef:
Racer schreef:En een bolkop zuiger past die wel in een gewone kop? Of is dat een aparte kop of komt dan de zuiger tegen de kleppen aan?

Dat kan. in de bovenkant zitten uitsparingen om de zuigers extra ruimte te geven en verder zitten de kleppen in het BDP als het goed is dicht, dus veel ruimte heb je daar niet nodig ;)
Overigens schijnen de bolle zuigers ook niet ideaal te zijn qua vorm naar hedendaagse inzichten, maar dit terzijde. Overigens zijn andere zuigers natuurlijk nooit de oplossing voor compressieverlies. Dat moet je zoeken rond kleppen, zuigerveren en eventueel lekkende koppakkingen. (maar ik geloof dat ik je dan niets nieuws vertel ;) )
Vandaag compressie test set weer eens uitgeleend, ga hem toch nog eens nameten en kijken of hij oploopt als ik olie er in spuit. En evt de kleppen nakijken of die wel goed sluiten.
Nejra

Bericht door Nejra »

Spoiler-alert: hij doet het weer naar behoren.

https://youtu.be/nqYlxFX4oIs

De overige drie episodes op weg daar naartoe moet ik nog steeds uitschrijven... :oops:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Postma

Bericht door Postma »

:D Vertrouwd Ural-geluid!
Nejra

Bericht door Nejra »

Nejra schreef: De overige drie episodes op weg daar naartoe moet ik nog steeds uitschrijven... :oops:
Tja.. beloofd is beloofd. Ik loop een beetje achter, want inmiddels rijdt íe alweer drie weken rond, maar voordat het zo was...

Moesten er eerst weer zuigers en cylinders op.
met een ruimer heb ik de pistonpen de nodige ruimte gegeven om "zuigend" in de zuiger te passen. voor het gemak de glijlagers in de small-ends gelijk meegenomen.
Afbeelding
Onder het motto "hij is nu toch open" voorzichtig de zuigerveren gedemonteerd en de slotspeling gecontroleerd. 32.000 kilometer terug zijn die er in gegaan met 0.2mm. dat is nu iets tussen de 0,2 en de 0,3 geworden. => niks aan de hand dus. de rest ziet er allemaal heel netjes uit, dus na het verwijderen van wat onwelgevallige koolstof uit de kop:
Afbeelding
en een "lektest" van de kleppen (waren nog keurig dicht)
mocht de handel voorzien van verse pakkingen van mij weer in elkaar:
Afbeelding
de dunne aluminium koppakingen krijgen ter ondersteuning een veegje Hylomar:
Afbeelding
Afbeelding
en dan kunnen de tuimelaaars er op:
Afbeelding
en de kleppen gesteld:
Afbeelding
surprise...
de linker cylinder heeft 0,0 compressie....
Ik blijk de tuimelaars van de linker- en de rechtercylinder omgeruild te hebben. op zich is dat geen probleem, maar onderaan het armpje zit een gietgal/braam/dinges onder de tuimelaar en die raakte rechts niets en hier houdt íe net de uitlaatklep permanent open.. duurde even voor ik dat gezien had. daarna was het een kwestie van twee moeren er af en een paar uithalen met een passende vijl... (en weer opnieuw schoonspoelen en in de olie zetten natuurlijk. schoon werken is erg belangrijk voor de houdbaarheid. ook bij een rus!)
enfin... nieuwe poging en nu werkt het wel. :)

Afbeelding

gezien de asymmetrische koolopbouw ook wat verder gekeken naar het uitlaat- en inlaat traject. de uitlaat is een 2 in één. normaliter proberen motorbouwers bij deze uitlaatconstructie er voor te zorgen dat iedere cylinder evenveel "bochtlengte" heeft, maar zo niet een Rus. zou in theorie iets met de cylindervulling en dus met koolopbouw kunnen doen. kan ook van niet.
aan de inlaat kant staan de carburateurs gelijk qua naalden en sproeierbezetting, dus daar valt ook niet veel te halen. dan de inlaatslangen... daar zit wel een verschil: de rechter zit vol met vettige prut en eigenlijk zat de ruimte onder het luchtfilter daar ook redelijk mee vol. De prut bestaat uit olie met water in een soort maynaise achtige substantie en is dus waarschijnlijk de erfenis van een winter doorrijden. en blijkbaar verzamelt dit zicht dus als een "plasje"bovenop de versnellingsbak en.... de rechter aanzuigbuis zit daar een fractie lager(geen idee waarom), maar als die ruimte vol is dan "klotst" spettert dat dus als eerste de rechteraanzuigbuis in. extra olie in de verbrandingsruimte dus. Als bonus gebruikte ik ook alltijd het oliebadfilter en daar blijk ik bij de laatste schoonmaakbeurt ook veel te veel olie in gedaan te hebben. Hoe ik dat weet?? staat er nog in... gevolg is een minder vlotte doorstroom van lucht (= te rjk mengsel) en extra spetters olie in die lucht die ook ergens verbrand moeten worden en mee gaan doen met het vorige punt. Kortom: alle ingredienten voor koolopbouw hebben we bij elkaar in de inlaat.
Omdat ik voor deze inspectie het oliebad-luchtfilter toch verder uit elkaar heb dan gewoonlijk valt me ook op dat het verder uyit elkaar kan en... zonder de "binnenbak" kan er ook een modern papierelement in. Een soortgelijk element gebruik ik op dat moment al een poosje op mijn K750 (kleinere uitvoering, want het kleinere model luchtfilter) naar tevredenheid, dus dat gaat er hier nu ook op.

Voor de uitlaat kant lijkt een 2 in 2 systeem maken mij wel een mooie oplossing. makkelijk even lang te maken en een vrijere uitstroom. Ik heb van mijn K750 nog een tweetal korte Sigaartjes, die kunnen daar mooi op en een van de onderdelen leveranciers heeft lange RVS bochten.
en aldus de dempertjes afgeschuurd, ontvet en zwart gespoten:
Afbeelding
Afbeelding

de bochten waren iets meer werk, want die waren wel heel erg lang. een demper achter je achterspatbord staat nogal raar en geen demper op een kopklepper is best wel asociaal, maar goed... geen probleem dat zich niet op laat lossen met een slijpschijf...
Afbeelding

en zo kwam het moment dat hij weer eens aangetrapt kon worden...
https://www.youtube.com/watch?v=ogZ4ieZzjq4

Ogenschijnlijk loopt hij nu best aardig en de nieuwe 2 in 2 maakt een heleboel "mooi motorgeluid" en dus waag ik me aan een proefrit. helaas... na een paar kilometer begint de motor op te warmen en is het rare bonkend/schurend/raspende/klapperende geluid waar het allemaal om begonnen was weer terug... voelbaar als je er op zit en wellicht zelfs hoorbaar boven die orgelpijpen uit.... Omkeren en terug naar af dus....
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Klinkt goed, altijd ellende na zoveel sleutelen en dan werkt het nog niet haha. Heb inmiddels de carterpan al 2x onderuit gehaald omdat hij maar blijft lekken. Morgen poging 3... Moet ook nog test rijden.

Is het niet normaal beter om nog een balans pijp tussen beide uitlaten te hebben?
Nejra

Bericht door Nejra »

even deduceren... de koppeling is het niet en zonder cylinders en zuigers met de hand ronddraaien voelt goed. er zit geen speling op de krukas en het is niet de dynamo...
dan de voorkant maar van het blok af:
Afbeelding
De tandwielen zien er nog prima uit. mocht er nog iemand twijfelen over dat Duitse "doe een modificatie vanwege de gebrekkige tandwielsmering" verhaal: ik rijd véél snelweg en soms een beetje te hard, maar van enige vorm van dubieuze slijtage aan de tandwielen is absoluut geen sprake. na ruim 30.00 kilometer ogen de tandwielen eigenlijk nog als nieuw. licht gepolijst op het loopvlak. keurig. onderbouwt mijn gevoel dat de "gebrekkige tandwielsmering" een soort "urban legend" is. ik had die slecht gesmeerde voorkanten trouwens sowiezo nog nooit gezien.

Toch rammelt er overduidelijk wel iets in het vooronder en dat blijkt de roterende schuif van de carterventilatie te zijn. De roterende schuif wordt meegenomen door een nokje op het nokkenas-tandwiel (die grote)... en helaas is die nok de helft dunner geworden. de oorzaak is ook al snel gevonden: een lekker dikke westerse "verbeterde" pakking voorin, samen met een toch al erg (te) ruime tollerantie betekent dat de roternde schuif nogal flink de ruimte heeft gekregen en daardoor 1) nauwelijks heeft gedragen op het meeneem-nokje en 2) lekker heeft liggen klapperen.
Eerste indruk is dat de afgesleten nok één geheel vormt met het nokkenas tandwiel. beetje balen, want dan moet ik een goed functionerende timingstandwielen wisselen. En dus overweeg ik nog wat andere opties, zoals op de plek van de nok een gaatje boren en er een stalen deuvel in persen, of er draad in tappen en een stalen deuvel met schroefdraad in draaien. Niet geschoten is altijd mis en dus heb ik de nokkenas gedemonteerd. hoewel verrassend glad afgewerkt bleek vervolgens dat men in Irbit al voor exact de zelfde oplossing heeft gekozen: een ingeperste stift en dus niet een aangegoten nok zoals het eerst leek. Dat maaakt het leven simpeler: deuvel/stiftje met een drevel voorzichtig uit het nokkenas-tandwiel tikken en vervangen door een nieuwe.

nokkenas:
Afbeelding
die is nog prima, net zoals de lagers.

om makkelijker te kunnen werken heb ik beide tandwielen er maar af gehaald. kan ik gelijk aan de krukas voelen, maar die voelt ook hier goed en spelingvrij.
Afbeelding

Het bewuste stiftje (had ooit géén plat kantje):
Afbeelding

en dit paste ooit strak (maar nu niet meer):
Afbeelding

om de boel weer passend te maken heb ik een nieuw stiftje nodig: 6,0 mm dik en vrij hard staal. De oude is 14mm lang, maar om de boel beter passend te krijgen wil ik daar 16mm van maken... bij gebrek aan een beter idee vind ik dat een bot 6mm HSS-boortje zijn leven best iets korter mag vervolgen. Lkker hard staal en exact de dikte. Slijpschijf er door, ietsje afslijpen tot de juiste lengte en om de bramen kwijt te raken. ontvetten, tandwlel ook. druppel rode locktite er op. Er in persen en we hebben weer een bruikbaar stiftje/nokje/tandwiel.

blijft over een te ruime tolerantie van de carterventilatie. De mooiste oplossing zou zijn om 0,9 mm materaal te verwijderen van het voorhuis zodat de geleidebus van de carterventilatie dichter naar het tandwiel komt en de boel beter past. Daar heb ik helaas het gereedschap niet voor, maar wie niet sterk is (of voor mijn part ruikt ;) ) moet slim zijn. de westerse pakkng nem 0,5 mm in beslag, maar de pasvlakken sluiten erg netjes aan. die kan ik dus weglaten en vervangen door een dun laagje hylomar. Achter de carterventilatie kan ik een "shimring" leggen en dan heb ik nog 0,2-0,3 mm over om uitzetting etc op te vangen..

En zo gezegd zo gedaan. de hele handel weer netjes schoon teruggemonteerd. Ontsteking gesteld en de motor aangetrapt. Iedereen die een Rus rijdt weet dat ieder Russisch motorblok zo zijn eigen karakteristieke geluidjes maakt. en opvallend was er nu een prominent "rammeltje" dat er altijd geweest was weg. Dat was dus die carterventilatie. enfin.. alles klinkt goed en dus moet er weer even proefgereden.. Hopelijk ben ik nu dan van dat gedoe af. monter stujr ik de oprit af richting de doorgaande weg het dorp uit. aan het einde van de weg staat een klein vrachtwagentje te steken om een oprit naast een huis op te komen en dus moet ik even wachten. Op dat moment begreep ik opeens waarom zoveel Russen het regelmatig op een zuipen zetten: eenmaal afgeremd was het blok een beetje opgewarmd en was dat vervelende rare bonkend/schurend/raspende/klapperende geluid waar het allemaal om begonnen was weer terug.... :stampen: :evil:

en op zo'n moment begin je dus even heel erg aan je zelf te twijfelen... verbeeld ik me iets?? of zie ik iets over het hoofd?? en zo ja: wat?? :cry: :(

Inmiddels weet ik het antwoord, maar ik heb nu wel weer even genoeg getypt, dus nu eerst koffie... :roll:
Wordt vervolgd!! :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Waar komt dat stiftje in al ik vragen mag? Die kant van het motorblok heb ik nog niet uit elkaar gehad :oops:
Nejra

Bericht door Nejra »

In het grote tandwiel dat de nokkenas aandrijft. De bedoeling is dat het de roterende schuif van de carterventilatie aandrijft. Die draait in het voorhuis en opent op hem moment dat je zuigers een neerwaardse slag maken de uitstroombuis richting buitenlucht of luchtfilter (afhankelijk van de leeftijd van het blok) het idee is dat daardoor in het blok een lichte onderdruk komt te heersen die er voor zorgt dat er zo min mogelijk olieverlies is langs klepgeleiders, zuigerveren en de druk op de keerringen binnen de perken blijft.

Ik zal straks eens zoeken of ik nog foto's van die schuif heb ter verduidelijking.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

marc

Bericht door marc »

Wat een verhaal joh. Een boel werk niet voor niks...wantr je hebt t wel gevonden. Dus hou ons niet te lang in spanning :wink:

Ps ben wel benieuwd welke ruimer het is om het piston gat groter te maken? Moet zuigend worden de passing en mag toch best goed strak want de zuiger draait toch in t small end glijlager?
Benno van Ham

Tja, ik heb/een verstelbare ruimer liggen die ik af en toe nodig heb voor dit soort doeleinden. Meestal probeer ik eerst de Combinatie warme zuiger, koude pen. Als dat past ben je klaar. Anders heel voorzichtig het gat ruimen tot de pen er net in wil dan op zijn plaats trekken met een lange bout en een paar doppen erop

Benno
Benno

Plaats reactie