Een Ural met een slechte adem.

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra

Re: Een Ural met een slechte adem.

Bericht door Nejra »

Afgelopen zondag de Russische driewieler maar weer eens uitgelaten... Met beeld:

https://www.youtube.com/watch?v=J8zf491 ... e=youtu.be

Inmiddels heeft hij trouwens wel nieuwe klepzetels gekregen.... Met dank aan Ruud voor het monteren persen van die zetels :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Frank65

Bericht door Frank65 »

Als ik dat zie krijg ik best wel zin om het Paard ook maar weer eens op te halen.

De MT staat in de garage bij mijn ouders, 125 km verderop en de Zwarte Dame is nog lang niet klaar als het blijft tegen zitten, ik hoop ermee naar de Sleuteldag te kunnen rijden, heb ik ook een deadline, net als die Lui at the Discovery Channel :lol:
robm84

Bericht door robm84 »

Weet je nog hoe 1 van je eerst ritten met de grijze verliep naar het sleutel treffen ;-)
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik doe niet aan deadlines. Rijden is rijden en rijden in de sneeuw of in prutweer is ook leuk. Helaas betekent dat dat mijn russen het bijna altijd doen (behalve tijdens treffens van de UDCN) :mrgreen: :roll: :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

Die van mij staat ook nog ergens in de hoek geparkeerd en heb ik al een tijdje niet naar gekeken.
Hij had de laatste keer problemen met de tank maar die heb ik inmiddels opgelost.
Een verse accu maar nog bezig met de sigaretten aansteker en de zekeringkast vervangen.
Ik ga voor modern met navigatie, ik heb een Garmin overgehouden en die ga ik monteren.
Of ik er kom geen idee? meestal wel en kan er ook vaak toch wel weer om lachen al die nukken.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Nejra

Bericht door Nejra »

Zolang je er om kunt lachen is het goed :mrgreen: :toost:

Ik lach dubbel, want - even afkloppen - Sinds enige tijd rijdt hij behoorlijk "без проблем". Op het verwisselen van een tot op de draad versleten band aan het span na dan, maar dat hoort er bij als het rolt :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Hmm.. Het is best lastig om een sleuteltopic levendig te houden als alles maar heel blijft. Ik durf het bijna niet te zeggen maar.... ik begin inmiddels bijna te hòpen dat er weer eens iets stuk gaat of zo. :lol: :oops: :mrgreen:

Ik heb net voor het eerst sinds maart mijn oliepeil maar eens gecontroleerd omdat het tijd werd voor een wissel, klepjes gecheckt(verlopen niet noemenswaardig meer sinds de nieuwe klepzetels van Ruud), luchtfilter verschoond, carburatie een beetje gesynchroniseerd en ik moet maar weer eens een nieuwe band bestellen. Saai hoor.... :mrgreen: :twisted: :lol: :lol: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

Geloof mij, jou wens wordt binnenkort waarheid!
Nejra

Bericht door Nejra »

Natuurlijk. Dat zijn zo van die tradities...
En tradities, die moet je in ere houden :mrgreen:

(en ondertussen "saboteer" ik deze traditie zo veel mogelijk, want dat rijdt toch lekkerder :wink: )
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

nicolai schreef:Geloof mij, jou wens wordt binnenkort waarheid!
En dat klopt... :mrgreen:
Van de week stond mijn achterband plat. Reservewiel gemonteerd en vervolgens mijn vingers gebrand aan de heetgelopen remtrommel toen ik me na een paar kilometer realiseerde dat de diameter van die trommel in dat wiel blijkbaar een fractie kleiner was en de boel wat aanliep.... :stampen:

Sinds de nieuwe klepzetels een ruime 10000 kilometer verder... Als dit nu alles is ga ik hem straks nog voor "betrouwbaar" uitschelden :shock: :woow: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

ja dat herken ik wel, laatst liep de temperatuur van de achternaaf tot 160 graden.
oke trommelnaaf en motogymkhana dan loopt het ineens vast van de hitte.
Ik heb het met mijn Ural ook eens gehad, te strak gestelde achterrem en in eens voelden ik hem
warm lopen op de afrit waarna hij er vreselijk begon in te hakken en geen houwen aan!
Nejra

Bericht door Nejra »

Nou ja, zo erg was het bij mij nog niet, maar hij voelde het eerste stukje al "vreemd" aan bij het rijden en ik vertrouwde het niet. Tja, en dan ga je zoeken naar de oorzaak. Vandaar de verbrande vingers. :cry: :x

Werkt verrekte onhandig door trouwens in de "moderne wereld": mijn telefoon herkent sindsdien mijn vingerafdruk niet meer, en dat is erg onhandig als je wilt bellen, betalen etc... onbetrouwbare rotdingen die telefoons, doe mij maar een Ural :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

Herkenbaar, als monteur moet je gewoon geen vinger herkenning gebruiken!
Nejra

Bericht door Nejra »

En dat terwijl je een monteur juist vaak aan zijn vingers herkent. :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Sneeuw vandaag en dus "code rood", oftewel: prima tijd om een Sovjet-Rus uit te laten.
Het "dagelijks vervoer" is een goed excuus: Mits gereden met enig gevoel verplaatst (drift) zo'n span zich veel makkelijker over wit wegdek dan een auto. Gek genoeg ben je ook opeens niet meer de traagste gemotoriseerde verkeersdeelnemer als het glad is.... . :mrgreen: :wink:

Als rasechte Siberiër voelde de Ural zich vandaag bijzonder in zijn element.
Afbeelding

De duo-zit was om de een of andere reden niet erg in trek:
Afbeelding

En als de dooi intreedt verwacht ik sterk toenemende waterstanden op de vloer van het garagehok....
Afbeelding
Afbeelding

Oh ja... En er ligt veel zout op de weg:
Afbeelding

Maar gelukkig staat alles flink in het vet. Alleen die uitlaatbocht straks even schoonmaken als íe weer koud is.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Aan alles komt een eind. Ook aan knalharde Sovjet-Rus-rubberen spanbanden.

Afbeelding

Gewoon maar wisselen met het reservewiel. Dat heb ik niet voor niets. 10 minuten werk, inclusief een bakje koffie. :mrgreen:

Afbeelding

en remschoen-inspectie. (waar niets aan mankeert)

Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Mini-jubileum (kilometers, sinds klepzetel-exercitie van februari vorig jaar....) :oops:

Afbeelding

Helup, ik rijd te veel :mrgreen: :stampen:(Afgelopen maand trouwens wat minder op de Ural omdat de K750 ook weer mee mag doen....)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

tja... te veel juichen is nooit goed.... na ruim 22.000km is de pot "probleemloos" even leeg en laadt hij niet meer. Gek genoeg doet het beruchte rode laadlampje het ook niet meer (terwijl het niet doorgebrandt is). Van de week maar eens een rondje meten :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

hmm.. typisch geval van te veel corrosie(lees: een complete bloemkoolfokkerij) in het zekeringenkastje. twee minuten schuren en poetsen en alles werkt weer als vanouds

Persoonlijke tip cq leermoment: volgende keer dan ook daar beginnen met controleren. Eerst de basale dingen in plaats van aan de beruchte meer complexe "Russische" dingen zoals dynamo's, contactsloten en spanningsregelaars :oops:

Afbeelding

Nou alleen die rottige caravan weer van mijn oprit af.. Dan kan 'ie tenminste ook naar buiten..... Rus(t) roest :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

En ook mijn Ural ontkomt niet aan de typische ongemakken des Russissche motorfiets zoals lekkage vanuit het cardan de achterrem in. (en vanaf daar door over de achtervelg):
Afbeelding
Gewoonlijk is dat dan het beruchte "Flapje", een rubberen keerring de boosdoener en als rechtgeaarde Rusrijder is er niets op tegen om er eentje op voorraad te hebben.
Afbeelding
Staat Dnepr MT op, maar dankzij de standaardisatie kan hij ook prima in een Ural-cardan: dat is allemaal de zelfde maat.

Vervangen is makkelijk. Zeker als je nog een middenbok onder het span hebt hebt.
Steekas er uit en het wiel er af pakken::
Afbeelding
Afbeelding

Daar achter zit een rem en een berg vette smurrie achter de remschoenen
Afbeelding

Remschoenen naar voren kantelen en de boutjes uit de ring halen om het "flapje" te bevrijden:
Afbeelding
Het "flapje" was aardig verteerd en bewoog erg soepel rond de as. ietsje meer diameter dan bedoeld en de spiraalveer-ring die gewoonlijk wat extra klemt lag er los achter. Geen wonder dat het niet meer af wilde dichten.

Bij nadere beschouwing zat er ook wel een verschil tussen het oude en het nieuwe flapje: bij de oude zat de groef waar deze ring in valt veel verder naar achteren (zeg maar: Op het randje) dan bij de nieuwe waardoor hij er makkelijk uit kon schieten (wat dus ook gebeurd is):
Oud:
Afbeelding
nieuw:
Afbeelding

Voor het monteren: de uitgaande as van het cardan omwikkelen met plastic folie(tegen beschadigen) en het nieuwe flapje invetten met olie op het glijvlak. afvoerkanaaltje schoonmaken en doorblazen en het nieuwe flapje monteren. Rem en wiel er weer op. Cardan-oliepeil checken en rijden maar. In zijn totaliteit niet de grootste klus: zonder al te veel haasten kostte de hele wisseltruc drie kwartier... :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Het blijft een zwak punt volgens mij? Ik snap niet dat ze gewoon een keerring er in zetten. I.p.v. Die flap.
Nejra

Bericht door Nejra »

Ja en nee. Eigenlijk zijn keerringen in algemene zin een beetje het zwakke punt bij een Rus en dan vooral omdat het gebruikte materiaal verhardt door additieven in modderne/westerse olie. De keerringen in je blpk en versnellingsbak kun je uitwisselen tegen westers materiaal. Voor het flapje bestaat geen Westers alternatief en dus is de enige optie om een Russisch flapje te monteren en het cardan te vullen met "ouderwetse" (want: weinig slijtageverminderende additieven) olie.
Ook niet erger maken dan het is. Dit flapje zat er al in toen ik deze Ural kocht. Ik heb geen idee hoe oud het is (mogelijk net zo oud als de motor), maar wel dat het sinds de aankoop een kleine 24.000 Kilometer (jawel.. Ik rijd veel...) mee gegaan is.

Alles is relatief. :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Frank65

Bericht door Frank65 »

De lekkage daar wordt vaak niet veroorzaakt door het flapje, maar doordat de as die erin draait niet rond is. Als je er een hebt die lekt en vervangen helpt niet dan heb je er zo één.
Kun je wisselen tot je een ons weegt maar dicht wordt die niet.

Dus je moet een beetje geluk hebben, mijn MT-11 lekt, de M72 zit potdicht.

Als die lekt zorg er dan voordat uitloop gaatje open is en regelmatig controleren en bijvullen.
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja.. als de as niet rond is gaat íe lekken. als de lagering niet deugt ook, maar deze flap is veel te lang netjes dicht geweest om dat als "standaardprobleem" te hebben. Bij mij was het oude flappje gewoon op: verhard (leek wel triplex geworden ipv rubber) en van binnen uitgesleten.
Hij zit nu weer dicht. Eerst maar eens kijken wat hij de komende tijd gaat doen voor ik allerlei enge conclusies ga trekken over de as in mijn cardan. :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

marc

Bericht door marc »

Ben benieuwd of dit t laatste bericht was over de flapjes :lol:

Even geleden heb ik een groter gat ingeschuurd (bij ontbreken van een draaibank...) en dat flapje vaarwel gezegd. Met een dop van iets kleinere diameter dubb zijdige tape en p80 120 en 180 enz.
zie onderstaand uit mn logboekje :wink:

Eindaandrijving flapje oliekeerring....

Dit lijkt me een geschikt alternatief. Een oliekeerring ipv het beruchte flapje. Dan hoef je het alu huis niet uit te frezen oid. Voor mij maat 45x58x7. Nu nog ergens bestellen...

------------
Edit.....weet nu dat 58 te klein is. De ring moet eigenlijk een overmaat hebben van 0.2 tot 0.35mm. Die keerring is niet te vinden dus 45x60x7 of 8 kopen en uitdraaien of frezen of op zn russisch : https://youtu.be/KWtVEBNdiBg

_________
En van het oude flapje kan je het middenstuk wegknippen zodat er een ring over blijft die je uiteindelijk onder het metalen kapje terug plaatst. 

https://youtu.be/B97bH1VIOfU
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja...
Iedereen mag daar natuurlijk het zijne over denken, maar wat mij betreft mankeert er in essentie weinig aan het idee van dat flapje en is er gewoon een stukje heel oud rubber verhard en verteerd. En net als bijvoorbeeld inlaatrubbers moet eea dan gewoon vervangen worden. Wat mij betreft is het flapje gewoon een keerring met een montageflens en dan ook nog een die extreem makkelijk te vervangen is. Als je het wiel er toch al uit hebt is het wisselen minutenwerk en als je het netjes monteert ,(splines afdekken) dan zou ik niet weten waarom het minder lang mee zou moeten gaan dan een "traditioneel" geklemde keerring.
Als het nieuwe flapje weer dertig jaar en/of enhkele tienduizenden kilometers mee gaat is het mij best. Redt ie dat niet dan moet ik mij denk ik aansluiten bij de essentie van Frank zijn betoog, iets verder kijken dan dat flapje en eens een paar lagers checken
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Zaterdag, bandenwisseldag... 8)
Nadeel van een zijspan: dat vreet toch duidelijk meer banden. Ten opzichte van de solo scheelt het zomaar een factor 3 a 4. Gelukkig zijn Mitas H02 's - relatief - goedkoop.

Goed gereedschap is het halve werk:
Afbeelding

Band met maat 45 aan de ene kant naar het midden van de velg trappen en aan de tegenoverliggende kant over de rand wippen:
Afbeelding

In zijn totaal oogt dat zo:
Afbeelding

Oud en nieuw:
Afbeelding

Zwitsal, ook geschikt voor tere... motorbandjes
Binnenband en het binnenwerk van de buitenband flink n de talkzetten, rand ook lekker bestrooien... dat monteert lekker soepel,
Afbeelding

binnenband met een klein beetje lucht er in in de buitenband, buitenband om de velg....
en klaar is klara.
Afbeelding

En dan hoeft hij er alleen nog maar in (maar dat heb ik pas later gedaan omdat ik eerst de kruiskoppeling en de splines van mijn cardanas wilde smeren nu het wiel er toch naast stond).
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

MarcelV

Bericht door MarcelV »

Nu liet je wel zien hoe de band er af ging maar het er weer op krijgen laat je niet zien :)
Ik vind dat altijd een hoop geklooi en dan is het niet eens een zware motorband.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Met een russische band of een mitas gemakkelijk hoor. aan 1 kant in de velg stoppen en dan rustig aan met je voeten hem in de velgrand lopen. Doe ik al jaren op die manier en gaat eigenlijk altijd goed. Wel stevige schoenen aan en zorgen dat aan 1 kant de buitenband goed in het velgbed ligt. Binnenband niet te hard dus, alleen een klein beetje lucht om hem uit de weg te houden. Desnoods doe je een tyrap om de kan die je in het velgbed drukt dan blijft hij beter zitten.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Postma

Bericht door Postma »

:D Pas nog een platte band, dus binnenband vervangen. Eraf met twee grote bandenlichters. Er weer om, inderdaad met de hak van je schoen, maar wel de rand van de band ingesmeerd met afwasmiddel en floep zo om. Daarna op spanning brengen, leeg alten lopen en weer opnieuw oppompen en klaar.
Plaats reactie