Een Ural met een slechte adem.

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra

Een Ural met een slechte adem.

Bericht door Nejra »

Het zal sommigen niet ontgaan zijn dat mijn "stal" sinds enige weken verrijkt is met een extra Rus. Niet dat ik er heel veel ruchtbaarheid aan heb gegeven tot nog toe, want het subtiel melden van dit heugelijk feit in mijn K750-topic kwam mij onmiddelijk op een lichte reprimande te staan: Dat was verwarrend en het ding verdiende een eigen topic....
Nou.. Hierbij dus :D :mrgreen:
Afbeelding
Maar aangezien hij er eigenlijk best heel goed aan toe was was ik best snel klaar met alles nalopen, opnieuw vetten(wiellagers), schoonmaken(lang stil gestaan) en hier en daar iets electrisch fatsoeneren(als in: bloemkool-fokkerijen verwijderen uit stekkers en schakelaars en een paar verbindingen die me niet aanstonden veranderen). Weinig spectaculairs dus dat een nieuw topic rechtvaardigt en bovendien kost zoiets tijd. Tijd die beter bested kon worden aan bovenstaand onderhoud en er wat mee rondrijden. 1500 kilometer in drie weken: Voor mij een eerste eigen zijspan, en dat moest deugdelijk worden ingewijd. ;)
Ideaal ding trouwens: boodchappenwagentje, vuilniswagen(eindelijk die troep eens uit mijn garage) en rijdende fauteuil tijdens een toertochtje. Regen, wind; hij doet het allemaal. Bijna de ideale Rus dus. Bijna?? ja... want hij heeft K-63 carburateurs en die hebben mij in een relatief kort tijdsbestel pijnlijk duidelijk gemaakt dat er grenzen zijn aan wat er met handigheid, zorgvuldigheid en afstellen met gevoel te bereiken valt. Begrijp me niet verkeerd: hij loopt er best heel leuk op - een poosje - en hij lekt ook maar af en toe (als in: Vlottert spontaan bij iedere koude start en kookt na iedere rit even over), maar in zijn totaliteit heeft het allemaal toch een hoge "net niet" factor. Bovendien gaat eens per uur rijden je stationair toerental opnieuw afstellen en synchroniseren ook vervelen. Wat ik ook prober: Die stationairaanslagschroef blijft verlopen. Het feit dat de motor - ook na controleren van kleppen, ontstekinsgmoment, compressie etc. met moeite een verbruik van 1:10 weet te realiseren als ik heel rustig rijd wijt ik aan de ademhaling via K63. Met andere woorden: weg met die dingen, tijd voor iets nieuws.

Vervolg vraag is dan natuurlijk wat er dan voor in de plaats moet komen en wat dat dan moet gaan doen wat die K63's niet doen.
Ik zou het bijvoorbeeld prettig vinden als ik niet de hele tijd moeilijk zou moeten doen met vlotternaald rubbertjes en pakkingen die niet tegen moderne benzine kunnen, goed af te stellen (en dat ook vast houden) is ook een voorwaarde. Beetje solide is ook wel fijn... Op mijn K750 ben ik heel goed te spreken over Chinese Deni P(Z)28's. maar dat is een zijklepper en ik lees overal dat de P28/Pz28 tegen valt op een kopklepper. Er schijnt echter ook een Deni RH28 te bestaan voor de kopklepper- Chang-Yangs.
K-65 is een K63 met een andere stationairboring, en om nu een nieuwe variant van een bestaand probleem te installeren... liever niet
K-68 is een popullaire variant, maar heeft nog steeds moeite met benzine met ethanol. In de K-63 deed de "aansteker-ringetjes truc" het maar matig. Jikovs schijnen prima te zijn, maar daar is niet aan te komen. Mikuni's en DellOrtho's...
Whatever.
Ik heb besloten om eens een "out of the box" oplossing uit te gaan proberen: Deni RH28's monteren op een Ural. Werkt het niet lekker dan kunnen ze er per slot van rekening ook weer vanaf.

Zo komen ze aan:
Afbeelding
Voornaamste (enige??) verschil met de "normale" Deni P28 lijkt de gasschuif te zijn: De hoek is anders.
Verder zien ze er uit zoals verwacht: netjes en schoon. Zeker voor een Carburateur van nog geen vijf tientjes.

Overwegingen vooraf:
1) Plaatsing montagegaten: Op de Ural horizontal, op de Deni's vertikaal. => daar bestaan verloop plaatjes voor.
2) De diameter is kleiner dan een K-63. Effectief 2 millimeter minder doorlaatdiameter. Op papier zelfs vier. De vraag is of ik dat merk en/of ik dat nodig heb. Met de K-63's loopt het span 115, maar ik rijd er nooit harder dan 80-90 mee. Bovendien lijkt de laatste 30% gas op de K-63's niet veel te doen. Ik schat gevoelsmatig dat een iets kleinere doorlaat weinig uit gaat maken. Wil hij straks niet harder meer dan 100 of 105 op de GPS?? Heel belangrijk, ik rijd nooit harder dan 100 want dan blijft hij heel... :roll:
3) Standaard zit er een hoofdsproeier in die volgens mijn sproeiierruimertjes net een fractie groter is dan een 90 en een fractie kleiner is dan 100. Gevoelsmatig is dat wat krap. Ik begin liever iets te groot voor het eerste afstellen gaat er dus een paar 110 in dat ik nog had liggen van de K750. Kan altijd weet terug naar de kleinere maat, maar ik zit liever wat te rijk dan te arm.

Stap 1: Verloop plaatjes. Kost geen drol bij Ural-Zentrale, maar het is dan ook typische Russische of chinese brol.
Afbeelding
met wat creativiteit, een vijl en een stoeptegel (jawel... vlakken in Russisch stijl) valt eea echter wel voldoende te vlakken om bruikbaar te zijn. beetje napolijsten voor het mooie en een dikke pakking gebruiken, dan dicht het nog af ook:
Afbeelding

De oude montagebouten kunnen uit de cylinderkoppen en in plaats daarvan komt dat plaatje er op met een paar kruiskoppen.
twee moeren tegen elkaar een draaien en je draait de draadeinden er zo uit:
Afbeelding

En dan komt dit er voor in de plaats met wat Hylomar op de pakking en wat milde locktite op de boutjes:
Afbeelding

En hebben we een Ural met vertikale montage-bouten gemaakt waar je een Deni op kunt monteren. :mrgreen:

Omdat de forumsoftware klaagt over te veel foto's moet ik daarmee verder in een volgende post... :P
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Mar 31, 2017 09:12, 7 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Nejra

Re: Een Ural met een slechte adem.

Bericht door Nejra »

En dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

hier kan dan de Carburateur op.

Die moet nog even open voor de sproeierwissel:
Afbeelding

En dan maar monteren.
Dat past prima:
Afbeelding

Niet vergeten om de "maagdenpinnen" te verwijderen: Boven de 100 hoeft niet, maar meer dan de helft daarvan kunnen rijden is toch wel heel prettig :mrgreen:
Bovendien zijn die dingen voor het inrijden, en dit is geen nieuw blok. Kniptang er langs en weg er mee:
Afbeelding

zo, die zit:
Afbeelding

en een aan de andere kant schijnt ook heel handig te zijn:
Afbeelding

En dan is er nog iets met slangen voor gefilterde lucht.... Die passen namelijk niet zondermeer omdat het koppelstukje en de iets grotere lengte van zo'n Deni de flens ongeveer anderhalve centimeter naar achteren brengen. Kun je er met geweld nog opproppen... is niet netjes...
on bovendien past de slang niet omdat de buitendiameter van de inlaatflens van de Deni kleiner is dan die van een K-63/65/68....
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Mar 31, 2017 09:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Leuk man, ik ben benieuwd naar hoe het bevalt. Ik had anders nog een setje Jikov's liggen. Ooit gekocht omdat ik ze toevallig voor weinig tegenkwam op marktplaats, maar eigenlijk gaat het best goed met de K68's.
Nejra

Bericht door Nejra »

Papa Bear schreef:Leuk man, ik ben benieuwd naar hoe het bevalt. Ik had anders nog een setje Jikov's liggen. Ooit gekocht omdat ik ze toevallig voor weinig tegenkwam op marktplaats, maar eigenlijk gaat het best goed met de K68's.
Haha. Ik ben ook benieuwd. Inmiddels heb ik de boel lopend. Straks verder afstellen en rijden.

Wat zeg je?? Rijden??

Ja, als in "beter afstellen want hij loopt", maar eerst moest er nog iets met slangen geregeld worden:
Eerst de slangen iets ingekort: met een nat(want dat snijdt een stuk makkelijker!) mes de slang afgesneden vlak naast de riggels die gewoonlijk de montageplek van de slangenklem markeren.:
Afbeelding
Dat stuk gooien we weg.

Dan is de slang op lengte, maar past niet op de flens van de carburateur want die is uitwendig te klein. Op een zijklepper heb je buizen in plaats van die slangen, en die Koppel je aan de carburateur met een rubber "mof". Daar heb ik er nog één van liggen en die past perfect op de carburateur en aan de buitenkant ook prima in de binnendiameter van de rubber luchtslang. Omdat er geen buis/tegenflens in moet heb ik aan die ene mof genoeg als ik hem overdwars doorsnijd: Dan heb ik twee rubber ringen van ca 15mm breed. Die ringen heb ik vervolgens met Bisonkit (transparent = redelijk benzinedamp bestendig) in de ingekorte luchtslang gelijmd:
Afbeelding

Op zich heeft die lijm overigens niet veel te houden: Het gaat er puur om dat de ring bij het monteren op zijn plek blijft zitten.
Resultaat: twee ingekorte slangen, passend op een Deni RH28:

Afbeelding

En dan maar eens starten en afstellen.....
Ik kwam er achter dat de gebruikelijke 1,5-2 slagen open voor de stationairschroef niet werkt: Dat is te arm en daar start hij niet op. Beide kanten een halfslagje open werkte beter. Toen bleef hij in ieder geval lopen en na wat opwarmen konden beide naalden wat uitgedraaid tot ca 1 slag (bij een Deni regel je de lucht langs de stationairsproeier, dus verder open = armer). Duidelijke response op afstellen, maar niet heel kritisch. Vooralsnog: heel prettig.
Ik moet nog wat verder fine-tunen (stationair moet nog langzamer kunnen) maar voorlopig loopt hij "even snel op gehoor afgesteld" zo:

https://www.youtube.com/watch?v=v7j5Yrj4e6k :mrgreen:

Nu nog rijden.... Ik ben benieuwd. :)
Laatst gewijzigd door Nejra op Wo Mar 29, 2017 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

ben benieuwd of die carburateurs het bijhouden op een 650. verbruikcijfers van rond de 1:10 zijn niet super maar wel redelijk normaal voor veel russen. Ik reed 1:12 op zijn best met de Dnepr maar dat zakte ook naar tegen de 1:10 met wat spelen. Zelfs met de dell orto carbs waar ik nu mee rijd is het niet vele beter geworden. zal toch aan de rijstijl liggen.

Laat vooral weten hoe het bevalt.

groeten,

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
robm84

Bericht door robm84 »

Afbeelding

Afbeelding

Of je doet zoiets met de lucht filter buis. :-D
Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef:ben benieuwd of die carburateurs het bijhouden op een 650. verbruikcijfers van rond de 1:10 zijn niet super maar wel redelijk normaal voor veel russen. Ik reed 1:12 op zijn best met de Dnepr maar dat zakte ook naar tegen de 1:10 met wat spelen. Zelfs met de dell orto carbs waar ik nu mee rijd is het niet vele beter geworden. zal toch aan de rijstijl liggen.

Laat vooral weten hoe het bevalt.

groeten,

benno
Oke.. vanavond binnendoor gereden en wat testjes gedaan. Toen hij goed genoeg bleek te lopen ben ik er mee op familliebezoek gegaan via een stukje A12. Eerste indruk na afloop:

1) Je kunt de motor er onwaarschijnlijk langzaam stationair mee laten draaien en dat had ik ook gedaan. Klinkt heel mooi en nog heel betrouwbaar ook(mits met warm blok), maar het is in de praktijk minder/niet bruikbaar. Heel langzaam stationair draaien lukt namelijk alleen met een vrij schraal mengsel en gaat daarmee ten koste van oppakken in de onderste regionen. Streepje gas geven vanuit stationair geeft een duidelijke dip. met wat pech is hij dan uit. Bij opgewarmde motor en tijdens het rijden ging het wel, maar bij een koude start betekent het een hoop ellende: te langzaam stationair om te blijven draaien en gas geven is dan nog te arm en dus motor uit.. Morgen stel ik hem weer terug richting iets harder + fractie rijker. Ik verwacht dat eea dan minder kritisch wordt en mogelijk verdwijnt: in het youtube-filmpje met de "even snel met de hand afstelling" lijkt het verschijnsel afwezig, dus misschien heb ik het gewoon te netjes willen doen.
2) Vergeleken met de K-63's herken ik de motor niet meer terug in termen van accelereren. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar vanaf ongeveer 1/3 gas trekt dit echt HEEL VEEL beter. Onder de 1/3 gas is het vergelijkbaar. In het middengebied heb ik een goede bougiekleur(zie foto). Neigt naar iets licht. Misschien toch proberen met de naalden een stand hoger. Qua motorloop krijg ik hier nu al een "dat had ik twee weken eerder moeten doen" gevoel van.
Afbeelding
3) Topsnelheid: tot mijn verbazing ligt die hoger dan met de K63's in plaats van lager. Keuze van 110 sproeiers lijkt ongeveer goed. Zeker weten doe ik het niet want werkelijk volgas rijden leverde met gemak 115 op op de GPS met tegenwind en toen werd het me te gortig: harder mag hij gewoon niet van mij dus ik heb gas terug genomen. Ook doortrekken in een lagere versnelling wekt de indruk dat het met dat "bijhouden" van een kopklepper wel goed komt met deze carburateurs. Bougiekleur lijkt ook hier goed genoeg (iets donkerder dan op de foto) => niets meer aan doen.
4) Warme start: één trap en hij loopt. Koude start (na 3 uur stil staan in de wind) is echter dramatisch. Ik vermoed een samenhang met punt 1. Kijken hoe dit gaat na het bijstellen.
5) Mengsel lijkt constanter dan dat ik met de K-63's voor elkaar kreeg: De motor loopt trillingsarmer en regelmatiger in het hele toeren gebied tussen net iets boven stationair en volgas. Stationair ook, maar gezien punt 1 wil ik daar nog even niet te veel waarde aan hechten.

Oftewel: Doet het nu al grotendeels beter dan met de K63's met ruimte voor verbetering bij stationair (weg te stellen) en koude start (techniekje anders en/of afstellen).

Ik waag me niet aan uitspreken over verbruik (te vroeg, te weinig kilometers)
Update volgt ;)
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Mar 31, 2017 10:01, 8 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

robm84 schreef: Of je doet zoiets met de lucht filter buis. :-D
Ziet er heel mooi uit Rob. Ik heb alleen zo'n donkerbruin vermoeden dat ik dat niet ga kunnen maken met mijn beperkte laskunsten. :? :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Lupo

Bericht door Lupo »

:? Welk type bougies heb je erin zitten.
Nejra

Bericht door Nejra »

Lupo schreef::? Welk type bougies heb je erin zitten.
Ik heb geëxperimenteerd met B6HS en BP6HS. Ik merk weinig verschil om eerlijk te zijn. Ik geloof dat de B6HS op die foto staan.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Lupo

Bericht door Lupo »

:roll: Ja, is de meest gebruikte graad.
robm84

Bericht door robm84 »

De p staat voor en elektrode die dieper in de verbrandings kamer staat. Dus makkelijker mengsel tussen komt een hierdoor makkelijker verbrand!

Onze motoren kunnen en P prima hebben. Er zijn motoren waar het in de weg zit de P
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik heb nog even door zitten denken over:
Benno van Ham schreef:ben benieuwd of die carburateurs het bijhouden op een 650.
versus
Nejra schreef: 3) Top snelheid: tot mijn verbazing ligt die hoger dan met de K63's in plaats van lager. Keuze van 110 sproeiers lijkt ongeveer goed. Zeker weten doe ik het niet want werkelijk volgas rijden leverde met gemak 115 op op de GPS met tegenwind en toen werd het me te gortig: harder mag hij gewoon niet van mij dus ik heb gas terug genomen. Ook doortrekken in een lagere versnelling wekt de indruk dat het met dat "bijhouden" van een kopklepper wel goed komt met deze carburateurs.
een kleine Theoretische overweging. Volgens mij zit dat qua top zo:

Een 750CC Chinese kopklepper levert zijn topvermogen bij 4800 toeren heb ik ergens gelezen en heeft daarbij (uitgaand van een theoretische 100% cylindervulling die je in de praktijk natuurlijk nooit haalt) 4800 x750cc = 3.600.000 cc mengsel voor nodig per minuut.

een Ural 650 blok levert zijn topvermogen bij 5400 toeren en heeft daarbij (eveneens uitgaand van een theoretische 100% cylindervulling) 5400 x 650cc = 3.510.000 cc mengsel voor nodig.

Uiteraard is dat per carburateur maar de helft, maar voor het vergelijk hebben we het bij volgas dus eigenlijk over heel erg vergelijkbare volumes mengsel: Als ze volgas voldoen op een 750 kunnen ze het op een 650 dus logisch bezien ook.

Als ik toch bezig ben nog even door redeneren:
Stationair ligt dat anders, want uitgaand van 1000 toeren per minuut (rekent zo lekker)
trekt de 750cc-er 750x1000 = 750.000 cc lucht naar binnen en de Ural maar 650.000. Dat is ruim 13% minder.
en die lagere doorstroming in de carburateur levert minder onderdruk in de venturi en bij gevolg een afwijking in mengsel(armer): Vandaar dat ik die lucht/mengselschroef zover dicht moet zetten, anders zuigt hij onvoldoende benzine naar binnen.

Als dat klopt betekent het dus dat als ik niet uit kom puur met stellen om mijn koud-startprobleem(nog lagere doorstroming, te weinig om een brandbaar mensel te maken??) of streepje-boven-stationair-te-arm probleem ik altijd nog kan proberen een iets grotere stationairsproeier te monteren.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

op zich klinkt het logisch, je vergeet echter een belangrijk aspect en dat is de cilindervulling die je daadwerkelijk behaalt. Je hebt een lagere compressie, ander inlaattraject met ongunstige knikken bovenin de cilinder etc..

Ik denk dat qua capaciteit het misschien wel kan werken maar echt proberen moet je zelf doen en dat doe je al. Ik weet dat de 28 mm dell orto op mijn MT16 te klein zijn op hoge toerentallen. Daar kom ik niet dus ik vind het best. Onderin loopt hij goed, trekt lekker onderuit op en doet het prima maar vanaf 90 is de koek echt op, zeker tegenwinds.

succes met proberen

Of je theorie klopt over het stationairmengsel durf ik niet te zeggen, je zou eigenlijk een lambdasonde eraan moeten hangen (breedband) om te kijken wat er gebeurt. Ik weet dat Rob maier zo'n setje beschikbaar heeft. Kun je bij elk toerental kijken wat er met je mengsel gebeurd.

groeten,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef:op zich klinkt het logisch, je vergeet echter een belangrijk aspect en dat is de cilindervulling die je daadwerkelijk behaalt. Je hebt een lagere compressie, ander inlaattraject met ongunstige knikken bovenin de cilinder etc..
Die ben ik niet vergeten, maar het is onmogelijk die exact te quantificeren, vandaar de simplificatie. Als ik uitga van de Chang-kopklepper waar deze carburateurs voor bedoeld waren dan verwacht ik echter dat eea qua kleptiming, compressieverhouding en inlaattraject redelijk lijkt op de 650cc Ural, maar nogmaals: ik heb geen geen harde gegevens wat dat betreft, dus het blijft bij een "beredeneerde orde van grootte" wat mij betreft.
Benno van Ham schreef:Ik denk dat qua capaciteit het misschien wel kan werken maar echt proberen moet je zelf doen en dat doe je al. Ik weet dat de 28 mm dell orto op mijn MT16 te klein zijn op hoge toerentallen. Daar kom ik niet dus ik vind het best. Onderin loopt hij goed, trekt lekker onderuit op en doet het prima maar vanaf 90 is de koek echt op, zeker tegenwinds.
Ik denk dat niet alleen de doorlaat in absolute zin bepalend is, maar ook de vorm van de carburateur intern.(venturi/kelkvorm) bij verschillende gasstanden. Ik was echt verbaasd hoe veel sterker de Ural bij half-tot volgas trekt met de nieuwe carburateurs en hoe makkelijk eea ook tegen de wind in door wilde trekken bovenin.
Benno van Ham schreef:succes met proberen
Dank je!

Aanvullend langzaam-dagend besef: Bij een Ural 650 staan de carburateurs schuin naar binnen. Het vlotterbakje van een Deni hangt er naast en nu dus lager dan bij horizontale montage => vlotterniveau aanpassen(verhogen) geeft waarschijnlijk een betere koude start.
Laatst gewijzigd door Nejra op Za Apr 01, 2017 00:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

robm84

Bericht door robm84 »

De lambda sonde set die ik gebruikt hebt heb ik geleend van een collega. Dus niet in eigen beheer.
Nejra

Bericht door Nejra »

Nejra schreef: Aanvullend licht dagend besef: Bij een Ural 650 staan de carburateurs schuin naar binnen. Het vlotterbakje van een Deni hangt er naast en nu dus lager dan bij horizontale montage => vlotterniveau aanpassen(verhogen) geeft waarschijnlijk een betere koude start.
En dat doet de truc. Aan iedere kant 4 mm boven het standaard punt een gleufje in de vlotternaald gevijld (is de maximale ruimte, anders sluit de naald niet meer voor de vlotter tegen het huis komt), opgeschoven, gemonteerd, vlotteren en een paar keer trappen.....
Afbeelding
En nu start hij wel.
Klein beetje stationair bijstellen , gasnaalden toch ook maar een standje rijker gezet en een proefrondje gereden

En dan loopt het eindresultaat zo:

https://youtu.be/VZ8DTWn8eEQ

Niks meer aan doen. :D
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Mar 31, 2017 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

goed gevonden dat niveau verhogen op deze manier. Hij klinkt al een stuk beter, vind alleen dat hij langzaam van zijn toeren afkomt. Als ik dit bij de Dnepr doe is het echt gas open, toeren, gas los, toeren weg. Deze valt een beetje langzaam af in toeren. Zou kunnen door het mengsel maar kan ook nog aan de timing liggen. Aan de andere kant, als het lekker loopt zo, lekker laten zitten en vooral genieten van dat ding. Het ziet er in ieder geval wel netjes uit dit type carburateur.
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Dank je. Ik ben best heel tevreden met hoe hij nu loopt.
Ik verdenk de ontstekingstiming van het langzame zakken om eerlijk te zijn. Niet het mengsel. Stationair staat hij al een tikje aan de rijke kant en verder verrijken verandert niets in dit gedrag, maar levert wel walm en bougies met roet. bovendien is het gedrag "meeverhuisd" want met de K-63ś deed hij het ook al.
Timing van de (electronische) ontsteking klopt exact met de markering op het vliegwiel, maar zoals bekend wil de accuratesse daarvan ook nog wel eens iets te wensen over laten.... gevoelsmatig zou hij denk ik een fractie later mogen ontsteken, maar ook niet schokkend veel. Ik ga er denk ik nog wel eens naar kijken, maar tot nu toe stoort het me nog niet genoeg. :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Frank65

Bericht door Frank65 »

Mooi verhaal, kun je weer eens zien hoe je je kunt uitleven met een Russische boxer. :toost:

Dat met die timing kan wel eens kloppen, even theoretisch :
De motoren zijn lang geleden ontwikkeld voor benzine uit die tijd, ik heb mij eens laten vertellen dat moderne benzine van een betere kwaliteit zou zijn dan toen, en dus sneller tot ontbranding komt. Dit zou dan inderdaad betekenen dat je de ontsteking iets later moet zetten dan je timing mark op je vliegwiel.
nicolai

Bericht door nicolai »

Leuk verhaal en zeker kunstig verzonnen allemaal, het lijkt allemaal zo simpel maar ga er maar eens aan staan.
Ga zo door en hou ons op de hoogte, wat vaak al de grootste uitdaging is bij je forum vrienden.
Als alle technische problemen geestelijk zouden zijn zaten wij allemaal in het gesticht!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Nejra

Bericht door Nejra »

Dank je. Voorlopig staat het "Deni-experiment" even op een laag pitje. Mijn Tank heeft "Vrije-uitloop" ideeën, maar dan van de niet zo heel dier- of milieuvriendelijke soort.

Ik ben gisteravond een liter of vijf benzine kwijtgeraakt ergens langs de A12. Ruwweg tussen Utrecht en Nieuwerbrug. Mocht iemand iets gevonden hebben... ;)

Tankwand vertoont een mooi barstje net naast een slecht aangelast bevestigingsbeugeltje. Dat moet ik eerst maar eens oplossen. :?

Er zit ook nog wat roest in hier en daar en bij het andere beugeltje heb ik die tank al eens gedicht met soldeer... misschien moet ik toch overwegen om het hele ding preventief In de tankcure te zetten of zo. :evil:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

Mocht je las of soldeer ideeën hebben pas daar mee op ivm explosie gevaar.
Het gaat het beste als je de tank vult met water en het lek helemaal boven op, dan kan het veilig.
Tank cure wellicht een beter idee, voor je het weet gaat het verderop ook fout en pak je alles gelijk mooi mee.
Nejra

Bericht door Nejra »

De vorige keer heb ik de tank gerepareerd met zo'n "dakgotensoldeerbout" van 200 watt icm zachtsoldeer om vlammen en ploffen te voorkomen. dat vloeide fatsoenlijk en zit nog steeds, maar zoals je aangeeft: als je niet oppast sta je iedere twee weken met die tank en soldeerbout naast je motor omdat hij "vlak er naast ook niet zo lekker meer is" :x .

Tankcure dus.
Gelukkig is Nieuwerkerk a/d Ijssel hier maar 15 kilometer vandaan en daar zit Poly-Service; de dealert/fabrikant van dat spul. Ik heb mijn middagpauze dus maar nuttig besteed: om een verpakking Tank Cure en reinigingsmiddelen voor de voorbewerking er van aan te schaffen. Inmiddels is de tank behandeld met ontvetter en een uur of vijf met de ontroester. Volgens mij is de laatste gewoon een fosforzuur-oplossing met een hip kleurtje, maar dit terzijde. In ieder geval lost mijn roest mooi op daar waar nodig en schijnt het spul het oppervlak te etsen zodat de tankcure beter hecht. Na gebruik goed uitspoelen met kraanwater.... check... en nu staat de tank dus te drogen: Pas als alle water weg is mag er Tankcure in. Dat wordt dus op zijn vroegst morgen. Daarna nog 7 dagen(!) uitharden voordat er weer benzine in mag.

Even geen zijspanrijden dus voor mij :roll:
Geen probleem: geeft de gelegenheid om een aantal zaken te veranderen die je anders voor je uitschuift, en rijden met de Solo's is ook leuk :mrgreen:

* mompelt iets over nood en deugd* 8)

Oh ja: Nog een interesssant gegeven uit de handleiding: Nu verbeterd en mag benzine hebben die tot 10% ethanol bevat. Met de huidige benzine (waar eigenlijk altijd ethanol in zit) is dat wel een fijn idee... :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

robm84

Bericht door robm84 »

Ik zal de scheur toch echt eerst repareren.
Want alleen tank cure erin gaat niet werken. Dan heb je straks een los beugeltje op je frame staan en tank cure gescheurd in je tank liggen.

Ik denk dat zacht soldeer voor de lange termijn ook geen mooie oplossing .
Eerder hard soldeer met zilver daar krijg je en beetje sterke uit.

Sucses. En ik ben zelf geen fan van zulke Lap middelen voor een tank. En tank moet gewoon goed zijn'!
Nejra

Bericht door Nejra »

Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik wilde het ene doen en het andere niet laten.

Probleemsteling: De lasjes van die beugeltjes zijn een beetje op niveau "Nejra doet het zelf" (niet dat ik het zelf gedaan heb, maar het had gekund qua niveau) en ik ben geen goede lasser Bij gevolg: eigenlijk door de tankbodem heengebrand en met veel inslutingen. Die insluitingen lopen op hun beurt ook weer door de lasjes heen en hebben inmiddels hier en daar besloten de tank te verlaten. Bij gevolg hebben de lasnaadjes nu de structuur van "zeefjes" of "sponsjes" waar benzine door kan. m.a.w.: ze zitten nog wel vast, maar niet dicht en ook niet mooi. Zie het "Pitje" in onderstaande foto. Dat is gewoon een doorlopend kanaaltje naar het inwendige van de tank. Van dichtbij gezien zijn het er nog veel meer en heeft het gewoon een poreuze structuur.

Afbeelding

Aan de rechterzijde heb ik dat de vorige keer opgelost door eea zoveel mogelijk glad te vijlen, een plaatje blik in vorm te buigen/kloppen etc. zodat het mooi aanligt en dat met zachtsoldeer over het beugeltje en de naad heen te zetten. Geen kans op "plof" wegens geen open vlam en toch stevig. Eventuele openingen vloeien daarbij dan natuurlijk gelijk dicht.

Afgewerkt met epoxy-primer en gelakt tegen roest...

Aan de linker kant die nu lek is wil ik het zelfde doen maar....aan de zij-naden zit net zulk verheffend laswerk en onder het motto "dubbel genaaid houdt beter" ga ik nu voor èn solderen èn TankCure omdat ik nooit alle slechte lasplekken kan identificeren.
Laatst gewijzigd door Nejra op Wo Apr 05, 2017 08:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

Ik vind je knutsel vreugd lovenswaardig maar zou je niet gewoon opzoek gaan naar een nieuwe tank?
Misschien wel de ge goedkoopste oplossing als ik zo zie wat jij allemaal uithaalt om hem maar dicht te houden?
Nejra

Bericht door Nejra »

Ach, noem het eigenwijs, maar weggooien kan altijd nog. De tank is in principe niet verrot of doorgeroest, alleen de lassen zijn geloof ik door een beginner en/of onder invloed van een litertje te veel wodka gemaakt. Als ik een andere tank scoor moet ik ook maar afwachten wat ik dan heb. Grote kans dat ik dan nog enge dingen met lak en zo moet gaan doen ook. Dit is ergens van onder/van binnen. Als ik netjes werk zie je er straks met deze tank niets meer van in gemonteerde toestand. Smoelt toch beter.

Inmiddels heb ik de tank overigens gereinigd, ontroest/geetst met dat tankcure-spul als voorbereiding, de naden gesoldeerd + dat tweede plaatje gemaakt en er zo'n Tankcure-coating in gemaakt. Dat laatste had ik nog nooit gedaan (nog nooit nodig geweest tot dusver) maar is eigenlijk een klusje van niks. Nu staat hij uit te harden. Over zeven dagen mag er weer benzine in.... :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

"Praatjes vullen geen gaatjes" (plaatjes overigens ook niet, maar het verlevendigt de boel een beetje):

In the mix:
Afbeelding

Alle openingen moeten dicht. Een stukje benzineslang met een M8-bout er in houdt het spul uit de schroefdraad voor de tank. Een oud stukje slang tussen de Koppel-buisjes zorgt dat er daar niets uit komt lopen.:
Afbeelding

Na het verwerken ligt er overall in de tank een mooi laagje dat het midden houdt tussen lak en "glasachtig". Ook in de Tankopening.
Afbeelding

Buisjes open geblazen met perslucht, kraan-schroefdraad schoongemaakt en de kraan tijdelijk met VEEL kopervet op de schroefdraad gemonteerd zodat hij niet vast komt te zitten:
Afbeelding

En zo heb ik hem achtergeleten voor de nacht: Voor een straalkacheltje (op lage stand). Tankcure hardt door een chemische reactie dus het mag niet te koud zijn, anders gebeurt er niets. Vanmorgen was het spul al heel behoorlijk hard. Nu staat hij in huis om bij kamertemperatuur uit te harden. Over zeven dagen zou hij uitgehard moeten zijn en mag er weer benzine in.
Afbeelding

(hmm en zo te zien mag ik in de tussentijd die werkbank wel eens opruimen... wat een bende) :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Mooi man, lekker prutsen tot ie dicht is. Een nieuwe kopen kan altijd nog, maar dat is niet half zo leuk.
Plaats reactie