Voorstellen en wat vragen

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Papa Bear

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Ik heb dit weekend gekampeerd in de buurt van Heerlen, met de ural natuurlijk.
Een goede vijfhonderd kilometer in twee dagen, en eigenlijk heb ik er alleen maar benzine in hoeven gooien.
Op de terugweg nog wat onverhard gedaan en hier en daar afgesneden door weilanden. Wat een fantastische machines zijn het toch, had ik tien jaar eerder moeten doen.
Bijlagen
20170212_150227.jpg
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Vergeet wat ik zei over fijne machine :?
Ik dacht gisteren de carbs te voorzien van nieuwe chokemechanismen, had van verschillende mensen gehoord dat de chokes van een K65 prima in een K68 passen. Rotzooi besteld, breekt de eerste meteen af in de linkercarb, nog voordat er uberhaupt gereedschap aan te pas kwam. Het metaal leek wel kauwgom.
Geen paniek, die dingen zijn hol dus met een linksdraaiend tapje moet het er toch wel weer eenvoudig uit te draaien zijn. Dacht ik.
Tapje gevonden, greep mooi in het chokerestant, ik zet een beetje kracht, zaaddodend geluid... Kak, dikke barst in het huis van de carb.
Heb alles in een hoekje geflikkerd en ben een borrel gaan drinken. Vanmorgen bij Jan een verse carb besteld, nu nog even tot 10 tellen en weer door :schieten:
nicolai

Bericht door nicolai »

Dat heb nou nooit!!!!ze zijn leuk hoor en lief maar je hebt er niks an!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Nejra

Bericht door Nejra »

Papa Bear schreef:Vergeet wat ik zei over fijne machine :?

etc.
Even kijken of ik het goed begrijp: Jij hebt iets fout gedaan en nu is het met terugwerkende kracht géén fijne machine meer?? :shock: ;)

Kop op: Een foutje kan gebeuren. Succes met het herstellen! :D :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ja nou nee. Eigenlijk is het gewoon het materiaal wat soms echt slecht is. Het was gewoon heel frustrerend.
ALs ze dadelijk weer rijdt is het leed zo weer vergeten :mrgreen:
nicolai

Bericht door nicolai »

Nou ik snap het wel hoor, het zijn geen kilometer vreters en de onderhoudsintervallen kort.
Materiaal zeer beroerd en het allemaal net niet, daar komt vaak ook leeftijd van de motor bij
en het is oudere techniek, zelfs die van mij een nieuw type hebben ze wat opgeleukt op zijn Russisch.
Het moet ook een hobby zijn en geen vervoersmiddel voor woon werk want dat gaat niet lang goed.
Je hebt er altijd wat aan, bent bezig of onderweg naar het volgende, en soms wil je gewoon ff mopperen, dat mag toch?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik heb net dit bekeken.
Papa Bear schreef:Voor de liefhebber een filmpje van mijn gestuntel (telefoonkwaliteit...) http://vimeo.com/86781606
Dat weggetje voor je deur komt me wel héél bekend voor..... :shock: :roll:

Dat is "hier in de buurt" :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Als jij in Borft woont, dan is dat inderdaad vlakbij. Mijn klushok staat in Reeuwijk.
Nejra

Bericht door Nejra »

Klopt. Volgens mij kun je het zo ongeveer in je klushok horen als ik mijn motor start. :stampen:
Hemelsbreed zit je nog geen kilometer verderop :mrgreen:

Hoezo "kleine wereld" :toost:

(en het ergste is nog wel dat we elkaar geloof ik nog nooit hebben zien rijden) :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik ben die weken geleden zelfs nog geflitst met de ural in Bodegraven :lol:
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Papa Bear schreef:Ik ben die weken geleden zelfs nog geflitst met de ural in Bodegraven :lol:
wat al een prijswaardig momen is natuurlijk. Wel de foto opgevraagd hoop ik. elke foto van een van onze motoren gemaakt door vrouwe justitia beloon ik persoonlijk met een goede borrel op een treffen naar keus.

Kom maar op met die plaatjes.

Benno

p.s. waarmee ik natuurlijk niet wil aanzetten tot veroorzaken van gevaarlijk weggedrag :)
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Papa Bear schreef:....geflitst.....
Zo dan!!! Dat is mij nog nooit gelukt :shock: Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat ze wel eens controleerden binnen de dorpsgrenzen. Laat staan op "losgeslagen" Urals. ;)
Waar was het dat dit unieke fenomeen heeft plaatsgevonden?? Broekveldselaan, Burgemeester Kremersingel of langs de Noord- danwel Zuidzijde ?? (Volgens mij heb je dan wel alle wegen gehad waarop je zowiezo te hard kúnt rijden) :mrgreen:

Voortaan ook maar oppassen dan. Ik wil ook wel eens "ietwat monter" om het dorp heen rijden... :roll: :oops:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Foto is inderdaad onderweg.
Ik heb nog nooit staan juichen bij een bekeuring, maar nu heb ik trots m'n vrouw mee uit eten genomen om het te vieren. 67 echte kilometers per uur, met nauwelijks een aanloop :toost:
Bijlagen
20170206_180517.jpg
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Vergeet ik nog te melden, het is tenslotte een soort ural dagboek aan het worden, dat ze weer lekker loopt. Ons eigen Rolpa had een nieuwe K68 carb voor me. Ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit van de nieuwe carb een beetje tegenviel, ondanks flashy gouden geanodiseerde onderdelen :roll: . Het leek wel chinees.
Maar toch, van twee carbs kon ik toch weer 1 werkende maken en tijdens het afstellen met een proefrit kwam ik wederom (op exact dezelfde plek) een agent met een lasergun tegen. Dus wie weet komt het meetrapport binnenkort per post binnen, ik heb in ieder geval mn best gedaan.
Nejra

Bericht door Nejra »

Papa Bear schreef:Vergeet ik nog te melden, het is tenslotte een soort ural dagboek aan het worden, dat ze weer lekker loopt.
Kijk.. dat is het betere nieuws :mrgreen:

Hopelijk heeft die gunschutter :schieten: gemist bij je proefrit en hoor je er nooit meer wat van.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Papa Bear schreef:Foto is inderdaad onderweg.
Ik heb nog nooit staan juichen bij een bekeuring, maar nu heb ik trots m'n vrouw mee uit eten genomen om het te vieren. 67 echte kilometers per uur, met nauwelijks een aanloop :toost:
Foto kun je tegenwoordig ook zelf ophalen bij de website van justitie. aanmelden met je digi-id en je ziet je openstaande zaken.

https://www.cjib.nl/ik-wil-mijn-flitsfoto-bekijken

Heb je hem meteen digitaal ipv ene zwartprint prentje,
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Thanks voor de tip, meteen geregeld :D
Bijlagen
EDI05b950ef-2d77-4247-be77-5fbe338ab9e4.jpg
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

De ural is still going strong. Gisteren heb ik 'm verhuisd van Reeuwijk, waar ik een loodsje huurde, naar onze nieuwe eigen schuur in de Betuwe.
Het ging eigenlijk best lekker, totdat ik wilde tanken. Inmiddels weet ik dat er verschillende soorten tankdoppen voor Urals bestaan, afhankelijk van het soort tank dat je hebt. De mijne heeft een kunststof tankdop die je in de tankschroeft, met daarbovenop een chromen sierkapje met een slot;
Afbeelding

Toen ik de tank wilde openen kon ik de boel een halve slag draaien, daarna zat het muurvast. De chromen kap heeft een soort vrijloopmechanisme, dat er voor zorgt dat je er geen kracht op kunt zetten zonder dat je de boel aan puin draait. Natuurlijk heb ik dat toch geprobeerd en, onvermijdelijk, alles aan stront gedraaid.
Uiteindelijk kon ik niet veel anders dan de tankdop ter plaatse uit elkaar slopen en met een waterpomptang het restant eruit draaien :roll:

Verder geen problemen gehad, lekker langs de dijken naar huis gereden. Zijn er meer mensen die problemen hebben met die tankdoppen? En bestaat er een betere oplossing?

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Benno van Ham

Ja, die doppen geven vaker problemen. Jammer dat je zoveel schade hebt moeten aanrichtten. vaak helpt een schroevendraaier erin meppen ook om het slot te blokkeren. daarna is hij zonder schade aan de tank te openen.

Benno
Benno

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Die tank was al zo Benno, maar eerder gaf dat nooit problemen.
Benno van Ham

ok, dacht dat je die beschadigd had bij het openbreken van de oude kap.

benno
Benno

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik heb een nieuwe tankdop bested via Ebay, blijkbaar hebben bepaalde Harley en Triumph modellen passende tankdoppen.
Dit ding schijnt te passen, we gaan het meemaken; https://www.ebay.com/itm/Drag-Specialti ... 1392055241

Gisteren heb ik na het eten nog een uurtje onze nieuwe omgeving verkend, lekker over de Waalbanddijk geprutteld.

Afbeelding
Teun

Bericht door Teun »

Leuk filmpje..... wordt je vrolijk van.... :D
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik heb na wat zoeken een nieuwe tankdop besteld via ebay (ook te koop via amazon; Drag Specialties Chrome Screw-In Gas Cap for L96-12 Models 03-0305-A-BC221).
De tankdop is inmiddels binnengekomen per post en ziet er prima uit. De kwaliteit is in ieder geval een stuk beter dan die van de Russische variant.
Het schroefdraad bleek iets te wijd uitstaand voor de Ural tank, maar vijf minuten bijvijlen en het was passend.

Afbeelding

Afbeelding

Dus mocht iemand hetzelfde problem ervaren; het is voor 14 dollar een prima oplossing die er goed uitziet.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Onvoorstelbaar, maar weer een jaar voorbij. De Ural gaat nog steeds als een raket en vraagt niet meer dan haar normale onderhoud.
Door die coronatoestand werk ik vanuit huis, dus genoeg tijd om iedere dag even uit te waaien :roll:
20191124_105433.jpg
20190407_114935.jpg
Verder is de kudde uitgebreid met een Jawa 638, mijn winterprojectje;
20191026_085321.jpg
De enige problemen die ik blijf houden met de Ural zijn de gare carbs, die krijg ik maar niet goed. Op zich loopt het redelijk, maar zo'n dell'Orto kitje begint wel steeds meer aantrekkingskracht op me te krijgen.
https://www.ural-hamburg.de/Dnepr-Teile ... usatz.html
Postma

Bericht door Postma »

Probeer eens een setje "Old school" K65 met een dikke pakking, voor je teveel geld uitgeeft en misschien niet doet wat je ervan verwacht.
Racer

Bericht door Racer »

Mooie motoren :D
Nejra

Bericht door Nejra »

Postma schreef:Probeer eens een setje "Old school" K65 met een dikke pakking, voor je teveel geld uitgeeft en misschien niet doet wat je ervan verwacht.
Tja.. Ik weet dat het niet voor iedereen geldt, maar ik vind dat ook ondingen. Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn Deni P28's. sproeier 100 (of toch 110??) er in, naald net boven of net onder het midden (even uitproberen) en het werkt.
Stationairmengsel afstellen: links 1/3 open, rechts 3/4 als basis (heel raar.. Hebben alle Deni's) en daarna optimaliseren met wat gevoel. enige nadeel van de Deni's : ze reageren nogal sterk op het verstellen van de stationairnaalden op een kopklepper, maar als ze eenmaal goed staan verlopen ze daarentegen ook nooit meer. ook niet qua balans trouwens. En alleen op stationair natuurlijk, want bij verhoogd toerental ben je nog steeds afhankelijk van die twee kabels. ;) :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Tsja, ik weet niet wat nou wijsheid is eigenlijk. De K68's zijn niet best, ik heb er vanaf het begin problemen mee. Ook vervangen door andere K68's of hun chinese kopieen bracht geen uitkomst, dus daar ben ik wel klaar mee nu.
Voor de K65 heb ik er weinig vertrouwen in dat het nou echt verbetering gaat brengen, wat ik er over lees is niet echt heel revolutionair anders dan de K68. Overigens zit er in mijn linkercarb nog altijd een afgebroken stuk choke uit een K65 die ik er niet meer uitkrijg, dus ik ben nog niet erg overtuigd over die superieure kwaliteit.
In de afgelopen paar jaar heb ik al best wat centen in de carbs gepompt, als ik dat nu zou kunnen afsluiten door 1 keer goed te investeren zou ik dat denk ik best prima vinden.
Postma

Bericht door Postma »

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Plaats reactie