Voorstellen en wat vragen

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Willem Wever
Berichten: 23
Lid geworden op: Zo Nov 25, 2012 20:02

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Willem Wever »

Het zou kunnen zijn dat het stationaire gedeelte van de rechter carburateur niet goed is. Kun je de carbs 'n keer wisselen?
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door handjesman »

Ik lees niet terug of je de bougies hebt gewisseld. Geloof het of niet, maar ik heb ook eens een kapotte nieuwe bougie gehad.
Tip 2: Als je alleen de kabels op de bobine wisselt, zegt dat niets over de kabels of de bougiedoppen. Het kan zo maar zijn dat de bougiedop doorslaat naar de kop.

Gewoon proberen, dan weet je het.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Benno van Ham »

idd, carbs wisselen links en rechts. als het probleem verschuift zit het in de carb, anders ergens in de ontsteking, bougie of toch de kop. Weet je zeker dat alles goed beweegt in de kop. draait de tuimelaar niet stiekem net tegen de klep aan zodat deze op het verkeerde moment begint te kantelen. Zulk soort zaken.

Schoonmaken van een carburateur lukt niet altijd helemaal goed. De kleine kanalen kom je niet bij en in Ultrasoon lost kalk ook niet op. zo kun je vaak blijven zoeken naar een probleem.

Succes,


Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
mr Q
Berichten: 1650
Lid geworden op: Zo Mei 23, 2004 22:08

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door mr Q »

Benno van Ham schreef: Schoonmaken van een carburateur lukt niet altijd helemaal goed. De kleine kanalen kom je niet bij en in Ultrasoon lost kalk ook niet op. zo kun je vaak blijven zoeken naar een probleem.

Succes,
Benno

flesje carbcleaner van forte..
carbs vol laten lopen met die meuk...dagje laten inwerken...carbs spoelen met benzine en weer forte erin..
dan na 24 uur spoelen en carbs monteren...2 liter benzine in de tank, flesje carbcleaner erbij en stukje rijden..
werkt 99 van de 100 keer om alle kanaaltjes van de carbs te reinigen..(vaak beter dan ultrasoon)
heb (vroegah) de carbs van mijn (ex)rus ook zo gereinigd.... vorige week de carbs van m'n FJ ook zo gedaan.
Iemand is echt ingeburgerd wanneer hij,
in plaats van over schaapjes en geitjes,
over koetjes en kalfjes praat.
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Update! De Ural is op visite geweest in Tholen en daar is een waslijst aan kleine manko's eruit gehaald die bij elkaar opgeteld ervoor zorgden dat ze niet lekker liep.
Inmiddels heb ik zo'n 1500 kilometer gereden en lach m'n ballen uit de broek. Het was even wennen aan de besturing en de afwezigheid van remmen, maar inmiddels pruttel ik op mooie dagen lekker rond.
Ik heb wat kleine mankementjes gehad, die allemaal simpel op te lossen waren en de laatste 600 km heb ik er alleen maar benzine in hoeven gooien en start ik haar met een enkele trap. Op een dag wordt ze wel betrouwbaar.
Alleen die remmen he... dat is echt ruk. Ik heb er verse voeringen in zitten, een moderne kabel, degelijke stang tussen de twee hevels... helpt allemaal wel iets, maar niet veel. Wat kan ik nog meer doen?
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door handjesman »

De voeringen laten bekleden (vulcaniseren) bij een deskundig bedrijf. Doe meteen een wiel mee, zodat de voering op de juiste straal geslepen kan worden.
Echt, dat is een wereld van verschil met de russische speklappen die je erop kunt plakken!

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Benno van Ham »

Met handje in deze. Moderne voeringen doen wonderen (voor zover je over wonderen kunt spreken met trommeltjes).

Als dat nog niet genoeg is zou je kunnen overwegen om je remmen om te bouwen naar hydraulisch.

Een naaf van een oude Ford Escort past redelijk goed zover ik weet maar de jongste expert daarmee binnen de club is volgens mij Rob. Die heft op zijn Ural de (vind ik) mooiste ombouw gedaan voor een Rus. Nostalgische trommeltjes om te zien maar wel hydraulisch bekrachtigd. Mooier als schijfremmen en best wel effectief

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door robm84 »

Ik wordt geroepen hoor ik.

Het zijn inderdaad de gevulde ankerplaten van een Ford Escort MK1 die ik gebruikt hebt. Er zijn er nog wel meer andere merken die dezelfde diameters hebben gebruikt.
Wat je nodig hebt is een linker voorwiel remankerplaat, je zit met de dubbel inlopende remschoenen.

Zoals je ziet heb ik de volle naven van een Ural, hier passen de breedste schoenen van een Ford in. En bij deze breedste schoenen horen ook de grootste remzuigers.
Deze combinatie remt perfect en geeft mij alle vertrouwen in het huidige hedendaagse verkeer.

De onderdelen worden hier in Nederland wel lastiger om te vinden, maar ik haal ze via ebay, hier is nog aardig aan te komen.

Enkele foto's van mijn rem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Dat is precies het soort oplossing dat ik zoek! Thanks Rob!
Ik ga dus op zoek naar de linkervoorwielremankerplaat van een Escort MK1. Is het vanaf daar een rempomp zoeken en dan plug en play of heb je nog andere aanpassingen moeten doen?
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Pfff. Ik ben al een paar dagen aan het zoeken, maar ik kan niks vinden. Het is alsof je een panda-oog zoekt, maar dan moeilijker.
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door robm84 »

Ze liggen niet voor het oprapen. Ik zal is mee zoeken!
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Graag! :toost:
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Ik heb nog verder gegraven op internet. Blijkt dat diezelfde remmen ook gebruikt zijn in een Morris Marina (interessant artikel hier: http://www.jockeyjournal.com/forum/show ... &showall=1)
En op ebay staan op zich genoeg onderdelen voor Marina's, het is alleen even puzzelen met wat nou bij elkaar hoort (misschien kun je ff meekijken Rob?)

Volgens mij heb ik deze ankerplaat nodig:
http://www.ebay.co.uk/itm/Morris-Marina ... 1c47a83e15

Deze cilinders:
http://www.ebay.co.uk/itm/FRONT-WHEEL-C ... 2c700507af

Remschoenen:
http://www.ebay.co.uk/itm/MORRIS-MARINA ... 51c332341f

Slangen (?) :
http://www.ebay.co.uk/itm/FRONT-FLEXI-B ... 1c301d6ef2

Wat veren:
http://www.ebay.co.uk/itm/R-BRAKE-SHOE- ... 1c26473783

Ben ik dan compleet (op pomp en leiding na dan)?
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Frank65 »

Op de Duitse fora lees ik dat Opel Kadett C en D ook schijnt te passen.

Je kunt googelen op' hydraulische bremse dnepr '.

Frank
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door robm84 »

7/8"Boring van de cilinders is goed.
Maar let wel even op dat de wielrem cilinders ook in een linkse en rechtse uitvoering zijn.
Je hebt dus 2 x links ook nodig.

Voor de rest heb je alles volgensmij.
Misschien mooier om een koppel pijpje te hebben ipv zo slang.
Kijk maar op de foto's bij mij.

Groet Rob

Ps.

De rempomp op het stuur heb ik van een honda genomen, wel voor een 22mm stuur.
Maar creatief met een frees en hij is 25mm geworden.
Diameter van de rempomp is 1/2" (12.7mm)
Remslang kun je overal op het internet op de goeie lengte en met de juiste banjo's eraan zo bestellen.
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Thanks Rob, dan ga ik de hele bende gewoon bestellen en er het beste van hopen.
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door robm84 »

En heb je al spullen besteld?
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Jazeker, die zijn onderweg. Deel is al binnen. Verkoper van de ankerplaat wilde niet buiten Engeland versturen, dus die heb ik laten versturen naar mijn schoonfamilie in Engeland. Tegen de kerst zal ik de onderdelen wel compleet hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door robm84 »

En heb je ondertussen alle spullen bij de hand?
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Ff afstoffen; de hele bende om m'n voorrem om te bouwen naar hydraulisch ligt nog altijd klaar. Alleen, sinds de (min of meer originele) remmerij nu eindelijk echt goed afgesteld staat, zie ik er de noodzaak niet meer van in. Eigenlijk kan ik nu prima remmen met de ori remmen, aangevuld met wat moderne kabels, schoenen en stangen.
Ik heb er inmiddels serieuze kilometers op zitten en raak meer en meer met de Ural vertrouwd, wat zeg ik, we hebben d'r zelfs op de bruiloft ingezet;

Afbeelding

Ging allemaal prachtig, totdat gister de gerepareerde schroefdraad van de linker bougie het begaf. Met een spectaculair *plopperdeplop*-geluid ben ik uiteindelijk wel thuisgekomen. Verdere schade lijkt er eigenlijk niet te zijn, alleen heeft de linker cilinderkop een behoorlijk uitgewoond bougiegat.

Afbeelding

Ik voel er eigenlijk niet zoveel voor om dat nog eens op te gaan lappen, om dan later ergens in de middle of nowhere met hetzelfde probleem te staan. Concreet zoek ik dus een linker-cilinderkop. Heeft iemand dat misschien ter overname in het archief liggen of moet ik op ebay en webshops gaan zoeken?
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Benno van Ham »

zo te zien heeft er al een v-coil of helicoil ingezeten.

Cilinderkoppen zijn gebruikt en nieuw goed te vinden. jan (rolpa) is volgens mij nu op vakantie maar bel eens naar Rb in genemuiden of Gossie in tholen. misschien hebben die iets nieuw liggen. Een gebruikte kop heb ik ws. ook nog wel liggen voor je maar of je daar heel vrolijk van gaat worden weet ik ook niet.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door nicolai »

Ja dat is een overgang bus en komt gegarandeerd met de bougie mee, eraf draaien en niets aan de hand,
echter zie ik dat je de lange versie hebt van de passchroef, bij Brezan automaterialen hebben ze die op voorraad.
Ook de verkorte versie is daar verkrijgbaar en past prima en hoef je niet perse de kop te vervangen
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Ik heb gisteren in Tholen een gereviseerde kop opgehaald, eigenlijk als nieuw. Vandaag de hele bende weer gemonteerd, kleppen gesteld en ze liep in 1 trap weer loepzuiver. Voor de schrik maar meteen een proefrit van 150 kilometer door het groene hart gemaakt. Topdag!
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

En weer bijna een jaar voorbij... En wederom heb ik geen problemen gehad met de Ural.
Afgelopen jaar heb ik spacers tussen de cilinderkoppen en de carbs gezet (zo'n zelfde setje als John gebruikt heeft http://udcn.messageboard.nl/forum/viewt ... &start=135, maar dan zonder de verbindende slang).
Het verbruik is daarmee bijna gehalveerd (van 1:6 naar iets in de buurt van 1:10). Verder heb ik eigenlijk alleen maar gereden, zonder gezeik.

Gisteren nog, het was blijkbaar lokale 'laat-het-hek-van-je-weiland-openstaan'-dag. Heb ruim 40 kilometer onafgebroken door de polders bij ons kunnen hobbelen in de zon. Afgelopen jaar was de Ural de betrouwbaarste motor van ons complete auto/motorpark :lol:

Afbeelding
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Owja, voor ik vergeet: hoe smeer ik de kruiskoppeling op de cardanas? Ik zie een smeernippel, maar kan daar niet bij met mn vetspuit.
Is het idee soms dat ik de hele as loshaal?
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Benno van Ham »

Kleinere spuit gebruiken. In het boordgereedschap hoort een vetspuit die wel small genoeg is om in de kruiskoppeling te komen. Dan nog is het een beetje een gefriemel maar smeren loont wel !!

Fijn te horen dat de Ural zo betrouwbaar is.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Thanks Benno. Ik heb even gezocht en kwam er achter dat veel lotgenoten een naald gebruiken die op de vetspuit geschroefd kan worden.
Blijkbaar kun je met het juiste type naald (https://www.amazon.com/Lincoln-Lubricat ... B0002SR6XE) eenvoudig in de nippel poken. Het ding is besteld, we zullen zien.
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door nicolai »

Ik heb er nog nooit van gehoord maar vind het leuk dat je ons informeert.
Thanks daar kan ik ooit nog eens wat mee, want dat vroeg ik mij laatst ook al af
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door chinaman »

Ja klopt, heb ik ook één. Kon geen andere manier bedenken want met een gewone nippel gaat het
gewoonweg niet.
Met die naald is het een fluitje van een cent.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Papa Bear
Berichten: 102
Lid geworden op: Di Feb 12, 2013 10:21

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Ik merkte dat het ook helpt als je een vetspuit hebt die je met 1 hand kunt bedienen. Heb je tenminste nog een hand over om die naald op zn plek te houden.
Plaats reactie