Voorstellen en wat vragen

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Papa Bear

Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Hoi, ik ben Daniel en ik ben nieuw hier.

Laat ik bij het begin beginnen. Ik ben 28 en woon in een klein dorpje vlakbij Gouda. Motorrijden doe ik sinds mn 18e, en twee jaar terug heb ik ook m'n autorijbewijs maar 's gehaald omdat dat voor m'n werk wel handig was.
Ik ben begonnen op een diversion, tien dagen later omver gekegeld door een bijziende dame in een mercedes. Mijn volgende motor was een GSX600F waar ik meer aan moest sleutelen dan dat ik er op kon rijden, gevolgd door een fijne VFR750. Hierna was ik geen student meer en heb ik een triumph daytona 955i gekocht die een paar maanden later gestolen werd. Een CB sevenfifty volgde, evenals een CB400N voor vrouwlief, en XL500SA die als rat eindigde.

Afbeelding

Een K100RS (16v) was mijn volgende liefde, en de rat werd opgevolgd door een CB500 die eveneens verrat werd. Ook heb ik tussentijds nog een CB400N gereden omdat ik die praktisch voor niks kreeg.

Afbeelding

Met de K100 ben ik in 2010 op weg naar m'n werk smerig hard aan bonken gereden door een inhalende vrachtwagen op een N-weg, en toen ik een jaar later en een nieuwe schouder en wat reserveonderdelen verder weer kon bewegen heb ik een R1100GS gekocht die ik nog steeds heb. Met deze motor ga ik veel op reis met een klein clubje vrienden, tentje achterop en door de bagger crossen tot we geen zin meer hebben. Verder wordt er veel gesleuteld en geexperimenteerd (met motoren dan he :lol: ). Er staat op dit moment ook nog een zeer gerespecteerde K75 op de oprit waarmee m'n vriendin haar woon-werkkilometers draait. Aan vierwielers staan er een mazda 3 en een 1970 VW kever.

Hoe dan ook, ik heb de jarenlange droom om een zijspan te rijden. Toen ik enigszins hersteld was van m’n ongeluk heb ik een dagje zijspanrijden geprobeerd bij Rob Teffer, en sindsdien laat het me niet meer los (zijspan, niet Rob Teffer).
Ik ben me al een poosje aan het oriënteren wat het dan zou moeten worden en heb ook al het een en ander geprobeerd. Inmiddels weet ik dat ik zeker geen modern ogend span wil en ook geen tweetakt, dat is domweg niet mijn ding.
Een zwak heb ik wel voor Russische motoren, en zo kwam ik hier, lurkend, terecht.

Ik heb me geprobeerd in te lezen om te achterhalen naar welk model ik op zoek moet, maar ik kom er maar moeizaam wijs uit. Vandaar een aantal vragen waar hier misschien iemand me wel mee kan helpen;

- Is er ergens een handig modellen-overzicht te vinden waarmee ik kan achterhalen welk model van welk merk is, en wat daarvan de bouwjaren zijn?
- Doe ik er goed aan te zoeken naar een mooi en goed exemplaar, of is het beter zo min mogelijk uit te geven aan aanschaf, omdat ik toch alle onderdelen in m’n handen ga hebben?
- Welke modellen moet ik niet hebben, er vanuit gaande dat ik toch meer wil rijden dan sleutelen?
- Welke motor zouden jullie me aanraden? Ik hou van simpele techniek, en zo min mogelijk onderdelen die stuk kunnen gaan.

Jullie input is meer dan welkom :D
roel100

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door roel100 »

Allereerst welkom op dit forum.
De eenvoudigste manier om je te orienteren is om op een treffen van ons langs te komen.
Daar zul je zien dat naast de "standaard" merken en typen er nog erg veel tussenvarianten zijn die samengesteld zijn zodat de som der delen soms beter is dan de delen. Ook zie je daar veel eigen "uitvindingen". Ons eerstvolgende treffen is het eerste weekend van maart in het Gooi.
Mocht je daar willen komen kijken laat het dan even weten, dan stuur ik je meer info.
evenementen-op-udcn.nl
Roel de Glopper
secretaris UDCN
Kijk ik opzij, ben ik altijd weer blij
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

roel100 schreef:Allereerst welkom op dit forum.
De eenvoudigste manier om je te orienteren is om op een treffen van ons langs te komen.
Daar zul je zien dat naast de "standaard" merken en typen er nog erg veel tussenvarianten zijn die samengesteld zijn zodat de som der delen soms beter is dan de delen. Ook zie je daar veel eigen "uitvindingen". Ons eerstvolgende treffen is het eerste weekend van maart in het Gooi.
Mocht je daar willen komen kijken laat het dan even weten, dan stuur ik je meer info.
evenementen-op-udcn.nl
Goed idee! Daar wil ik inderdaad graag even rondkijken en praten.
Kun je wat meer info over dat treffen sturen?
fred

Bericht door fred »

Zijkleppers kunnen zeker grote afstanden aan net zoals de kopkleppers, spreek uit ervaring(K750).

Wielen van Ural(volle naaf) passen op Dnepr, maar omgekeerd niet deze komen klem te zitten achteraan.
Bouw van het wiel is iets anders.
En zo zijn er nog veel kleine verschillen.

Hier link voor modellen en types: http://dnepr.ural.free.fr/cadres.htm
klik op : tout les modelles.

Grt Fred
roel100

Bericht door roel100 »

Ik heb je een PB gestuurd over het treffen
Roel de Glopper
secretaris UDCN
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Fantastisch! Daar heb ik wat aan!

Kan dan nog iemand me vertellen waarom ik een aangedreven en/of geremd zijspan zou willen?
Ik wil 'm gebruiken om een beetje te boemelen, en mee te nemen op kampeerweekendjes. We pakken daarbij wel eens een onverhard paadje, maar geen ontzettend zware offroadtoestanden.
Ik denk dat ik toch neig naar eenvoud, ongeremd en niet aangedreven zijspan dus.

De uitnodiging voor het watjestreffen heb ik ontvangen, dank daarvoor. Alleen gaat een heel weekend niet lukken. Is het ook mogelijk om zaterdag of zondag even langs te wippen of zijn jullie hele dagen aan het toeren?
roel100

Bericht door roel100 »

Natuurlijk kun je langswippen
Zoals je gezien hebt beginnen we vrijdag al om 12.00 uur.
Achter in de middag begin van de avond is iedereen er dan wel.
Zaterdag zou je kunnen aanschuiven bij de maaltijd. De rest van de zaterdag overdag zijn we weg (toertocht)
Zondag is iedereen meestal voor een uur of twaalf weer weg.
Vrijdag of zaterdagavond dus.
Hoop je te zien komen.
De toegang is via een bemodderd bospad, daar wordt je met een solo niet vrolijk van.
Roel de Glopper
secretaris UDCN
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Zo, inmiddels zijn we een jaar verder en eindelijk is het dan nu zover; ik heb er een gevonden!
Afgelopen zaterdag kocht ik een Ural Tourist uit 2000, en nu zoek ik me gek naar wat ik eigenlijk in huis heb gehaald.
Kan iemand mij vertellen of dit een IMZ-8 103.10 is? Of is het misschien iets anders?

Afbeelding

Afbeelding
chinaman

Bericht door chinaman »

Hey mooie fiets man. Wat voor één het is weet ik niet. Rij zelf een chang jiang. Chineese zijklepper.........
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
fred

Bericht door fred »

Type staat op indentificatieplaatje als ik me niet vergis.
En volgens mij Belgische fiets.

Grt Fred
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Klopt! Voorheen Belgisch inderdaad, weet jij er meer over?
nicolai

Bericht door nicolai »

Mooie brommah man, ziet er prachtig uit en is van een oud vrouwtje geweest zo te zien?
Het is een 650 Imz 8310 ofzo ze hebben allemaal het zelfde nummer trouwens er is geen verschil.
sowieso export model met chromen velgen, hoe hij rijd is weinig over te zeggen, gewoon doen!
welkom bij de club en kom gerust eens langs of erger word lid, al is het maar omdat je het zelf ook niet meer weet.
Sommigen twijfelen aan hun gemoed toestand en vragen zich af ben ik nou gek als techneut? of is het gewoon een klote ding?
Ook dan ben je welkom als technisch masochist en zijn we bijna allemaal lekker bezig met onze hobby.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Nou, ze staat veilig in mn garage hoor :lol:
Ik ben gisteren best nog even zoet geweest met uitvogelen welk schuifje welke functie heeft, maar na een half uurtje klooien had ik 'm mooi lopend.
Sleutelmaatje Peter dook eigenlijk onmiddellijk in het bakkie en daarmee was m'n eerste uralritje een feit. Na afloop nog even aan de zuurstof van het lachen...
Voor de liefhebber een filmpje van mijn gestuntel (telefoonkwaliteit...) http://vimeo.com/86781606

Afbeelding

Ik heb op diverse fora al gezocht naar welke olie ik in deze machine moet gieten, en voor de cardan en bak is dat luid en duidelijk. Maar wat gooi ik in het carter? Als ik ga zoeken naar SAE50 kom ik op oldtimerolie uit (bijvoorbeeld deze http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/121). Is dat correct?
robm84

Bericht door robm84 »

Of 20w50 minerale olie
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

is idd de beste voor een rus. Monogrades zijn meer voor de zijkleppers geschikt. In een kopkleppert gewoon lekker 20w50 gooien van een niet te duur fabrikaat. Beter elke 5000 wisselen met een goedkope dan 10000 met een dure olie rondrijden.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Tot dusverre heb ik vooral heel veel lol met m'n Ural. Ik ben niet erg onder de indruk van de remmen (die er volgens mij alleen voor de sier opzitten), maar daarvoor heb ik een andere kabel, remschoenen en stang besteld bij de Ural Zentrale. Ben benieuwd of die verbetering gaan brengen.
Vandaag heb ik wat overuren opgenomen en ben ik een lekker eind gaan rijden. Wat me opviel is de nogal onregelmatige loop bij snelheden onder de 40, en dat ie zo af en toe een slag mist (maar wel lekker ploft en knalt). Is dat een typisch russendingetje of kan ik dat verhelpen?

Afbeelding

Verder heb ik uit pure nieuwsgierigheid het deksel van de ontsteking en bobine eens losgehaald om te zien wat er eigenlijk onder zat. Ik zou graag een reserve-bobine hebben, alleen heb ik eigenlijk geen idee wat ik nou voor bobine erin heb zitten :? Kan iemand me trouwens vertellen wat voor type ontsteking ik heb?

Afbeelding

Afbeelding
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dat is een type 2 ontsteking, de bobine kun je niet los kopen, alleen als complete ontstekings set.
De bobine staat er om bekend dat die een thermisch probleem heeft, dus als die warm wordt werkt die niet meer naar behoren.

Ik heb zelf ook een type 2 met een westerse bobine van Richard uit Genemuiden. Werkt uitstekend.
Er zijn echter meerdere type 2 versies dus of die bij jouw ook werkt kan ik je niet garanderen.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Dank je! Hoe zie je eigenlijk het verschil tussen type II en III? Mijn motor is van 2000, ik zou eigenlijk type III verwachten.
Ik heb net even gezocht, en die losse bobine is blijkbaar hier te krijgen: http://moto-boxer.com/product_info.php? ... cts_id=482
Frank65

Bericht door Frank65 »

Gezien je bouwjaar zal het idd een type III zijn (nr is zelfde als type 2).

Hier staat wat meer info :

http://b-cozz.com/Archive/PDF/Electric/ ... _Part4.pdf
nicolai

Bericht door nicolai »

Mooie site man en goed duidelijk wat bij wat hoort, bedankt.
De rotor verbeteringen slaan vooral op het type 2 en 4 dat is een ronde as met hal gever
met daarop gefelst/gerolde fietsbel constructie en komt door trillingen en vibraties
gegarandeerd binnen 10.000 km los, dit probleem vind je vaak moeilijk doordat je het eerst niet
door hebt wat er aan de hand is als de motor stilstaat. Als je het dan gevonden hebt en denkt de handige Harry
uit te hangen door het te solderen of te lassen scheurt dat uiteindelijk ook af maar maalt ook alles kapot.
De magneten werken het beste maar let erop dat het plaatje/ringetje met die 2 platte kantjes om het tegen te houden voorop
niet zover uitgewoond raakt dat het vrij kan gaan ronddraaien. De nieuwe Amerikaanse ontsteking ziet er ook wel mooi en degelijk uit.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik heb wat problemen met slecht oppakken bij het wegrijden de laatste tijd.
Starten gaat in 1,2 keer kicken. Even stationair laten draaien, choke eraf, en dan wegrijden... Dat is dan waar het misgaat.
Ze komt niet op toeren en wil afslaan (wat dan ook regelmatig gebeurt). Wegrijden lukt na een paar pogingen wel, maar met veel horten en stoten (alsof 1 cilinder soms wel en soms niet meedoet).
Eenmaal op toeren gedraagt ze zich keurig en is er niks aan de hand.

Ik heb het in eerste instantie gezocht in de carbs, deze schoongemaakt en opnieuw afgesteld. De benzinekraan vond ik er ook matig uitzien, dus deze heb ik vervangen. Effect van dit alles was nul.
Bougies heb ik vervangen (NGK BP4HS), kabels en doppen zien er normaal uit. Luchtfilter is schoon... wat kan ik nog meer controleren?
Frank65

Bericht door Frank65 »

Kan natuurlijk van alles zijn. Maar je schrijft eerder dat ie nogal onregelmatig loopt onder de 40 en af en toe knalt. Nou dat is is niet normaal. Normaal is een perfect rustig lopend russenblokje, zonder enige knallen, ploffen of iets dergelijks.

Knallen en ploffen is meestal een verkeerde manier van verbranding van het benzine/lucht mengsel.
Dit kan o.a. zijn door ontsteking van het mengsel op het verkeerde tijdstip.
Of verbranding in een niet daarvoor geschikte ruimte, d.w.z. er staat een klep open wanneer dat niet zo zou moeten zijn.

De bobine kun je doormeten, primair ±1,7 Ohm en secundair rond de 10kOhm.
Timing kun je checken met een stroboscoop, vervroeging ook. Normaal staat de schijf ongeveer in het midden of iets daarvoor,
Russische bougiekabels en doppen zijn ook niet van bijzondere kwaliteit, gezien de prijzen van kabel en doppen zou ik deze gewoon vervangen.
Verder kun je checken of je wel 14V naar je bobine krijgt voor krachtige vonken.

Kleppen kun je stellen, en controleren of de veren nog voldoende druk leveren om de kleppen gesloten te houden tijdens de inlaatslag (vacuum).
Een veer die je met je duim kunt indrukken is niet meer goed. Er gaan geruchten dat de veren ook wel eens willen breken, met name de kleinere binnenin.

Mocht hij niet knallen en ploffen,dan is je mengsel verhouding benzine/lucht verdacht (sproeier, stand van de naald, gebalanceerde carbs, verstopt e.d.).

Kan natuurlijk ook een combinatie zijn van alles, of iets anders, t´is een rus.
Veel plezier bij het troubleshooten :P
handjesman

Bericht door handjesman »

Ik gok ook op de klepveren, als ik dit zo lees. Ze kunnen idd. breken, eigenlijk meestal nieuwe veren. Vaak wordt de pakkingring tussen de cilinderkop en de onderste veerschotel vergeten te vervangen, of geheel vergeten. Die pakking houdt de ergste hitte van de klepveren weg. Vooral nieuwe klepveren die te heet worden willen nog wel eens breken.

Doe er je voordeel mee!

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Benno van Ham

is trouwens best goed te zien als je de kleppendeksel weghaalt en een lampje naar binnen schijnt. de binnenste veer breekt het gemakkelijkste, tenminste bij mijn dnepr in het verleden wel eens 3 van de 4 kapot gaat binnen 2000 km :)

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Daar was ik zelf nooit op gekomen, ik ga het morgen controleren! Wordt vervolgd...
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Allrighty, vanmorgen ff snel de garage ingedoken om te kijken. Uiteraard is het de rechtercilinder die moeilijk doet, dus om een beetje werkruimte te krijgen moest het span eraf. Viel me trouwens erg mee, was in 10 minuten gebeurd. Grote vraag is natuurlijk hoe ik dat zware kreng er ooit weer aan krijg, maar dat is een zorg voor later :mrgreen:

Afbeelding

Klepdeksel en kop waren er eigenlijk heel makkelijk af te halen, eenvoudiger dan ik verwachtte nog. Het schroefdraad van een van de draadeinden waarmee de kop vastzit wandelde gezellig met de moer mee, wordt vervangen dus. Briljant systeem ook met die uitlaatbocht eruit tikken, nooit meer gezeik met afbrekende draadeindjes :stampen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De uitlaatklep kan ik met mn duim een stuk makkelijker indrukken dan de inlaatklep en het lijkt alsof de uitlaatklep niet helemaal lekker afsloot. Kleppen gedemonteerd en eigenlijk niks raars gezien, veren zijn ook niet gebroken ofzo.
Ik denk dat ik probeer om morgen even naar Tholen te rijden om een nieuwe klep in te slijpen (ofzo, nooit gedaan eigenlijk).
Frank65

Bericht door Frank65 »

Als je de klep met je duim kunt indrukken dan zijn de veren lam. Bij de inlaatslag zal het vacuüm wat dan in de cilinder ontstaat de klep doen openen. Met als gevolg het knallen en ploffen.

Dus zou je de veren moeten vervangen. Russische veren kosten 30 euro per komplete set en kunnen dus breken, Duitse veren (BMW) kosten het dubbele, te koop bij Jan Wassenaar.

Kleppen slijpen kun je makkelijk zelf doen, kosten zijn dan 20 euro.

Nog even gekeken naar je foto's, de kleur van je bougie lijkt mij vrij licht. Hij zou koffiebruin moeten zijn. Maar daar ben ik nog niet zo in thuis, kan een ander misschien beter iets over zeggen.
Benno van Ham

in plaats van naar Tholen kun je natuurlijk ook naar Leimuiden rijden naar het sleutelweekeinde van de UDCN. Ook onderdelen beschikbaar en genoeg mensen om een onpartijdig oordeel over je probleem te helpen stellen.

groet,

Benno
Benno

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

@Frank: die bougie is nieuw en heeft nog 0 km gelopen : :mrgreen:

@ Benno: Oooo, dat is dan aan me voorbijgegaan... Heb net een afspraak gemaakt voor morgen...
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

We hebben een nieuwe uitlaatklep geplaatst en de binnenste klepveren vervangen, de kop werkt weer naar behoren.
Vandaag de hele rotzooi weer in elkaar gezet. Verse koppakking, kleppen gesteld en meteen maar even bougiedoppen kabels vervangen.
Met ingehouden adem gestart en... GVD nog steeds hetzelfde probleem :schieten:

Stationair doet de rechtercilinder niet mee, en bij wat gasgeven pakt de rechterkant ook ontzettend rommelig op. Het komt ook wel voor dat rechts helemaal niks doet (uitlaatbocht blijft ook koud). Uit de uitlaat komt wel een luchtstroom maar die is koud.
Ik heb links en rechts een mooie vonk, heb voor de zekerheid ook nog eens de bougiekabels op de bobine gewisseld maar het resultaat bleef hetzelfde; rechts is dood.
Carb (K68) heb ik nu al honderd keer bekeken en ik zie er niets vreemds aan. Heb er een revisiekitje in gegooid, maar resultaat is en blijft nul.
Links draait overigens gewoon keurig. Ik ben het ff kwijt nu, heeft iemand nog een briljante ingeving?
Plaats reactie