even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Bericht door Nejra »

Even een paar sfeerplaatjes van vandaag met een rijdende/rijklare Rus. Da's weer eens wat anders dan al die onderdelen met vet of roest :mrgreen: Bovendien doet íe het na alle gesleutel ook "wel eens" gewoon goed :wink: :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie trouwens dat er best wat verdwenen is door de formcrash. Een complete verwisseling van de "ingewanden" van het motorblok bijvoorbeeld. Ik heb even overwogen om ivm de "dagboekfactor" ook dat te restaureren en alle beeld voorzien van nieuwe tekst opnieuw te posten, maar eigenlijk is daar geen beginnen aan en bovendien lijkt het opbouwen van een motorblok voor de tweede keer ontzettend op de eerste.... :roll: :mrgreen:

Wat wel interessant is om even opnieuw te melden is dat na een paar eerdere onbevredigende probeersels de K750 tegenwoordig toch een goed werkende electronische SOVTEC-ontsteking op 6V heeft. Uiterlijk gewoon van het roemruchte "Type 2", maar dan voor 6 Volt en een iets aangepaste rotor om montage op een zijklepper-nokkenas mogelijk te maken (boutje van opzij voor montage conform de verdeler-rotor).
Eigenlijk was dat een beetje een gok, want we roepen binnen de UDCN allemaal al heel lang dat 6V en (Russische)electronische ontsteking niet goed samengaan maar volgens Leszek lezwinsky van Oldtimergarage is dat niet (meer) waar en moet het met deze ontsteking prima gaan. Nooit te beroerd om eens iets uit te proberen en... het klopt! :mrgreen:
Op het moment dat ik dit schrijf zit de unit er zo'n 1100 kilometer(paar weken regelmatig gebruikt... dan krijg je dat) op en ben ik wat mij betreft volledig overtuigd. Lekker sterke vonk (zeker voor een 6V unit. zo fel blauw is me met contactpunten nog nooit gelukt) icm een normale/goede dubbel-uitgang-6V-bobine. (ik gebruik deze, die had ik al eerder uit de contactpunten-combi en past netjes weggewerkt op de "originele" bobineplek onder de tank mbv een stukje hoek-aluminium). Start makkelijk en de automatische vervroeging werkt - in ieder geval voor een zijklepper en puur op onderbuikgevoel - ook prima. Bijkomend voordeel is dat het blok ook vergeleken met een met enig gevoel bediende handmatige vervroeging opvallend "koel" blijft tijdens het lopen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Nejra

Bericht door Nejra »

Plaatje (want stilstand is achteruitgang en dus zitten de eerste kilometers van deze week er alweer op) :mrgreen:

Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Nejra schreef: Wat wel interessant is om even opnieuw te melden is dat na een paar eerdere onbevredigende probeersels de K750 tegenwoordig toch een goed werkende electronische SOVTEC-ontsteking op 6V heeft. Uiterlijk gewoon van het roemruchte "Type 2", maar dan voor 6 Volt en een iets aangepaste rotor om montage op een zijklepper-nokkenas mogelijk te maken (boutje van opzij voor montage conform de verdeler-rotor).
Inmiddels ben ik de 1600 kilometer voorbij en omdat er voor de forumcrash(waardoor de info en de vragen verdwenen) best wat interesse was hiervoor wat aanvullende gebruikservaringen:
Algemeen: de unit werkt prima.Gewoon op een 6V accu inclusief spanningsval door bekabeling en "oude stijl"contactslot. Bij het starten krijgt hij daardoor regelmatig maar 5V spanning en dat is geen probleem: werkt hij keurig op. Ik sta dan ook nog steeds achter mijn "eerste indruk" van hierboven. Wel een aandachtspuntje: Omdat het een experiment was wilde ik eea zo monteren dat het er ook weer makkelijk vanaf kon. Bijgevolg had ik geen locktite oid gebruikt bij het monteren van het rotortje(dat is in dit geval zoń zware "Type-2 aluminium klodder" die meedraait met je nokkenas) maar gewoon gemonterd met de meegeleverde Nyloc-moer. Gisteren vertelde mij enig gerammel uit het vooronder dat dit ontoereikend was. Omdat de unit goed voldoet heb ik hem maar opnieuw gemonteerd met wat blauwe locktite tussen nokkenas en rotor ter ondersteuning van dat boutje. Waarschijnlijk wordt dat lastig als eea tzt ooit weer eens gedemonteerd moet worden, maar hoe ik dat oplos zie ik dan wel weer. Verder voorlopig een beetje in de gaten houden....
Ander "zeurpunt": Voor mijn gevoel begint de unit (let wel: gevoel. Ik heb niet de mogelijkheid/middelen hier exacte metingen aan te doen) iets te vroeg met vervroegen. Kun je accepteren, maar dan wordt bij tussen de 40 en de 50 rijden in zijn drie de motor wat rommelig qua loop en vrij heet. Opvangen door de ontsteking bij het afstellen iets verder te verlaten naar "stationair eigenlijk net te laat" lost dit op, maar levert bovenin bij volgas iets in. Ik heb hem toch maar hier op afgesteld, want een zijklepper wil toch al niet "bovenin" gereden worden qua toeren en met deze afstelling trekt hij wel lekker door en pakt mooi op, en daar heb ik veel meer aan. ( de vraag "Loopt hij max 115 of 120?" is voor een motor waar je 80 kruissnelheid mee aanhoudt niet zo boeiend, want als je dat te vaak doet gaat het toch maar stuk :roll: )
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

Hoi Nejra,

Ik ben t gepiel met de pm 05 zat en wil iets wat onderhoudsvrij en betrouwbaar is. Zat jouw betoog te lezen.
Bevalt jou goed zo te lezen. Eenvoudige montage en afstelling en daarna gaan met die banaan en nooit meer naar omkijken??
Nejra

Bericht door Nejra »

Dat is de bedoeling inderdaad. Tot nu toe klopt het.

Overigens had ik ook geen problemen met mijn PM-05. Simpel en het werkte. Vraagt alleen natuurlijk wel iets meer aandacht onder het rijden..... Bij iedere rijsituatie het ontstekingstijdstip handmatig bijregelen met een handeltje op je stuur :roll: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

ja en dat gefriemel aan t stuur heb ik geen zin in, let liever op de weg en met name andere weggebruikers
Nejra

Bericht door Nejra »

Afbeelding

Blijft best een mooi plaatje... toch? :mrgreen: 8)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Maar eens iets over onderhoud schrijven, want hij heeft al maanden geen nukken meer ondanks "bedenkelijk frequent winters gebruik" :wink: .
Straks gaat íe nog op zijn Ural-broertje lijken.
Van de week maar weer eens motorblokolie gewisseld. Eens per 1500 kilometer schreef men destijds voor. Omdat er geen oliefilter in zit. Dat houd ik ook maar aan voorlopig. wisselen is zo gebeurd en die net iets meer dan een liter olie die er in gaat kost ook de kop niet. Meestal zit íe dan trouwens wel dichter bij de 2000, want dankzij de solo-overbrenging klopt die teller natuurlijk niet helemaal. Aangezien ik op asfalt rijd en niet op onverharde Russische wegen en het blok dus per kilometer minder hoeft te werken lijkt me dat meer dan zat. Bij mijn gebruik (wekelijks minstens één ritje woon-week levert al zo'n 100 kilometer op. soms twee of drie keer en ik moet soms ook nog wel eens ergens anders heen) heeft íe dus gemiddeld iedere twee maanden nieuwe olie... :mrgreen:

En ik ga toch eens over een nieuwe accu nadenken. De huidige is van 2010 en zakt toch wel bedenkelijk in spanning als hij die drie ampere van de bobine op moet hoesten bij starten op bevroren dagen. Vooralsnog lukt het nog steeds om hem aan te krijgen, maar eens wil die electronische ontsteking natuurlijk niet meer....
Regeren is vooruitzien, dus ik denk dat ik die heuze vijftien euro maar eens uit ga geven vóór ik ga/mag klagen over onbetrouwbare Russen. :roll: :mrgreen:

Oh ja: Plaatjes vullen geen gaatjes:
Afbeelding

Wordt vervolgd :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Tja.. Er valt weinig te melden ook al had ik dat beloofd. Enige sleutelactiviteit was het onderweg vastzetten van het moertje rechtsboven op de versnellingsbak omdat hij wat lastig begon te koppelen (dat moertje houdt immers ook het beugeltje van de koppelingskabel vast). Thuis nog eens over gedaan met een drupje locktite. Verder doet íe het altijd. Tot afgelopen maart een keer of twee per week richting werk + wat toerritjes. sindsdien werk ik vanuit huis vanwege de Coronamaatregelen en rijdt hij alleen nog toerritjes en af an toe een boodschap of familliebezoekje. Ik zal alvast eens na gaan denken over een nieuwe achterband.... Hellup ik rij te veel :roll:

dan maar over op het motto "plaatjes vullen geen gaatjes" om het leuk te houden :mrgreen: :toost:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

En tussen alle sleuteltopics is er op dat vlak eigenlijk al geruime tijd niks te melden over de K-750. Wel dat hij een keer of twee per week of vaker gebruikt wordt en dan 100+ kilometer wegdraait.
Volgens de kilometerteller, gecompenseerd voor de gewijzigde eindoverbrenging heeft hij sinds maart 2019 14.000 kilometer gereden. min of meer uiteraard; zo nauwkeurig is het allemaal niet (voor de snelheid moet ik de aangegeven waarde x 1,25 doen, en dat heb ik hier ook met de tellerstand van 11.300 afgelegde kilometers gedaan. Daar zit enige foutmarge in).
Het valt me daarbij op dat ik er ook steeds vaker op dat ik hem - volkomen in tegenspraak met de algemeen geldende opvattingen over Russen in het algemeen en zijkleppers in het bijzonder - zonder al te veel scrupules inzet op stukken snelweg. Voor mijn gevoel kan dat met een solo met aangepaste overbrenging prima, mits je die snelweg uiteraard niet afjakkert. Gewoonlijk houd ik zoń 80-90 kruissnelheid aan en naar mijn idee vindt íe dat niet onprettig. Uiteraard is "gevoel"een beperkt middel: meten is weten en dus heb ik hem vandaag eens getemperatuurd:

Na een snelwegrit van 40 kilometer van Delft naar huis heb ik met een infrarood thermometer de temperatuur opgenomen. De uitkomst viel me eigenlijk helemaal niet tegen:
Direct naast de bougie op de kop kom ik aan 130 graden (oke.. 132 links en 128 rechts) en de olie kwam op 88 graden Celsius. De cilinders zelf waren een fractie warmer. waarschijnlijk doordat direct na het verlaten van de snelweg de koeling wegvalt en het gietijzer nog even zijn warmte kwijt moet, maar 135 graden Celsius vind ik voor een luchtgekoeld motorblok bij 25 graden buitentemperatuur alleszins acceptabel. Ik had vroeger een Yamaha Diversion die het er slechter vanaf bracht: die zat rond de 145graden Celsius voor het vergelijk. De enige plaats waar je echt niet wilt meten zonder een naar gevoel te krijgen is bovenop de gietijzeren "cilinders" tussen de uitlaat en de inlaat, want daar meet je probleemloos 180-190 graden. eigenlijk logisch, want daar loopt intern een uitlaatkanaal, en geen oliestroom of ander koelend element. Uitlaatbochten van boven de 250 graden zijn heel normaal. De uitlaatgassen zelf zitten richting de 400-450 (als ze niet heter worden) en zo bezien valt dit eigenlijk ook heel erg mee.

Direct bij aankomst: Buitenkant carter blijft dus ca 10 graden koeler dan de olie zelf.
Afbeelding

En exact vijf minuten na aaankomst is dit punt nog steeds 130 graden... dat gietijzer blijft lang heet!
Afbeelding

Huidige set-up (voor wie dat leuk vindt om te weten):
Bouges NGK B6HS
Deni P28 carburatie, naalden in de een na hoogste stand
Hoofdsproeier 110
en een papieren-luchtfilter-element ipv het oliebadfilter. (dat ademt wat vrijer en op een solo knoei je een stuk minder vettigheid als je hem wat te monter op de zijstandaard zet)
Ontsteking Sovek 6V type-2 icm een Taiwanese 6 V bobine.
en een "lange" 9/35 overbrenging in het cardan.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

marc

Bericht door marc »

Leuk om te zien en goed om te weten ;-)

Ik mis net een foto vanaf de zijkant. Ben net bezig met opnieuw bedraden en zoek naar de beste tracé 's.
Sowieso...dient de km teller kabel ook onder de tank door of los er langs?

Vrgrtn Marc
Nejra

Bericht door Nejra »

Hoi Marc,

Ik kan binnenkort wel eens kijken of ik een paar fotoś extra kan maken.
Gebruik je een bestaande draadboom of maak je hem zelf?? Bij deze motor had ik geen bruikbare draadboom en heb ik eea zelf geknuttseld aan de hand van een bedradingsschema. Bij gebrek aan knippers etc. was dat niet heel moeilijk. ik ben begonnen met een 10mm krimpkous losjes op te hangen aan de bovenste framebuis. klein knipje ter hoogte van de dynam-aansluiting en daar heb ik vervolgens draad voor draad in op kleur in geregen. vooraan bij het balhoofd loopt die krimpkous + draad rechts langs het balhoofd onder de bout van de tank door en eindigt met een kleine lus voor de noodzakelijke speling onder de koplamp. aan de achterkant eindigt eea net boven de spanningsregelaar. Ik kan me herinneren dat ik destijds ook heb zitten prutsen met de tellerkabel. De uiteindelijke loop was een beetje "op gevoel" (lees: Met zo min mogelijk scherpe bochten), maar ik weet eigenlijk niet meer waar ik op uitgekomen ben. volgens mij vooraan onder het balhoofd door tussen de framebuizen (maar wel vrij hangend), tussen de achterste steun van de tankophanging door en dan met een bocht naar de versnellingsbak, maar ik zal dat nog even checken.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Still going strong: https://youtu.be/xJ-Hz0VjDYg :mrgreen: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Update: in 2020 heeft de K750 ruim 15.000 kilometer afgelegd. Zoiets als 8 keer oliewisselen en een versleten achterband ;)
Mede hiervoor heb ik hem afgelopen januari stilgelegd voor wat groot onderhoud en een paar verbeteringen. Naast het wisselen van olie in de voorvork, versnellingsbak, cardan etc wat tot de gebruikelijke onderhoudshandelingen behoort wil ik de koppeling vervangen door een singledisk- systeem voor een wat eenduidiger aangrijpen. Daarvoor moet uiteraard de versnellingsbak er af en - omdat deze K750 een heel kort frame heeft- ook de achtervork er uit. Omdat ik dan toch bezig ben wil ik gelijk ook de keerring achter het vliegwiel wisselen: de laatste tijd zweet die een beetje door, en dat kan ik dan mooi combineren.

Paar plaatjes:
Keerring. Hij zweette wat, dus ik wilde hem gelijk mee wisselen omdat je voor die koppelingsaanpassing toch al de bak weg moet halen en er dan al bijna bij bent. Vliegwiel er af dan kan de rest van het blok in elkaar blijven zitten. De keerring bleek door de jaren heen een rare consistentie te hebben gekregen. Lijkt wel teer geworden en overal waar je er vat op probeert te krijgen trek je er een plukje uit... er uit peuteren was een nogal smerig klusje. Het loopvlak van het vliegwiel (de keerring dicht af op het vliegwiel bij een Rus, niet op de as zelf) zat er ook vol mee. Gewoon "uitgesmeerd". Eigenlijk verwonderlijk dat het niet harder lekte dan "een beetje zweten'.
Afbeelding

Verse keerring er in. Een afgedankt krukaslager is een prima drijver er voor heb ik ontdekt: valt mooi om de krukas heen. :P

Vliegwiel er weer in en op moment zetten. Op Internet kom je de meest extreme waarden tegen voor het moment. Het aardige is dat men bij KMZ destijds niet verder kwam dan "heel erg vast". Ik leg dat bij mijn Russen uit als 140-160 NM. Blijft vooralsnog prima zitten.

Vers borgplaatje niet vergeten. Ik smeer daar zelf altijd een klein beetje vloeibare pakking op aan beide zeiden en monteer terwijl dat nog nat is. In theorie kun je anders een lichte lekkage krijgen via de spiebaan onder de boutkop door. Niet vergeten het na afloop het plaatje om te buigen.....

Let op de geavanceerde blokkeertool voor het vliegwiel. ;)

Afbeelding

Borgeplaatje niet vergeten om te buigen....
Afbeelding

Koppeling wordt een singleplate... Moderne technologie voor een 62 jaar oude Rus.. Niet helemaal "origineel", wel prettiger rijden. (en er is toch niemand die het ziet). De voorste en achterste staalplaat van de originele koppeling worden gerecyled
Afbeelding

Twee langere bouten met een moertje er op zijn een prima hulpmiddel om de boel gecontroleerd de veren in te trekken (en de geleidebussen op te manoeuvreren....)
Afbeelding
Afbeelding

Vastzetten met verse M8x1 boutjes. Om ze extra vast te zetten gebruik ik een slagbit in een ratel. Geen slagschroevendraaier zoals je soms ook wel ziet. daar houden je krukaslagers niet zo van. Origineel worden ze daarna geborgd met een "Körnerschlag". een net woord voor "ram er een put in met een drevel". Ik houd niet van timmeren op mechanische delen. Blauwe locktite van de bouwmarkt volstaat gewoonlijk ook prima om ze er in te houden. (en zo niet dan is er ergens een lager rot of een as krom en word je genekt door de trillingen. Dan moet je dat dat oplossen in plaats van fanatieker borgen ;) )
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Die single plate koppeling heb ik er nu ook in. Vind het persoonlijk net iets fijner rijden. Alleen altijd een karwei om alles weer in elkaar te krijgen :schieten:
Nejra

Bericht door Nejra »

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding

Zo, eindelijk een "Authentiek K750-achterlicht" op mijn K750.
En dat na "pas" 11 jaar :mrgreen: :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Racer

Bericht door Racer »

Ziet er goed uit ✔️
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Mooi lampje :toost:
Hellraiser

Bericht door Hellraiser »

Mooi hoor, nu nog een achterrekje? :D
ЙОХАН
Nejra

Bericht door Nejra »

Thansk allemaal. Maar ehh... Achterrekje?? Waarom dat?? Ik vind hem wel mooi zo :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Hellraiser

Ik ook hoor no offence maar ik persoonlijk vind bij die van mij dat er iets ontbreekt zonder achterrekje op het spatbord :)
ЙОХАН
dropje73

Re:

Bericht door dropje73 »

Nejra schreef: Wo Aug 10, 2011 10:48 In afwachting van bestelde lagers maar eens iets aan een wiel gedaan:

Dit remt wel erg "smeuiig tot op de bodem":
Afbeelding
Ook bekend als "in het geheel niet". Dat kunnen we niet hebben en dus heb ik de trommel uitgegraven, uit gespoeld en ontdaan van zwarte spuitbusverf.... geen idee wat dat in de remtrommel doet, net zo min als ik weet waarom iemand een flinke laag kogellagervet in zijn remtrommel heeft trouwens.

Eerst maar eens deze jongens er vanaf:
Afbeelding

en dan de naaf uitspoelen:
Afbeelding

De lagers klinken als een oude boeren kar: piepend en korrelig, dus die mogen er ook uit:

deze buitenste ring dient als borgmoer
Afbeelding

en als we die weg halen (haaksleutel) dan kunnen we de binnenring die de lagers op hun plek houdt er uit draaien:
Afbeelding

aan de binnenkant van deze ring zit een stofhoes/keerring van - in dit geval verteerd - rubber en aan de buitenkant een akelig fijn schroefdraad:
Afbeelding

In de rubber ring hoort een adstandsbus om het lager op te sluiten. hier hoort de keerring ook op af te dichten, maar dat doet íe duidelijk al heel lang niet meer:
Afbeelding

in het wiel is nu het lager zichtbaar:
Afbeelding

en de beste manier om het er uit te krijgen is gebruik te maken van een steekas. Hier er in steken:
Afbeelding

En een klein tikje met een kunststofhamertje doet de rest:
Afbeelding

Er blijken consiche lagers in te zitten, maar helaas is het loopvlak niet bepaald vlak meer.

dit is (bijna) de hele inhoud van de naaf:
Afbeelding

Lagerschaal, lagerkern, een afstandsbus met flens, de lagerkern van de andere kant van het wiel en een derde afstandsbus. ( de eerste vulbus is dat ding dat nu in die rubberen dichtring zit en die ligt er boven) . in het wiel is nog een deksetje en een lagerschaal achtergebleven en die laten zich er voorzichtig uit tikken:

Afbeelding

Een beetje schoonmaken kan geen kwaad en heeft iets archeologisch in zich: Voorbeeldje: Vet schrappen met een schroevendraaier van de middelste afstandsbus: er zit van buiten naar binnen een mooie gradient in van nog redelijk recent vet naar iets dat nog net niet is versteend, git-zwart is en vies stinkt:

Afbeelding

Blijkbaar smeerden ze lagers vroeger ook met Varkensreuzel of visolie of zo: bah!

en hier ligt alles weer klaar voor montage (waar ik verder geen foto's van heb gemaakt wegens wel erg vette handen); inclusief twee nieuwe wiellagers en rubberen ring:
Afbeelding

Verder krijgt íe een ankerplaat van een MT-11 ipv de originele. Dubbel oplopende remschoenen voor wat extra remvermogen. De mijne komt van een sloop-rus en blijkbaar had de vorige eigenaar van de ankerplaat een visueel probleem of een ernstige aanval van wansmaak, want de hele ankerplaat stond in dit soort goudverf:

Afbeelding

Russische Bling-bling... het moet ook niet gekker worden. Gelukkig hechtte het voor geen meter.... even uit elkaar, deze mijnheer er over:
Afbeelding

en we kunnen weer monteren:
Afbeelding
nu mèt verse remblokken en stel-stang, die overigens best wel slordig ruim paste
Afbeelding

Dus daar heb ik maar een vulringetje tussen gedaan:
Afbeelding
Klaar!!

Wordt vervolgd!
Zeer behulpzame post,dank!

Weet je toevallig de maat van de keerring?
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Nejra

Bericht door Nejra »

Hahaha... Sorry, mijn post is uit 2011. Vind je het erg als ik die maat na tien jaar niet meer weet?? :roll: :oops:

maar eehhh.. binnendiameter van de draadbus = buitendiameter van de keerring, buitendiameter van de afstandsbus = binnendiameter van de keerring en als je de breedte van de huidige keerring opmeet dan heb je die maat ook. Nu je de boel toch uit elkaar hebt liggen is een schuifmaat waarschijnlijk de snelste oplossing :wink: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Hellraiser

:mrgreen:
ЙОХАН
Nejra

Bericht door Nejra »

Hoewel de K750 zich de laatste jaren ondanks nogal frequent gebruik heeft bewezen als een behoorlijk betrouwbare machine komt er nu toch een sleutelklusje aan: De koersvastheid laat wat te wensen over viel me gisteravond op. De oorzaak zit hem in in een geleidelijk ontstane speling op het balhoofdslager die ik niet weg gesteld krijg. Strakker zetten levert geen speling meer, maar wel een zwaar punt..... Oftewel: Tijd de voorraad conische balhoofdslagers van dees-of-gene leverancier te verkleinen. Doe ik gelijk twee sets: één voor de K750 en mijn Ural heeft nog de oorspronkelijke balhoofdslagers en die zitten er nu toch echt ook aan te komen. Waarschijnlijk is het span ook wel gebaat bij een "setje conisch" ergens in de komende maanden :roll: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Vandaag de KMZ gewassen. (ik ben geen poetser, maar het kan ook té erg worden). Daarna gestart met het idee om er een klein blokje om het dorp mee te rijden. Op de linker cilinder lag nog wat zeepwater en bij het starten begon dat onmiddellijk bellen te blazen bij de koppakking. Die was dus lek. Bij de laatste rit vond ik hem al wat "bijzonder" lopen zonder dat ik er echt een vinger achter kreeg. Was dat ook gelijk duidelijk: een licht compressieverlies . Gelukkig is het wisselen van een koppakking bij zo'n 62 jaar oude zijklepper niet bepaald raketkunde en had ik nog een paar aluminium-pakkingen op voorraad (de verzendkosten waren ooit duurder dan de pakkingen zelf, ongeacht het aantal... nou, doe er maar tien extra dan)
Dus 20 minuten later draaide de boel weer als vanouds.

Een paar plaatjes voor het idee:
Cilinderkop is bij dit blok niet meer dan een deksel met koelribben en uitsparingen. Er zitten geen bewegende delen in een zijklepper-kop:
Afbeelding

Kleppen naast de cilinder ipv in de cilinderkop (vandaar de naam "zijklepper"). Constructief makkelijk, maar de vorm van de verbrandingskamer is inefficient en een hoge compressieverhouding zit er ook niet in. Dat gleufje in de kleppen is trouwens heel handig: kun je kleppen inslijpen met een platte schroevendraaier als je geen beter gereedschap bij de hand hebt, maar dit terzijde:
Afbeelding

Inkijk... (loopvlak van de cilinder. glimt als de spreekwoordelijke spiegel . althans... tot daar waar de zuigerveren komen)
Afbeelding

De vorm van de verbrandingskamer van zo'n zijklepper is nogal inefficiënt, dus wat koolvorming is onvermijdelijk. Ook bij een kloppend mengsel en ontsteking. (en loodvervanger in je benzine moeten doen helpt ook niet mee):
Afbeelding

En verder heb ik een paar nieuwe balhoofdslagers ontvangen met de post, dus een deze dagen kunnen die ook gewisseld worden. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Plaats reactie