even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Frank65

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Bericht door Frank65 »

Mij is ooit eens door Hans Beck verteld dat je een bobine altijd op een stuk magnetisch metaal moet monteren (frame). Dit zou een voor een beter magneetveld zorgen, hetgeen weer voor een betere vonk zou zorgen.
Bij een Rus is dat standaard niet zo, zit immers op het aluminium blok gemonteerd.

Geen idee of dit een broodje Aap verhaal is.
Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef:creatief opgelost zoals het hoort. als de bobine genoeg interne weerstand heeft voor de contactpunten zou het goed moeten gaan. Succes :) Ding hangt daar in ieder geval netjes.

benno
Thanks!

Niet dat ik er enige zakelijk belang bij heb. maar mocht er iemand anders ook zo'n bobine zoeken: Ik heb hem hier vandaan.
Ik meet trouwens iets meer weerstand dan op de website staat gespecificeerd. Voor 6 Volt gebruik lijkt 2,4 ohm me wel prima, dus ik heb goede hoop :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Nejra

Bericht door Nejra »

Frank65 schreef:Mij is ooit eens door Hans Beck verteld dat je een bobine altijd op een stuk magnetisch metaal moet monteren (frame). Dit zou een voor een beter magneetveld zorgen, hetgeen weer voor een betere vonk zou zorgen.
Bij een Rus is dat standaard niet zo, zit immers op het aluminium blok gemonteerd.

Geen idee of dit een broodje Aap verhaal is.
Tja.. Ik durf het je niet te zeggen. Misschien kan het nòg beter als hij aan een stuk weekijzer hangt, maar het vonkt prima zo.

Door redenerend op bovenstaande stelling: aan welk stuk weekijzer zitten de bobines van een racer of moderne "supersport"?? Volgens mij gewoon aan een alu frame of direct in de kunststof dop gemonteerd. Volgens mijn gevoel zouden die jongens als er op dit punt echt iets te halen viel allemaal met een brok blik onder hun tank rondrijden :roll: :mrgreen:

Gevoelsmatig zou het wel kunnen kloppen, maar dan zo marginaal dat ik het verschil nooit ga merken op een oude Rus.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

Ik pas altijd reiki toe op mijn bobine!!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik doe niet aan reiki, weekijzer of voodoo, maar na wat testjes doe ik wel aan niet-ontstoorde bougiedoppen.
Als het loopt merk ik weinig verschil, maar met een onduidelijk mengsel zoals bij het starten des te meer. Met niet-ontstoorde doppen start hij negen van de ten keer in een trap en de tiende keer in twee of drie, maar met ontstoorde doppen kost het me minstens tien keer trappen en een keer zelfs een rondje de straat door duwen om hem aan het lopen te krijgen. :schieten:
Die mogen hun carriere dus vervolgen in de voorraad kast. misschien dat ze ooit nog van pas komen op iets met een 12 volt boordnet en een startmotor.

Voor een eerlijk vergelijk: Het waren allemaal nieuwe doppen, van NGK. :roll:
Laatst gewijzigd door Nejra op Di Feb 28, 2017 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

mee eens, ontstoorde doppen zijn leuk bij systemen met een krachtige bobine en vonk. Niet in een 6 volt met punten dus.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja.. voorstellen mag ik sinds enige tijd niet meer van Nicolai en de grote beurt van de K750 zit er ook alweer even op.
Dat was best een leuke klus en de K750 loopt eigenlijk nagenoeg zonder mankementen, zodat zijn misstapje met die bobine op het watjestreffen ook allang weer vergeten en vergeven is. Ook brengt hij me af en toe trouwhartig richting werk of op familliebezoek en het gebrek een "Russische streken" wordt af en toe gewoon pijnlijk saai. ;) Zo saai dat je op een dag besluit dat het tijd is voor wat anders in plaats van die....

... Nee, niet in plaats van de K750, maar als gevolg van enige "inspiratie" door de K750 een tweede Rus er bij, en wel in plaats van de oude Japanse dame die de laatste jaren nagenoeg ongebruikt haar dagen sleet in de hoek van het garagehok. Geen GL1000 dus meer voor ondergetekende, maar wel een Siberische kopklepper, en deze keer voorzien van een hele brede "zijkoffer" met een wiel :mrgreen: ;)
Deze keer geen volledig overleden opknapproject a-la K750, maar een min-of meer-rijdbare Ural 8.103-10 met karakteristiek Russische lak (lees: beschadigd, maar niet rot), Russische bedrading (lees: doet het meestal) en een laag onbestemde aanslag van slijmerig-vergomde benzineresten in verder nogal incontinente K63 carburateurs (en niet alleen daar...). Met wat schoonmaken van die laatste en wat stellen loopt hij heel aardig en heb ik er zelfs een stukje op gereden, maar stinkt mijn rechterbeen nu al enkele uren naar benzine. Eerst nog wat nieuwe pakkingen en vlotter-naald-rubber-ring-dingetjes scoren voorafgaand aan verder gebruik dus. :mrgreen: :wink: :roll:

Overzichtsplaatje:
Afbeelding

Motorblok (inclusief inmiddels gewisselde brandstofleiding en -filter)
Afbeelding

Nieuw rubbertje zou geen kwaad kunnen. geen nieuw rubbertje op deze plek momenteel ook niet :mrgreen:
Afbeelding

Vier nette wielen:
Afbeelding

Something "In between" ;)
Afbeelding

En tzt zal hier zowiezo nieuw rubber op moeten (als ik het duozadel niet laat vervallen tenminste):
Afbeelding

Wordt vervolgd! :toost:
Laatst gewijzigd door Nejra op Zo Mar 05, 2017 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Ja, als je er eenmaal aan begint dan wringt het toch zo'n derde wiel erbij. Leuke fiets om te zien en hopelijk ga je hier ook veel plezier mee beleven.

groeten,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
robm84

Bericht door robm84 »

Mooi man! Veel sleutel plezier ermee.

Ik vind het wel heel wat dat je een complete fiets erbij koopt voor het watjes treffen!
Nejra

Bericht door Nejra »

haha. Dank jullie wel. Dat sleutelplezier gaat vast lukken. Rijplezier waarschijnlijk ook.
Ik heb alleen zo'n flauw vermoeden dat het moeilijk gaat worden om hem tot het volgende watjestreffen binnen te houden :roll:

:mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

grote dank dat je af en toe aan mij denkt, dat waardeer ik zeker wel.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ik hoop dat je er veel lol van hebt hoewel een GL1000K2.........
Maar ja die hebben nogal eens het koppakking probleem en aluminium aantasting tussen de koeling en cilinder
Eigenlijk raad ik je aan om een nieuw topic te starten voor je fiets zodat je jezelf opnieuw kunt voorstelling inclusief je motor
Wat ook nog een optie is een 2e gebruikers naam zodat wij allemaal weten over welke motor je het hebt en zo opnieuw
10 of 12 pagina's vol lullen, en dat doen wij allemaal dus wees welkom en ik lees het allemaal gretig weg dus schroom niet om het te delen.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Nejra

Bericht door Nejra »

Nou, de suggestie van dat aparte topic voor de Ural heb ik maar overgenomen.. Dat met die "maak een kloon van je zelf" zie ik dan weer minder zitten. Een dagelijkse- en een forumnaam vind ik al meer dan zat. Net als nog een keer voorstellen. Wie zit daar nou op te wachten??
Iedereen die wil weten wie ik ben komt maar een hand geven, een bak koffie drinken ... of kijkt hier :mrgreen: :toost: 8)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Paar plaatjes van de K750 "omdat het kan".Afbeelding

Afbeelding

De teller staat inmiddels op 7300, maar omdat die nooit gecorrigeerd is voor de gewijzigde eindoverbrenging ligt dat dus eigenlijk een factor 1,23 hoger. Hard op weg naar de 10.000 dus. Sinds oktober...
Begint redelijk ingereden te raken gezien het dalende olieverbruik. Maar als ik in dit tempo doorrijd moet ik over vier of vijf jaar opnieuw beginnen met "grote beurten" :mrgreen:
Van de week eerst maar weer eens basaal onderhoud plegen in de vorm van wat verse oliën en vetten.
Netjes bijhouden en regelmatig gebruiken, dan blijft het langer heel :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Lupo

Bericht door Lupo »

:D De reis naar Hilversum weer overleefd zo te zien.
Nejra

Bericht door Nejra »

Yep. Hij is tot nu toe behoorlijk betrouwbaar. Ik mag/kan/wil er niet over klagen :toost: :mrgreen:

(en ja, ik weet dat zoiets een gevaarlijke opmerking is) :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Je rijdt Rus als....

Kleppen stellen je vrijwaart van de noodzaak om ter meerdere eer en glorie van het koningshuis op een dag als vandaag je troep van zolder af te halen voor de vrijmarkt :mrgreen:

Afbeelding

Oftewel: Tijd voor gepland onderhoud. Olie afgetapt. (Zwart, niets bijzonders) wiellagers gecheckt (niks mis mee), Kleppen gesteld.(beide uitlaat kleppen mochten een paar honderdsten ruimer en de rechter inlaat wat krapper) en nog wat controle- en smeerklusjes aan remmen, kabels en carburateurs. :mrgreen:
Oh ja: en de contactpunten stellen natuurlijk.... :stampen:

Hij kan er weer een poosje tegenaan :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Nou.. maar een kort poosje dan. Gisteravond ging op een van de donkerste wegen van de wijde omgeving opeens een rood lichtje branden, en dan ook gelijk feller dan de koplamp zelf. Omdat een K750 alleen maar waarschuwingen geeft als er niet meer geladen wordt (blijkbaar kan er niets anders fout aan zo'n ding :wink: ) weet je dan tenminste wel gelijk wat er aan de hand is...
Omdat ik nog maar een paar kilometer te gaan had heb ik gelijk overgeschakeld op het led-stadslicht om de accu te sparen (jawel.. ik weet het... mag niet en zo, maar zonder licht in het donker stil komen te staan is denk ik een groter risico, dus je moet toch wat) en ben in ieder geval rijdend thuis gekomen. Vandaag wat aan het meten geweest en helaas... ik mag op zoek naar een andere dynamo.
Hoe mik je het uit: allebei de Russen kapot(zie ook mijn Ural-topic) in slechts twee uur tijd :?
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

robm84

Bericht door robm84 »

Misschien en idee om deze dynamo Door ruud te laten maken? ?

Kost misschien wel iets maar ik denk dat je dan een betere kwaliteit hebt dan dat je een andere oude of nieuwe ergens opzoekt!
Nejra

Bericht door Nejra »

Ach, op zich is de bestaande (laten) reviseren helemaal geen gek idee. Bij een vervangende moet je ook maar afwachten wat je aantreft.
Kosten van zoiets zijn relevant, maar natuurlijk ook nogal relatief van aard. (Een nieuwe 6V dynamo is nl ook niet gratis).

Het afgelopen half jaar heb ik ontzettend veel lol van het nrijden met de K750 gehad en heeft hij 10.000 kilometer afgelegd tegen de kosten van wat benzine(bij 1:18, dat zijn zo'n 28 tanks vol...), een liter of wat olie, een bobine en de 150 ml gedestilleerd (accu)water die ik moest bijvullen niet te vergeten. Dat is dan Inclusief de nodige woon-werkkilometers bij wijze van nood/alternatief omdat die zogenaamd "betrouwbare" japanner van me het een paar keer liet afweten en in het zelfde tijdsbestek daarbij een klein kapitaal aan onderdelen heeft geconsumeerd.....
Nu iets uit moeten geven om een fatsoenlijke dynamo te kunnen monteren valt voor mij in dat licht bezien een beetje in de categorie "shit happens", "hoort er bij" en "hij heeft het al (terug)verdiend".

"Wat rijdt dat slijt" zeggen ze wel eens, maar dat bevalt me beter dan "rust roest". Nu heb ik er tenminste lol van gehad :mrgreen: :lol:

Ik zal de dynamo er komende week/dagen eerst maar eens uitbouwen. Klusje van niks, maar zo heb ik er nog een paar van die "klusjes van niks" aan de K750.

Ken je dat?? Van die kleine klusjes die blijven liggen omdat ze niet belangrijk/urgent genoeg zijn?? (of ik te lui :roll: )
De Russische benzinekraan wisselen bijvoorbeeld. Voor een verse Duitse mèt werkende reserve. En een paar van die rubber regenhoedjes plaatsen rond de gaskabels, daar waar ze de carburateurs in gaan. Kan ik nu denk ik mooi combineren. Eindelijk een stok achter de deur: zonder tank kun je veel beter bij de dynamo.... :lol:
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Mei 12, 2017 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

luchtfilter los, Draadjes los, beugel los en een bougiekabel van de bougie af...
Afbeelding

en dan schuif je hem er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Collector en koolborstels zien er opvallend netjes uit, maar de veldspoel heeft ongeveer 0 ohm aan weerstand richting massa, en de rotor afhankelijk van de stand iets tussen de 4 en oneindig. Lijkt me geen van tweeën goed.

In Delft zit AED. die hebben in het verleden wel eens vaker een dynamo(welliswaar van een auto) en (twee keer) een startmotor voor me her-wikkeld/gereviseerd. Deden ze goed en dus mogen ze nu naar deze dynamo kijken voor me.
Als het goed is heb ik hem begin volgende week weer terug. Dat is royaal eerder dan verwacht. Mij hoor niet klagen als dat een goede dynamo oplevert :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

dubbel...
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Mei 05, 2017 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

bonsai

Bericht door bonsai »

Dag,

Kan je de dynamo ook "verkeerd" laten passen in het tandwiel ???

Als ik de foto's bekijk zitten de aansluitklemmen E en R links, bij mijn K750 zitten die rechts .....

Bedankt
Nejra

Bericht door Nejra »

Ja en nee.
De as van de dynamo zit "uit het midden" tov het huis. door te draaien kun je de tandwielspeling instellen. te strak = loopt stroef, nodeloos veel slijtage, te los = ook nodeloos te veel slijtage en/of helemaal niet mee draaien van de dynamo.

Potentieel kun je er ook de draairichting mee omkeren maar dat los je op middels polariseren.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Als je de dynamo verkeerd monteerd wil hij zich strakker op het. Tandwiel vreten, is ook niet lekker.
Benno

gerrith

Bericht door gerrith »

Wat is de beste positie voor de dynamo? Als ik hem monteer dan kun je de dynamo tegen of met de klok richting iets draaien (kijkend richting voorwiel). Ik heb de dynamo helemaal met de klok mee en daarna iets terug gedraaid. Is dit de juiste werkwijze?
En is alleen een rubber ring voldoende of kan men beter vloeibare pakking erbij gebruiken.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Uit de Manual

Afbeelding

Is alleen de vraag, sta je ervoor of zit je erop
Laatst gewijzigd door Frank65 op Ma Mei 08, 2017 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
geert

Bericht door geert »

Hallo
In de werkplaatst handleiding van Zuid Afrika van een 650 kopklepper staat beschreven dat; de dynamo gezien in de rijrichting in zijn geheel naar rechts moet worden gedraaid, dan op de buitenkant van de flens en het motorhuis een merk plaatsen ,daarna de dynamo +/- 3-4mm terug draaien
en vast zetten. motor lopen laten en eventueel op gehoor fijn afstellen

Gr Geert
Benno van Ham

Het naar rechts draaien klopt volgens mij of het nu een kop of zijklepper is. het type dynamo is natuurlijk wel heel anders voor kop of zij.. Is ook eigenlijk de enige positie waarbij de bedrading van de dynamo goed uitkomt tov de klem aan de achterkant.

Enne, die draairichting is precies omgekeerd. van voor af bekeken draait je krukas met de klok mee, de nokkenas er tegenin etcc... Probeer het maar eens als je je vliegwiel draait komt het merkteken van boven naar beneden door het inspectiegat.

benno
Benno

Frank65

Bericht door Frank65 »

geert schreef:Hallo
In de werkplaatst handleiding van Zuid Afrika van een 650 kopklepper staat beschreven dat; de dynamo gezien in de rijrichting in zijn geheel naar rechts moet worden gedraaid, dan op de buitenkant van de flens en het motorhuis een merk plaatsen ,daarna de dynamo +/- 3-4mm terug draaien
en vast zetten. motor lopen laten en eventueel op gehoor fijn afstellen

Gr Geert
Rechts of links is natuurlijk altijd afhankelijk of je ervoor staat of dat je erop zit, volgens mij is het gangbaar dat je als je erop zit hanteert.
Benno bedoel je rechts om als je erop zit ?

Dat is dus andersom dan dat ik dacht, van voren gezien links.

Heb nog even gegoogled en op de fotos die je vindt zit die links van voren gezien en dus rechts in rijrichting.

Misschien inderdaad even kijken hoe de bedrading zit als die erop zit.
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja.. Naar mijn stellige overtuiging maakt het links of rechts afstellen niet zo veel uit. Eenmaal afgesteld klem je als het goed is de dynamo toch zodanig vast dat hij niet mee gaat draaien, dus dat "trekken of duwen" verhaal maakt denk ik niet zo veel uit. Ik denk dat een correcte (niet te diepe) tandwielspeling veel belangrijker is.

Voor wat het waard is: mijn dynamo zat maximaal naar links gedraaid (en dan iets terug) van achteraf gezien. Bij monteren volgens het "maximaal-rechtsom-en-dan-terug" zoals hiervoor gesuggereerd zaten de aansluitcontacten onder het beugeltje/veer waarmee je hem van achteraf opsluit en was aansluiten zonder de boel kort te sluiten een onmogelijkheid.... :stampen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Plaats reactie