even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

nicolai

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Bericht door nicolai »

200 gram, man dat is onwijs veel, dat is 2 bonken zee vis lood?
weet je het zeker? dan zou ik toch de band er af halen en kijken wat er mis is
Misschien zit het in de lagering van het wiel want ik kan het mij bijna niet voorstellen
Laat het ons maar weten wat je allemaal weer gaat ontdekken!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Nejra

Bericht door Nejra »

Ondertussen ook vooral niet vergeten: "Nothing beats riding your own creation" of wellicht meer toepasselijk: "Ніщо не б'є верхом власне виробництво" (volgens Google translate) :wink: . Rijden dus. Het motorblok moet inlopen.... of een soortgelijk excuus :P ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond net weer een lekker rondje wezen rijden. Sinds hij weer rijklaar is is hij op de afgelopen zondag en maandag na eigenlijk iedere dag "de deur uit" geweest. Bij elkaar zo'n 350 kilometer in een week... (en hij geeft vooralsnog op wat gehobbel na geen krimp). Los van het hobbelen (dat zich vooral bij bepaalde snelheden manifesteert) vind ik hem eigenlijk veel lekkerder rijden dan ik vooraf had verwacht. :toost:

Die wielen gaan ook goed komen heb ik mij voorgenomen. Ik heb hier nog een mooie naaf en een nette velg liggen. Daar fabriek ik een derde wiel uit en dan ga ik de huidige wielen daar één voor één mee wisselen en in orde brengen. Zeker met het "achterwiel" (mooie term in dit geval) zou dat moeten lukken.
Nog geen idee wat ik met die onbalans aan de voorkant moet/kan en waar die vandaan komt. Om op Nicolai zijn opmerking over de lagers in te haken: er zitten nieuwe lagers in die netjes soepel draaien. In die hoek hoef ik het niet te zoeken. Ik laat wel weten waar wel als ik er achter ben. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Dec 23, 2016 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Zoveel onbalans is heel erg vreemd in ieder geval. Uit mijn avonturen in de landroverwereld weet ik dat we daar wel eens een 150-200 gram onbalans in een Dikke Mud-band op stalen velg hebben zitten maar op een motorvelg ???

Ik denk dat het grootste deel van de hobbels uit de achterkant zullen komen. als de naaf uit het midden gespaakt is krijg je heel nare hobbels. Dat zou mijn eerste verdachte zijn. Als het de voorkant is krijg je slingers in het stuur en wegliggingsproblemen, de motor wil dan van de weg aflopen af en toe.

Succes met zoeken, Vooralsnog een goed begin van dit kenteken in ieder geval. Veel plezier met rijden en houd die glimmende kant vooral boven.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
nicolai

Bericht door nicolai »

je weet toch wel dat er een politie bus bij je op de stoep staat?
de aivd af weet ik het wat............
Nejra

Bericht door Nejra »

Yep, ter observatie.
Die hadden vernomen dat er een illegale Oekraïner in mijn garage huisde. :wink: :lol:

(dat is de werk-bus van de buurman hier een paar huizen verderop. die reflectiestrepen waren me eigenlijk nog nooit zo opgevallen :oops: )
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: Ik denk dat het grootste deel van de hobbels uit de achterkant zullen komen. als de naaf uit het midden gespaakt is krijg je heel nare hobbels. Dat zou mijn eerste verdachte zijn. Als het de voorkant is krijg je slingers in het stuur en wegliggingsproblemen, de motor wil dan van de weg aflopen af en toe.
Helemaal mee eens, maar ik heb beide situaties onderkend dus kan ze ook maar beter alle twee verhelpen.

De onbalans aan de voorkant blijkt overigens puur in het band te zitten.
Ik heb dat van het wiel af en het kale wiel zonder band blijft redelijk goed in één stand staan en stopt bij ronddraaien ook steeds in een andere stand.
De band zelf lijkt aan een kant veel stugger en dikker dan aan de andere, dus ik vermoed/weet vrij zeker dat daar iets niet zit zoals bedoeld is. Het is net of één kant een paar millimeter extra rubber aan de binnenkant heeft.

Geval van produktiefout in een niet al te Russische band... het moet ook niet gekker worden :lol: ;)

Ik heb nog een andere band liggen. Eén van de komende dagen eens testen hoe die het er vanaf brengt.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Conclusie: Ik kan een hoop zelf, maar heb geen kaas gegeten van spaakwielen..... :|

Omdat ik het gehobbel er niet uit kreeg besloten de wielen maar weg te brengen naar iemand die daar duidelijk meer verstand van heeft dan ik. Na een paar uur (oke, hij was veel sneller klaar..) gemoedelijk keuvelen over wielen, Russen, Harleys, oude Honda's, klassieke auto's en motorrijden in het algemeen met Joop van Quickwheels heb ik terloops ook nog twee nette na-gerichte wielen en is mijn motor volkomen genezen van iedere vorm van storend hobbelpaardgedrag. Best wel lekker als je gewoon een bocht door kunt rollen. :toost: Fijn ding, zo'n K750 :mrgreen:

Persoonlijke les van de dag: "Alles zelf doen" is prima, maar als je ergens toch niet uit komt: Ego inslikken en niet te lang blijven klooien... :roll: :wink:.
Laatst gewijzigd door Nejra op Zo Dec 18, 2016 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Vandaag een flink rondje gereden (eigenlijk de eerste echte langere toerrit sinds alle geknutsel: een kleine 200 kilometer/4,5 uur in een dag) en er heel on-Russisch een filmpje van gemaakt (maar wel met Russische muziek).

De camera leek er meer moeite mee te hebben dan de motor. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Nejra op Ma Dec 12, 2016 17:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

johanremmers

Bericht door johanremmers »

Ja, leuk, was ook heerlijk weer om te rijden vandaag, vanmorgen met een flink gepekelde Chang teruggekomen, goed geconserveerd zullen we maar zeggen....
Nejra

Bericht door Nejra »

johanremmers schreef:Ja, leuk, was ook heerlijk weer om te rijden vandaag, vanmorgen met een flink gepekelde Chang teruggekomen, goed geconserveerd zullen we maar zeggen....
Inderdaad. De wegen waren heel erg smerig. Weinig pekel gezien, vooral veel dode plantenresten en modder. Niets dat je niet op kunt lossen met een tuinslang en een borstel en gelukkig staat die van mij preventief goed in het vet.... Voor het overige: Motoren zijn gemaakt om te rijden. Netjes oud worden is prima, maar niets is zo nutteloos als een motor van 55+ jaar oud in showroomstaat :mrgreen: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Gevalletje omgekeerde wereld:

De woon-werk Japannner liet het vandaag afweten door een kapot contactslot en dus ben ik voor de betrouwbaarheid maar kerstinkopen gaan doen met de K750. :mrgreen:

Afbeelding

Rudolf the Red Russian :lol:

970 kilometer inrijden tot dusver, sinds het achterdeksel weer zit zoals het hoort. 300 ml olie en 3 keer een tank benzine verbruikt. Geen vuiltje aan/in de lucht dus. Behalve dat ik zelf een beetje verslaafd aan rijden met dat ding begin te worden :toost:

Binnenkort alle vloeistoffen maar weer eens wisselen. Vindt hij vast lekker zo tijdens/na het inlopen :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

970 kilometer inrijden tot dusver, sinds het achterdeksel weer zit zoals het hoort. 300 ml olie en 3 keer een tank benzine verbruikt. Geen vuiltje aan/in de lucht dus. Behalve dat ik zelf een beetje verslaafd aan rijden met dat ding begin te worden.

Doe maar vloeistoffen verversen en mocht het echt schoon en netjes zijn kun je het zelfs terug gieten als je echt zuinig wilt zijn.
Het gaat er meer om de ijzer deeltjes van het inlopen te verwijderen en vervangen kan nooit kwaad!
Nejra

Bericht door Nejra »

Dat dacht ik ook. Eigenlijk had ik het bij 500km al willen doen, maar daar moet je toch net even de gelegenheid voor hebben, anders schiet je die kilometerstand pardoes voorbij. Vandaag is het dus alsnog gedaan. Niets terug gegoten trouwens, al zag het er allemaal wel netjes uit. Zo zuinig ben ik nou ook weer niet.
Ik heb magnetische aftappluggen in de versnellingsbak en het blok zitten, maar daar hing gelukkig ook niets significants aan. Een heel klein beetje heel fijn verdeelde "klei" van het inslijten, maar dat was te verwachten.(eigenlijk had ik nog veel meer verwacht)

Gelijk de klepspeling en de contactpunten gecontroleerd onder het motto "ik ben nu toch bezig".
Allemaal prima. Daar hoefde niets aan versteld te worden.
Carburatie iets nagesteld. (Links liep me stationair wat te rijk) en wat nagesynchroniseerd.
Verder niets bijzonders.

Prima motor, zo'n Rus :mrgreen: :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Nejra schreef: Prima motor, zo'n Rus :mrgreen: :D
Ja... en dat vind ik nog steeds, want er valt weinig problematisch te melden.

Wel heeft hij een ontzettend sterke neiging om carburateur-ijs te ontwikkelen als het net niet vriest en de lucht erg vochtig is. :roll:
Hebben alle zijkleppers daar zo sterk last van?? of alleen icm met Deni P28 carburateurs?? of is het iets exemplarisch van die van mij?? Of ik ben de enige die zo gek is om bij 1 graad boven nul in de mist te gaan motorrijden... dat kan natuurlijk ook :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

johanremmers

Bericht door johanremmers »

Ik heb dezelfde carbs op mn zijklepper, van de week ook flink gereden maar geen last van ijsvorming gehad; ik zat toevallig nog tijdens een rit te bedenken dat het wel een tweetakt lijkt, mijn mz loopt ook super bij kou en vocht. Olieverbruik van de Chang is trouwens vergelijkbaar met een tweetakt, misschien is dat het ' geheim' ......
Lupo

Bericht door Lupo »

Is mijn ervaring ook: Geldt ook voor Ural kopklepper. Hoe kouder en natter des te fijner het blok draait.
robm84

Bericht door robm84 »

Koude vochtige lucht kan je met een verbrandingsmotor ook meer vermogen opleveren.

Bij de racerij merkte je dat ook dat droge lucht van 30 graden minder vermogen opleverde. En weer een nieuwe carburateur afstelling nodig had, dan bij koude natte lucht.

Terwijl je bij droog weer meer vermogen wil dan bij die koude natte omstandigheden.

Vast vriezen van de gasschuif is en voorkomend probleem. Zomers wil je graag de warme uit je carburateur houden. Dus plaats je er een isolator tussen het spruitstuk en der cilinderkop.maar dit nekt je weer met de koude temperaturen.

Dilemas allemaal!
Nejra

Bericht door Nejra »

Dat zal denk ik ook het probleem zijn Rob. Ik heb een dikke ouderwetse Sovjet-asbest pakking tussen de carburateur en de cylinder in zitten. Weinig warmte-overdracht naar de carburatie, Ik ben zo het dorp uit en kan dan een kilometer of 2 à 3 60 rijden(lees: koellucht zat) met nog relatief koude motor (en dus nog geen warm luchtfiler/versnellingsbak). Bij de eerste de beste bocht uitrollen met gas dicht en dan heb ik opeens Deni-on-the rocks ;)
stukje 30 rijden, daarna warmt het wat op en is het over. :)

Nou ja, met het weer van vandaag is het zowiezo over. Veel te warm voor ijs :mrgreen:

Bovendien is de KMZ sinds gisteren in blijde verwachting... van een nieuwe condensator .... en staat dus even een paar dagen stil tot ik die binnen heb :roll: :wink:
Laatst gewijzigd door Nejra op Do Jan 12, 2017 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

fred

Bericht door fred »

Siberische moto en last van koude, lijkt me niet logisch.

Grt Fred
Benno van Ham

Echt last van de kou ook niet maar er is een overgangsgebied waarbij het net niet vriest en heel vochtig weer is. Carburateurmotoren hebben dan wel eens last van aanvriezen, vaak alleen bij lage toeren en weinig warmte in het blok. Ik heb het met de Russen zelf nooit gehad wel met een oude Suzuki gs1100. had er altijd last van bij dat weertype. Verder met de anderen eens dat de russische boxers eigenlijk alleen maar lekkerder lopen met koud vochtig weer over het algemeen.

In de winter de hitteschildjes weg zou het probleem moeten oplossen als die er gemonteerd zijn.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
nicolai

Bericht door nicolai »

Lullig om te zeggen maar in de winter rijd hij bij mij het beste.
Ik heb dan weliswaar een nieuwer type maar wel carburateurs
1 schop en lopen terwijl hij in de zomer snel te heet wordt en moeilijk start
Ook het warm worden duurt net zo lang voordat de chokes eraf kunnen, ik denk toch iets met
de olie temperatuur, als ik ook wat mag zeggen?
jer0en

Bericht door jer0en »

Ik heb dan wel een kopklepper maar ik merk dat de kou van de afgelopen weken toch wel een paar keer extra kicken vereist en luchtschuif wat dicht.
Ik ben nog een beetje zoekende wat de beste manier is maar bij warm weer kan ik met luchtschuif open, choke beide kanten open, carbs gevlotterd eerst zonder contact twee keer kicken en dan vervolgens altijd binnen 1 of 2 keer aankicken. Zodra de motor loopt kan de choke er direct vanaf.

Tussen kerst en oud en nieuw een paar keer rond het vriespunt gereden maar dat ging dus wat moeizamer, althans het starten want als de driewieler eenmaal liep dan waren de problemen voorbij :D
...
Nejra

Bericht door Nejra »

Last van "Zo'n avond waarop je nog even de Rus uit moet laten" vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Smerige boel onderweg - dood blad, zand en wat overgebleven strooizout op de weg- maar wel zeldzaam lekker gereden :D :mrgreen: :toost:

Van de week maar weer eens een "tuinslang-sessie" plannen...... :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

Nah hee! je hebt je aardig ingehouden zo te zien maar met dat ff voorstellen niet!
Meer dan 10 pagina's en nog steeds aan het voorstellen, ik ken het mij eige bijna nie voorstelluh!!!
Maar dat je lol hebt gehad is duidelijk

groetjes uit...den Haag
Nejra

Bericht door Nejra »

nicolai schreef:Nah hee! je hebt je aardig ingehouden zo te zien maar met dat ff voorstellen niet!
Meer dan 10 pagina's en nog steeds aan het voorstellen, ik ken het mij eige bijna nie voorstelluh!!!
Maar dat je lol hebt gehad is duidelijk

groetjes uit...den Haag
Hahaha.. Zoveel stelt dat niet voor hoor. Zo gebeurd :lol: :mrgreen:

Maar je hebt wel een punt. Ik ben nu wel klaar met voorstellen en de geverherbebouwing van die K750, want eigenlijk valt er niet veel meer over te melden, anders dan dat hij braaf rond tuft en dat je op een Russische motor net zulke kouwe jatten kunt krijgen als op een Westerse :roll: :mrgreen:

Groeten terug uit.... :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Onder het motto "Ik en mijn fiets" dan maar een filmpje gemaakt onder het rijden :mrgreen: :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Oh ja, en een nieuwe bobine (zonder barstje) + een paar verse doppen geregeld naar aanleiding van de wederwaardigheden bij het Watjestreffen. Het is toch wel prettig als eea het ook doet als het nat is :mrgreen:

Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

nicolai

Bericht door nicolai »

Das een mooie zo met die boutjes, past dat zo in de Ural of dnepr? hij ziet er zo klein en handig uit!
leuk filmpje trouwens!
Nejra

Bericht door Nejra »

Thanks! :D :toost:

Of hij zo onder een voordeksel van een kopklepper Ural/Dnepr past durf ik niet te zeggen. Ik heb hem op een klein stukje aluminium hoekprofiel gezet en dat kan dan op zijn beurt weer op de reguliere zijklepper-bobine-plek onder de tank:

Afbeelding

Als oplossing voor een 6V fiets lijkt hij me vrij ideaal. Japans, ingegoten en hij lijkt niet warm te worden onder het rijden. Hij geeft mooie vonkjes, dus ik ben benieuwd hoe ik er over enige tijd over denk. In principe zou het goed moeten zijn denk ik. Of hij nou op een Honda staat of op een Rus: Stroom is stroom en 6 Volt is 6 Volt :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

creatief opgelost zoals het hoort. als de bobine genoeg interne weerstand heeft voor de contactpunten zou het goed moeten gaan. Succes :) Ding hangt daar in ieder geval netjes.

benno
Benno

Plaats reactie