even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra

even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Bericht door Nejra »

Hallo allemaal.

Na een ruime periode van bezinning (oftwel: 8 jaar lang oud ijzer uit het land van de rijzende zon oplappen) is het er dan toch van gekomen en heb ik de stap gewaagd een Rus aan te schaffen. In eerste instantie als opknap-project, in tweede instantie uiteraard ook om er op te gaan rijden. Omdat ik al een hele poos mee zit te lezen heb ik ook gebruik gemaakt van de gelegenheid om me hier aan te melden op het forum en lid te worden van de UDCN.
Omwille van de ruimte (of liever het gebrek er aan) wordt het slachtoffer, een K750 uit 1958, niet alleen volledig gestript, vernieuwd en gelakt, maar ook omgezet naar solo-overbrenging door wat nieuw ijzer in de eindaandrijving te plaatsen.

Omdat een paar plaatjes altijd wel leuk zijn:

Staat bij aankoop:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tank na schuur-plamuur en primer:
Afbeelding

en met een nieuw jasje:
Afbeelding

verse tandwieltjes:
Afbeelding

schokbrekerd; before:
Afbeelding

en after:
Afbeelding

Voorspatbord met wat wit tape
Afbeelding

en met lak (en dus weer zonder tape):
Afbeelding
Het is de bedoeling dat de tank en het achterspatbord ook zo'n zwart lijntje op een koraalrode ondergrond krijgen. (Foto geeft de kleur niet goed weer. In werkelijkheid is die veel dondkerder)

Hangjongere:
Afbeelding

eindaandrijving before:
Afbeelding

in between:
Afbeelding

en after (met nieuwe lagers, solo-tandwielen en pakkingen):
Afbeelding

en met de koplamp gaat het ook steeds beter ;)
Afbeelding

Voor de liefhebbers zijn er hier nog meer foto's te vinden.

wordt vervolgd!! ;)
Laatst gewijzigd door Nejra op Di Sep 06, 2016 08:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
espe

Bericht door espe »

Goed bezig hoor! Veel plezier ermee!
RUStig aan man!

Don't ride on the grass, smoke it.
TSDF forever!
Nejra

Bericht door Nejra »

Dank je!

Voor de liefhebbers: Huisvlijt van gisteravond

Koplamp is nu af:
Afbeelding

Handje schoongemaakt oud ijzer:
Afbeelding

en dat zelfde ijzer met een nieuw laklaagje
Afbeelding
Ik kom in de verleiding de bovenste kroonplaat op tactsiche plaatsen een beetje in de polyestherplamuur te zetten als alles droog is. Glad-in-mat-alu-kleur staat denk ik wel mooier. Het is alleen niet helemaal "des Rus".

Het onstekingsdekseltje is van lekker hard aluminium: je kunt er tenminste met een (vrij zachte)staalborstel op te keer gaan om met behulp van wat afbijt van een laag mat-zwarte-verf-met-Letse-bosgrond af te komen. Moet 'm tzt alleen nog een beetje polijsten om hem weer echt netjes te krijgen. :)
Afbeelding

En zo staat eea er nu bij:
Afbeelding
Meer losse onderdelen wil ik niet hebben (anders wordt het zo'n zooitje) dus blok en versnellingsbak moeten nog maar even wachten tot ik klaar ben met lak en andere optische ellende ;)
Gevolgde Tactiek: Pak alles per "unit" aan, dan is er regelmatig iets "af" en dat motiveert (en bovendien ben ik dan niet voortdurend de helft van mijn onderdelen kwijt)

Wordt vervolgd!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Rot???
Afbeelding

Nee hoor... Russisch (en blijkbaar is het dan heel gewoon om je zwarte lak over een laag klei heen te gaan staan spuitbussen) :roll:
Afbeelding

Ik doe het liever zonder klei (maar mèt acrylaatkit):
Afbeelding

Dat oogt dan wel weer beter :)
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Je zult maar een verweerd ontstekingsdekseltje hebben

Afbeelding

en een potje verf
Afbeelding

en een polijstschijfje
Afbeelding

Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Één:
Afbeelding

twee:
Afbeelding

Hup-saké: één "opgeleukt" luchtfilter
Afbeelding

en verder hebben we nog een hele "drooglijn" vol vers-zwarte onderdelen:
Afbeelding

De volgende stap wordt een poging om het frame ook zo'n kleurtje geven, dan kan ik weer wat vorken en spatborden gaan monterteren om ruimte te maken voor het vervolg 8)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Een hoop schuren, staalborstelen en een kwastje zwart voor het frame:

Afbeelding

En als we toch met zwarte lak spelen: er moest nog een lijntje op de tank:
Afbeelding

Zo te zien nu moet ik nu de tank nog even poetsen, want volgens mij had ik vette vingers :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Vraag van de dag: Hoe doe je dat toch, zo'n tank belijnen??

Nou, er zijn ongetwijfeld meerdere goede methoden, maar als je niet eerst 200 tanks kunt oefenen zoals ik en ook niet je toevlucht wilt nemen tot de aanschaf van allerlei dure professionele hulpmiddelen die je na een paar streepjes nooit meer gebruikt dan kun je dat ook zo doen:

- Men neme een gelakte tank en laat die na de laatste laklaag een paar weken liggen om de lak wat harder te maken....

- Zet een paar kleine streepjes als referentie voor de lokatie van de belijning.
- Plak er een strook isolatietape (voor electra) langs. De tape van Tesa bevalt mij het best hier voor. voordelen ten opzichte van de officiële afplaktape: lekker flexibel, scherpe rand, plakt netjes overal vast op de ondergrond (kruipt dus ook niets onder) en je krijgt het ook nog los zonder de hele basis-laklaag te verwoesten of klodders plakzooi achter te laten.
- Plak op een gepaste afstand een tweede strook tape parallel. zorg dat deze afstand zo gelijk mogelijk blijft: dit wordt de breedte van de bies.

Afbeelding

- Aan het eind van beide banen moet een bocht komen die te kort is om af te plakken. In dat geval meerdere banen tape naast elkaar plakken

Afbeelding

- Met een afbreekmesje of een ander scherp mes snijd je dan die achterste bocht uit:

Afbeelding

- Het restant tape halen we weg (het zwarte streepje links is een plaatsmarkering van watervaste viltstift om de twee biezen links en rechts gelijk gepositioneerd te krijgen)

Afbeelding

- Lak klaar zetten en goed roeren. Het is prettig als je een goed dekkende lakkleur hier voor hebt. Zorg voor een zacht plat penseel. Te harde haren geven krassen., te breed geeft vlekken buiten de tape, te smal maakt een klodderstreep ipv een nette bies. Dit gebruik ik:

Afbeelding

- Vervolgens nemen we een doekje met thinner (jawel!!) en nemen daarmee de afgeplakte bies kort af. Doel: ontvetten, maar ook het isolatietape optimaal laten aanliggen op de lak zodat er nergens verf onder kruipt. Omdat Thinner niet zo heel leuk is voor verse lak doen we dit alleen op de plaats waar straks geschilderd moet gaan worden.

- En dan schilderen we de bies dicht. Het mag best een beetje een "stevige laag" zijn. Op zo'n smal streepje krijg je niet zo snel zakkers en bovendien moet het in één keer gedekt zijn. Uiteraard betekent "stevige laag niet dat je de baan tape moet laten vol lopen of de bies dicht moet "plamuren" :roll:

Afbeelding

Afbeelding

- Laat hier na een minuut of tien de lak laten rusten cq aandrogen. Prima tijd om bijvoorbeeld het penseel schoon te maken en het verfblik af te sluiten.

Tot slot kun je het isolatietape schuin van de geschilderde bies af wegtrekken en we houden uiteindelijk dit over:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Klaar... lekker uit laten harden. wel tzt nog even poetsen: er komen een hoop vette vingers op de lak met deze methode ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

fred

Bericht door fred »

De beste methode is nog altijd met 3 rolletjes tape werken.
3 stuks kleven, middenste verwijderen, lakken, daarna overige 2 verwijderen.
Is mijn mening en zo heeft ieder de zijne..

Grt Fred
espe

Bericht door espe »

Ik doe het met een lineaal en allerlei dekseltjes voor de ronde lijnen, en dan gewoon rechtstreeks trekken met een lakstift met autolak, snel en simpel. 8)
RUStig aan man!

TSDF forever!
Nejra

Bericht door Nejra »

Hahaha.. die laatste variant heb ik ook wel eens geprobeerd, maar met die lakstift kon ik niet echt vriendjes worden. De lak kroop de hele tijd onder de linealen etc.. :oops:

@Fred: in wezen is dit de zelfde methode, maar dan zonder de middelste tape-baan. Ik kon alleen geen geschikte tape vinden van 4 mm breed, dus toen heb ik het maar op het oog en een paar peilstreepjes gedaan onder het motto "als ik geen breedte verschil zie na het tapen, dan zie ik dat straks ook niet in de bies"

Nou ja... als het maar mooi wordt toch?? Dat is het belangrijkste :)
Laatst gewijzigd door Nejra op Za Jul 09, 2011 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Voortgangsplaatje (tank staat er los op voor het idee)

Afbeelding

:)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

espe

Bericht door espe »

mooie kleurencombinatie.
Wat ga je hard trouwens, heb je vakantie ofzo? :wink:
Groet, Simon.
RUStig aan man!

TSDF forever!
Nejra

Bericht door Nejra »

Dank je .
Nee hoor. Ik heb geen vakantie . Ik besteed er gewoon bijna iedere avond een paar uurtjes aan na het eten. :)

Gisteravond heb ik dit er aan gebouwd:
Afbeelding
Afbeelding
Bij gelegenheid gelijk de originele (en flink uitgesleten) balhoofdslagers vervangen door verse conische rollagers. Voelt mechanisch gelijk een stuk lekkerder, maar ja, op de oude zat dan ook een belachelijke hoeveelheid speling. Ik snap niet hoe iemand daar ooit mee heeft durven rijden. (ik ook niet. Ik kocht een hoop oud ijzer als knutselproject en heb hem zelfs nooit horen lopen. Ik ben dan ook benieuwd wat ik straks in het motorblok en in de versnellingsbak ga aantreffen :oops: )

Het totaalplaatje ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Leuker mèt koplamp:
Afbeelding

Ondertussen wat onderdeeltjes aan het maken.
Een nieuwe "trekstang" voor de achterrem omdat de oude toch wel erg ver heen was. Gelukkig hebben ze dat stang per meter bij de lokale Formido. Hoef je het alleen nog maar op lengte te zagen en er schroefdraad op te tappen. Bijna net zo veel werk als het nabewerken van originele Oekraïnse onderdelen dus ;-)

Afbeelding

Vorkje mag gewoon gerecycled worden. Even opschuren zou natuurlijk geen kwaad kunnen:
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Paar verse plaatjes van "mijn fiets in oprichting":

Standaard. (altijd handig bij een solomotor)
Afbeelding

velgje kaal gemaakt:
Afbeelding

"koude oorlog" met oude banden en velg-roest:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort maar weer staalborstelen:
Afbeelding
en lakken uiteraard.

Dan nog iets met motoren en versnellingsbakken: Bak er vanaf (dat gaat lekker soepel met maar drie moeren en een bout. :D )
Afbeelding

Afbeelding

Blok op "werkhoogte" werkt altijd lekkerder:
Afbeelding

en toen eens kijken wat er achter de cylinderkoppen zat:
Afbeelding

Ligt het aan mij of is deze koppakking wel heel mottig??
Afbeelding
niet belangrijk: Die gooi ik toch weg

Mooi principe, zo'n zijklepper (als je er van houdt): ook zonder kop blijven de kleppen gewoon werken.
Doorkijkje door een uitlaatklep:
Afbeelding

Dit ziet er wel vreemd uit: rechter cylinder met veegjes, spikkels etc. boven het bovenste dode punt van de zuiger:
Afbeelding
om het nog vreemder te maken: die veegjes en spikkels steken uit naar binnen en lijken uit ander metaal te bestaan. Het zijn dus geen krassen of putjes.
Het loopvlak van de zuiger zelf is gewoon netjes glad en onbekrast. De veegjes op de foto op het loopvlak zijn vettigheid en die poetste ik zo weg. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?? Resten van een defecte/verbrande zuiger uit het verleden of zo?? Ik heb zoiets nog niet eerder gezien.

Benieuwd wat ik nog meer tegen ga komen. :roll:

wordt vervolgd!! :)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Hmmm... was ik blij met mijn redelijk ronde velg, Blijkt er zijdelings een slag van 4 cm in te zitten :(

Zou daar nog wat mee te doen zijn?? Of is die velg definitief veroordeeld tot een verder roemloos voortbestaan als ring voor een basketballnetje en kan ik op zoek naar een losse velg en een bos spaken voor de resterende naaf??
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

espe

Bericht door espe »

Arjen, te zien aan de nieuwe zuiger heeft de motor in het verleden aan die zijde problemen gehad. Misschien wel verbrande kleppen, of warmloper of watever. Ik zou als ik jou was met een hoonbeugeltje de rand boven de uiterste zuigerstand flink wegpoetsen, inclusief de rare stukjes.
Als je velg knap rond is en vrij van deuken heb je al iets zeldzaams. Een zijdelingse slag kan met het opnieuw inspaken worden weggesteld. (zegt men, ik kan het niet 8) )
RUStig aan man!

TSDF forever!
Nejra

Bericht door Nejra »

espe schreef:Arjen, te zien aan de nieuwe zuiger heeft de motor in het verleden aan die zijde problemen gehad. Misschien wel verbrande kleppen, of warmloper of watever. Ik zou als ik jou was met een hoonbeugeltje de rand boven de uiterste zuigerstand flink wegpoetsen, inclusief de rare stukjes.
Helemaal mee eens. Inmiddels ben ik wat verder met demonteren en kom ik die "fliebeltjes"ook tegen op het small-end. Daar is duidelijk te zien dat het aluminium is. Ik gok dat de problemen bestonden uit een gat in de zuiger gezien de lokatie.

Afbeelding

Gelukkig zijn ze vrij makkelijk te verwijderen.

Nog wat plaatjes ter "Leringhe ende vermaeck". (Vooral vermaak hoop ik, want ik geloof nooit dat ik de eerste ben die zijn motorblok open schroeft hier) :oops:

Duidelijk zichtbaar: De motor heeft met die nieuwe zuiger aan de rechterkant nooit veel gelopen, en dat is maar goed ook: Dit horen er vier te zijn en bovendien heel:
Afbeelding
de linker twee komen uit de linker cylinder, die kapotte rechts uit de rechter. De clip die schittert door afwezigheid trouwens ook... :roll:
Gelukkig zat de pistonpen zo stijf in die zuiger geperst dat hij de cylinderwand niet geraakt heeft, of wellicht is er is sinds de montage van die rechter zuiger nooit meer mee gedraaid want de cylinder is verbazingwekkend genoeg nog heel. Uithonen, of op zijn minst iets "ophonen" van die rechter cylinder is echter wel verstandig: er zitten ook nieuwe zuigerveren op zo te zien en veren in een ongehoonde cylinder lopen slecht/niet in.

Even prutsen om van de afgebroken veerclip af te komen:
Afbeelding

Dit ga ik ook vervangen:
Afbeelding
met zo'n mooie deuk er in gesleten wordt kleppen stellen straks anders ook een interessant fenomeen. Om onduidelijke redenen zie ik dit verschinsel overigens alleen aan de rechter kant. Links zijn de stelbouten nog gewoon glad. (en die blijven dus ook gewoon zitten).

Dynamo los gehaald:
Afbeelding

Tandwiel zit er nog heel bruikbaar uit
Afbeelding

en toen bleek er aan een kant dit boutje te zitten:
Afbeelding

die extra moer was duidelijk als vulling bedoeld: het boutje (en een nieuwe ook) kon er niet ver genoeg in. Ook maar gecorrigeerd dus:
Afbeelding

Voorhuis gedemonteerd:
Afbeelding

Er zitten nette tandwielen in:
Afbeelding

Carterpan gedemonteerd; met interessante laag bezinksel.
Afbeelding

zeefje schoon gemaakt:
Afbeelding

Wordt vervolgd!! :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

espe

Bericht door espe »

Goh Arjen, je bent in ieder geval niet voor de kat z'n kont bezig! Je zal straks zeker eer van je werk hebben. Ik heb zelf net zo'n onderneming achter de rug, maar dan met een redelijk zeldzame moto Guzzi NTX. Ik heb ook een heel verslag bijgehouden op de site van de moto guzziclub (www.mgcn.nl) met de titel NTX of nix? op het sleutelforum.
Het soort topic als jij nu schrijft vind ik geweldig leuk om te lezen. Sterkte weer met de verdere werkzaamheden.
Groet, Simon.
RUStig aan man!

TSDF forever!
Nejra

Bericht door Nejra »

Hoi Simon,

Bedankt voor het compliment.
Ik heb je NTX-topic gevonden. Dat wordt absoluut een fraaie fiets en het is absoluut een heel lezenswaardig topic. Jammer dat ik geen registratie heb op het moto-Guzzi forum, want nu zie ik de foto's niet tussen de tekst staan. (Door het linkje te openen in een apart browservenster kom ik nog een heel eind). Ik ben benieuwd hoe de NTX blijkt te lopen komende week en hoe hij bevalt qua rijden.
Succes met de laatste loodjes!!

Groet, Arjen.

PS: ik heb nog een heel eind te gaan voor ik zover ben. Ik zal de voortgang blijven posten :)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Sommige mensen durven alleen met een gepoetste dynamo de weg op:
Afbeelding
;)

Ik was eerst van plan om hem zwart te lakken wegens "mottig uiterlijk", maar toen íe er na het schoonmaken uit zag als hier boven leek oppoetsen me bij nader inzien beter:
Afbeelding

Omdat het motorblok nu ook uitgespoeld is met petroleum (helaas geen foto's van gemaakt.bij gebrek aan "handen vrij" bij het jongleren met een zwaar motorblok) heb ik besloten de voorkant maar weer te monteren. Enerzijds omdat verder demonteren niets toevoegt (krukaslagers en nokkenaslager voelen goed, tandwielen ook, dus waarom zou ik ze demonteren?? kan alleen maar fout gaan) en anderzijds omdat het wel lekker beschermt als ik met de koppeling aan de gang ga. Dus het voorhuis/Timingsdeksel opgepoetst en over gegaan tot montage.
Lekkage tussen het "voorhuis" en de rest van het blok is niet geweldig en dus hebben we een nieuwe pakking en aan weerszijden een veegje Hylomar:

Afbeelding

Als je dan alles gelijkmatig aantrekt zou het me heel erg verbazen als daar ooit nog iets tussendoor komt lekken.
Omdat alles door het schoonspoelen flink ontvet is heb ik alles trouwens voor het monteren nog even flink gesmeerd zodat alles bij de eerste start niet al te droog loopt. Dit even voor het geval iemand zich afvraagt wat dat gele goedje is dat daar van de tandwielen afduipt.

niet vergeten de carter-ventilatie-timings-schuif weer te monteren:
Afbeelding
In dit geval met een kloddertje vet.

Een nokje op het nokkenas-tandwiel zorgt voor de juiste timing:
Afbeelding

door de opening op het juiste moment voor de opening van de afvoerbuis te draaien. Voor het monteren niet vergeten de keerring een beetje vet te maken:

Afbeelding

Verder gebruiken we nieuwe boutjes en kopervet:
Afbeelding

De oude boutjes waren niet zo gek veel zaaks meer en zetten hun carriere voortaan elders voort.

Na het monteren bleef er een enthousiaste "flap" pakking over buiten het motorhuis:

Afbeelding
en omdat dat er niet uit ziet/geen nut heeft/vooral vuil verzamelt heb ik daar maar even een afbreekmesje langs gehaald

als we toc h bezig zijn met de voorkant van het motorblok dan kunnen we die ook maar beter gelijk afmaken: er moet nog een ontsteking op, en zo te zien kan het geen kwaad die eerst even onder handen te nemen:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk verdwijnt die dan achter dit dekseltje:
Afbeelding

Voor dat laatste dient deze bout en om het weer fris te laten monteren heb ik er een gewoonte van gemaakt alle schroefdraad even op te snijden om alle vuil en roest kwijt te raken:
Afbeelding

En de ontsteking moet ook even "groot onderhoud" hebben.
voor op de ontstekingsplaat heb ik een nieuw setje contactpunten:
zoek de verschillen:
Afbeelding

Afbeelding

en verder wil ik eigenlijk gelijk de condensator wisselen omdat de originele een beruchte bron van storing is als ik de verhalen moet geloven en ze bovendien toch al niet het eeuwige leven hebben:
Afbeelding

De nieuwe is een fractie dunner en langer, dus dat wordt nog even puzzelen om hem er goed in te krijgen.

Afbeelding

In de tussentijd wel wat rubber beschermhulsjes voor de ontstekingskabel gemonteerd:
Afbeelding.
Volgens de engelse vertaling van het M-72 handboek dat ik heb liggen moet je hiervoor "sliding lube" gebruiken. Geen idee waar je dat vandaan haalt of gewoonlijk voor gebruikt, maar bij mij heet de oplossing "spuug" 8)

Verder zit de carterpan er nu definitief op. In plaats van de originele "presenteerschaal" uit geperst staalplaat krijgt íe deze "slabak" van gietaluminium met grote koelribben en wat meer inhoud (en hopelijk minder olielekkage door een beter rechte flensrand). Uiteraard met "verbeterde" rubberpakking in plaats van de originele van kurk:
Afbeelding

Oh ja: en ik heb een nieuwe vuldop/oliepeilstok gemonteerd, samen met een nieuwe rubberen afdichtring: Het peilt veel handiger als je die met de hand kunt openen in plaats van alleen met steeksleutel 22 en het rubber houdt de zaak hopelijk beter dicht dan de originele aluminium pakking ring:
Afbeelding

Wordt vervolgd :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

zwobn

Bericht door zwobn »

Mooi werk maar de krukas had je beter ook uitgehaald terwijl je bezig was met demontage vh blok? Bij mijn zijklepper waren de slingerschijven compleet dichtgekoekt. Volgens mij toch een veelvoorkomend fenomeen bij deze motoren?

cheerio, zwobn
wij raden U aan een optimalisatiescan uit te voeren
Nejra

Bericht door Nejra »

Tja.. daar zeg je zoiets. Volgens mij was het allemaal best redelijk schoon, maar ik begin nu toch te twijfelen of er niet nog een rondje inspectie langs moet. Dat voordeksel weer loshalen is ook het werk niet en een reserve pakking heb ik ook liggen... hmm... twijfels...
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

In ieder geval heb ik de koppeling gedemonteerd:
Eerst twee tegenover elkaar liggende boutjes er uit, dan twee lange M8x1 bouten met een moertje er op daar in. Moertje aandraaien en de overige boutjes verwijderen:
Afbeelding

Door vervolgens de beide moertjes om-en-om een slag los te draaien kun je lekker gecontoleerd de spanning van de koppelingsveren af halen. Uiteraard mogen daarna de lange bouten er ook weer uit:
Afbeelding

en de veren er bij:
Afbeelding

Net als de platen:
Afbeelding

Die trouwens lekker roestig zijn.

In de achterste plaat zitten ringvormige groeven van/voor de koppelingsveren:
Afbeelding

Vroeger heeft er iemand de koppeling al eens iets minder netjes gedemonteerd. Dit krijg je als je een voor een alle kopelingsboutjes los haalt en niets bedenkt om eerst de spanning van de veren af te halen:
Afbeelding
Gelukkig is het loopvlak niet krom en is alleen het geleideoog vervormd. Nu valt er denk ik nog wel wat van te maken met wat gepast geweld, maar nodig was dit natuurlijk niet....

Om het vliegwiel te verwijderen heb ik een grotere maat dop nodig dan verwacht. Ik heb een reservebout klaar liggen en die heeft een 36mm kop, terwijl de bout die er in zit 42mm kopmaat heeft (en daar heb ik geen dop voor, dus die moet ik nog regelen).

Wordt vervolgd dus :)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

zet er gewoon even een setje nieuwe platen op joh. Is redelijk aan te komen voor niet te gekker prijzen. Dit ziet er niet meer uit en is klaar voor de kliko

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Catweazle

ontluchting en de lagers

Bericht door Catweazle »

Hoi Nejra,Arjen

Goed bezig maar ik heb toch wat opmerkingen en een vraag !

Vraag is, kun je een foto maken van de ontluchter op BDP, wil graag weten waar het gat dan zit ivm wat overdrukproblemen hier !

Wat de krukas betreft je haalt alles uit elkaar en laat dan de slingerplaten ongemoeid en evt. Russische/Poolse lagers erin ??
IMHO is dit Russische roulette !!! SKF6207 lagers kosten echt niet zoveel !!

uit een ander draadje, tuimelschakelaar kan echt wel !!
Ik heb er ook een tussen zitten zonder problemen en je kan zo'n klein ding beter wegwerken(anti diefstal :-)

grtz John
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
Nejra

Bericht door Nejra »

Hoi John,

Mede gezien de reacties, maar ook gezien wat ellende van losse, uitgeslagen en afgebroken boutjes die ik achter het vliegwiel aan trof denk ik dat ik inderdaad wat voorbarig was met het weer monteren van het timingsdeksel en dat de krukas er toch uit mag. Als het achterdeksel er toch af moet is dat niet veel moeite. Dan gaat de timingsdeksel er weer af en kan ik mooi wat foto's; maken van de ontluchtingsschuif.

Vwb de tuimelschakelaar: een M72 dynamo kan 45 watt leveren. de grootste stroom die door de schakelaar kan lopen is in het geval van een lege accu: 45 watt bij 6 volt is 45/6 = 7,5 ampere. dat kan een tuimelschakelaar wel hebben inderdaad. Een MT-11 of MT-16 heeft een L424 dynamo die 150 watt levert en bij 12 volt betekent dat dat de schakelaar 150/12 = 12,5 ampere voor zijn kiezen kan krijgen. Voor veel tuimelschakelaars is dat vrij veel. Aan de andere kant: je schakelt gewoonlijk niet in- of uit terwijl die stroom loopt, wat de kans op inbrandende contacten wel beperkt.
Laatst gewijzigd door Nejra op Zo Jul 24, 2011 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef:zet er gewoon even een setje nieuwe platen op joh. Is redelijk aan te komen voor niet te gekker prijzen. Dit ziet er niet meer uit en is klaar voor de kliko

Benno
Verse platen zijn onderweg, samen met een nieuw achterdeksel. Het hoe en waarom van dat laatste zal ik straks nog wel even posten als er weer stroom in de camera zit. Met wat roest op de koppelingsplaten viel nog wel te leven met wat schuurwerk, maar die "kronkels" waren inderdaad wel een brug te ver voor het mooie.

Groet,

Arjen
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Catweazle

ontluchter

Bericht door Catweazle »

Hoi Arjen,

Laat die foto maar, ben zelf maar aan het sleutelen geslagen !
Nog een keer de ontluchter en de timing gecontroleerd en een foto gemaakt! Heb een heel vreemd probleem, heb een gigantische overdruk ! De lucht komt, bij het trappen op de kickstarter, ook zelfs langs de dynamo! Pijpje is open, ontluchter is het goede type, nieuwe zuigerveren, zuigers op maat en gecoat, cilinders gehoond en de kleppen gesteld ! Dit nadat er eerst krassen in de zuigerveren, cilinder en zuiger zaten door een gietfout/zwakke plek in de cilinder !
Toen dacht ik dat dat het probleem veroorzaakte maar nu is het nog steeds het geval ! Op dit moment ben ik even de draad kwijt en moet ik alles eens overdenken en evt. hulp zoeken :roll:
Morgen is er weer een dag :lol:

https://picasaweb.google.com/catwesel/M ... 9183277474
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
Plaats reactie