Luchtfilter MW750

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
HenktD

Luchtfilter MW750

Bericht door HenktD »

Mijn naam is Henk ten Damme en ben sinds kort in het bezit van een MW750 uit 1969. Ik heb een vraag over het luchtfilter, want ik snap niet hoe dat eigenlijk moet werken. Op de motor zit een "oud" luchtfilter met een soort filtervulling van oud paardenhaar. Nu weet ik dat er ook olie in het filter moet, maar ik weet niet wat de functie van die olie is. De aangezogen lucht gaat door de opening tussen deksel en huis naar binnen en gaat dan door het paardenhaar naar de carburateurs. Bij tractoren gaat de lucht soms door de olie, maar volgens mij is dat hier niet het geval.
Kan iemand mij uitleggen hoe het luchtfilter precies moet werken?
Benno van Ham

Re: Luchtfilter MW750

Bericht door Benno van Ham »

De olie ligt in de rand rondom het filter. Lucht wordt door het labyrinth aangezogen. Omhoog langs het deksel, omlaag langs de olie en weer omhoog en omlaag het paardenhaar in. Zware vuildelen blijven plakken in het vettige laagje olie daarvoor hoeft de lucht de olie niet eens te raken als hij er maa langs komt. De combi van olie en het haar in het filter doet het werk.

Je kunt e.e.a. vervangen door een droog filterhuis met een papieren filter. Dan ben je wat moderner bezig...

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
HenktD

Bericht door HenktD »

Hallo Benno,

Hartelijk dank voor de heldere uitleg. Ik neem aan dat het paardenhaar regelmatig gereinigd moet worden.
Indien er een papieren filter in gaat, dan moet waarschijnlijk het bestaande binnenwerk verwijderd worden?

Henk
Postma

Bericht door Postma »

dan moet waarschijnlijk het bestaande binnenwerk verwijderd worden?

Klopt, olie en binnenwerk (gaat met enige moeite) moet eruit.
HenktD

Bericht door HenktD »

Dank voor de info.
Plaats reactie