Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Benno van Ham

Re: Nieuwe machine/hobby: Vitaly

Bericht door Benno van Ham »

wel vergelijkbaar gehad met een Dnepr waar ineens een klep vastliep in de geleider. Daar was al langer wat mee maar ineens (op weg naar de MZ zandpaden toertocht) ging het hard fout. Ik was pas 10 km. van huis af en dus bougie eruit gedraaid aan die kant en op 1 pit naar huis geprutteld. Die klep zat echt muurvast. Lijkt er een beetje op dat bij jou de klep losgekomen is aan de bovenkant bij de halve maantjes en toen in de cilinder geschoten is door de tuimelaar.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
geert

Bericht door geert »

Vorige week toevallig een film op You-tube van Heindl in de VS gekeken, daar had een 750 van 2007 ook de klep onder de maantjes gebroken.
Edscalatie

Bericht door Edscalatie »

Top voelde me al beetje een idioot, maar het kan dus gebeuren.
De nieuwe onderdelen zijn besteld en de kop ga ik reviseren.
Zijn er eigenlijk naast de standaard kleppen die te koop zijn ook nog hoogwaardige kwaliteit kleppen?
Misschien BMW of andere westerse reproductie?
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Benno van Ham

Er is van alles mogelijk op dat gebied. De standaard kleppen zijn echt niet slecht. Dat ze breken wel natuurlijk maar dat is echt exemplarisch te noemen. Meestal gaan hoogstens de veren kapot (vaak al snel na de inbouw) of zakken ze te diep in de zittingen.

In de bijna 30 jaar rus rijden heb ik pas 1 keer een vastgelopen klep gehad en dat wijt ik ook nog een beetje aan mezelf eerlijk gezegd. Gewoon nieuw monteren. Ik koop mijn spullen wel altijd bij Jan in van Rolpa.nl. Daar heb ik gewoon vertrouwen in.

groeten,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik durf zelfs te stellen dat klepbreuk niet aan de klep ligt maar een te heet worden door/icm vast lopen in de klepgeleider. Ik zie meer verbetermogelijkheden in de klepgeleider (van goed brons bijvoorbeeld ipv dat gietijzer of messing dat de russen en aftermarket-chinezen er voor verkopen) dan in de klep zelf. Wel een aandachtspunt: om de een of andere reden hebben veel kleppen die je vandaag de dag kunt kopen een steel die een fractie dunner is. Selectief kleppen kopen dus of (zoals het eigenlijk hoort volgens de regelen der westerse revisiekunsten) gelijk ook nieuwe klepgeleiders monteren en pas maken.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Edscalatie

Het zou heel goed kunnen dat er geen ruimer door de klepgeleider is gehaald na montage.
Ik heb de koppen "nieuw" gekocht, niet zelf gereviseerd (de oude waren echt niet meer financieel te redden).
De nieuwe geleiders krijgen netjes de ruimer erdoor.
Uit voorzorg krijgt de andere kant ook dezelfde behandeling.

Thanks voor alle input! :)
Hier had ik zelf niet (direct) aan gedacht
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Edscalatie

Alles is weer gefixt.
En in winterse omstandigheden getest!!
Wat een feest om rustig met 30km/h door de sneeuw te rollen, echt tof.
We hebben nog een filmpje (link hieronder) van sneeuwpret.
https://youtu.be/MYxlzGdUghQ
Disclaimer van de video: het is op een volledig leeg parkeerterrein, om 7 uur (ruim voor de avondklok) met een Motor die netjes een uur was warm gereden.
Niemand heeft hinder/gevaar ondervonden aan ons plezier.
Ural m66
dropje73

Bericht door dropje73 »

Edscalatie schreef: Ma Feb 08, 2021 10:34 Alles is weer gefixt.
Disclaimer van de video: het is op een volledig leeg parkeerterrein, om 7 uur (ruim voor de avondklok) met een Motor die netjes een uur was warm gereden.
Kijk, daar doe je het voor !! :lol:
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Nejra

Bericht door Nejra »

Edscalatie schreef: Ma Feb 08, 2021 10:34 Alles is weer gefixt.
Mooi dat hij het weer doet. Have fun! :toost: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Edscalatie

Lang verhaal kort:
De koppeling wil niet ontkoppelen met een volledig nieuwe set.

Het is een tijdje terug.
Was voor de baas het land uit, netjes terug in quarantaine en alle gemiste activiteiten inhalen .

Zo nu ook het rijden.
Helaas was na 5 minuten de rit afgelopen.
1 schroef/boutje die de koppeling op z'n plek houdt was losgekomen, geen loctite gebruikt (eigenwijs natuurlijk)

Nu heb ik met het monteren van de koppeling het volgende probleem.
De koppeling wil niet meer ontkoppelen.
Ik heb een nieuw setje besteld via Ural hamburg https://www.ural-hamburg.de/Dnepr-Teile ... 0-M72.html

Deze lijkt helaas te dik te zijn, als ik heel hard in de koppeling kneep schoven de platen net stroef langs elkaar heen, geen echte ontkoppeling.
Daarna brak de koppelingskabel onder de spanning.

De middelste schijf is de dunne 3mm.
De rede dat ik er een nieuwe set op zet is omdat de oude stalen schijven flink uitgelubberd waren.

Ik zit er aan te denken ouderwetse frictie platen te halen plus een nieuwe tussenschijf.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Ural m66
Benno van Ham

Dat setje is een zijkleppersetje zo te zien. Er zijn allerlei diktes te vinden en je moet de goede set voor je bak hebben qua drukstift. Je hebt dikke en dunne platen en je kunt ze verkeerd om monteren. Het hart van de beklede platen moet van elkaar af gemonteerd worden, ze zijn nl. Niet symmetrisch

Benno
Benno

Edscalatie

Bedankt voor de reactie!
De drukstift heb ik niet vervangen, wel het lager en de rubbers.
De harten van de frictie platen staan allebei dezelfde kant uit.
Het "dikke" deel van het hart van de frictieplaat richting de versnellingsbak.
Ik had meerdere plekken en plaatjes gezien waar dit zo moest, klopt dit ook?

Ik ga andere platen bestellen en kijken wat past.
Mogelijk mix en match, als het maar goed koppelt en ontkoppelt.

En weer wat geleerd; dat kop en zijkleppers verschillende platen hebben .
Ural m66
Benno van Ham

Er zijn een aantal verschillende diktes en modellen te vinden. De laatste twee keer heb ik een enkelplaats koppeling gebruikt benieuwd hoe lang die het uit gaat houden. De platen kunnen eigenlijk maar op een manier goed in elkaar. De plaat onderop met het dikke hartstuk naar de motor toe en de andere moet er volgens mij precies andersom op anders past het niet lekker in elkaar. Drukstift is er in verschillende lengtes.

Bij de dikke gevoerde platen heb je een dunne tussenplaat nodig en andersom.

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/images/000.386.JPG

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/images/000.929.JPG

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=3257

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... cts_id=788
Benno

Edscalatie

Die enkele plaat koppeling leek best Interessant. Las er verschillende verhalen over maar het was me nog niet duidelijk of die het experimenteren waard waren.

Ik heb nog een setje platen besteld die er ook van origine op zaten. Hopelijk is dat meer plug & play. Misschien nog wat knoeien met de platen die ik nu heb. Anders heb ik voor de liefhebber een nagel nieuwe set platen voor de helft van de prijs en een krat bier in de aanbieding :toost:

Voor nu wachten op de andere onderdelen en zsm fixen voor het mooie weer weg is :)
Ural m66
Racer

Bericht door Racer »

Edscalatie schreef: Wo Jun 09, 2021 13:11 Die enkele plaat koppeling leek best Interessant. Las er verschillende verhalen over maar het was me nog niet duidelijk of die het experimenteren waard waren.

Ik heb nog een setje platen besteld die er ook van origine op zaten. Hopelijk is dat meer plug & play. Misschien nog wat knoeien met de platen die ik nu heb. Anders heb ik voor de liefhebber een nagel nieuwe set platen voor de helft van de prijs en een krat bier in de aanbieding :toost:

Voor nu wachten op de andere onderdelen en zsm fixen voor het mooie weer weg is :)
Via Rolpa heb ik de enkel plaat toen gekocht. Paste er zo op zonder verdere aanpassing o.i.d. Hij past ook maar op één manier dus fout doen kun je er vrij weinig aan. En met rijden vind ik het persoonlijk fijner.
Benno van Ham

Schakelen gaat net wat soepeler met de enkelplaats dankzij de dempingsveren
Benno

Bompa

Bericht door Bompa »

IMG20210505163629_compress39.jpg
Onlangs ook een nieuw set geplaatst. Op de foto zie je dat het nieuwe set dikker is. Het gevolg is minder ruimte bij de veren, waardoor de platen steviger op elkaar gedrukt worden. Als de veren echter te weinig ruimte hebben kunnen ze niet ver genoeg ingedrukt worden om de platen te ontkoppelen. Dat lijkt mij de belangrijkste criteria, de lengte van de drukstift is wel aan te passen.
Edscalatie

De foto van Bompa is exact de foto die ik ook heb gemaakt, maar ik had kopervet op de lens.
Die foto was niet bepaald het delen waard :lol:
Bompa schreef: Di Jun 15, 2021 14:05 Als de veren echter te weinig ruimte hebben kunnen ze niet ver genoeg ingedrukt worden om de platen te ontkoppelen.
Correcte conclusie, de dikke platen laten te weinig ruimte over voor ontkoppelen, de drukstift lengte was in dit geval correct.
Gisteren het nieuwe "ouderwetse" setje erin geplaatst en de koppeling doet het weer perfect.
vandaag de laatste kleine aanpassingen en vanavond nog een rondje rijden :D

Bedankt voor de input!
Ural m66
Plaats reactie