Voorstellen en wat vragen

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Papa Bear

Re: Voorstellen en wat vragen

Bericht door Papa Bear »

Postma schreef:Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Dat zal best, maar ik wil graag gewoon te Ural :mrgreen:
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Allemaal leuk en aardig, dat thuiswerken door die corona, maar het kost me bakken met geld.
Alles waarvan ik ooit dacht 'dat is een mooi klusje voor als ik een keer tijd heb', dat komt dus nu :slaan:

Ik heb het helemaal gehad met de K68's en heb de dellorto's besteld. Binnen twee dagen kreeg ik het pakketje al binnen.
20200401_094459.jpg
Gistermiddag maar meteen even de schuur ingedoken om de boel te monteren, en dat ging verrassend soepel. Gaskabels, flensjes en carbs zaten er eigenlijk in een uurtje op. De carbs zijn door Ural Hamburg al samengesteld met de juiste sproeiers, dus het is redelijk plug and play.
Ik heb maar meteen kleppen gesteld en verse bougies erin gedraaid, nu we er toch zijn.
20200402_152950.jpg
Tsja, en dan maar ff proefrijden he? Starten ging zowaar met twee keer trappen. Het enige dat ik moest bijstellen was het stationair toerental.Die motor heeft nog nooit zo mooi gelopen. Pakt mooi op, geen gesputter meer, geen gekloot meer, gasrespons soepel... So far een aardige verbetering :toost:
20200402_193809.jpg
marc

Bericht door marc »

Die gasten weten wel van prijzen jah. Sorry voor jou papa bear maar hier staan ze ook. Wel ff samenstellen met gaskabels enzo. En je kan kiezen voor de versie met nippels :wink: ...voor t afstellen.
https://www.scooter-center.com/en/searc ... ch=phbh+28
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Marc, nadeel van die universele is dat het tweetaktexemplaren zijn, je moet dus andere sproeiers, naaldbuizen, naalden en gasschuiven bij elkaar gaan lepelen om aan hetzelfde totaal te komen. de Dell Orto is erg universeel en kan dus op allerlei manieren worden aangepast, uitgebreid. Nadeel is dat als je e.e.a. moet gaan uitzoeken je zo nog 100 euro verder bent met spullen kopen. een kant en klaar setje is dan wel lekker.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Yep, precies wat Benno daar zegt.
Maar je hebt wel gelijk Marc, het zal ongewijfeld voordeliger kunnen als je zelf de componenten bij elkaar scharrelt.
Aan de andere kant; het is nu in een keer goed.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik zag gisteren overigens dat de laklaag aan de onderzijde van het span aan het verdwijnen is.
De rest van de motor staat nog redelijk in de lak, dus ik denk dat ik de onderkant maar schoon krab en in de hammerite zet.

Bestaat er toevallig ergens een overzichtje met kleurcodes die ze in Irbit gebruikt hebben? Het zou natuurlijk top zijn als ik een ralcode ofzo voor dat blauw zou kunnen vinden.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik heb de onderkant van de bak schoongekrabt, op zich viel de roest me nog wel mee, het was meer dat de laklaag er gewoon echt slecht op zat en begon te bladeren.
Het metaal was gelukkig allemaal nog goed hard, geen gaten en krokante stukken. Ik heb de boel in drie lagen hammerite gezet, het lijkt me voorlopig eigenlijk wel weer prima.

Kleine voetnoot is nog wel dat 'donkerblauw' bij hammerite volgens mij eerder 'smurf' betreft :D
Edscalatie

Bericht door Edscalatie »

Papa Bear schreef: Bestaat er toevallig ergens een overzichtje met kleurcodes die ze in Irbit gebruikt hebben? Het zou natuurlijk top zijn als ik een ralcode ofzo voor dat blauw zou kunnen vinden.
Voor zover ik weet zijn er zeker voor de oudere machines geen kleurcodes afgegeven (zeker geen RAL want duits/westers).
Misschien dat voor jou span uit 2000 er iets meer wordt genoteerd tegenwoordig.
Vroegâh in de sovjet tijd werd er een kleur gemengd op gevoel, en gebruikte men wat er die dag in voorraad was.
De kleur groen op mijn bak ga ik binnenkort een keer laten "opmeten" en een 2 componenten lak bestellen voor de tank.
Of dat een succes wordt zien we dan wel weer.

Misschien ff je bak aan de onderkant goed schoonmaken (zout eraf) en beetje vet opsmeren zodat het vocht wegblijft?
Ben geen expert maar een vette machine trekt minder roest aan in mijn ervaring.
Ural m66
Refitting is the reverse sequence to removal. But you swear in different places.
Racer

Bericht door Racer »

Modder, vet en olie conserveren het beste, beter dan verf soms.
marc

Bericht door marc »

Ik ga er stone chip op spuiten. Wordt ook voor wielkasten enzo gebruikt. Soort undercoat tegen steenslag.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik denk dat ik de boel ergens in de komende jaren opnieuw wil laten spuiten. Ik had bedacht dat ik dan de binnenzijde van de spatborden, de onderzijde van het span (en aan de binnenkant de bodem) in de bedliner wil zetten. Bedliner wordt veel gebruikt in laadbakken van pickup trucks en is een PU verf, gemengd met rubbergranulaat. Het is onvoorstelbaar taai.
Ik denk dat je er dan nooit meer naar om hoeft te kijken.
robm84

Bericht door robm84 »

Papa Bear schreef:Ik denk dat ik de boel ergens in de komende jaren opnieuw wil laten spuiten. Ik had bedacht dat ik dan de binnenzijde van de spatborden, de onderzijde van het span (en aan de binnenkant de bodem) in de bedliner wil zetten. Bedliner wordt veel gebruikt in laadbakken van pickup trucks en is een PU verf, gemengd met rubbergranulaat. Het is onvoorstelbaar taai.
Ik denk dat je er dan nooit meer naar om hoeft te kijken.
Totdat de roest eronder door gaat lopen. Dan krijg je het er ook niet meer af en is het einde bak!

Paar weken geleden die zooi van machine onderdelen af moeten halen!
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Dat klinkt niet handig nee :D
Wat zou jij me aanraden dan Rob?
robm84

Bericht door robm84 »

Gewoon een normale 2k lak.
Geen poeder coating of iets dergelijks.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Afgelopen zaterdag de tijd genomen om een goeie lange rit met de ural te maken. Ik ben via het Utrechtgebergte en de Kootwijkertundra naar Harderwijk gereden, en via Arnheim en de Grebbeberg langs de rivieren weer naar huis.
De nieuwe carbs waren dan prijzig, maar het maakt echt een wereld van verschil. Wat loopt dat ding mooi zeg!
Toen ik de ural kocht, reed ik 1:5. Na wat werk aan de carbs en dikke asbestpakkingen reed ik 1:10, maar nu met de dellorto's is dat 1:13/14 geworden. Als ik maar genoeg kilometers maak verdient het zichzelf wel terug dus :roll:
20200418_101021.jpg
20200418_101035.jpg
20200418_120446.jpg
20200419_142007.jpg
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

:D
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

De Ural is still going strong. In het afgelopen jaar heb ik veel (hele leuke) kilometers kunnen maken met de Ural en m'n Jawa. Door de corona werk ik nagenoeg 100% vanuit huis en is de reistijd die ik voorheen had (ruim 2 uur per dag) verleden tijd.
Ik heb de indruk dat de Ural het allemaal wel prima vind om wat meer gebruikt te worden.

Het wordt binnenkort weer tijd voor wat onderhoud (ik hou als interval 5000 kilometer aan voor zaken als olie en filter). Ik lees hier en daar over het smeren van de splines, doen jullie dat ook?

Vanuit de BMW's heb ik nog wel wat starubagvet liggen, dat lijkt me prima. Het is me nog niet helemaal duidelijk welke splines allemaal gesmeerd zouden moeten worden (splines in hart koppeling, uitgaande as versnellingsbak, splines na de rubber hockeypuck, splines naar de eindaandrijving, splines naar het achterwiel, splines overal :roll: )

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig welke splines jullie smeren, hoe vaak en met welk vet.
Nejra

Bericht door Nejra »

De open splines maak ik schoon (dat zijn die achter de Hardyschijf, door jou aangeduid als hockeypuck) en smeer ik. Ik gebruik er kogellagervet voor, maar vet met molybdeensulfaat (Molycote) is nog beter. De splines in het achterwiel smeer ik bij montage van het wiel(met het zelfde vet).
Frequentie: Iedere keer als dat wiel er af gaat of (bij mijn K750, die als solo minder achterbanden op eet) zo eens per 5-6000 km. Als je veel in zand/onverhard/stof rijdt zou ik de open splines trouwens nog iets vaker doen. Ivm het slijpen van het in het vet geplakt zand.

De rest van de splines zit afgeschermd (op die in de koppeling na, maar daar wil je geen vet hebben), bewegingsloos opgesloten(ingaand naar de eindaandrijving) of krijgt smering van binnenuit (uitgaande as versnellingsbak).
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Merci.
Dus voor de goede orde; jij smeert alleen de splines in het achterwiel en de splines die ik op onderstaande afbeelding een rood cirkeltje heb gegeven?
cardanas.PNG
Dan nog even ter lering en vermaak; ik begrijp de afweging voor deze keuze nog niet helemaal. Waarin verschillen deze splines nou van de andere splines?
Nejra

Bericht door Nejra »

Correct. (en de kruiskoppeling in het cardan uiteraard)Het verschil zit hem in: in het geval van de cardan-splines is er een open verbinding richting de buitenwereld waar geregeld straatvuil en water bij komt. Minstens net zo belangrijk als het smeren is in dit geval het schoonmaken (in het vet geplakt zand/vuil slijpt), maar aangezien je voor smeren de boel moet demonteren gaat dat uiteraard in één moeite mee.

zowel voor deze koppeling als de splines in het achterwiel geldt bovendien dat ze niet zo strak gefixeerd zitten met moer/bout of spie als de overige spline-verbindingen. ER zit daardoor altijd een zekere mate van speling op en dus zullen er bij gebruik metalen voorwerpen langs elkaar glijden. Tot slot smeren de splines op de uitgaande as van de versnellingsbak en de ingaande van de cardanklok zichzelf: met olie van binnenuit, dus dat hoef ik niet nog eens afzonderlijk met de hand te doen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Benno van Ham

ik heb altijd wel de BMW gewoonte gehad om een klein beetje staburags of molykote aan de splines van de bak te doen voor ik hem op de koppeling schuif. Verder smeer ik alleen de kruiskoppelingen vaak en de splines van de aandrijfas alleen als hij eruit moet (voor koppelingswissel bv.)

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Luid en duidelijk mannen, weer wat geleerd. Ik zal de boel binnenkort eens loshalen voor schoonmaak en een lik staburag.
Thanks voor de toelichting.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Papa Bear schreef: Vr Apr 30, 2021 08:21 Merci.
Dus voor de goede orde; jij smeert alleen de splines in het achterwiel en de splines die ik op onderstaande afbeelding een rood cirkeltje heb gegeven?

cardanas.PNG

Dan nog even ter lering en vermaak; ik begrijp de afweging voor deze keuze nog niet helemaal. Waarin verschillen deze splines nou van de andere splines?
Wat me overigens nog opvalt is dat sommige modellen een rubber hoes hebben die over de as en splines heenvalt. Ik neem aan dat de bedoeling is dat daarmee dan vuil wordt buiten gehouden. Waarom hebben niet alle modellen dat en is het iets dat zou passen?
Benno van Ham

de gesloten kruiskoppelingen kom je vooral op dnepr tegen. Ural heeft heel lang alles open gehad en zelfs vaste kruiskoppeling/aandrijfas combinaties.

Of het past op een ural weet ik niet. De afscherming bestaat uit twee delen, een metalen bus over de kruiskoppeling die op schroefdraad aan het cardan geschroefd wordt en ene rubber die daar weer bovenop ligt.

Benno
Benno

Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik zag in ieder geval dat de nieuwere Urals een andere cardanas hebben die ook past op oudere types.
De splines achter de hockeypuck zijn in ieder geval verdwenen en vervangen door een vaste verbinding.
Het afdekrubber is er nu ook gekomen.

Te oordelen aan de prijs is het ding tegenwoordig ook gemaakt van een goud en diamanten.
Cardanas ural.PNG
Cardanas ural2.PNG
Plaats reactie