Gezocht bmw blok voor ural

Hier kun je advertenties kwijt voor spullen waar naar op zoek bent.

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Rorije

Gezocht bmw blok voor ural

Bericht door Rorije »

Hallo zoek een bmw blok voor onder mijn ural
En ook mensen die hier al ervaring mee. Hebben had begrepen dat een r 100 wel een hele vooruitgang is
Mvg bert rorije
Frank65

Re: Gezocht bmw blok voor ural

Bericht door Frank65 »

BMW blok in een Rus is geen vooruitgang, uiteindelijk gaat er van alles kapot door de hoge pk’s. Daar is een Ural niet voor ontworpen.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

r100 is veel te sterk voor een Rus. Mooiste is een oude R65 maar een r80 gaat ook. belangrijkste is de rechterhand, die houdt alles heel, of niet.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
nicolai

Bericht door nicolai »

kan wel lukken maar werkt niet!
PK,s en urals is een ongelukkige combinatie
Het is oud oorlogstuig en voor de korte termijn gemaakt.
Kanonnenvlees en meer niet als je al durfde op zo,n ding!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Rorije

Bericht door Rorije »

Als het zo tegenvalt kan ik het beter niet doen. Maar zou de ural graag wat betrouwbaarder hebben. Heb zelf meerdere motoren een matchless uit 1942 en heb meerdere enfieltjes en nog een dkw uit 1939 dus ben wel thuis in het sleutelen. Maar bij de ural blijf ik echt bezig :woow: toen ik hem gekocht had een jaar geleden heb ik nieuwe zuigers en cilinders erop gezet de beide cilinderkoppen zijn gereviseerd nieuwe kleppen en klepgeleiders. Ook heb ik nieuwe carburateurs die ronde volgens mij zijn dat de k65 maar daar had ik met nog geen half jaar al een lekke flotter bak. Ook heb ik een nieuwe bobine heb de bougie doppen verwijdert en gekozen om er een ring op te solderen zoals vroeger hier vonkte hij al wel beter door. Daarnaast heb ik de complete koppeling vervangen omdat mij de krukas keringen lekte en er toch bij moest en heb er ook voor gekozen om dan gelijk de lagers meer te vervangen. Nu valt mij het enorm tegen om de carburateurs goed af te stellen voornamelijk het synchroniseren hiervan wil het nu toch graag een keer goed hebben hahahah. Als jullie adviezen hebben hoor ik het graag
Alvast bedankt
Frank65

Bericht door Frank65 »

Zo te lezen heb je al veel gedaan. Op zich is het mogelijk om een Ural betrouwbaar te maken.
Je zult je dan alleen goed moeten informeren over wat wel en wat niet goed is. Als je alles op de juiste manier opbouwt en daar waar mogelijk betere onderdelen neemt dan krijg je een heel betrouwbare motor. Er staat heel veel info hier op het forum, ook zijn er treffens en sleuteldagen.

Je hebt K65 carburateurs ? Die zijn inderdaad zeer moeilijk af te stellen. Hoewel je ook schrijft dat ze rondschuif zijn, dan zouden het K68 moeten zijn. Van de K68 heb je 2 versies waaronder de Chinese kopie, als ik je verhaal lees zou je die weleens kunnen hebben, dat is namelijk schroot.
Rorije

Bericht door Rorije »

Wat voor carburateurs zou u mij dan aanraden
En waar kan ik die verkrijgen
Frank65

Bericht door Frank65 »

Originele Russische K68, te koop bij Jan Wassenaar, tenminste als je die Chinese hebt. Maak eens een foto dan kunnen we daar misschien iets over zeggen.

En op de juiste manier afstellen, dat is ook zeer belangrijk, hier wordt weleens een stap overgeslagen.
Rorije

Bericht door Rorije »

Ik weet dat ik voor die dingen ongeveer 100 euro heb betaald en ze komen bij busweiler weg.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Wat Busweiler verkoopt weet ik niet. De Chinese herken je aan de slechte afwerking.
Maar ik kan niet door mijn ipad zien wat je echt hebt, foto kan helpen.

Chinees :

Afbeelding

Rus :

Afbeelding
fred

Bericht door fred »

prijsverschil zit er ook in, net zoals de rest.

Heb ooit met een R80 blok in Ural gereden, kon een ural niet bijhouden in snelheid.

Grt Fred
Rorije

Bericht door Rorije »

Volgensmij heb ik wel een Rus maar zou je me deze carburateur zelf ook adviseren of wat anders? En zijn er nog aandachtspunten
Frank65

Bericht door Frank65 »

K68 is een goede keuze.

Je moet bij het begin beginnen. Er van uitgaande dat alles andere goed is afgesteld zoals de ontsteking en de kleppen.

Benzinetoevoer kontroleren, filters gebruiken voor een motor of brommer, niet die van een auto.

Carburateurs goed reinigen, alle kanaaltjes goed door spuiten/ blazen.

Kontroleren of alles exact gelijk is, zoals sproeiers, naald enz. Gewoon naast elkaar leggen en kijken of het gelijk is. Nameten met een schuifmaat.

Flens controleren of vlakheid, cilinder en carburateur.

Indien Russische sproeiers, deze vervangen door DelOrto 120.

Flotter afstellen, hoe dit moet kun je opzoeken op het internet, weet ik even niet uit mijn hoofd.

Lengte gaskabels gelijk stellen, steek hiervoor een boor van 8 mm onder de schuif van beide carbs en stel af totdat ze exact op hetzelfde punt kantelen.

Stationair luchtstel schroef indraaien en weer 1 1/2 uitdraaien.

Gasnaald op 1 na hoogste stand, let hierbij op, het hoge gleufje op de naald is de laagste stand van de naald.

Stationair schroef van de gasschuif afstellen met boortjes van 6 mm, steek de boortjes weer onder de schuif en stel af op kantelpunt.

Zet streepjes op alle stelschroeven op 12 uur.

Dit is een basis afstelling waarbij theoretisch alles gelijk staat.

Fijn afstellen, begin met luchtmengsel schroef voor stationiar. Trek hiervoor 1 bougie los, start de motor. Als je nu aan de stationair schroef draait moet je een kantelpunt vinden waarbij de toeren wegvallen. Stel af op dit punt.
Zelfde voor andere cilinder.
Theoretisch staan de streepjes die je hebt gezet links en rechts gelijk.

Stel nu eventueel stationair af met behulp van de streepjes, links en rechts gelijk. Afstellen tot die lekker rustig loopt, niet te laag afstellen. Beide streepjes gelijk houden.

Ga nu rijden en trek gas los, als die afkakt bij gasgeven moet je of de gasnaald hoger of lager zetten. Helpt dit niet dan andere sproeier. Je moet dit proefondervindelijk doen tot dat die lekker op pakt en zonder haperingen door trekt.

Voorwaarde is dat de carbs echt schoon zijn en gelijk aan elkaar. Dit is bij een Rus niet altijd het geval, dus hiervoor extra aandacht.
nicolai

Bericht door nicolai »

Bij het minste of geringste loopt de zooi ongelijk zal ik maar zeggen.
Dat heb ik ook altijd dat gezeik en blijft constant aanwezig, een puntje van aandacht.
Rorije

Bericht door Rorije »

Kijk super hier heb ik wat aan dit ga ik proberen en die dellorto sproeiers kun je gewoon bestellen?? En waarom is dit beter?
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dellorto kun je gewoon bij de brommerzaak kopen, ik dacht schroefdraad m5 (neem de oude mee om het zeker te weten).
Bij een Dellorto kun je er van uitgaan dat de aangegeven maat klopt, bij een Russische sproeier is dat niet altijd zeker.
Je kunt ook setjes kopen met meerdere maten om uit te proberen. Die 120 wordt vaak genoemd, maar je moet uitproberen welke voor jouw setting het beste past, kan best een 116 worden.

De Russische sproeiers hebben een andere maatvoering, de K68 wordt nieuw geleverd met maat 165, dit is niet de doorsnede van het gat, zoals bij de DellOrto, maar de hoeveelheid vloeistof die per tijdseenheid door het gat stroomt. De standaard sproeiers zijn veel te klein, die 165 komt met maat 95 van DellOrto overeen.

Succes met het afstellen, laat maar weten of het is gelukt :wink:
Rorije

Bericht door Rorije »

Het duurt even maar heb inmiddels afgesteld.
zoals aangegeven door Frank alleen viel het me wel op dat ondanks alles er wel verschil leek te zitten in de carb. De ene kon ik de stationair schroef nog afstellen als ik het 6 mm boortje erin deed de ander had ik helemaal ingedraaid waardoor hij niet verder kon. Dit vond ik erg vreemd. Heb hem vervolgens gestart de ene liep stationair hoger dan de ander hem op gehoor gelijk afgesteld en na een test ronde liep hij wel veel beter. Hij pakte goed op en liep mooi op beide cilinders. Dus toch gelukt maar blijft vreemd
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dat is normaal voor een Rus, mooi dat het gelukt is.

:toost:
nicolai

Bericht door nicolai »

Dat zou een klep probleem kunnen zijn, voor de snelle check een drukmeter erin.
paar keer ronddraaien en dan heb je een aardig beeld.
Rorije

Bericht door Rorije »

Hoe kom ik aan zoon druk meter en waar moet ik op letten mvg bert rorije
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

compressiemeter ergens lenen of testen (elke garage heeft zo'n ding nog wel ergens liggen) en meten..

Gas open, aantrappen tot meter constante waarde aangeeft en die twee (Links en rechts) vergelijken
Daarna met een paar ml. olie in het bougiegat herhalen (als compressie stijgt zijn het de veren)

etc....

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Ourobouros

Bericht door Ourobouros »

Hallo Bert, ik heb met mijn MT16 ook een beetje lopen rommelen met de carburatie. De originele "flatslides" die er op zaten (met die opgevoerde stukjes sardineblik als gasschuif er in) blijf je me bezig . . . ook als je ze reviseert. Ik heb er inmiddels een paar complete DellOrto PHBH28 op zitten en ben hier errug tevreden over . . . loopt prima, pakt goed op, minder verbruik en 1x afstellen is goed voor een hele tijd rijden zonder er naar om hoeven te kijken (de carb's dan he? :D :D ).

Als je een beetje rondsnuffelt, heb je voor een redelijke prijs een paar goede gebruikte PHBH's . . . .

Heb zelf ook een beetje lopen dubben over een R80 er in, niet zozeer i.v.m. meer vermogen / snelheid, als wel de elektrische start die ik graag wil . . . en gewoon, omdat het een leuk project is uiteraard. Aan de andere kant zit ik te kijken naar de diverse e-start mogelijkheden voor de Dnep . . . ben eigenlijk best wel tevreden over het blok . . .
Dnepr MT11 in GROTE beurt.
MT16/80 Frankenstein in ontwikkeling.
Ural M66 in de wacht.
Dnepr / CJ zijklep project ook in de wacht.
R1100GS ragbeest
Plaats reactie