harde tik

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

harde tik

Bericht door propjocky »

Zo...nog even genieten van de nazomer dus gister leuke trip gemaakt door het brabantse land. na ongeveer een 50 minuten rijden met snelheid van ongeveer 75 km/uur hield de motor ineens in (verloor vermogen), gas bijgeven had geen effect. direct koppeling in en contact uit. even 5 minuten stil gestaan en toen weer opgestart, geen probleem. na 10 minuten thuis en daar hoorde ik een luide tik in de linker cilinder. vanochtend kleppen gechecked (zijklepper) maar die staan goed (0.10 inlaat, 0.15 uitlaat koud). kop eraf maar kon niks bijzonders zien. toch nog even een stukje gereden...hij rijd normaal maar het tikken blijft. iemand een idee??? vastloper/warmlopertje of klep vast gelopen??? tast in het duister.
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
Nejra

Re: harde tik

Bericht door Nejra »

Op afstand is daar natuurlijk niets van te zeggen, dus zomaar wat gedachtenspinsels van mijn kant die tik-achtige geluiden kunnen produceren:

Het hoeft niet mechanisch te zijn. Denk aan:
1) Ontsteking verlopen
2) Vuiltje in een sproeier
3) "Rotte" bougie (slaat door en de motor mist af en toe een slag)
4) Doorslaande bougiedop/kabel (zie 3 qua effect)
Etc.

Wel mechnisch:
1) Uitgelopen small/bigend (niet heel aannemelijk ivm het abrupt optreden er van)
2) Hangende klep
3) Gebroken klepveer
etc.

Voor wat nuance in het mee denken een paar vragen:
- Je zegt dat hij normaal loopt. Betekent dat inhouden zonder ploffen/na-ontsteken in de uitlaat??
- Betekent "Inhouden" in jouw omschrijving "constant/soepel langzamer rijden" of een stotterende loop (en daardoor minder snelheid)?
- Maakt het voor het tikken nog iets uit of de motor net koud gestart is of komt het pas als hij warm geworden is??
- Is er een verschil in motortemperatuur tov voorheen??
- is de linkercylinder warmer, even warm of kouder dan de rechter??
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
propjocky

Bericht door propjocky »

Nejra schreef:Op afstand is daar natuurlijk niets van te zeggen, dus zomaar wat gedachtenspinsels van mijn kant die tik-achtige geluiden kunnen produceren:

Het hoeft niet mechanisch te zijn. Denk aan:
1) Ontsteking verlopen
2) Vuiltje in een sproeier
3) "Rotte" bougie (slaat door en de motor mist af en toe een slag)
4) Doorslaande bougiedop/kabel (zie 3 qua effect)
Etc.

Wel mechnisch:
1) Uitgelopen small/bigend (niet heel aannemelijk ivm het abrupt optreden er van)
2) Hangende klep
3) Gebroken klepveer
etc.

Voor wat nuance in het mee denken een paar vragen:
- Je zegt dat hij normaal loopt. Betekent dat inhouden zonder ploffen/na-ontsteken in de uitlaat??
- Betekent "Inhouden" in jouw omschrijving "constant/soepel langzamer rijden" of een stotterende loop (en daardoor minder snelheid)?
- Maakt het voor het tikken nog iets uit of de motor net koud gestart is of komt het pas als hij warm geworden is??
- Is er een verschil in motortemperatuur tov voorheen??
- is de linkercylinder warmer, even warm of kouder dan de rechter??
wat antwoorden:

- hij loopt als een naaimachientje, heb alles netjes gesynchroniseerd, carbs afgesteld en ontsteking met stroboscoop. maar dan gister plots terwijl ik steady 75 reed een abrupt verlies aan vermogen, het zakte ineens weg zonder duidelijke aanleiding (niet stotterend) en dus liep de snelheid er gelijk uit (alsof je het gas los liet). eerste reactie was gas erbij maar dat had geen effect dus maar gelijk contact uit en even langs de weg gestaan. vervolgens gewoon weer opgestart en naar huis gereden.
- het tikken (heel gelijkmatig met de toeren mee) is koud het meest hoorbaar. omdat het met de toeren meeloopt dacht ik eerst ook aan kleppen of small-end omdat het geluid volgens mij uit de cilinder komt en niet uit het blok zelf.
- temperatuur van de linker cilinder leek vandaag kouder dan de rechter (zoals voelbaar aan mijn voeten) dat was wel opmerkelijk omdat normaal de rechter veel warmer aanvoelt, maar daadwerkelijke temperatuur kan ik niet meten.

heb de kop eraf gehad en kleppen gechecked met de kikker, die lopen nog steeds netjes open en dicht zover ik kan zien. ik sta dus voor een raadsel.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

gebroken zuigerveer, pistonpen met kuren of zuiger die kantelt ???

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
propjocky

Bericht door propjocky »

Benno van Ham schreef:gebroken zuigerveer, pistonpen met kuren of zuiger die kantelt ???

benno
OK...was ik eigenlijk al een beetje bang voor. zal ik de cilinder maar eens even trekken. we gaan het zien
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
nicolai

Bericht door nicolai »

Ja doe maar trekken dan weet je het zeker, maar mocht daar niets zitten of blijken
zou je ook eens naar het big end kunnen voelen of daar speling op zit.
Ook de olie pomp is dan een verdachte om eens naar te kijken of vervangen er zijn ontzettend
goede olie pompen te verkrijgen die veel meer druk en volume hebben, helaas geen Russisch prijsje!
http://racewayural.com/wp-content/uploa ... 752383.gif

Tik maar eens in hi flow ural oil pump
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
propjocky

Bericht door propjocky »

OK...dit is het plaatje. bovenkant van zuiger ernstige aanloopschade veroorzaakt door de 3 oliegaatjes boven in de cilinder. het lijkt erop alsof er geen olie is aangevoerd door de ring vanaf de onderkant naar boven (ring was helemaal droog na demontage!!!). Onderkant van zuiger is prima. Cilinder heeft wat aanloopsporen maar mogelijk met handmatig honen weer glad te trekken. Oorzaak: mogelijke verstopping kanaal van pomp naar cilinder. Hoe check je het kanaaltje? Doorblazen? Vond wel nog kit resten van eerdere montage in karter (blauw bolletje op foto) maar kan niet zeggen of dit mogelijk verstopping kan veroorzaken want past niet door filter. Hoe controleer ik werking oliepomp? Plan is nu nieuwe zuiger monteren, mogelijk hoge capaciteits oliepomp (als ik die kan vinden). Suggesties???

http://i1167.photobucket.com/albums/q62 ... 5051681901

http://i1167.photobucket.com/albums/q62 ... 5051693814

http://i1167.photobucket.com/albums/q62 ... 5051693814
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Benno van Ham

Oliepomp testen is niet zo moeilijk, laten draaien in een bakje olie terwijl je hem aandrijft met een boormachine. Pompt hij dan is het goed. Als het goed is wordt de oliepomp bij de zijklepper aangedreven via de nokkenas, er zit een tandwieltje aan het einde die in een lang stangetje valt die de oliepomp aandrijft. Bovenop het blok links net achter de cylinder zit een stop, daaronder zit de aandrijving. de pomp zit onderin. test of je bij het aantrappen het tandwieltje ziet bewegen (anders is daar iets kapot) en dat de pomp te draaien is met de hand. (pomp vast).

verstoppingen kunnen natuurlijk voorkomen en dan help alleen doorspuiten met remreiniger of perslucht. Vanaf de cylinder naar het carter blazen om de verstopping terug te spuiten.

Bij een verkeerd passende voetpakking kan het ook nog zijn dat het oliekanaal wordt afgesloten waardoor de olie niet meer in of uit de kop kan.

Het kan natuurlijk ook nog een schrale verbranding zijn. Zijkleppers willen erg rijk lopen om heel te blijven. Anders worden ze te warm wat ook deze problemen veroorzaakt.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
propjocky

Bericht door propjocky »

OK...de pomp dus even testen, leiding doorspuiten en zorgen dat de pakking goed zit. Had net vorige maand nieuwe dellorto 105 sproeiers erin gezet (zat 90 in) om het geheel idd wat rijker te zetten om overhitting te voorkomen...Dan even nieuw zuigertje aanschaffen. Werk aan de winkel. nog suggesties i.v.m. high capaciteit pomp of is dat overbodig?
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Pompje kun je kopen bij Jörg Warncke in Duitsland. http://www.ural.de

Ölpumpe doppelte fördermenge, 100 euro.

Die zuigerveer is dat een Schöttle ? Ik zou deze niet in een zijklepper plaatsen, die lekken veel te weinig olie, een zijklepper moet juist olie verbruiken, om de boel goed te smeren.

Volgens het handboek is dacht ik 1 l op 2000 km normaal.
robm84

Bericht door robm84 »

Zo te zien is dit een deelbare olieschraap veer frank.
Maar dat mag niet dit probleem geven. Want de olie blijft dan dus onder de veer.

Ik vind dit meer lijken op een zuiger die gemonteerd is met te weinig zuigerspeling.

Zit de schade alleen aan de boven kant?
Volgensmij is dit bij een zijklepper wel de plek waar de stoterstangen lopen en dus de minste koeling zal komen....
Benno van Ham

Het ziet er idd uit als een wat te warm geworden geheel of een te krappe montage.

benno
Benno

johanremmers

Bericht door johanremmers »

Nou, ik heb hetzelfde, een steeds luider wordende tik links, eerst dacht ik klepspeling, toen een lekkende uitlaat en leek het even minder te worden na afdichten, vervolgens gisteravond kop eraf, was toch bezig geweest ivm slecht starten wat is opgelost ( zie: toch te rijk?), niks te zien, cilinder eraf en flinke loopschade, dus ook aan bovenkant zuiger, precies op de heetste plekken (onder de kleppen), heb sterke vermoeden door oliegebrek. Een week of twee geleden ben ik me kapot geschrokken toen m'n oliepeil onder het min stond terwijl nog niet zo lang geleden gecheckt. Heb de Chang zijklepper pas kort en verbruik is veel hoger dan eerdere Urals/ Dnepr dus was verrast, sheize. Vermoed dat dat de oorzaak is geweest. Bigend, smalend oke, gelukkig, geen gebroken veren. Zuigerspeling in cilinder zonder de zuigerveren is ruim .20mm onderkant (zuiger 77,95) en ter hoogte zuigerveren 0.50 (zuiger 77,65), lijkt me erg veel. Tikken zal kantelende zuiger zijn. Compressie is nog geen vier bar! , kleppen lekken niet. Rechts ruim 5,5 bar, is oke. Cilinder links zit boven/ onder op ongeveer 78,15 mm en is in goede staat. Volgens mij zijn er zuigers van 78,11 te krijgen,is wat aan de krappe kant.
Wordt vervolgd.
chinaman

Bericht door chinaman »

Ben erg benieuwd naar de km. standen bij jullie chang-jiangs waarbij dit gebeurd en hoe er mee gereden wordt.
Het is wel een concept van ruim 80 jaar oud. Ik heb het hier over de zijkleppers.
Ik kom met mijn Chang bijv. nooit op de snelweg en houd het zo rond de 70-75 km/u max. wel voor gezien.
Ook bij optrekken word hij nooit "uitgemolken".
Bij koude motor gaat het nog rustiger tot de boel opgewarmd is.
Wil ik wat vlotter door het land, pak ik een andere motor. (makkelijk gezegd maar niet iedereen kan dat, snap ik ook).
Wil ook niet zeggen dat het aan de rijstijl ligt maar het is nu eenmaal een oud concept dat toch met enige voorzichtigheid
bereden moet worden volgens mij en daarbij wordt het ook allemaal nogal heet.
Je moet de instructie's maar een lezen. Half uurtje/drie kwartier rijden en dan stoppen om de motor af te laten koelen en
dan liefst de peilstok eruit draaien zodat daar ook nog wat hitte kan ontsnappen, haha. Dat is gewoon lachen maar geeft wel
aan met wat voor soort motor we van doen hebben.
Verder heb ik er veel plezier mee hoor.
Succes allebei....
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Frank65

Bericht door Frank65 »

Ik heb hier ook nog een zijklepper blok liggen. Denk steeds ik ga er maar eens aan beginnen, maar heb het lef nog niet gehad.

Is inderdaad oude techniek van slechte kwaliteit materiaal, dus eigenlijk gedoemd om te mislukken. Nou zijn er wel mogelijkheden om er iets beters van te maken maar dat gaat flink in de geldbuidel. Ik zit tussen de 1500 en 2000 euro voor o.a. Een gereviseerde krukas, westerse lagers, gereviseerde cilinders met Mahle zuigers... enz. enz.
Eigenlijk blijft alleen het Carter orgineel :D

En dan weet je nog steeds niet hoe ver je komt, maar ja wel erg leuk.

Zo'n zijklepper is eigenlijk een mooie zondag fiets, voor korte ritjes met mooi weer.
nicolai

Bericht door nicolai »

Oei te weinig olie is echt funest maar dat heb je al gemerkt.
Chang en ural of Dnepr hebben koeling problemen, een krukas van een stoomboot zo onwijs lomp.
Daar zitten dan weer lagers aan vast die die het in gareel moeten houden, ook glijbussen enz.
Het is zoals Roel al zei niet te harden echt dagelijks olie pijlen of desnoods 3x op een dag.
Kwaliteit deed er in die tijden niet toe, zo ben ik mijzelf gaan verdiepen in Rusland
Krijg je ineens respect met hoe weinig middelen en hoe primitief het gemaakt werdt
Later is de Ural fabriek grotendeels aan China verkocht en ging men Changs maken met die zelfde machines
een paar aanpassingen zoals de ontsteking aan de zijkant, een hele goed idee trouwens.
Geniet van je hobby en geef hem namen mij een schop!
johanremmers

Leuke reacties en ieder heeft zo zijn rij/sleutel/denkstijl. Ik ben knettergek met dat ding en lopen zal het kreng, de rest nemen we er maar bij. Economisch is het natuurlijk totaal niet, dat is mijn vreselijk saaie Honda ntvtje die ik om zijn saaiheid al tig keer heb willen verkopen, het arme trouwe beest, net een hond. de Chang is trouwens een solo , 1983, cj750g, nog alles gelukkig van ijzer, geen idee hoe hij hier gekomen is, 5200 waarschijnlijk zjspankilometers op de teller toen ik hem zon beetje in onderdleen in mei kocht, gelijk solo overbrenging in cardan, anders draait de boel snel kapot. MZ veren aan de achterkant, BMW veren voorin, Dnepr remmen, gaan met die banaan.
Ik heb er veel lol van en dat is het belangrijkste, gaat het kapot, gaat het kapot. Van de week nog met die nog onbekende rotte zuiger over natte zandpaden wezen raggen, ik ben in de zevende hemel. Maar begrijp zeker de rustige rijders, kan ik ook van genieten, sleutelen vind ik ook heerlijk. Dat je ook met 21 pk zo gelukkig kan zijn , daar gaat het om. Net als m'n mz-tje, ook 21 pk, totaal andere motor, nul kleppen, toch veel plezier. Na 410.000 motorkilometers de afgelopen 25 jaar ,165.000 met oostblokkers, ben ik nog steeds zo blij als een kind als ik op zon primitief apparaat zit. In een blik voel ik me gevangen, laatst nog wat lessen gehad, bij nood rijd ik zon ding zonder rijbewijs naar het ziekenhuis, dat is genoeg.
Tot later, Johan
nicolai

Bericht door nicolai »

Leuke reactie, jij hebt het begrepen man......ik was eigenwijzer, en dat moet je niet doen!
Mijn BMW k100 ben ik ook een stuk meer gaan waarderen sinds de Ural, die doet het altijd.
Net zoals jou Ntv-tje die inderdaad oersaai is maar wel betrouwbaar, nu werkt dat met vrouwen ook zo
maar dat mag je dan weer niet zeggen, en dan vraagt ze waarom neem je nooit bloemen mee?
Nou moet je luisteren schat! Een echte vent komt thuis met honger en een snee in zijn neus!
Zo is het met motoren ook, maar de lol is er alvast en ook in het sleutelen en daar zit het hem.
Spullen en kennis of anders wel het lef, en dat je het verkloot is alleen maar leer geld, moet je eens een
fatsoenlijke cursus sport coach volgen kost al €299,- voor 2x maaruh zoveel geef ik zelden uit aan mijn Ural
Hoewel ik laatst een nieuwe aandrijf lijn erop heb gezet en dat hele geintje koste toch €350,- alles bij elkaar
Dus nieuwe keerringen in de uitgaande as van de versnellingsbak en cardan en de Hardy schijf met verbeterde splain as
Zo ook nieuwe banden Heidenau K37 4x ben toch ook snel 4x €70,- per band kwijt, zo'n hobby kost wel tijd en geld.
Toch als je het waardeert en je hebt lol dan heb je het ultieme motor gevoel te pakken, ga zo door!!!
johanremmers

Dank je dank je !
Groet, Johan
johanremmers

nieuwe zuiger links erin, maat 78,13mm (van jan Wassenaar, Rolpa), tikken verdwenen, probleem opgelost, (in)rijden weer, gelukkig. ( en oliepeil vaker controleren.....)
Benno van Ham

Olieverbruik kan zeker in de beginfase erg hoog zijn. Als je de motor niet kent is veel controleren de slimste oplossing. daarnaast een niet te dunne olie gebruiken. De zijkleppers kunnen een SAE50 of 20w50 waarderen, alles wat dunner is drinken ze als wodka

Benno
Benno

johanremmers

Gebruik sae50, eerder 20-50; valt inderdaad op dat de zijkleppers in vergelijking met kopkleppers flink heet worden en vlot op temperatuur zijn, toch knap dat de boel (meestal) heel blijft. Rechter cilinder / zuiger voor de zekerheid ook gecontroleerd, waren perfect. Blijkbaar is links gevoeliger voor heet lopen (bij te weinig olie) dan rechts; viel me op dat beide cilinders 78,20 zijn, blijkbaar al eerste overmaat; maar goed, ben blij dat ik weer met het apparaat onderweg kan, genieten weer.
nicolai

Bericht door nicolai »

Doe maar genieten!!!
johanremmers

Doen we !
johanremmers

propjocky schreef:OK...de pomp dus even testen, leiding doorspuiten en zorgen dat de pakking goed zit. Had net vorige maand nieuwe dellorto 105 sproeiers erin gezet (zat 90 in) om het geheel idd wat rijker te zetten om overhitting te voorkomen...Dan even nieuw zuigertje aanschaffen. Werk aan de winkel. nog suggesties i.v.m. high capaciteit pomp of is dat overbodig?

Én, hoe is het afgelopen met onze man uit Uden ?
Hier inmiddels 1500km verder met het nieuwe zuigertje (en later een nieuwe krukaskeerring en gelijk de lagers)
Plaats reactie