versnellingsbak

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

versnellingsbak

Bericht door propjocky »

Nu ik toch bezig ben...ongeveer de helft van de keren dat ik opschakel heb ik last van "grinding gears". koppeling helemaal ingeknepen en gas helemaal los. de andere keren valt de versnelling met een nette kloink in. is dit te verhelpen?
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
Nejra

Re: versnellingsbak

Bericht door Nejra »

Tja.. Dat is op afstand natuurlijk lastig/onmogelijk te bepalen.
Onderstaand dus zomaar een paar ideetjes die bij me op komen en er mogelijk invloed op kunnen hebben:

Het zou kunnen dat de afstelling (in essentie: slagbegrenzing) van het schakelpedaaltje niet helemaal netjes staat waardoor de bak net niet helemaal in de versnelling belandt. Al weet ik trouwens niet of dat zich bij een Chang ook af laat stellen (en zowiezo welk type versnellingsbak er op zit). Bij alle Urals en vroege Dnepr (K750 zonder achteruit) bakken kan het in ieder geval wel.

Afstellen gebeurt met twee boutjes die links-achter op de bak achter het huis van het pedaalmechaniek zitten. Er zitten doorgaans ook borgmoeren op. Op deze foto zijn ze duidelijk te zien (let op: bak ligt hier op zijn kant op een werkbank):
Afbeelding
Bovenste is voor terugschakelen, onderste voor opschakelen.

Verder zou je kunnen proberen of verse en/of dikkere bakolie verbetering geeft.
Laatst gewijzigd door Nejra op Vr Aug 26, 2016 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

ALs de bak wel goed schakelt en in de versnelling valt maar de ene keer wel kraakt en de andere keer niet denk ik niet dat je met de (al dan niet aanwezige) stelschroeven ver komt maar je kunt het altijd proberen. Die bepalen nl. alleen de lengte van de slag van het pedaal. Je moet je voorstellen dat het schakelen bij de oude bakken gebeurd door het verschuiven van twee schakelvorken in de bak. De manier waarop ze verschuiven wordt bepaald door een labyrinth dat uitgefreesd is in de schakelplaat. Die zit aan de rechterkant van de bak achter het dekseltje.

ALs je het rechtse deksel verwijdert kun je zien hoe dit eruit ziet. (even het pookje loshalen en zes schroeven losmaken en dan komt het plaatje zo los, erachter zitten een pakking, een veertje en dat is alles.

Het doel van de schroeven op de bak is het ervoor zorgen dat je bij het doorschakelen precies op de geode plaats uitkomt op de plaat. In de zijkant van de plaat zitten sleufjes en in het huis een arreteerkogeltje. Bij het schakelen moet de plaat steeds precies uitkomen op zon sleufje waarbij het kogeltje de plaat fixeert. Met de schroeven kun je dit corrigeren.

Ik heb zelf een doorgezaagd dekseltje liggen waarbij ik de as kan fixeren en toch kan zien hoe de bak schakelt. Dit helpt bij de afstelling. maar dat is simple te maken met een stripje aluminium en een paar gaatjes.

Schakelen is vaak een gevoelskwestie, je moet het goede toerental vinden waarbij alles soepel loopt, de goede olie kan helpen. Een 80-90 olie in de bak zou voldoende moeten zijn maar je kunt natuurlijk altijd experimenteren met een moderne 75w-140.

Verder heb je volgens mij ook nog niet zo heel veel kilometres gereden met het ding, wennen is ws. dus ook een behoorlijk deel van het process.

success,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
propjocky

Bericht door propjocky »

heb een rondje gereden en de upshift stelbout tot twee keer toe een 1/4 draai ingedraaid. het lijkt erop dat nu van 1 naar 2 en van 2 naar 3 beter schakeld, maar naar zn 4 kraakt'ie nog steeds. morgen voorzichtig nog een kwart slag erbij. anders maar eens de andere kant inspecteren. er zit nu 80w90 olie in...volgens mij heeft die een hogere viscositeit index dan 85w140 dus laat ik die er nog even inzitten.
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
Plaats reactie