rijk/arm

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

rijk/arm

Bericht door propjocky »

Toch nog weer een vraagje. rij nu al weer twee jaar CJ750 kopklepper met veel plezier. starten lopen zoals ze zeggen maar een ding valt me op. de linker carburateur is netjes afgesteld (bougie mooi koffie kleur) maar bij de rechter lukt dat niet. hij loopt te arm (bougie aan de witte kant). als ik de naald een gaatje omhoog haal (rijker) verzuipt de motor gelijk. bij beide carburateurs zijn de naalden afgesteld op het derde gaatje van boven (dus op een na het rijktste). zijn er nog meer technieken om de carburateur beter af te stellen zodat hij wat rijker loopt zonder te verzuipen (en dus koeler)?
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
Nejra

Re: rijk/arm

Bericht door Nejra »

In essentie regel je het mengsel bij stationair met de stationairschroef op je carburateurs, het middengebied (iets boven staionair tot zo 3/4 gas)met je naald daar boven vooral met de maat sproeier die je monteert. Hierbij geldt ook nog eens dat je middengebied beïnvloed wordt door de sproeierkeuze (want de naald sluit hem gedeeltelijk af).

Daarom eerst een wedervraag, want bij welke gasstand wordt je bougie wit??
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Frank65

Bericht door Frank65 »

Aangezien je motor door een Chinees is gemaakt, zou je eens de sproeier maten kunnen kontroleren.
Dit kun je laten doen bij de lokale brommerzaak, tenminste als ze daar een ruimer hebben voor sproeiers. Als beide aan elkaar gelijk zijn dan zakken ze even ver over de ruimer.
Wel voorzichtig doen zodat je ze niet ruimt.
Vind je een verschil dan heeft de Chinees het verkeerde boortje gebruikt, hetgeen dan het verschil in bougiekleur verklaart.

Je kunt ook de naalden uitwisselen, misschien zijn deze niet gelijk qua vorm.
propjocky

Bericht door propjocky »

OK...zal eens de carberateurs open schroeven en de sproeiers bekijken/naaleden uitwisselen. weer wat te doen in het weekend. ben benieuwd...
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

Nejra schreef:In essentie regel je het mengsel bij stationair met de stationairschroef op je carburateurs, het middengebied (iets boven staionair tot zo 3/4 gas)met je naald daar boven vooral met de maat sproeier die je monteert. Hierbij geldt ook nog eens dat je middengebied beïnvloed wordt door de sproeierkeuze (want de naald sluit hem gedeeltelijk af).

Daarom eerst een wedervraag, want bij welke gasstand wordt je bougie wit??
eigenlijk controleer ik de bougie na een uurtje rijden ...dus als ie lekker warm is gedraaid...
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Nejra

Bericht door Nejra »

Warm is prima, maar het probleem is dat de bougiekleur heel snel mee verandert met de gasstand/mengselsamenstelling, dus eigenlijk is de kleur van de bougie bij thuiskomst maar beperkt informatief.

Om te controleren bij warme motor zou ik zelf achtereenvolgens:
-Minuutje stationair draaien: motor uit en bougies controleren. indien wit: stationair- mengselschroef wat rijker zetten
-Paar kilometer rijden met "gemiddeld gas", koppeling in, motor uit en uitrollen. vervolgens bougies controleren. Indien wit: naald hoger in de gasschuif zetten.
-Paar kilometer rijden met "vol gas", koppeling in, motor uit en uitrollen. Vervolgens bougies controleren. Indien wit: sproeiermaat te klein => grotere maat monteren. Na sproeierwissel ook de naaldafstelling controleren, want mogelijk wordt ook in dat gasgebied het mengsel wat verrijkt hierdoor.

Succes!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

propjocky

Bericht door propjocky »

Nejra schreef:Warm is prima, maar het probleem is dat de bougiekleur heel snel mee verandert met de gasstand/mengselsamenstelling, dus eigenlijk is de kleur van de bougie bij thuiskomst maar beperkt informatief.

Om te controleren bij warme motor zou ik zelf achtereenvolgens:
-Minuutje stationair draaien: motor uit en bougies controleren. indien wit: stationair- mengselschroef wat rijker zetten
-Paar kilometer rijden met "gemiddeld gas", koppeling in, motor uit en uitrollen. vervolgens bougies controleren. Indien wit: naald hoger in de gasschuif zetten.
-Paar kilometer rijden met "vol gas", koppeling in, motor uit en uitrollen. Vervolgens bougies controleren. Indien wit: sproeiermaat te klein => grotere maat monteren. Na sproeierwissel ook de naaldafstelling controleren, want mogelijk wordt ook in dat gasgebied het mengsel wat verrijkt hierdoor.

Succes!
zo...vandaag weer even aan de chang gewerkt. naalden en sproeiers eruit gehaald en ge-inspecteerd. naalden opgemeten en geen afwijkingen kunnen vinden. beide sproeiers zijn gestempeld met het nummer 55 dus die zijn in principe gelijk. toch maar eens omgewisseld om te kijken of de motor nog steeds verzoop...nee dus. dat is op zich al opmerkelijk. hij liep prima, naalden allebei op de rijkste stand. volgas zijn de bougies redelijk wit, half gas worden ze iets bruiner en stationair mooi bruin. conclusie: grotere sproeiers. maar wat is de volgende verkrijgbare maat (heb gehoord dat sproeiers van dellorto passen?).
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Naald op rijkste stand is het ringetje op de laagste stand, dit wordt wel eens verwisseld.
Men zet dan het ringetje op de hoogste stand, omdat men dan denkt dat de naald dan op de hoogste stand staat, dit is echter niet zo, maar ik neem aan dat je dit weet :wink:

In het forum staat een stukje over de sproeiermaat van Roel, ik citeer even :

De standaard hoofdsproeier is 0.85mm, daar staat idd 55 op. Je kan daar gewoon mee rijden als je maar rustig aan doet. Wil je zeker de goeie maat heb voor volgas situaties probeer eerst of de maat goed is met een test rit. Zoniet dan kan je hem heel voorzichtig opboren met een 0.9mm boor, dan wordt het gat ongeveer 0.95mm. Maar het is heel belangrijk dat allebei de sproeiers exact het zelfde worden. Ik heb er goede ervaringen mee. Maar niet iedereen slaagt er even goed in. Je kan ook een ruimer gebruiken.

http://udcn.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=3269

De maten van de Delortho zijn in 1/100 mm, dus maat 100 is 1.00 mm, of die passen weet ik niet.
Nejra

Bericht door Nejra »

propjocky schreef:conclusie: grotere sproeiers. maar wat is de volgende verkrijgbare maat (heb gehoord dat sproeiers van dellorto passen?).
Eens. Grootste probleem met de "eerstvolgende verkrijgbare maat" is dat je eigenlijk niet weet waar die 55 voor staat (vermoedelijk doorlaat. aantal milliliters per minuut of zo). Ik heb zelf wel ervaring met motoren afstellen, maar geen ervaring met een Chang-kopklepper, dus een advies qua maat kan ik je niet geven. Wel twee benaderingen om het op te lossen:

1) Zoek iemand die sproeier-ruimers heeft en bepaal daarmee welke maat er nog net door heen gaat. Dell'orto hanteert maten die aangegeven worden in hondersten millimeters, dus als je de betreffende ruimer opmeet weet je ook welke maat er nu in zit. Daarna heb je twee opties: de eerst volgende grotere maat ruimer gebruiken zodat je huidige sproeiers een maatje groter worden of bij de brommerboer die eerstvolgende grotere maat kopen. (kosten indicatie: hier in het dorp wilde hij er €2,- per stuk voor hebben. ik heb ook wel eens €3,- gehoord.)

2) Op de meeste Russische kopkleppers met Deni P28 carburateurs (ik vermoed dat er Deni P28's op je Chang zitten) voldoet een Dell'orto maat 110. Nou is een Chang geen Dnepr of Ural kopklepper en moet er per arbeidsslag ca 50cc meer mengsel door de carburateur, maar als je een 110 probeert heb je daarna in ieder geval een referentie waarvanuit je groter of kleiner kunt bepalen.

En tot slot: In mijn Deni's passen Dell'Orto sproeiers pas goed nadat ik ze heb nabewerkt door ze eerst even in een 5mm snijplaat te draaien.....

Succes!!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

propjocky

Bericht door propjocky »

Frank65 schreef:Naald op rijkste stand is het ringetje op de laagste stand, dit wordt wel eens verwisseld.
Men zet dan het ringetje op de hoogste stand, omdat men dan denkt dat de naald dan op de hoogste stand staat, dit is echter niet zo, maar ik neem aan dat je dit weet :wink:

In het forum staat een stukje over de sproeiermaat van Roel, ik citeer even :

De standaard hoofdsproeier is 0.85mm, daar staat idd 55 op. Je kan daar gewoon mee rijden als je maar rustig aan doet. Wil je zeker de goeie maat heb voor volgas situaties probeer eerst of de maat goed is met een test rit. Zoniet dan kan je hem heel voorzichtig opboren met een 0.9mm boor, dan wordt het gat ongeveer 0.95mm. Maar het is heel belangrijk dat allebei de sproeiers exact het zelfde worden. Ik heb er goede ervaringen mee. Maar niet iedereen slaagt er even goed in. Je kan ook een ruimer gebruiken.

http://udcn.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=3269

De maten van de Delortho zijn in 1/100 mm, dus maat 100 is 1.00 mm, of die passen weet ik niet.
dat van het ringetje hoor ik voor het eerst...klinkt niet logisch maar geloof je gelijk. dat betekent dat ik ze nog een standje rijker kan zetten (want bij mij zitten ze dus in het hoogste gaatje). vandaag echter komt het water met bakken uit de hemel dus dat wordt morgen weer. verder zal ik eens met de sproeiers naar een lokale brommershop gaan om ze op te laten meten...dan zien we wel verder...alvast weer bedankt.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Het gaat erom dat de naald hoger komt, dan wordt het mengsel rijker bij volgas.
Dus pinneke of schijfje moet lager.

Heb ik in het begin ook verkeerd gedaan.
propjocky

Bericht door propjocky »

[quote="Frank65"]Het gaat erom dat de naald hoger komt, dan wordt het mengsel rijker bij volgas.
Dus pinneke of schijfje moet lager.

Heb ik in het begin ook verkeerd gedaan.[/quote]

even voor alle duidelijkheid, in mijn pz28 zit de naald vast middels een pinnetje van door een van de 4 gaatjes in de naald kan worden gestoken, in de schuif zelf zitten twee gaatjes...mijn naald staat nu in de hoogste stand (onderste van 4) in het bovenste gaatje van de schuif (verwarrend). wilde een plaatje bijvoegen maar dat lukt niet helaas. volgens mij is dit dan toch de hoogste naaldstand???
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Ja verwarrend, maar je staat al maximaal inderdaad. Hoger krijg je de naald niet.

Maar als ik het verhaal van Roel lees is je sproeier sowieso aan de kleine kant.
Dus ik zou dan een maatje groter proberen een Sproeier met maat 0.95 mm.

De Delortos passen in een K68 carb. Of die in een PZ28 ook passen durf ik niet te zeggen.

Is trouwens je probleem met verschillend kleurende bougies nu wel opgelost ?
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

In een zijklepper kun je best Dellorto 105-110 stoppen, dat kan hij best hebben.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Frank65 schreef: De Delortos passen in een K68 carb. Of die in een PZ28 ook passen durf ik niet te zeggen.
Nejra schreef:In mijn Deni's passen Dell'Orto sproeiers pas goed nadat ik ze heb nabewerkt door ze eerst even in een 5mm snijplaat te draaien.....
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Over pasvorm van sproeiers. De bouwkwaliteit van de carbs varieert ook nogal. een goedkope Chinese PZ28 of Deni heft niet zo'n geode afwerking als een dure. Er zijn van de Oostblok carburateurs (net zoals van veel prodcuten) nog goedkopere replicas te vinden op internet. Dat die net zo goed zijn waag ik te betwijfelen.

Heb ook al eens een nieuwe goedkope k68 onder handen gehad die van buiten vrij aardig was maar niet af te stellen, slechte pasvorm, klemmende gasschuif etc. Vervangen door een oude K68 die ik had liggen, motortje loopt prima. de nieuwe was via ebay gekocht op een goedkoop site maar was helaas ook goedkoop van afwerking.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Siegfried

Bericht door Siegfried »

Wat ik altijd doe als ik met een Rus/Chinees bezig ben is een M5 gaatje tappen in de flens van de carburateur.
Daar kan ik dan heel mooi de EFKA meetklokjes op zetten.
Eerst de gasschuiven synchroon stellen en dan per carburateur afzonderlijk met de hand de gaskabel optrekken om te zien hoe snel elke cilinder afzonderlijk oppakt.
Doe je dit niet en ga je met de gashandel kijken of de motor goed oppakt dan kom je er nooit achter of bv een cilinder beter oppakt dan de ander.
Met de stelschroeven is het mengsel vervolgens perfekt af te stellen, de motor loopt dan als een klokje rond en pakt goed gelijkmatig op.
Soms moet je na het stellen van de mengselschroef nog wel even kijken of je motor nog mooi synschroon loopt, alles heeft tenslotte direct invloed op elkaar.
Ik heb in de praktijk gemerkt dat veel mensen zich er niet bewust van zijn dat elke cilinder afzonderlijk getest moet worden op het oppakken.
Dit goed te controleren verkomt een hoop ellende.
Gr Iwan.
propjocky

Bericht door propjocky »

Frank65 schreef:Ja verwarrend, maar je staat al maximaal inderdaad. Hoger krijg je de naald niet.

Maar als ik het verhaal van Roel lees is je sproeier sowieso aan de kleine kant.
Dus ik zou dan een maatje groter proberen een Sproeier met maat 0.95 mm.

De Delortos passen in een K68 carb. Of die in een PZ28 ook passen durf ik niet te zeggen.

Is trouwens je probleem met verschillend kleurende bougies nu wel opgelost ?
vandaag dan eens even wat ge-experimenteerd. bij lokale brommer shop originele sproeiers op laten meten...0.90! ze hadden nog een setje 0.94 liggen (groter hadden ze niet op voorraad) dus die er maar even in gezet. met naalden in hoogste stand bougies nu minder wit maar het kan nog beter. dus net op internet dellortos 105 besteld (morgen in huis) en dan het zaakje weer netjes afstellen. langzaam komen we er wel.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

Siegfried schreef:Wat ik altijd doe als ik met een Rus/Chinees bezig ben is een M5 gaatje tappen in de flens van de carburateur.
Daar kan ik dan heel mooi de EFKA meetklokjes op zetten.
Eerst de gasschuiven synchroon stellen en dan per carburateur afzonderlijk met de hand de gaskabel optrekken om te zien hoe snel elke cilinder afzonderlijk oppakt.
Doe je dit niet en ga je met de gashandel kijken of de motor goed oppakt dan kom je er nooit achter of bv een cilinder beter oppakt dan de ander.
Met de stelschroeven is het mengsel vervolgens perfekt af te stellen, de motor loopt dan als een klokje rond en pakt goed gelijkmatig op.
Soms moet je na het stellen van de mengselschroef nog wel even kijken of je motor nog mooi synschroon loopt, alles heeft tenslotte direct invloed op elkaar.
Ik heb in de praktijk gemerkt dat veel mensen zich er niet bewust van zijn dat elke cilinder afzonderlijk getest moet worden op het oppakken.
Dit goed te controleren verkomt een hoop ellende.
Gr Iwan.
To adjust the carburettors, start the engine and warm it up for 3-5 minutes.

1) Make sure that the throttle is fully in the idle position.

2) Screw in the idling adjusting screw (Item 6 in Fig 11) clockwise to raise the throttle valve, and slightly increase engine RPM. Ground the high-tension cable from the other cylinder and so that the engine is running only on one cylinder at a stable idle speed.

3) Adjust idling mixture adjusting screw (Item 5 in Fig 11) to increase the engine RPM to maximum; and to allow stable engine operation at that speed.

4) Gradually screw out the idling adjusting screw to reduce the throttle valve opening to the minimum engine RPM possible, and to keep engine operating stably and continuously at that speed

Repeat steps 1 - 4 above with the second carburettor.

5) After each carburetor has been synchronised at idle, reconnect both high tension leads and start engine. Adjust each carb throttle speed screw individually by screwing outwards so that engine speed with both cylinders running is 750rpm -1000rpm. Tighten lock nuts (Item 4 in Fig.11) of the two screws.

6) Adjusting at intermediate speed.

7)Start the engine and turn the twist grip open to about 1/8 to ¼ open. (Approx 2400RPM). Remove remove HT lead from one cylinder.Note the engine speed with the engine running on only one cylinder. Replace the HT lead.With the throttle still held in exactly the same position remove the HT lead from the other cylinder. The idea is to achieve a "balance" by adjusting the carburettors so that the engine runs at the same rpm on each cylinder. If the engine speed when running on only one cylinder is noticeably higher or lower when running with a constant throttle opening, it is necessary to synchronizes the carburetors.

8)Remove rubber cover from carburetor upper cover, adjust the steel cable connector on the carburetors to obtain even cylinder operating rpm at a constant throttle opening. (Item 2 in Fig11).Tighten steel cable connector nut

To check the carburetor operation, turn the throttle twist grip rapidly to center position. At this moment, engine RPM should increase evenly. For the well-adjusted engine, the surface of spark plug insulator skirt should be dry and brown.

Note: If the carburetors are correctly synchronized, and the throttle response is still poor it is possible that the fuel/air mixture needs to be adjusted to suit your climatic/altitude conditions. If the engine falters when opening the throttle suddenly this could mean that the mixture is too lean. This can be corrected by unscrewing the carburetor top, removing the throttle slide and RAISING the throttle needle by one or two notches. If when opening the throttle response is good, but black smoke is noted from the exhaust, this can be corrected by DROPPING the throttle needle by 1 or two notches.

Before any adjustments are made to the throttle needles it is important to make sure that the problem is not caused by incorrect ignition timing, points setting or fuel blockage. If the throttle response was good and has suddenly deteriorated it is unlikely that the adjustment to needle position is required and the fault must lie somewhere else.

dit is wat ik (zonder EFKA klokje) hanteer...en ik moet zeggen dat het redelijk goed werkt, al is het op gehoor. Het enige wat mij opvalt is dat de rechter mixture screw bijna geen effect heeft, of hij staat goed of niet, er is bijna geen tussenstand? Maar goed, volgens mij lopen beide cilinders synchroon met geen haperingen bij het gas geven...en da's toch de bedoeling niet.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

vandaag dellortos 104's ge-installeerd, carbs afgesteld inclusief schuifjes en proefritje gedaan. bougies stukken beter. moet nog een beetje fine tunen met de naalden maar dat komt dit weekend wel. thanx...
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Nejra

Bericht door Nejra »

Klinkt goed :D

Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo