een ping in het blok

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

een ping in het blok

Bericht door propjocky »

na een hele winter uitstekend dienst gedaan te hebben (Chang M1M 750) hoor ik bij het opstarten vandaag plots een onregelmatige ping in het blok. eerst dacht ik aan kleppen maar na controle waren die OK. even verder geluisterd en het komt toch echt van binnen het blok. een onregelmatige ping alsof er een boutje of stukje metaal wordt rond geslingerd, maar niet in het ritme van de motor. ga morgen maar eens de karter los schroeven om in het blok te kijken maar wilde toch hier op het forum alvast vragen of iemand dit eerder heeft meegemaakt of van gehoord heeft?
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
nicolai

Re: een ping in het blok

Bericht door nicolai »

Ha ha klinkt herkenbaar, ik heb ook wel eens gedacht dat de hele motor in de soep liep
en het achteraf de boutjes van het luchtfilter bleken te zijn, bezint eer ge begint!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
propjocky

Bericht door propjocky »

ja, zat de post net nog te lezen. zal morgen eerst eens grondig over het blok heen gaan. hoop niet dat er een lager kapot is gegaan...dan is het weer een tijd nie rije
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

vandaag het blok ge-inspecteert maar niks los gevonden. motor nog even gedraaid en het valt op dat bij stationair draaien ik niks ongewoons hoor maar als je het gas rustig open draait er een onregelmatige pingel/rammel te horen is.... dus karter er af gehaald. Olie liet geen metaal verontreiniging zien en er lagen ook geen onderdelen in de pan. de twee roosters los geschroefd en binnenkant gevoeld maar ook daar nog niks gevonden. Heeft iemand een idee wat er los kan rammelen binnen in het blok...want zoveel zit daar niet in wat los kan trillen.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

is het in je blok of is het aan de verdelerkant. Ik heb bij een paar chiangs al gezien dat bij gasgeven de nok die de contacptunten opent omhoog gedrukt wordt en dan gaat er idd ook iets rinkelen.

Haal je verdelerkapje maar eens los en geef dan gas. Als je de nok omhoog ziet komen, weet je genoeg.

Ik weet het exacte systeem van een chiang niet uit mijn hoofd maar kan me alleen voorstellen dat door de vertanding de nok omhoog geduwd wordt. Als het spul dan wat veel speling heeft dan hoor je het gerinkel.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
propjocky

Bericht door propjocky »

Zal er eens naar kijken Benno...eerst karter er weer terug op en olie erin. Hou jullie op de hoogte.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

Zo...alles weer in elkaar. Het hele blok nagekeken en aangedraaid. niks echt los kunnen ontdekken. motor gedraaid en niks meer te horen??? voorzichtig rondje gereden en weer geluisterd bij verschillende toeren, niks. voorlopig is het probleem dus verholpen. vooruit met de geit dus!
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Plaats reactie