laadstroom

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

Mmm, ergens gaat het toch niet goed met meten.
Dat diode blok doet alleen gelijkrichten, niet regelen
Dus daar moet 14v A-C in, en 14v dc uit

Wat betreft regelen heb je zo ver ik weet twee methoden,

Of je regeld de rotor spanning, waardoor de uitgang van de spoelen netjes 14v is, en die spanning ga je nog gelijkrichten
("BMW" boxer systeem)

Of je regeld helemaal niets in de dynamo. En je stookt de restspanning op in de regelaar
(Zoals op de meeste Japanse motoren )

Met je 60v uit de dynamo, maar wel een losse gelijkrichtbrug lijkt het wel een rare combi, die 60v zou je accu en lampen niet overleven
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: laadstroom

Bericht door robm84 »

Van een wisselspanning en gelijk spanning maken verlies je in dit geval wel degelijk spanning.
Je gaat de sinus vormige spanning in 3 fase naar 1 kant van de nul lijn brengen en aftoppen. Door dit aftoppen kan je een drop van de spanning hebben.

Kijk maar is dit plaatje

Afbeelding
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

De top waarde van de AC spanning is idd hoger dan de DC waarde, bij een enkele fase

echter...Je meet bij AC de topwaarde niet, je meet met een multimeter de effectieve waarde.
en die is wortel2 lage dan de topwaarde
(edit, een goedkope multimeter gat er van uit dat hij een mooie sinus meer, en neemt wortel2 van de gemeete topwaarde.
Wil je echt de effectieve waarde weten dan heb je en true RMS meter nodig (root mean square)

Dus als je 14V ziet op je meter, is de topwaarde 14*1,4= 19,6v

verder is het een 3 fase dynamo, de toppen staan dus veel dichter bij elkaar,
die wordt ook nog eens volledig gelijkgericht (dus negatieve deel sinus wordt positief, en niet weg gefilterd)

effect is dat een 3 fase AC spanning gelijkgericht wortel3 hoger is dan de topwaarde van de AC spanning


Afbeelding
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Jongens, allemaal kei bedankt dat jullie zoveel moeite doen voor mij maar dit is echt chineescheabacadabraspaghetti voor mij :( .
Het is gewoon niet mijn ding, die electra.

Ik zie het te simpel denk ik: dynamo, gelijkrichter-spanningsregelaar, accu = stroom!

Ik kan beter wachten tot een volgende sleuteldag en dan hopen dat ik kan komen en hopen dat er dan iemand is die het hele zaakje
door kan meten. Dan kan ik mooi meekijken hoe het moet en wellicht sla ik me dan voor mijn kop doordat ik iets heel simpels niet
heb begrepen.

Dan maar even een volgende vraag: Kan er iets kapot gaan als ik zo blijf rijden?
Moet ik bijvoorbeeld de dynamodraden niet aansluiten aan het diodebord of juist wel?, want de dynamo blijft natuurlijk wel gewoon
stroom leveren.

Nogmaals dank aan allen.

Ik zet de ploeg ff aan de kant........... :? ..............

Sjaak
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Het is een ontzettend goeie reactie en hij heeft gelijk maar daar heb jij niets aan.
Om eerlijk te zijn weet ik zo uit mijn hooft niet wat er eerst komt en dat hoeft ook helemaal niet.
Je moet gaan storing zoeken en de draden volgen en gaan meten, schijf het vooral op op een stuk papier.
Begin vanaf de dynamo zoals je al deed de 3 draden te meten onderling van elkaar, waarschijnlijk wisselstroom in volts.
Zoals jij al zei zal het een volt of 70 zijn, prima...dat doet het.
Nu de dinges met die kogels erin die diodes en die maken van 3 fase wisselspanning naar gelijkspanning met een veel te hoge gelijkstroom
gaat het daarna naar de spanningsregelaar en dan naar de accu om te laden.
Als je zo gaat rondrijden gaat het vroeg of laat mis dat zou ik niet doen en op zijn minst afplakken als je het toch doet.
Wanneer je niet teveel rijd kun je er ook nog een zonnepaneel opmaken dan laad de accu ook langzaam op maar je kunt
ook op het sleutel treffen delen, ik zou het gewoon nog eens een kans geven, waag gewoon nog eens van het begin af aan.
Dan deel je het hier nog eens en kijken we gewoon weer mee, geloof me je kunt het.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Ja je hebt gelijk Nicolai en zo klinkt het toch al eenvoudiger.
Ik ga toch weer aan het meten.
Heb nu gemeten de 3 draden die van de dynamo afkomen en uitkomen in een stekkerblok, daar heb ik gemeten.
Ik ga de stekker weer in elkaar steken en ga dan meten op de draden die van het stekkerblok naar de diodeplaat lopen.
Kijken of daar ook weer diezelfde stroom te meten is.
Als dat zo is dan sluit ik ze aan op de diodeplaat en dan moet ik ff uitzoeken waar ik moet gaan meten, zal hiervoor al wel
ergens uitgelegd zijn. Zo moet het misschien lukken maar met al die technische uitleg, die natuurlijk perfect is, snapte ik het
niet meer. Is voor mij hogere Cryptische wiskunde :lol: .

Meten gaat ws. wel pas volgende week gebeuren. Druk dit weekend.

Ja en ik kan natuurlijk nogal wat meten voor er weer een sleuteldag is.

Ik ploeg toch maar weer voort........ 8) ............... :toost: .
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Vandaag toch weer even aan het meten gegaan.
Dit meet ik op alle 3 de draden die van de dynamo afkomen.
P9180429.JPG
P9180430.JPG
Op de uitgaande stekker van de diodeplaat meet ik dan weer amper 12 volt. Die is niet te zien op de foto.
Op de foto zit de meetpen in 1 van dynamo afkomstige draden.

Dus tussen die 2 punten zit het ergens fout.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

Hoi,

voor de duidelijkheid, meet je dit nu met draaiende motor?

dat gaat zo niet lukken, zo te zien trek je de draad los van de diode plaat,
en meet je nu een rare spanning omdat je door 2 of 3 spoelen te gelijk meet
(afhankelijk of ze in ster of driehoek staan)

Ik kan de Chiang (of dnepr/ural) niet, maar een dynamo is een dynamo
Lees voor de beeldvorming dit eens http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm

-Haal alle drie die draden eens los van de diode plaat, en meet die eens door op de Ohm stand
Tussen elke willekeurige combinatie van twee draden zal je ongeveer dezelfde weerstand moeten meten (rond de 1 ohm)

Ok? dan is je stator heel

meet vervolgens de rotor door bij de aansluiting van de koolborstel, met de draden naar de regelaar los (anders meet je door de spanningsregelaar)
moet ergens rond de 4 ohm zijn.

ok? koolborstels en rotor ok, niet meer aankomen

je diode plaat heeft massa nodig, en je kan hem ook goed doormeten (zet je meter op de diode stand)
ff nalopen https://www.youtube.com/watch?v=MrA3pbookBo Ja, is voor een BMW/guzzi maar zo te zien zit die er bij jouw op

ok?

dan de spanningsregelaar
Ook die kan je goed testen (met een regelbare voeding en een lamp)
maar het is mijn niet duidelijk wat voor regelaar je heb.

Dat ding moet hebben:
-12V van de accu/diode plaat (als referentie waarde en spanning om naar de rotor te sturen)
-massa
- uitgang naar rotor
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Hoi Henry,

Ja, dit meet ik bij lopende motor.
Had ze eerder al onder het zadel bij de blokstekker gemeten met alle draden los en meet dan ook steeds
gemiddeld zo rond de 80 volt wisselstroom.

Heb ook alle 3 de draden onderling de ohm gemeten en dat was bij alle drie 6 ohm.

Toen de koolborstels gemeten met de draad los, zit trouwens maar op 1 koolborstel een draad, en toen kwam ik
op 1 koolborstel op 3 ohm en bij de andere koolborstel, waar normaal de draad op aangesloten zit, blijft de meter
op 1 staan, dus meet ik niks.

Heb verder nog even op de sleepvlakken van de koolborstels op de rotor gemeten met de draden los en ook daar meet ik niks, de meter blijft op 1 staan. Met elk van de meetpennen op 1 van de sleepvlakken.
Dit heb ik gedaan omdat na jou duidelijke filmpje er automatisch een volgend filmpje volgde waarbij ze dit ook
lieten zien.
Dus als dat filmpje juist is moet ik concluderen dat de rotor het begeven heeft of denk ik nu toch weer iets te simpel?

Begin het denk ik nu toch iets beter te begrijpen. Filmpjes zijn voor mij toch duidelijker dan schema's.

I.i.g. weer bedankt zover.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Wat goed dat je toch weer aan de gang gegaan bent, en als je iets niet weet, geeft niks!
Vaak als je een tipje van de sluier optilt schuilt er een prachtige werking achter en dan ineens zie je het.
Dus je hebt met draaiende motor op alle 3 de draden gemeten die naar de diode plaat gaan? 78 volt wisselstroom?
Maar dan komt er toch stroom tot aan de diode plaat? Zal wel een spraak verwarring van mijn kant zijn maar vraag het toch
Volgens mij gaat het daarvoor al mis als ik dat zo hoor zoals jij dat beschrijft, maar je bent wel weer begonnen met zoeken
Filmpjes zijn inderdaad reuze handig, soms zelfs om te leren hoe het niet moet, maar je leert door zo'n voorbeeld gewoon snel bij.
Zo heb ik vandaag met mijn zoon een monitor van samsung gedemonteerd en een brugge-gelijkrichter besteld in China.
Daar had ik ook geen verstand van en was ff zoeken wat ik voor uitgebrand ding ik in mijn handen had, iets met 6 pootjes.
Moet er wel bij vertellen dat ik er 4 uur aan heb besteed en dankzij nummertjes op de print en intikken bij Google kom je er langzaam achter.
Serie nummers, tekeningen, foto's, schema's en dan nog het moeilijkste het bestellen en ruzie met Aliexpress, wat mijn schuld bleek.
Zo langzaam aan draai je er steeds dichter omheen en is het probleem gevonden, zo gaat het bij jou ook, gewoon volhouden!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

Hoi,

Als ik het zo lees staat je dynamo maximaal spanning te leveren,
het lijkt er op dat je regelaar er geen zin meer in heeft

in iedergeval is je diodeplaat nieuw, en je dynamo doorgemeten.
Daar zou ik even niets meer aan doen, maar de aandacht op de regelaar richten

-NB: heb je een laadstroom/accu lampje ? die als eerste nakijken. lampje stuk = geen regelaar

Ik vind het vaag dat je een losse diode plaat heb, en blijkbaar 2 (mechanische) regelaars.
Lijkt mij niet origineel. (maar ik heb geen verstand van chinees of russisch)
persoonlijk zou ik daar niet al te veel tijd in steken, maar een elekronische regelaar op klappen
Voor 20 euri ben je klaar (bijvoorbeeld deze)

Aansluiten is drie touwtjes, dat moet lukken
Massa, spanning in, stuurspanning uit
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Heb vandaag toch nog even de rotor doorgemeten met de koolborstels verwijderd.
Ik meet niks, de meter blijft op 1 staan.

Kan het dan wel zo zijn dat als de rotor kapot is ik toch stroom meet op de draden die van de dynamo afkomen,
wat in mijn geval zo is?

Zo heb ik de rotor doorgemeten.
P9200431.JPG
Ja en of het allemaal origineel is dat weet ik ook niet maar die 2 zwarte kastjes staan wel op de webshop van chang jiang te
koop als origineel voor mijn type.
Het ene herbergt de rectifier (vertaald gelijkrichter) en het andere zwarte doosje de spanningsregelaar met daarin een spoeltje
en 2 contactpuntjes. Dus het lijkt wel origineel.
Van de andere kant meen ik dat het diodebord als gelijkrichter werkte. Dus wat doet dan die extra gelijkrichter?

Ik heb wel een rood lampje dat gaat uit als ik de accu losmaak dus dat zal het laadstroom controle lampje wel zijn.

Gaat trouwens niet uit als de motor loopt maar dat lijkt me duidelijk, anders was dit probleem er w.s. niet.

Misschien is dat wel de moeite van het proberen waar zo'n electronische regelaar.
Voor 2 tientjes weet ik het dan.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Afbeelding

Afbeelding
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

chinaman schreef:Heb vandaag toch nog even de rotor doorgemeten met de koolborstels verwijderd.
Ik meet niks, de meter blijft op 1 staan.

Kan het dan wel zo zijn dat als de rotor kapot is ik toch stroom meet op de draden die van de dynamo afkomen,
wat in mijn geval zo is?
Nee, dat zou niet moeten kunnen. Rotor stuk = geen spanning op de velden
Zo heb ik de rotor doorgemeten.
Zo te zien doe je dat goed

Wat zou kunnen is dat er een intermitterende breuk in de rotor zit.
Maar meestal is hij dan juist stuk als hij warm is (zet het wat uit) of draait
eerst maar de rest uitsluiten


Ja en of het allemaal origineel is dat weet ik ook niet maar die 2 zwarte kastjes staan wel op de webshop van chang jiang te
koop als origineel voor mijn type.
Het ene herbergt de rectifier (vertaald gelijkrichter) en het andere zwarte doosje de spanningsregelaar met daarin een spoeltje
en 2 contactpuntjes. Dus het lijkt wel origineel.
Van de andere kant meen ik dat het diodebord als gelijkrichter werkte. Dus wat doet dan die extra gelijkrichter?
Dat verbaas mij ook, die diode blok is je gelijkrichter.
Lijkt wel of iemand een BMW dynamo en gelijkrichter er op gezet heeft en de oude gelijkrichter heeft laten zitten.
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

Edit:
zoekende naar foto's hoe het orgineel moet zitten op een CJ750, struikel ik over het onderstaande:

http://www.cj750.com.au/Alternator_system.html staat een stukje storing zoeken


en op http://www.changjiangunlimited.com/CJU/750/tb3068.htm hebben ze het er over dat dat tweede zwarte kastje je start relais is!
Dat zou het een en ander verklaren (zit het toch orgineel)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Ben meteen gaan zoeken in de webwinkel van Motorwerk Tegelen en inderdaad, daar kwam ik dat linker plastic kastje ook tegen.

En daar stond bij dat het een STARTRELAIS was. Meen toch zeker ergens gelezen te hebben dat het een rectifier was.

Trek meteen maar het boetekleed aan, waarschijnlijk toch ff niet goed opgelet bij het lezen ... :oops: .....

Daar hoef ik dan in ieder geval niet te gaan meten.

Toch maar weer een keer meten bij het diodebord waar de kabel uitgaat richting spanningsregelaar.

Daar moet ik dan een volt of 14 meten?
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Geeft niks, gewoon vallen, opstaan en weer doorgaan.
Zo ook foutjes met meten is heel gewoon en wat over het hoofd zien hoort erbij.
Je weet volgens mij al aanzienlijk meer dus ben je goed bezig!
Na het diode bordje moet je gelijkstroom meten en dan iets meer dan 14 volt
Het zou zomaar 28volt kunnen zijn want daarna ga je pas regelen.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

nicolai schreef: Na het diode bordje moet je gelijkstroom meten en dan iets meer dan 14 volt
Het zou zomaar 28volt kunnen zijn want daarna ga je pas regelen.
Nee, regelen gebeurt vooraan, door de stroom van de rotor te regelen. dus rond de 14V uit de diodeblok
(sommige motoren doen dat idd achteraan, die hebben zo'n groot koelblok op de regelaar)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Ik meet max. 5,5 volt aan uitgang diodebord richting spanningsregelaar.
Ik ga dit nieuwe diodebord binnenkort toch maar even doormeten.
Net of dat ook kapot is........... :( ..........
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Het is natuurlijk lullig van mij om te zeggen weet dat kapotte diode bruggen vaak te koop worden aangeboden als zijnde goed.
Iemand vind zo'n ding in zijn schuurtje........meestal heeft dat een goede rede en er niet voor niets uitgehaald.
Ga maar ff meten zodat je het zeker gaat weten, deed jou motor 3 jaar geleden dan wel opladen? want dan zou je niet
echt iets hoeven te veranderen technisch gesproken en niet alle zij sporen te bewandelen van mogelijkheden waarom de hele zooi
het nu dan ineens niet meer doet maar wel deed, dan is er gewoon iets kapot toch?
Ga maar meten en weet dat wij dat toch wel leuk vinden om zo'n probleem op te lossen van achter de computer.
Die man van Vodafone zou zeggen.......Das toch genieten!!!!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

chinaman schreef:Ik meet max. 5,5 volt aan uitgang diodebord richting spanningsregelaar.
Ik ga dit nieuwe diodebord binnenkort toch maar even doormeten.
Net of dat ook kapot is........... :( ..........
als je op de uitgang meet wel je meter op DC zetten hé
(ingang op AC)

Als het 5,5v DC is, dan is nie goe nie.

Ik zou hem zo en zo doormeten, als er 1 van de 4 diodes stuk is, dat merk je niet als je alleen de uitgangsspanning controleert.
Maar je mist dan wel vermogen

Diode brug heeft trouwens twee bruggen, beide even doormeten.
(een brug voor de vermogens uitgang, een kleine brug die je spanningsregelaar voed)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Nee dat snap ik wel Nicolai dat er soms spullen worden aangeboden als zijnde goed en uiteindelijk toch
kapot blijken te zijn.
Ik heb deze diodeplaat besteld bij Motortoer in Amsterdam.
Ik ken deze zaak niet persoonlijk maar ze zijn geloof ik wel oficieel Ducati/Moto Guzzi dealer dus ik
mag toch hopen dat ik die wel kan vertrouwen.
Maar meten is weten en dat ga ik dus ook zeker doen.

Heb de motor volgende week precies 7 jaar maar de laatste 3 jaar lig ik met dat laden te kloten.
Is toen begonnen doordat ik toevallig een keer de laadstroom had gemeten en daarbij waarden van rond de 26 volt!! kreeg.
Bleek uiteindelijk een los kabeltje te zijn.
Misschien dat er daardoor al iets kapot aan het gaan is geweest.

Vervolgens, als ik even teruglees, heeft hij het daarna ruim 2 jaar goed gedaan dus eigenlijk is het pas een jaar dat hij definitief
niet meer bijlaad en geen 3 jaar zoals ik eerder zei.

En ja Henry, ik had hem op DC staan.
AC is wisselstroom en komt de plaat in vanaf de 3 dynamodraden en DC is gelijkstroom dat de plaat weer uit komt, toch?
Ik ga de plaat weer demonteren en dan doormeten volgens dat duidelijke filmpje.

Oh ja, nog ff dit, er gaat een blauwe draad vanaf de spanningsregelaar naar een koolborstel.
Waar is die voor?
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1388
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: laadstroom

Bericht door Frank65 »

Ik heb niet alles doorgelezen, maar heb je de accu al vervangen ?

Kapotte accu laad namelijk ook niet bij en accu's hebben een beperkte levensduur van ongeveer 5 jaar.
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Dank je Frank, das een goeie!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

chinaman schreef: AC is wisselstroom en komt de plaat in vanaf de 3 dynamodraden en DC is gelijkstroom dat de plaat weer uit komt, toch?
helemaal goed
Oh ja, nog ff dit, er gaat een blauwe draad vanaf de spanningsregelaar naar een koolborstel.
Waar is die voor?
Die regelt de geleverde spanning :-)

De twee koolborstels voeden je rotor (dat ding wat ronddraait als de motor loopt)
één zit aan massa, de tweede gaat naar je spanningsregelaar (de blauwe draad)
De spannings regelaar zet spanning (via de koolborstels) op de rotor, die daardoor magnetisch wordt.
Dat ronddraaiend magneetisch veld wekt dan weer spanning op in je stator (de drie spoelen die het diode bord voeden)

Als je regelaar meet dat de spanning te hoog is, dan knijpt hij de spanning naar de rotor, die dan een minder sterk magnetisch veld krijgt, waardoor er weer minder spanning opgewekt wordt in je stator

Als de regelaar vind dat de spanning te laag is, meer spanning op de rotor, sterker veld, ect, ect
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Dank je wel voor de leuke uitleg, heb ik weer wat geleerd en blij mee!
Zover precies gaat mijn kennis niet en dat hoeft gelukkig ook niet.
Maar daarom kunnen we samen China man zo goed helpen, de lamme helpt de blinde.
En zo zijn we met z'n alle lekker bezig.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

Schiet me opeens wat te binnen om te controleren

Twee van de vier bevestigings schroeven van de diode plaat is de massa (onderst óf bovenste twee, kan ik zo niet zien)
Ik zie dat je plaat maar met twee vast zit

Afbeelding

Controleer of de bevestiging idd massa doorgeeft
De bevestigings gaten met massa zitten koper/stalen busjes in,
de andere kant zit het busje in rubber.

meten kan ook, je moet massa meten op die alu strip bij je bevestiging. de ene strip wel, de andere niet

quote="nicolai"]Maar daarom kunnen we samen China man zo goed helpen, de lamme helpt de blinde.
En zo zijn we met z'n alle lekker bezig.[/quote]

:) Chinaman krijgt de best ladende chinees die er is
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Dus de spanningsregelaar regelt de spanning die de rotor moet leveren aan de diodeplaat.
Te weinig stroom? Kom op rotor, gas erop! Te veel stroom? Ho rotor, ff dimmen?
Jip en Janneke taal maar dat verstaan simpele mensen meestal het best :lol: .

Ik heb altijd gedacht dat de spanning geregeld wordt als de stroom van de diodeplaat af komt en via de
spanningsregelaar naar de accu gaat. Dus er komt ong. 80 volt de spanningsregelaar binnen en komt er uit als
ong. 14 volt. Maar als ik je goed begrijpt klopt mijn gedachte helemaal niet. Het is ook zo'n spaghetti van draden voor een
leek als ik.

Nu de bevestiging van de diodeplaat. Er zijn maar 2 bevestigingspunten in de plaat waar de diodplaat opgeschroefd wordt.
De diodeplaat kan alleen maar worden vastgezet, als je van voor op de plaat kijkt, rechts onder, dit is in rubber, en links boven
en deze zit niet in rubber dus zal dan de massa zijn?

Verder ff gemeten op een andere uitgang, niet ieder stekkertje blijkt een uitgang te zijn, en daar meet ik max. 12.30 volt. Is natuurlijk nog
te weinig maar is toch al iets. Dit heb ik gemeten op de stekker links onder waar de rode kabel opzit en naar de accu gaat.
Weer zoiets stoms :oops: van mij, maar begint me wel al steeds duidelijker te worden.
Op de accu meet ik dan slechts 11.80 volt.
Daar verandert niks aan met gasgeven. Bij de uitgang van de diodeplaat wel. Bij stationair een krappe 12 volt en bij gas geven
dan die max. 12.30 volt. Dus er gebeurt wel ergens iets.
Dan zit er nog een zweefzekering in de kabel die van de diodeplaat naar de accu gaat maar die is niet kapot.

En als dit de best ladende chinees wordt dan is dat geheel aan jullie te danken :toost: .
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

chinaman schreef:Dus de spanningsregelaar regelt de spanning die de rotor moet leveren aan de diodeplaat.
Te weinig stroom? Kom op rotor, gas erop! Te veel stroom? Ho rotor, ff dimmen?
Klopt helemaal,
Ik heb altijd gedacht dat de spanning geregeld wordt als de stroom van de diodeplaat af komt en via de
spanningsregelaar naar de accu gaat. Dus er komt ong. 80 volt de spanningsregelaar binnen en komt er uit als
ong. 14 volt.
Dan zou de regelaar al die rest-spanning moeten opstoken (in warmte) kan wel, maar niet efficiënt
Dan zou die regelaar een koellichaam moeten hebben etc.
Zo zit het bij motoren die een rotor hebben met een permanente magneet, heb je geen koolborstels nodig
(wat weer handig is als de dynamo in de olie zit)

Nu de bevestiging van de diodeplaat. Er zijn maar 2 bevestigingspunten in de plaat waar de diodplaat opgeschroefd wordt.
De diodeplaat kan alleen maar worden vastgezet, als je van voor op de plaat kijkt, rechts onder, dit is in rubber, en links boven
en deze zit niet in rubber dus zal dan de massa zijn?
Ja, die -niet-rubber is de massa, maar dat zit goed zo te horen
Verder ff gemeten op een andere uitgang, niet ieder stekkertje blijkt een uitgang te zijn, en daar meet ik max. 12.30 volt. Is natuurlijk nog
te weinig maar is toch al iets. Dit heb ik gemeten op de stekker links onder waar de rode kabel opzit en naar de accu gaat.
Dan zit je op de goede uitgang te meten, er zal ook een uitgang zijn die naar de spanningsregelaar loopt. Daar kan je ook meten

Op de accu meet ik dan slechts 11.80 volt.
Daar verandert niks aan met gasgeven. Bij de uitgang van de diodeplaat wel. Bij stationair een krappe 12 volt en bij gas geven
dan die max. 12.30 volt. Dus er gebeurt wel ergens iets.
Dan zit er nog een zweefzekering in de kabel die van de diodeplaat naar de accu gaat maar die is niet kapot.
Zekering in de draad naar de accu? dat zie je niet vaak. zal dan een beste jongen moeten zijn. (>20 amp ?)

Dat verschil tussen de 12,3V bij de diodeplaat en 11,8 op je accu is het verlies in de kabel+zekering
Ik vind 0,5V verlies best wel stevig. Zekering/zekering/houder/ aansluitingen niet gecorrodeerd? beetje dikke kabel gebruikt?

12,3V bij de diode plaat is wat laag en 11,8 op je accu is zeker te laag om dat ding lekker te laden
Als je de accu lang te gebruikt met een lage spanning gaat hij sulfateren en raakt hij zijn capacitijd kwijt

Maar je 12,3V is wel constant zeg je (dus ik neem aan als je gas geeft) dus de regelaar werkt

Ik denk dat je drie problemen heb die elkaar versterken
1: je spanningsrelegaar staat te laag afgesteld, je wil minimaal 13V . 13,8v nog mooier
2: die spanning wordt nog lager door de kabel naar je accu
3: je accu is gesulfateerd door de te lage laadspanning, dat ding kwam nooit vol

Spanningsregelaar, ik weet niet of je die kan afstellen. Ik kan die mechanisch niet. mar je wilt er 13,8V uit hebben
kabel, ff nalopen of een nieuwe (lekker dik) er in fietsen
Accu, er zijn slimme laders die kunnen de-sulfiteren* (o.a. de meeste c-tech laders) Je kan een poging wagen om hem te reanimeren

*dat doen die laders door puslvormig een hoge spanning op de accu te zetten, dat breekt de sulfide laag af,
Omdat het steeds pulsen zijn, komt er niet te veel warmte in de accu waardoor hij weer droog kan koken

En als dit de best ladende chinees wordt dan is dat geheel aan jullie te danken :toost: .
We gaan er voor :D
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3870
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: laadstroom

Bericht door Benno van Ham »

Dit topic op motor-forum is misschien ook wel interessant voor je. Je laadsysteem is hier aardig mee te vergelijken denk ik.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... bij-1.html
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie