laadstroom

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1388
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: laadstroom

Bericht door Frank65 »

Even gegoocheld :

http://www.ural-dnepr.net/wbb3/index.ph ... ntID=27650

http://www.ural-dnepr.net/wbb3/index.ph ... ntID=26836

Als ik het goed interpreteer is dat dus de massa, je zou kunnen checken of er verbinding is tussen dat punt op je dynamo en de massa van de accu.
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

chinaman schreef:Bij het reinigen van alle contacten zag ik dat er op de aansluiting van 1 koolborstel helemaal geen kabel aangesloten zit.
Heb ook nergens een losse kabel kunnen spotten. Is dat gebruikelijk dat er maar 1 koolborstel aangesloten zit.
Volg de draad die uit de koolborstel komt, de ene zie ik in de kabeboom naar boven verdwijnen, die zal naar je spanningsregelaar gaan.
De andere ? waarschijnlijk massa zoals Frank zegt (kan zijn link niet openen)
[edit] ik denk dat hij aan de zwarte draad zit onderaan die op het massa punt zit (N)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Waar die draad van de koolborstel heen gaat kan ik nu niet zien. Heb het spul weer in elkaar gezet nadat ik weer laadstroom meet.

Heb alle contacten los gehad gereinigd/ingespoten met WD40.
Wat me wel opviel was dat van de blauwe kabel, volgens mij het isolatiedeel van het kabelschoentje, vast gesmolten zat op de
aansluiting van de drie witte kabels. Is ook goed te zien op een van de foto's.

Maar dit geleid volgens mij geen stroom dus dat zou toch geen kwaad moeten kunnen.

Maar goed, ik meet weer stroom maar niet voldoende. Zo'n 10 volt!
Nu had ik de accu flink opgeladen maar daar kwam ook niet veel meer uit dan 10 volt.

Nu heb ik zo iets ook al eens aan de hand gehad met de Moto Guzzi, die een ongeveer verglijkbare dynamo heeft en dacht toen
ook dat de dynamo was overleden.
Toen bleek gewoon de accu kapot te zijn. Dus daar gok ik nu ook op.

Ik dacht toen van als de accu kapot is, dat ik dan toch gewoon die 14 volt laadstroom zou meten.
Maar dat was dus niet het geval. Wel raar eigenlijk.

Ga er even een goede accu in zetten en ben dan benieuwd.

Als het dan opgelost is zijn het waarschijnlijk toch vuile contacten/massa geweest.

Ik laat het hier nog even weten. Alvast bedankt aan allen.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Dat van die accu kan wel kloppen, elke cel is 2 volt en als je er eentje mist of soms zelfs 2
dan vind je dynamo dat niet echt leuk, maar troost je, je bent niet de eerste die gelijk gaat graven van wat nou weer.
Ik heb het zelf eens met een MZ gehad dat ik iets aannam, nooit doen maar is ook wel de charme van zo'n motor toch.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
FPC
Berichten: 129
Lid geworden op: Wo Mei 04, 2005 10:54

Re: laadstroom

Bericht door FPC »

"...Ik dacht toen van als de accu kapot is, dat ik dan toch gewoon die 14 volt laadstroom zou meten.
Maar dat was dus niet het geval. Wel raar eigenlijk...

als je een permanente magneet er in had zitten zoals bij een ouderwetse fietsdynamo wel....maar meeste dynamo's gebruiken een electromagneet die door de accu wordt gevoed-simpel gezegd dan ... dus accu slecht is lage dyno spanning...

Dus ja, dikke kans dat t de accu is..
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Nu met een goede accu gemeten maar nog steeds ben ik niet helemaal tevreden.

Op de accu meet ik 12.5 volt over de polen bij niet lopende motor.

Op de accu meet ik 12.2 volt over de polen bij lopende motor! dus minder.

Bij lopende motor meet ik ong. 13 volt met 1 pen op de plus pool en 1 pen tegen het frame.

Ik ga er binnenkort eerst maar eens een stuk mee rijden en als dat niet het gewenste resultaat geeft
ga ik de massakabel maar eens vervangen. Daar lijkt het nog het meest op. Slechte massa of kabelbreuk.
Heb toch naar mijn idee alles nagelopen en ook enkele losse boutjes gevonden waar een plaat mee aan het frame geschroefd was
en waaraan ook de massakabel van de accu aan is gemonteerd.
Kan ook nog proberen om de massakabel rechtstreeks op het frame te monteren.

De goede accu heb ik uit een andere motor genomen maar niet opgeladen. Die gaf gewoon 12.5 volt aan.

Dus misschien had ik hem wel eerst op moeten laden. Ben ik misschien toch te gretig geweest om het probleem op te lossen.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3870
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: laadstroom

Bericht door Benno van Ham »

nee hoor, 12 volt moet genoeg zijn, ik krijg het vermoeden dat de dynamo idd niet laadt. Heb je de spanningsregelaar doorgemeten en de uitgaande spanning gemeten op de dynamodraden. alleen stekkers vastzetten is het dus blijkbaar niet maar er moet iets aan de hand zijn.

Ik geloof niet zo in de massa. Kan nooit kwaad maar ik denk echt dat de regelaar niet regelt oid. Als je er nu twee had kon je de regelaar gewoon even uitwisselen om te kijken of het daar aan lag, dat lijkt mij de eerste verantwoordelijke hier.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

massa kan je makkelijk controleren,
meet onder belasting (lampen aan of motor gestart) de spanning tussen de minpool en het frame.
Daar mag bijna niets over staan, 0,2V is wel de max.
Je kan ook de weerstand meten, maar dat haald een standaard multimeter niet (mag maar een paar mili ohm zijn)

laadspanning is normaal rond de 13,8V, daar zit je wel erg ver onder
onder de 13V ga je de accu niet laden
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Vandaag de massa gemeten zoals je beschreef Henry en de meter gaf 0,6 V aan.
Te veel dus.
Heb er nu een vaste extra massakabel bijgemaakt en meet nu 0,2 V.
Dat is dus al veel beter.
Echter de laadstroom haalt max. 12,7 V.
Dynamo gemeten, die was niet kapot.
Begin toch steeds meer de spanningsregelaar als boosdoener te zien.
Ga binnenkort ff bij iemand langs die er vééél meer verstand van heeft dan ik.
Kijken of hij het probleem kan vinden.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Leuk en goed dat je weer bezig bent met het probleem op te lossen en zo langzaam aan steeds dichter tot de kern
van het probleem komt, aankomend weekend is er geloof ik sleutel weekend......
Zelf kan ik niet en heb andere sleutel verplichtingen bij scouting om de boot weer op te lappen en te gaan varen
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

Die 0,2 ohm kan de meettouwtjes zijn.

Doe de meetpennen maar eens tegen elkaar en kijk wat de waarde is.
Dat trek je van de 0,2 ohm (en 0,6 ohm) af

Als dat zo is, die 0,4 voor je extra massa is echt te hoog (maar zo te horen niet het enige probleem)
Dus die xtra massa kabel is zinvol
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
johanremmers
Berichten: 119
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55

Re: laadstroom

Bericht door johanremmers »

Ik heb nog een 12 volt regelaar liggen, nieuw, mag je tegen verzendkosten hebben.
Misschien al gezegd: Zelf heb ik de hele laadzooi eraf gegooid en rijd nu alweer 10.000 km totalloss, dus bijladen na een paar ritten. Altijd licht aan. Heb wel twee goede AGM accu' s en een digitaal voltmetertje als ' benzine'meter. Met een zijspan heb je helemaal de ruimte.
Groet
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Hoi Johan,

Ik heb wel interesse in de regelaar.
Wil hem evt. ook ophalen, mooi ritje met de motor
en ik kom bijna dagelijks in Tilburg met de vrachtwagen, 20.00 uur 's-avonds is dat.
En opsturen is ook goed.
Sta nu op het punt naar een motortreffen te gaan, ZOEF in Langenboom, maar laat maar even weten waar jou
voorkeur naar uit gaat dan lees ik het wel als ik weer terug ben.

Ik denk dat het bijna zeker de regelaar moet zijn want als de motor loopt bewegen de puntjes helemaal niet.

b.v.d.

Sjaak
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
johanremmers
Berichten: 119
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2009 18:55

Re: laadstroom

Bericht door johanremmers »

Shit, je hebt een mechanische regelaar zo te horen, ik heb zo'n Russische electronische, weet niet of dat uitwisselbaar is.
Heb nog wel een mechanische 6 volt die op mijn Chang zit/zat, zo n zwarte kast, weet niet of die ook 12 volt kan regelen, misschien dat Benno dat weet. Ik hoor het wel.
Groet, Johan
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Ja is inderdaad een mechanische.
En 6 volt weet ik ook niet of dat gaat. Denk het niet want die regelt dan toch tot 6 volt?
Iemand zal het wel weten en anders bestel ik gewoon een nieuwe. Zo duur zijn die ook weer niet en
ik verdenk toch de regelaar dus de kans dat het iets anders is, is m.i. klein.
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
FPC
Berichten: 129
Lid geworden op: Wo Mei 04, 2005 10:54

Re: laadstroom

Bericht door FPC »

6V gaat IDD niet, zou nwe bestellen
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Zat me toch niet helemaal lekker het verhaal van de spanningsregelaar. Waarom :?: ik weet het niet. Intuitie, duistere chinesche gevoelens, een spanningsveld bij mij, waar het bij mijn chinees aan ontbrak??.............
Na een enkele speciale biertjes :toost: in het plaatselijke etablissement toch weer aan het denken geslagen en besloten om toch nog het een en ander
verder de demonteren met als resultaat de ontdekking van BRAND IN DE DIODEBRUG............

Denk/hoop dat dit de oorzaak is van alle ellende en die is dan waarschijnlijk ontstaan bij het loszittende boutje/kabeltje dat ik eerder in deze
topic vermelde. Daarvoor was er een laadstroom die wel eens opliep tot over de 25 volt.

Dus een nieuwe diodebrug regelen maar, zou ik er zo nog mee door kunnen rijden. Dat hij dan niet oplaad is geen probleem, zo rijd ik al een jaar
rond volgens mij, want a.s. zaterdag mag hij weer mee naar een motortreffen, en ik weet niet of ik voor die tijd nog een nieuwe diodebrug heb.
Bijlagen
P6030413.JPG
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Ik zou de diodebrug toch vervangen want minimaal 1/3 van je laadstroom ontbreekt of 2/3 in het ergste geval.
Vanaf de generator wordt er 3 fase wisselstroom afgegeven wat later wordt omgezet naar gelijkstroom
Een diodebrug van Bmw is niet goedkoop, hou dus rekening met een paar honderd euro.
Een diodebrug zorgt ervoor dat de stroom niet meer terug kan vloeien als deze door de generator is opgebracht.
Daardoor zitten ze vaak ook geplakt op een koelplaat van aluminium met warmte overdracht pasta gemonteerd.
Het hele spul heeft wel een min nodig dus als het spulletje los zat kan het zomaar gebeuren.
Je kunt diodes losbestellen bij Conrad maar het is een hele klus om zelf te doen want ze zitten erin geperst.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
FPC
Berichten: 129
Lid geworden op: Wo Mei 04, 2005 10:54

Re: laadstroom

Bericht door FPC »

nou nou €70 komt eerst hoor...
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Heb een nieuwe diodebrug gevonden bij Motorwerk in tegelen.
Origineel van Chang Jiang voor net geen 25 euro.
Is zo op de foto te zien niet exact hetzelfde maar volgens bijschrift wel voor mijn type.
Is natuurlijk geen BMW kwaliteit maar ik ga van de week toch ff langs met mijn oude diodebrug.
Hoop dat hij past.
Ben benieuwd of ik nu wel laadstroom meet.
Wat ik eerder heb gemeten was ws. gewoon de spanning die op de accu stond.
Ik ben zoals ik al eerder vermelde niet zo van de stroom maar zo leer ik wel steeds bij.

En dan ga ik nu nog ff een bandje verwisselen op mijn pas aangeschafte banden de- en monteer apparaat.
Kijken of dat een beetje werkt.
Zo blijven we leuk bezig :stampen: .
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Zo, eens ff aan het terugkijken geweest en zag dat ik nu al 3 jaar met dat verdomde laadprobleem zit.

Heb bij Motorwerk een diodeplaat voor Chang Jiang besteld maar daar bleek voor mij toch nog al wat uitzoek en omlegwerk van
draden bij te komen.

Heb uiteindelijk toch een Bosch diodeplaat besteld voor o.a. Moto Guzzi, Ducati etc. en die bleek gewoon perfect te passen.
Niks geen aansluitingen veranderen of zo. Zag er ook zowat hetzelfde uit als de oude plaat alleen dan wat mooier afgewerkt.

Nog even aan het meten geslagen, nu op een andere manier.
Ik dacht dat de dynamodraden onderling gemeten moesten worden, dus van de ene dynamodraad op de andere, en niet van de ene dynamodraad
op de massa.
Dus iedere keer meet ik zo te weinig spanning.

Vandaag dus gemeten van de draden naar de massa en raad eens, een voltage wat varieert van zo tussen de 90 en 130 volt.
Op alle 3 de draden.
Nu is dit wel iets hoger als sommigen mij doorgaven maar dit zie ik toch liever dan bijna niets.
Dus, ik denk dat de dynamo nog goed is.

Mijn conclusie: de spanningsregelaar is overleden! (overigens niet gehinderd door enige kennis van zaken maar meer van ik moet en zal het, met behulp van de meer ervaren forumleden op dit gebied, zelf uitvinden).
Die gaan we dus een nieuwe aanschaffen en ben dan benieuwd.

Wordt weer vervolgd.......... 8) .............
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

chinaman schreef:Vandaag dus gemeten van de draden naar de massa en raad eens, een voltage wat varieert van zo tussen de 90 en 130 volt.
Op alle 3 de draden.
Ik neem aan dat je tussen de 90 en 130 Ohm bedoeld
(Ohm is de eenheid voor weerstand, Volt voor de spanning)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Nee joh maar Chinaman is toch goed bezig!
Dat heb ik zelf ook zo vaak als ik terug kijk in de historie van de motor voor je het weet heb je een probleem 3 jaar
Dat heb ik zelf soms ook en zit er niet erg mee, maar nu is het bij mij irritant aanwezig en bij Chinaman ook!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Hey Henry, ik dacht dat ik de multimeter toch echt op "volt" had staan.
Zal nog eens meten.

Ja Nicolai, het probleem dat het zo lang duurt is natuurlijk ook dat ik gewoon met de motor kan rijden.

Ik ben bijvoorbeeld afgelopen zaterdag nog naar het treffen in Heeswijk Dinther gereden maar door een omleiding in
die plaats toch ergens verdwaald en een half uur lopen zoeken.
Toen ik de locatie eindelijk gevonden had waren jullie net vertrokken volgens een camperaar in een blauw campertje.
Ik had er 1 uur en een kwartier voor uitgetrokken om de afstand Helmond-Heeswijk Dinther te overbruggen.
Moest lukken is ong. 30-40 km. Helaas, maar heb toen toch al met al een dikke 100 km gereden.

Maar goed, ik dwaal een beetje af.
Als hij het gewoon niet deed zou het waarschijnlijk al wel op gelost zijn.

En de boer? Hij ploegde voort............. :wink: .............
Zo ook ik........... 8) ..............
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3870
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: laadstroom

Bericht door Benno van Ham »

Meter ook op Wisselspanning gezet ? De dynamo geeft voor de gelijkrichter wisselspanning natuurlijk.. Spanning zal al snel tussen de 30-70 volt moeten zijn

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: laadstroom

Bericht door nicolai »

Wat jammer nou, en je bent niet gebleven? Het was een leuke camping met schuilplaats tegen de regen.
Die problemen herken ik wel als hij het toch doet, gewoon doorrijden.
Met de ural heb ik een stelregel qua reistijd, 1 uur met de auto = 3 uur op de Ural, klopt bijna altijd.
Er stond een accordeon en gitaar ter vermaak ook genoeg te zuipen.....
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Henry
Berichten: 61
Lid geworden op: Do Mei 07, 2015 14:00

Re: laadstroom

Bericht door Henry »

chinaman schreef:Hey Henry, ik dacht dat ik de multimeter toch echt op "volt" had staan.
Zal nog eens meten.
Als je motor uit is kan je alleen de weerstand van de spoelen meten, dat doe je in ohms
Er wordt geen spanning opgewekt, dus je zal geen voltage (volt) meten op de spoelen.
(tenzij je alles aangesloten laat en accuspanning meet via de diode plaat)

Je zou ook 12V op de rotor kunnen meten, dat is de spanning die de voltage regelaar op de rotor zet om het magnetisch veld op te wekken
(door de spanning op de rotor te regelen, regel je de sterkte van het magnetisch veld, en dus de uitgaande spanning (volt) van de spoelen (stator)

Bij een draaiende motor zou je de uitgaande spanning kunnen meten van de spoelen, (al heeft dat niet zo veel zin)
dat is vóór de diode plaat nog wisselspanning, dus meter in AC (alternating current) en Volt. Verwacht rond de 14V

Na de diode plaat is dat natuurlijk DC (direct current)
Ervaring is een opeenstapeling van fouten.
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Ja Nicolai, dat was jammer maar ik had 1 feest waar ik eigenlijk niet onderuit kon en 3 treffens.
Dus 1 treffen afgezegd. Blijven er 2 over + een feest op vrijdag.
Ff puzzelen en toen kwam er uit: Vrijdagavond naar het feest, zaterdagmiddag de rit meerijden met de UDCN en zaterdagavond
een ander treffen doen. Misschien volgende keer toch beter prioriteiten stellen, dit was ook niet ideaal.
Ja en met die 3 ingrediënten die jij noemde, gitaar, accordeon en drank, weet ik allemaal raad mee.
Heb daar meer verstand van als van iets wat niet zichtbaar is en toch oo zo belangrijk, nl. STROOM.

Ff to the point: Benno, hartelijk dank voor jou raad, (zet je multimeter eens op wisselstroom).
Leek die ik ben op dat gebied, altijd op gelijkstroom gemeten............. :oops: ..........
Vandaag dus gemeten zoals het moet en inderdaad tussen de 40 en pieken van 85/90 volt.
Op alle 3 de draden dus mag ik dan concluderen dat de dynamo zijn werk nog goed doet?

En Henry, die ohm's heb ik gemeten op de 3 dynamokabels met de accu losgekoppeld en aangekoppeld, met de motor uit.
Ik meet helemaal niets. Moet ik het soms meten rechtstreeks op de spoelen?
Heb alle standen van het meetgebied in ohm's gedaan.
Waarschijnlijk doe ik het verkeerd. De rode kabel op de dynamokabel en de zwart op de massa?

Al met al toch weer iets wijzer geworden en we ploegen voort........... 8) ...........
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3870
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: laadstroom

Bericht door Benno van Ham »

Als je zoveel spanning meet dan is je dynamo vast in orde. de spanningsregelaar en of diodeblok doen de rest normaal.

Bij veel motoren is het normaal zo dat de wisselstroom uit de drie dynamo draden (geel) bij een spanningsregelaar uitkomt, die vlakt de spanning af naar 14 volt en maakt hem gelijkspanning, de rest wordt omgezet in warmte.

Bij BMW met een apart diodeblok en regelaar weet ik het niet zeker of het op dezelfde manier werkt.

hoeveel spanning meet je op de accy bij lopende motor ?

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
chinaman
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo Okt 16, 2011 17:16

Re: laadstroom

Bericht door chinaman »

Ik meet totaal geen verschil bij lopende motor of niet lopende motor.
Dus zet ik de accu op de werkbank dan meet ik precies hetzelfde als dat hij ingebouwd is in de motor en deze loopt.
Ook gas geven maakt geen verschil.

Ik heb zelfs met al mijn kennis die ik heb geprobeerd om de spanningsregelaar te manipuleren door de 2 contactpuntjes met
een houten stokje tijdens het lopen tegen elkaar te drukken. Ook dan meet ik geen verschil. Normaal moeten die puntjes toch
tijdens het lopen van de motor steeds open en dicht gaan maar daar gebeurt ook niets.

Er zit bij mijn motor wel een apart kastje waar de gelijkrichter in woont en daarnaast zo'n zelfde kastje met de spanningsregelaar.
Is daar soms ook iets te meten, bij die gelijkrichter?
P2090398.JPG
Links op de foto is de gelijkrichter, rechts de spanningsregelaar.
De diodeplaat is inmiddels vervangen door eenzelfde nieuw exemplaar.
Kan het eigenlijk niet veel anders meer zijn dan de spanningsregelaar denk ik dan, maar nogmaals, ik word niet gehinderd door enige, (nou, weinig dan) kennis van zaken.

Sjaak
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Plaats reactie