olie verbruik 2

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

olie verbruik 2

Bericht door propjocky »

daar gaan we weer. net 150 km gereden hield de rechter pit ermee op. bougie getrokken en die helemaal nat, olie zweete langs de kopbouten. bougie vervangen en naar huis gestrompeld. thuis kop getrokken...idd veel olie in de cilinder. cilinder eraf gehaald en ontdekte groeven zowel aan de onder als bovenkant van de wand (meer onder dan boven, zie foto). bij montage nieuwe zuigers en veren geplaatst van europese kwaliteit. ook voor montage cilinder opgemeten, 78.03 zijwand en 78.04 van boven naar onder. standaard zuigers van 77.93 (beetje ruim misschien) en standaard maat compressie veren (schoettle 78: top up) en olieschrapers (schoettle 78, volgens mij heb je hierbij geen boven of onderkant). alles netjes schoon gemonteerd met montagevet. aan de zuiger kan ik niet zoveel zien maar de cilinder is aan diggelen. enig idee wat dit veroorzaakt kan hebben?

http://i1167.photobucket.com/albums/q62 ... b54da8.jpg
http://i1167.photobucket.com/albums/q62 ... 5b0aed.jpg
http://i1167.photobucket.com/albums/q62 ... b8c6d3.jpg
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
dneprdiesel

Re: olie verbruik 2

Bericht door dneprdiesel »

Misschien te bruusk ingereden.
Olieschraapveren hebben bij mijn weten een boven en onderkant, de bovenkant (kopzijde) heeft een schuin kantje.
Wat krassen kunnen niet zoveel kwaad.

Ik heb indertijd een Dnepr 5000 km rustig in moeten rijden (50 km/u).
Dit was weer een interessant gesprek.
propjocky

Bericht door propjocky »

de olieschraapveren van schoettle hebben een ronde vorm, dus geen scherpe rand...de hoeveelheid olie in de cilinder is nu zoveel dat naar een kilometer of 20 de bougie kapot gaat, dus daar kan niet mee doorgereden worden. zit te denken aan een nieuwe cilinder maar vraag me af of iedere zijklepper cilinder zonder meer past op een chang?
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Schötlle ringen hebben wel een bovenkant. Volgens mij staat er een letter op. Die moet naarboven.
Zo is het in ieder geval bij mijn kopklepper.
propjocky

Bericht door propjocky »

dat klopt, bij de compressie veren staat TOP, die moet naar boven maar bij de olie veren is sprake van een rond profiel...dus dat maakt niet uit hoe ze erin gaan, staat trouwens ook niks op.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Roel

Bericht door Roel »

Wat was je slotspeling van de zuigerveren. Als die te krap is komen je zuigerveren moervast te zitten.

Roel
Afbeelding
Vroeger toen ik nog geen papa was..........
propjocky

Bericht door propjocky »

de slotspeling was o.35 op de schraapveren, in principe perfect. Maar nu las ik gisteren dat je bij de schoettle schraapveren alleen de spacer en de bovenste schraper monteert en dus niet alle twee.....klopt dit? Ik heb zowel de spacer als de onderste en bovenste schraper gemonteerd dat zou betekenen dat er mogelijk te weinig olie aanwezig is om de zuiger goed te smeren!

http://i1167.photobucket.com/albums/q62 ... 97946b.jpg
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Volgens mij heb je alles goed gedaan, de slotspeling is ook O.K. Dacht ik.

Je kunt je wel afvragen of het verstandig is om Schöttle veren te gebruiken. Je plaatst moderne zuigerveren in een blok met de techniek uit 1940. Hoog olie verbruik is vrij normaal bij zo'n oude motor en misschien ook wel noodzakelijk.
Misschien kan iemand van de experts hier iets over vertellen.

Ik heb ook gelezen dat sommigen 1 van de veren weglaten omdat er anders te weing smeering is.
Misschien is dit zelfs de oorzaak van je euvel.

Wat ik verder nog heb geleerd tijdens mijn restauratie is dat de onderdelen van de verschillende leveranciers nogal verschillen in kwaliteit. Maar blijft een gok waar je je spullen koopt. Ik heb bijvoorbeeld een spontaan doormidden gebroken seerering van de zuigerpen gehad. Gaf hetzelfde beeld als bij jouw. :(

Je hebt trouwens wel pech met je Chang Jiang.
propjocky

Bericht door propjocky »

pech zou ik het niet willen noemen...eerder een minor setback. het is mijn eerste motor zonder werkplaats handboek en dat vergt links en rechts wat uitzoekerij. weet zeker dat'ie volgende week weer rijdt! Kom er wel achter dat de motor meer verborgen gebreken had dan ik verwacht had....maar goed, dan had ik een plastieke brommer moeten aanschaffen. Zit nu alleen te dubben of ik de cilinders laat uitboren en nieuwe zuigers plaats of alleen nieuwe cilinders, dan ben ik nl. ook voorlopig van de olie lekkende kleppen af. de zuigers zijn nog goed, alleen de ringen vervangen...moet er nog even over nadenken. heeft iemand trouwens (naast uralzentrale) een adres voor eventuele nieuwe cilinders?
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Ik lees weleens op het Duitse forum, ze zijn daar weleens positief over :

http://www.oldtimergarage.eu dat is dacht ik in Polen

en

http://www.ural.de van ene Jörg Warnke in Duitsland.

Ik ben wel heel voorzichtig om te beweren dat je daar wel goed spul krijgt, het is en blijft mindere kwaliteit.
Met de Ural Zentrale heb ik eigenlijk voor 80% slechte ervaringen.

Verder natuurlijk Jan Wassenaar.
propjocky

Bericht door propjocky »

Oldtimer garage heeft aardig wat producten op hun wegpagina staan, zeker als het gaat om complete sets...heeft er nog iemand ervaring met oldtimer garage, zijn deze lui betrouwbaar met hun producten of moet ik ergens anders gaan zoeken???
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Let op met de setjes, ze verkopen ze met 21 mm en 22 mm zuigerpen. Moet wel passen op je drijfstang.

Ik zou eens beginnen bij Jan Wassenaar. Is een Nederlander en een kenner, kun je makkelijker mee communiceren dan met een Pool. Volgens mij haalt hij zelfs onderdelen uit Polen.
propjocky

Bericht door propjocky »

jan had helaas niks liggen wat ik zelf al niet heb, dat zou betekenen cilinders uitboren naar overmaat en nieuwe zuigers en veren inclusief het probleem met de klepgeleiders die lekken. Setje van Oldtimer garage bestaat uit zuigers met 21 mm pennen dus die passen wel...kwaliteit blijft natuurlijk een vraag. heb al een paar keer met ze gemailed betreffende de staat van hun setjes en zij beweren dat zuigers gematched zijn met cilinders (0.08 mm spelling) en kleppen gematched zijn met geleiders. maar je kan natuurlijk niet even langswippen en een kijkje nemen. moet er nog even over denken maar klinkt wel als goede optie...we gaan het zien.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

mijn ervaringen met oldtimergarage zijn in ieder geval goed. Je betaald niet het minste ervoor maar de spullen zijn kwalitatief meestal wel goed in orde.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
propjocky

Bericht door propjocky »

bedankt Benno, je hebt me over de streep getrokken. heb spullen besteld, hopelijk snel binnen en dus snel rijden. iemand nog goede suggesties over het inrijden van de cilinders en zuigers (met russische veren)?
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Vooral wisselend belastten. Langdurig 40 is net zo slecht als voortdurend 80. Gewoon rustig rijden, motor de eerste 100 km niet te ruw belastten, hoge toeren vermijden en de eerste 500 km daarna gewoon rustig verder inrijden, max. 70 of zo. Na een km of 100 mag je best af en toe stevig optrekken (tot 70) dan zetten de veren zich goed in de cilinderwanden.

Succes,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie