geen vonk, nie rije

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

propjocky

geen vonk, nie rije

Bericht door propjocky »

Het leek allemaal zo mooi. de hele winter bezig geweest de fiets in een nieuw jasje te stekken en zowaar...vorige week starten lopen. nog wat afstelling aan de carburateur en klaar voor de weg. vanochtend nog gestart voor een laatste controle en vanmiddag??? niet lopen dus. alles na gegaan en uiteindelijk geen vonk. nu is elektra niet mijn sterkste punt dus de vraag: wat moet ik allemaal checken? heb al iets gelezen over condensators/ puntjes en bobine. hoe meet ik die door om na te gaan waar het euvel zich bevindt (12v).
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
Frank65

Re: geen vonk, nie rije

Bericht door Frank65 »

Ik zou beginnen bij de basis, met het voltage van de accu te meten. Moet ongeveer 13 Volt zijn.
Zonder stroom geen vonk.
propjocky

Bericht door propjocky »

sorry, vergeten erbij te vertellen. Accu netjes opgeladen 12.7v, beide zekeringen goed, startmotor loopt, alle lampen branden etc etc
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dan zou ik de bobine doormeten.

Primair zit je rond 5 Ohm.
Secundair rond 10kOhm.
Dit is bij puntjes ontsteking.

Om goed te meten moet je wel alles loskoppelen, anders meet je van alles mee en klopt de waarde niet.
robm84

Bericht door robm84 »

Heb je niet perongeluk vanmorgen je contact aan laten staan tot vanmiddag? Hierdoor kan je bobine doorbranden!
propjocky

Bericht door propjocky »

Even met de multimeter in de weer geweest. Bobine gemeten (losgekoppeld): primair 3.7 maar secundair nada/niks (1)! wat mij op viel is dat het contactslot (kloksgewijs) alleen in de eerste (ignition) stand bleef staan maar niet in de tweede (lights) stand (schiet iedere keer terug naar stand 1). Na meting blijkt dat in de eeste stand beide bussen worden bekrachtigd (lampen gingen inderdaad ook aan!). Mijn conclusie: kapot contact leidt tot doorbranden bobine. Of zit ik compleet verkeerd te redeneren?
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Kun je denk ik gewoon nameten. De plus draad van je bobine tegen massa meet dan 12 volt als je conclusie klopt.
Roel

Bericht door Roel »

hoi,
je contact heeft 4 standen:
-1:meest linkse stand = contact aan, geen licht.
0: contact uit.
1: een stapje in de richting van de klok. Dit is de normale contact aan met verlichting.
2: Nog een stapje verder in de richting van de klok. Deze stand word niet gebruikt. En het slot blijft in deze stand niet staan zoals je reeds gemerkt hebt.

Groetjes uit China,
Roel
Afbeelding
Vroeger toen ik nog geen papa was..........
propjocky

Bericht door propjocky »

tja...dan blijft de vraag natuurlijk hoe de bobine plots de geest heeft gegeven??? Met het contactslot in "0" is deze onbekrachtigd en zou er geen schade kunnen ontstaan. Ik bedoel, s'morgens starte de motor bij een keer trappen en s'middags sloeg hij 3 of 4 keer over en toen was het stil. Heb inmiddels wel een nieuwe bobine en condensator besteld maar moet natuurlijk wel zeker weten dat er niet iets fout is in het systeem zodat ik de zaak weer opblaas!! Iemand een idee....?
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Turf

Bericht door Turf »

veel geklust aan je motor en vaan moeten starten, uitzetten, starten enz?!
Dit is bij mij waarschijnlijk het geval geweest met mn M72 (6V). van de een op de andere dag (natuurlijk precies toen ik mn carbs had verwisseld) deed hij ook niets meer. dit kwam waarschijnlijk door het aan laten staan van het contact zonder draaiende motor. dan heb je 50/50 % kans dat je bobine doorbrand (bij te lang dan natuurlijk) als je puntjes dicht= stuk, puntjes open = geen probleem.
Ik heb waarschijnlijk te lang mn contact aan laten staan tijdens het sleutelen de winter door.
kan zomaar kapot gaan. blijft n Chinees he.... nie veel beter dan een Rus. :mrgreen: :wink:

Gewoon eerst je nieuwe er op zetten en kijken of het werkt.
propjocky

Bericht door propjocky »

vandaag spullen binnen. morgenavond even tijd om bobine en condensator om te wisselen. we gaan het zien.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

spullen er vanochtend opgezet. eerst puntjes en condensator...geen vonk. dus bobine vervangen...geen vonk!!! alle aansluitingen bekeken en alles zit vast. alle bedrading doorgemeten inclusief bougiekabels en nergens breuk. bougies vervangen maar helemaal niks. alle verlichting werkt en startmotor gaat netjes rond. ben nu echt even spoorloos. wat kan er zo plots kapot gaan? iemand???
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Wel netjes spanning op je bobine ?
Als je de motor rondtrapt openen de contactpunten dan ?

Over het algemeen komt de 12 volt binnen op de bobine en in de -leiding zitten dan de contactpunten. Als je met de hand de contactpunten opent vonken de bougies dan wel ?

groet,

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Frank65

Bericht door Frank65 »

Heb je de nieuwe bobine doorgemeten voor het aansluiten ?
En wat meet je nu ?
handjesman

Bericht door handjesman »

Testlampje over de contactpunten geeft je de meeste info. Ga eens aan de slag met een multimeter, en vertel ons de waardes die je overal meet. Dat helpt ons bij het meedenken. Nu is het allemaal te vaag.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
propjocky

Bericht door propjocky »

ga ik morgen allemaal doen maar ondertussen...klopt deze diagram, en dan met namen de aansluitingen van de + en - pool van de bobine?

http://s1167.photobucket.com/user/solex ... sort=1&o=0
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

Albert Einstein

CJ 750
C-130H
handjesman

Bericht door handjesman »

Ja, dat klopt zo wel aardig. Je moet er alleen wel zeker van zijn dat de plus draad ook daadwerkelijk op de plus van de bobine is aangesloten, en niet op de min.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
propjocky

Bericht door propjocky »

kijk, en daar zit nou het mysterie. sinds ik de motor in bezit heb is de gele draad van de ontsteking (-) naar de bobine aangesloten op de (+) pool?! en de groen/rode draad van het contact (12v) op de (-) pool van de bobine (DQ 107 12v) en daar heeft hij voor de winter altijd (goed) op gelopen. dat is dus het tegenovergestelde van het elektrisch diagram. wat zie ik hier over het hoofd?
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Benno van Ham

niet zoveel. de meeste bobines die niet aan massa liggen kun je verkeerd om ook aansluiten en ze doen het dan ook. Als een bobine aan de massa geaard is (zoals veel autobobines) dan kun je ze niet ompolen. Nogmaals. Probeer eerst een directe 12 volt van de accu op de + van de bobine te zetten. Start de motor dan wel dan zit de fout ergens in je bedradingscircuit.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
propjocky

Bericht door propjocky »

nu nog verder van huis. bij het aanleggen van de directe kabel naar de accu + breekt de pluspool van de nieuwe bobine af. nog even de oude geprobeerd maar die vonkt niet (direct aan accu). nogmaals voor de zekerheid, doormeten weerstand primaire coil verbindt + met de -, doormeten secundaire coil verbindt - met bougiekabel uitgang....of zit ik daar ook verkeerd? alles nog een keer door gemeten. spanning loopt netjes vanaf accu via contact naar start bus, vandaar via groen/blauw naar bobine (geen breuken). vanaf ontstekking gele draad naar bobine geen breuk. puntjes gaan netjes open en dicht. Nu dus eerst een nieuwe (goede) bobine scoren en dan verder....
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Bobine doormeten (dit is een bobine van een Eend, maar zelfde principe) :

Primaire spoel meter op bereik 200 Ohm, meten tussen + en -
Meting : 4.0 Ohm

Afbeelding

Secundaire spoel meter op bereik 200KOhm, meten tussen beide bougiekabels (dus van bougie naar bougie)
Meting : 12.1 kOhm

Afbeelding

Conclusie : Bobine O.K.

Als een spoel is doorgebrand meet je oneindig.
Tussen massa en bougiekabel meet je ook oneindig, de spoelen zijn niet elektrisch met elkaar verbonden.
propjocky

Bericht door propjocky »

OK...dus nog een keer, primair (op 200) 3.4 Ohm, secundair (200K) 16.0 Ohm. Dus conclusie, de originele bobine is niet stuk! Puntjes verwisseld (gaan open en dicht), condensator verwisseld en stroom doorgemeten. Misschien een aarde probleempje?
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Benno van Ham

meten op de punten,

1 pen op de plaats waar de draad van de bobine binnenkomt, andere op de massa. Weerstand meten en de puntjes openen. als de puntjes dicht staan is weerstand nul anders oneindig. Is hij altijd nul dan is dat de redden dat er iets fout gaat. Condensator kan kapot zijn OF ergens raakt het punt of een deel ervan de massa.

benno
Benno

Frank65

Bericht door Frank65 »

Wel opletten dat je goed meet, het beste alles andere loskoppelen van het gedeelte dat je wilt doormeten. Vaak is er de andere kant op ook nog een weg voor de stroom om te lopen en dan meet je dus onzin.

Ik zou helemaal terug gaan naar de basis. Helemaal volgens Einstein :D
Dus 12V - bobine - puntjes - vonk.

Ik ga er van uit dat een chang de massa aan het frame heeft en met 12 V werkt :

+ van de accu loskoppelen en dan een draad van de + accu direct naar + van bobine trekken (originele draad loskoppelen).
- van de bobine via de puntjes naar massa frame (dat is al zo).
Bougies in de doppen en op cilinder leggen zodat ze contact maken met massa.

Aantrappen met kickstarter en kijken of die vonkt (Als je geen kickstarter hebt dan effe duwe).
Heb je een elektrische starter ?

Let op : niet te lang de stroom erop laten staan anders verbrand alsnog je bobine.

Je sluit dan alle andere stroomverbruikers uit. Als er ergens anders een defect zit kan dit je hele stroomcircuit namelijk om zeep helpen.
De boosdoener kun je dan vinden door 1 voor 1 alles weer bij te schakelen. Totdat hij niet meer vonkt dan heb je de boosdoener.

En nergens met je vingers aan zitten als je hem aantrapt, de secundaire spoel levert 15000 tot 25000 Volt.

En inderdaad eerst beginnen met wat Benno voorstelt, is makkelijker uit te voeren.

Succes
nicolai

Bericht door nicolai »

Jij zei start motor? Heb je die? zo ja dan is er een start relais en een afval relais aanwezig.
Ik heb daar ooit eens een vreselijk gezeik mee gehad dat het zooitje vol met water stond!
Doe eens terug gaan naar het begin? meet de accu en laad hem op, zekerheid voor alles.
Trek elke zekering eruit en meet het door, ook na montage of aan overkant na de zekering spanning aanwezig is.
Neem niets aan en twijfel aan alles, kost veel tijd maar is vaak de moeite waar om opnieuw te starten met storing zoeken.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dat met de starmotor kon wel eens een goeie zijn.
Ik heb nog eens gekeken naar het stroomschema dat je geplaatst hebt. De + van de bobine zit inderdaad aan hetzelfde draadje als de startmotor.
Ik zou hem dan eens zonder de startmotor te gebruiken laten ronddraaien. Dus kickstart (als je die hebt) of duwen.
Eventueel start motor elektrisch voor de startknop loskoppelen.

Frank
propjocky

Bericht door propjocky »

heren, alvast bedankt voor alle inputs...ga er morgenvroeg mee aan de slag. punten doormeten en startmotor afkoppelen en meten meten meten.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

OK, daar gaat'ie dan weer. over de nieuwe punten gemeten. eerst zowel open als dicht 1, maar na de nieuwe puntjes even met een stukje schuurpapier bewerkt te hebben goede waardes, dicht: oneindig en open 1. het volgende doorgemeten: accukabel-goed, spanningskabel van electric unit naar contact-goed, contact naar ignition bus-goed, voeding van igniton bus naar bobine-goed, draad van puntjes naar bobine-goed, 20 amp zekering bij electrical unit-goed, zekering in koplamp-goed. Startmotor losgekoppeld, directe lijn van accu naar bobine en trappen...geen vonk. accu beetje aan de lage kant (11.8v) dus die ligt nu aan de oplader. valt me wel op dat secundaire spoel weerstand 17.0 is bij de oude en maar 8.0 bij de nieuwe (die nu kapot is). in ieder geval is de nieuwe bobine onderweg. kom niet verder dan ...of de accu met te lage spanning in combinatie met falende bobine (teveel weerstand). vanmiddag helaas werken dus ligt het weer even stil.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Frank65

Bericht door Frank65 »

Beetje moeilijk zo via dit forum te troubleshooten.

Je schrijft dat je met puntjes open 1 meet en met puntjes dicht oneindig.

Je moet weerstand meten, met puntjes open is er geen weg voor de stroom dus de weerstand is dan oneindig.
Met de puntjes dicht is de weg geheel vrij, er is geen weerstand, dus je meet dan 0.0 Ohm.

Met betrekking tot de start motor, hier zijn de relais het meest verdacht, deze zou je moeten loskoppelen.
Een relais kan kapot gaan en een kortsluiting veroorzaken waardoor de stroom een andere weg neemt dan die door de bobine.

11,8 V is inderdaad aan de lage kant.
Plaats reactie