olie verbruik

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

olie verbruik

Bericht door propjocky »

Zo net voor de kerst maar weer eens een thread opstarten. eigenlijk is het een vervolg van een ouder thread over het raadselachtige olie verbruik. motor ondertussen geheel uit elkaar en maar eens de koppen getrokken. links ziet er mooi uit maar rechts duidelijk sporen van olieverbruik. alles opgemeten: cylinders 78 en zuigers 77.9 dus alles std. cylinders zien er nog gaaf uit zonder noemenswaardige beschadigingen dus de vraag rijst....nieuwe zuigerveren? en zo ja, welke maat (78 of 78.5)?

voor foto: http://i1167.photobucket.com/albums/q62 ... 227c25.jpg

cheers
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
nicolai

Re: olie verbruik

Bericht door nicolai »

Het is altijd goed om te meten en te weten, hulde!
Wat ook een goede methode is maar dan zonder gereedschap.
De cilinder is heel lichtjes taps/ conisch van onder naar boven.
De zuiger gaat onderin soepel en bovenin wat nauwer.
Wat ook een verschijnsel is bij boxer....onrondheid van de cilinders
Maar kan natuurlijk ook gewoon de zuigerveren of olie schraapveren zijn.
Het kan ook nog opzet zijn en dat er gaatjes tussen de schraapveren zijn geboord voor betere smering!
Heb lol met je project en we horen het graag of je het hebt kunnen vinden!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
handjesman

Bericht door handjesman »

Je zult eerst wat andere zaken moeten controleren. Allereerst de slotspeling van je zuigerveren. Haal er 1 van de zuiger, en stop hem voorzichtig in de cilinder. Met een voelermaat meet je dan de opening. Is die meer dan 1mm, kun je nieuwe zuigerveren plaatsen.
Wat je ook moet controleren is de klepstelen. Vaak wordt er olie in de verbrandingsruimte getrokken via versleten klepgeleiders. Aangezien jij een zijklepper hebt, zijn jouw klepgeleiders in het gietijzer geboord en kun je daar weinig aanpassingen aan verrichten. Wat wel van belang is, is dat je wel goede viltringen (schijven ) om de klepsteel hebt zitten. Die houden nog enigszins de olie tegen. Zijn jouw klepstelen zwartgeblakerd, dan lekt hier waarschijnlijk olie langs.
In het uiterste geval kun je er voor zorgen dat het achterop komend verkeer gewaarschuwd wordt voor rook en stank :mrgreen: .

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
dneprdiesel

Bericht door dneprdiesel »

Als de zuigerveren verkeerd om zitten verbruikt de motor ook meer olie, en dan is er toch niets versleten.
Dit was weer een interessant gesprek.
Roel

Bericht door Roel »

Hoi propjocky,

goeie advieen heb je al gehad. Ik heb alleen wat pmerkingen voor als je viltringen gaat zoeken en kijkt of je zuigerveren ondersteboven zitten.
Viltringen om de klepstelen? Heb ik bij een Cj nog nooit gezien, en het is ook geen standaard onderdeel.
Als het zuigerveren zijn van europese makelij kunnen ze inderdaag verkeerd om zitten. Maar standaard Chinese niet. Dat zijn meer een soort van olie heen en weer veegveren. Zorgt voor wat meer olieverbruik, maar werkt verder prima.

Roel
Afbeelding
Vroeger toen ik nog geen papa was..........
propjocky

Bericht door propjocky »

viltringen heb ik inderdaad ook niet aangetroffen en veren zijn universeel chinees. cilinders netjes gemeten en beide nog redelijk rond op 78.02(breedte) & 78.03(hoogte) (beide cilinders een beetje ovaal dus). zuigers van onbekend fabrikaat met plaats voor 3 ringen. slotspelling was enorm!!! (meer dan 1 mm), niet de gebruikelijke 0.3/4 mm. speling tussen de cilinders en de nieuwe zuigers is nu op zijn breedst 0.09, ietjes ruimer dan de 0.07 waarvan ik gelezen heb maar ik heb begrepen dat de chinees dit wil kan leijen. kleppen geen sporen van overmatig olie lekken dus is de conclusie toch versleten ringen. Heb voor de zekerheid duitse besteld van schoettle. cilinders inmiddels even gehoond en zien er weer prima uit. beide uitlaat kleppen hadden wel last van "pitting" dus nieuwe besteld en ingeslepen (zittingen waren gaaf). tijdens het in elkaar zetten van de kleppen bemerkte ik dat de veer-covers verschillend zijn wat resulteert in verschillende hoogtes van de veren...vreemd. bij de ander cilinder zijn het twee dezelfde....is iemand dat ooit opgevallen? eerst dacht ik dat de halve maantjes niet goed zaten maar na meting bleken die goed te zitten en ligt het dus aan de veer-covers (zie fotoos). bij het kleppen stellen van de rechter cilinder is het mij in ieder geval nooit opgevallen. anyway, zodra de motor weer draait (zal even duren want het is nu een berg onderdelen) gaan we eens kijken of de fix voldoende was...

http://s1167.photobucket.com/user/solex ... 0.jpg.html
http://s1167.photobucket.com/user/solex ... a.jpg.html
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Roel

Bericht door Roel »

Mooi,

hopenlijk zijn de zuigerveren de oorzaak van het olieverbruik. Hij zal toch wel flink gewalmd hebben bij het afremmen op de motor.
Het hoogteverschil bij de veercovers is mij ook al eens opgevallen. Er schijn verschillende fabriekanten geweest van motorblokken die sommige zaken toch echt weer anders deden. Het kan ook slordigheid zijn van de draaier. Als je de diameter van het schuinde deel iet groter of kleiner is geeft dat een groot verschil in de hoogte. Het kan ook zijn dat het dunne deel van de klepsteel een beetjedunner is, dan komt de veer cover ook gelijk een stuk hoger.
Ik betwijfel of het tot problemen zal leiden.

Roel
Afbeelding
Vroeger toen ik nog geen papa was..........
propjocky

Bericht door propjocky »

heb vandaag voor de zekerheid toch even een ander veer dekseltje gemonteerd (van hetzelfde soort als op de andere klep) en nu staat alles (bijna) even hoog. als je de klep indrukt blijft alles netjes zitten. laten we het maar houden op chinees vakmanschap. zoals ik al eerder stelde heb ik nooit iets van het walmen gemerkt, zelfs als ik zelf in de bak zat (en zoonlief aan het stuur). maar goed. nu nog het krukaslager seal en een nieuwe carterpan seal en dan moet het geklaard zijn. we gaan het zien...post binnenkort wel even wat verbouwingsplaatjes op het forum...maar eerst langs de spuiter!
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Plaats reactie